KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
A Sauber tavaly négyszer ünnepelhetett dobogós helyezést, a Force India pedig kis híján győzött az idényzárón. Nem csoda, hogy e két gárda nagy tervekkel vág neki a 2013-as évadnak, amely során valahogy túl akarja szárnyalni egy évvel ezelőtti eredményeit. Nem lesz könnyű, főleg a Saubernek, de Nico Hülkenberg sokak szemében titkos esélyes, aki a közvetlen riválistól szerződött Svájcba.
Tavaly a középcsapatok közül egyedül a Toro Rosso maradt távol a pódiumtól, s a rajt előtt ismét az olasz istállóról a legnehezebb elképzelni, hogy beleszól az élgárdák küzdelmébe.
SAUBER
Az idény rajtja előtt szakmai szempontból a svájci csapat tartogatja a legtöbb rejtélyt. Nico Hülkenberg és az újonc Esteban Gutiérrez is új az alakulatnál, míg az autó oldaldobozai sokkal kisebbek, mint az F1-es átlag. A német ász és a mexikói tehetség párharca a nagyközönség számára is nyilvánvaló eredményt hoz majd, a riválisok mérnökei pedig azt figyelik nagyítóval, mennyire lesz hatékony a négykerekű hűtése és aerodinamikája, hogy aztán alkalomadtán le lehessen másolni és továbbfejleszteni a megoldást.
MEGJELENT A NEMZETI SPORT F1-ES MAGAZINJA. RÉSZLETEK ITT!
A Sauber szerint a hatékonyság nem kérdés, a csapat tette meg a legtöbb kilométert a teszteken, s a hűtéssel semmi probléma nem volt – persze az igazi fokmérő a malajziai és a bahreini hőség lesz. Ha beválnak az újítások, Hülkenberggel újra dobogóra juthat a hinwili istálló. Gutiérreznek egyelőre tanulnia kell, s az első szezonjában a megbízhatóságot várja el tőle a istálló: ezzel bizonyíthatja, hogy nemcsak a mexikói milliók, hanem a tehetsége miatt is rászolgált az F1-es ülésre.
A vezér szerepe Hülkenbergé lesz, az alacsonyabb kategóriákban sikert sikerre halmozó német a tavalyi szezonzárón a győzelemért csatázott, de kétszer is megcsúszott a vizes brazíliai aszfalton. Hans-Joachim Stuck, a német autós szövetség elnöke úgy véli, honfitársa a télen tanult a hibáiból, és merész jóslatot tett.
16 OLDALAS F1-ES MELLÉKLET A CSÜTÖRTÖKI NEMZETI SPORTBAN!
„Szerintem Nico Hülkenberg győz az idénynyitón. A Sauber az idény sötét lova, a legtöbb szakembert meggyőzte az autó a teszteken. Nico pedig elég tehetséges ahhoz, hogy futamot nyerjen" – mondta a Volkswagen sportigazgatója.
FORCE INDIA
A hét végén rajtoló 2013-as versenyidény több újdonságot tartogat a magyar közvetítést szolgáltató M1-en. A stábban kommentátorként Szujó Zoltán váltja Mezei Dánielt, s az eddig boxutcai riporterként dolgozó újságíró mellett Wéber Gábor marad a szakkommentátor. Szujó Zoltán több mint egy évtized után cseréli fel a paddockbéli rohangálást a stúdióbeli munkára. „Tizenegy évvel azután, hogy riporterként elkezdtem foglalkozni a Formula–1-gyel, most ugyanolyan gyermeki lelkesedéssel várom az idénykezdetet, mint akkor – mondta az M1 kommentátora. – Dávid Sándor, Knézy Jenő és Palik László után közvetíthetem a versenyeket, ami több mint megtiszteltetés. Hatalmas felelősség. A cél az, hogy a lehető leghamarabb összeszokjunk tapasztalt szakkommentátor-társammal, Wéber Gáborral, és persze az, hogy minél hamarabb megtálaljam a saját hangomat és stílusomat kommentátorként." A szakkommentátori szerepkört továbbra is Wéber Gábor látja el. „2002 óta ülök a képernyő innenső oldalán, az autósport és a Forma-1 iránti rajongás pedig közel négy évtizedre nyúlik vissza nálam – mondta el Wéber Gábor. – Furcsa belegondolni, de Szujó Zoli már a negyedik kommentátortársam lesz, akivel ugyan jól ismerjük egymást, de ilyen felállásban még sohasem dolgoztunk együtt. Remélem, gyorsan megtaláljuk a ritmust egymással és a nézőkkel is, és még professzionálisabb szintre emeljük a közvetítéseket." Nemcsak a kommentátor személye változik: szakértőként nemzetközi szinten is elismert autóversenyzők, Michelisz Norbert, Kiss Pál Tamás és Kiss Norbert kapott helyet az F1-es stábban. Új elem a műsorban, hogy a Szujó Zoltánt váltó Bobák Róbert a futamhelyszínekről élőben jelentkezik. Már az időmérő alatt a Q1 és Q2, illetve a futam kiesőivel is készít interjúkat, riportokat. |
A Force India két évet visszaugrott az időben, hiszen azután, hogy Hülkenberg – ugródeszkának használva a csapatot – a Sauberhez váltott, hosszas töprengés után Adrian Sutil visszakerült Paul di Resta mellé. Csakhogy most a skót nem számít újoncnak, s inkább a német az, akinek (egy-két versenyen legalábbis) meg kell szoknia a versenyek hangulatát, s néhány újítást, amivel 2011-ben még nem találkozhatott.
