A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel az Amerikai Nagydíjat is megnyerte, így a Formula–1 történetében elsőként egy idényen belül zsinórban nyolc futamon diadalmaskodott (az idén ez volt a 12. győzelme), megdöntve Michael Schumacher rekordját. A Red Bull német pilótája mögött Romain Grosjean lett a második, Mark Webber a harmadik.
A rajtot jól kapták el az első két sorból rajtolók, de Grosjean kihasználta azt, hogy Webber "beszorult" az egyes kanyarban, így el tudott menni az ausztrál mellett, és még Vettelhez is közel került egy pillanatra. Nem sokkal a rajt után, az első kör közepén Adrian Sutil balesete borzolta a kedélyeket, a német pilóta alaposan összetörte Force Indiáját, ami miatt be kellett küldeni a safety cart.
A biztonsági autó az ötödik kör végéig maradt bent, ami további segítség volt az egy bokszkiállással tervező mezőnynek. Az egy kerékcseréhez aztán tartani is tudta magát a legtöbb pilóta, csak, Massa, Gutierrez, Kovalainen és Di Resta volt az akinek még egyszer ki kellett jönnie.
A világbajnok az újraindítást követően elhúzott, és a tőle megszokott módon épített ki megnyugtató előnyt. Grosjean a második helyét a futam végéig meg is tartotta. Webber ugyan az utolsó jó pár körben DRS-távolságon belülre került hozzá képest, de a francia a KERS taktikus adagolásával előtte tudott maradni.
Mark Webber karrierje során 40. dobogós helyezését érte el, a nyolcadiknak befutó Valtteri Bottas pedig először szerzett pontokat. Lewis Hamiltont végül nem érte utol a rajtnál visszaeső, magát Nico Hülkenbergen átverekedő Fernando Alonso, ami jól jött a konstruktőri vb szempontjából a Mercedesnek, ahogyan az is, hogy Nico Rosberg beért a két pontot jelentő 9. helyre..
Hülkenberg 4. rajthelyét 6. helyre váltotta, a mexikói GP híján hazai versenyét futó, és új szerződésért kaparó Sergio Pérez csapattársa, az utolsó pontszerző helyre végül beérő Jenson Button előtt három hellyel, hetedikként ért célba. A Kimi Räikkönen pótlására érkező, kiváló időmérőt teljesítő Heikki Kovalainen már a rajtnál visszaesett, és végül nem is tudta egy kiállásból teljesíteni a futamot, így csak a 15. lett.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:39:17.148 |
2. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 6.284 mp h. |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 8.396 mp h. |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 27.358 mp h. |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 29.592 mp h. |
6. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 30.400 mp h. |
7. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 46.692 mp h. |
8. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 54.509 mp h. |
9. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 59.141 mp h. |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:17.278 p h. |
11. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:21.004 p h. |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:24.574 p h. |
13. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:26.914 p h. |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:31.707 p h. |
15. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:35.063 p h. |
16. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:36.853 p h. |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1 kör h. |
18. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1 kör h. |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1 kör h. |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
FELADTA | | | megtett körök | |
Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 0 | |
Leggyorsabb kör: Vettel (54. kör) 1:39.856 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 12 | 15 | 17 | 372 |
2. | Fernando Alonso | 2 | 8 | 16 | 227 |
3. | Lewis Hamilton | 1 | 5 | 16 | 187 |
4. | Kimi Räikkönen | 1 | 8 | 14 | 183 |
5. | Mark Webber | – | 7 | 14 | 181 |
6. | Nico Rosberg | 2 | 4 | 15 | 161 |
7. | Romain Grosjean | – | 6 | 13 | 132 |
8. | Felipe Massa | – | 1 | 14 | 106 |
9. | Jenson Button | – | – | 13 | 61 |
10. | Paul di Resta | – | – | 9 | 48 |
11. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 47 |
12. | Sergio Pérez | – | – | 10 | 41 |
13. | Adrian Sutil | – | – | 8 | 29 |
14. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | 19 |
15. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
16. | Esteban Gutiérrez | – | – | 1 | 6 |
17. | Valtteri Bottas | – | – | 1 | 4 |
18. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 553 |
2. | Mercedes | 348 |
3. | Ferrari | 333 |
4. | Lotus-Renault | 315 |
5. | McLaren-Mercedes | 102 |
6. | Force India-Mercedes | 77 |
7. | Sauber-Ferrari | 53 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 32 |
9. | Williams-Renault | 5 |
A FUTAM (56 KÖR, 308.405 km)
IDE KATTINTVA ELÉRHETŐ KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNK!