Annyiból jobb a helyzet a két évvel ezelőttihez képest, hogy a legutóbbi viadalon, a tavalyi idényzárón Hülkenberg a győzelemért tudott csatázni az autóval – erre a 2009-es Belga Nagydíj (Giancarlo Fisichella hősies küzdelemben maradt alul Kimi Räikkönen KERS-szel felszerelt Ferrarijával szemben) óta nem volt példa.
Abban a tekintetben viszont rosszabb a helyzet a két esztendővel ezelőttihez képest, hogy Vijay Mallya tulajdonos egyre súlyosabb anyagi nehézségekkel küzd, s bár a csapat vezetősége tagadja, hogy ez hatással lehet az istállóra, azért nem a semmiből röppentek fel a pletykák arról, hogy Narain Karthikeyan bevásárolhatja magát Hülkenberg hűlt helyére. Egyelőre a tudás nagyobb szerepet játszott, mint a pénz.
A Force India két idénnyel ezelőtt a 6. helyen zárta a konstruktőr-világbajnokságot, s bár az idén néhány dobogós helyezés a csapat álma, óriási bravúr lenne az újabb hatodik hely – ez megnyitná Di Resta vagy Sutil útját a topgárdák felé. De azért nem fogadnánk rá.
TORO ROSSO
A Red Bull B-csapata a 2006-os indulása óta egyedül Sebastian Vettelt tudta átadni a „nagy testvérnek", amiért persze nem kell szégyenkeznie, hiszen a három egyéni vb-cím önmagáért beszél. Csakhogy Mark Webber (Helmut Marko Red Bull-megmondóember szerint...) karrierje vége felé jár, a németről pedig egyre többet pletykálják, hogy új kihívást keresve továbbállna.
Azaz kellene legalább még egy, vb-nyerésre képes pilóta a Red Bull tehetségkutatójából, amelynek csúcsát jelenti a faenzai kiscsapat. Amelyből Daniel Ricciardo másfél, Jean-Éric Vergne egy szezont tud a háta mögött (előbbi még a HRT-nél kezdett). Tavaly egyikük se tudta elnyomni a másikat, a dobogó közelébe sem kerültek, ami egyikük számára sem éppen kedvező: mindketten tudják, hogy csak akkor lehet esélyük a Red Bullba kerülni (más csapatoknál szóba sem kerül a nevük), ha elsöprik a másikat.
„Ha kiegyenlített csatát vívunk, abba várhatóan mindketten belebukunk. Mindenképpen az a célom, hogy klasszisokkal jobb teljesítményt nyújtsak, és ne legyen kérdés, ki a jobb" – mondta Ricciardo, akiről egy ausztrál lap riportja kiderítette, hogy már rég nem olyan jó barátok a franciával, mint pár éve. A helyzetüket tekintve nem is csoda.
A Red Bull vezetői szerint az is segítene, ha a Toro Rosso jobb autót építene, hiszen a középcsapatok közül tavaly egyedül az olaszok voltak esélytelenek arra, hogy dobogós helyezést csípjenek el, nem is beszélve arról, hogy győzelemért csatázzanak. Ráadásul egyszer-kétszer visszasüllyedtek a kiscsapatok közé, és velük kellett küzdeniük. A teszteredmények alapján az idén sem sok minden fog megváltozni, bár a Red Bull csapataira jellemző, hogy rengeteg üzemanyaggal gyakorolnak, és elrejtik az autó valós teljesítményét.
Érdekes csata lesz a Toro Rossónál, a brit sajtó pedig lubickolhat a címadásoknál, hiszen az autó STR8 kódjából adódik az egyenes küzdelem...
A TÉLI MÉRLEG
A teszteken megtett kilométerek és a leggyorsabb barcelonai tesztkör (zárójelben a helyezés)
SAUBER
Nico Hülkenberg (német) 2538 km (4.), 1:21.541 (6.)
Esteban Gutiérrez (mexikói) 2768 km (1.), 1:22.553 (15.)
FORCE INDIA
Paul di Resta (brit) 2520 km (7.), 1:21.664 (9.)
Adrian Sutil (német) 1159 km (22.), 1:21.627 (7.)
TORO ROSSO
Daniel Ricciardo (ausztrál) 2051 km (19.), 1:23.628 (20.)
Jean-Éric Vergne (francia) 2455 km (8.), 1:23.223 (19.)