Az aszfalt melegebb, mint tegnap volt, 37 fokos, a levegő 29.
Nico Rosbergnek a mérnöke azt mondta, hogy az első körön legyen agresszív, de utána óvja a gumikat – valószínűleg egy kiállással próbálják meg teljesíteni a futamot. Csak Vergne tetette föl a kemény keverékű abroncsokat, mindenki más közepesen.
A RAJT
Vettel jött el elsőként, Grosjean lerajtolta Webbert, aztán Hamilton is elment az ausztrál mellett. Péreznek Alonsót sikerült legyorsulnia.
Az 1. kör közepén Adrian Sutil nagyon csúnyán összetörte autóját, beküldték a safety car! A német pilóta sértetlenül szállt ki a Force Indiából. A lassításokon látszott, hogy Maldonadóéval ért össze Sutil autója a féktávon.
Gutierrez a 2. körben kiment a kemény gumikért – vajon megpróbálja végigcsinálni rajtuk az egész futamot? A biztonsági autó alatt az első tíz sorrendje: Vettel, Grosjean, Hamilton, Webber, Hülkenberg, Pérez, Alonso, Bottas, Di Resta, Ricciardo. Kovalainen volt a rajt legnagyobb vesztese, a finn a nyolcadikról a 12. helyre esett vissza.
Sutil Force Indiájának maradványait a 4. kör kezdetére tudták elszállítani. A safety car a kör végén bejött. A mezőny problémamentesen húzott el az újraindítás után. Max Chilton az 5. kör végén töltötte le az időmérőről hozott bokszutca-áthajtásos büntetését. A Japán Nagydíj után ez volt a második eset, hogy valaki így kezdi a futamot.
A 7. kör kezdetétől már a DRS is a pilóták rendelkezésére állt. Ez kapóra jöhetett volna Webbernek, aki kezdte utolérni Lewis Hamiltont, de nem tudott elég közel kerülni az ausztrál. Gutierrez Bianchi mellett ment el a hátsó egyenesben.
Maldonado első szárnya lógott a Sutillal történő ütközés következtében. A venezuelai vibrációra panaszkodott, majd a versenyigazgatóság kiintette a bokszba (fekete-narancs zászló), ahol új orrkúpot tettek fel neki, illetve megkapta a keményebb keverékű abroncsokat is. 32 másodpercet veszített, és a 21. helyen tért vissza a pályára.
A 10. körben Hamilton az első gumik túlhevülésére panaszkodott, majd néhány körrel később rászóltak, hogy ügyeljen a gumikra. Arra is figyelmeztették, hogy Webber DRS-távolságon belül van, és a Red Bull pilótája végül a 14. körben a hátsó egyenes végén kívülről meg is tudta előzni a mercedeses britet, és feljött a harmadik helyre. Vettel előnye ekkor 5.8 másodperc volt Grosjean előtt, Webber további 10 másodperccel követte a franciát. Hamiltont a következő körben ismét arra figyelmeztették, hogy ügyeljen a gumikra, mire úgy válaszolt, "próbálom".
A 18. kör elején Kovalainent kihozták Rosberg mögül, de kérdés volt, hogy a 4 másodperces kerékcserével a Mercedes elé tudnak-e vágni. Üres pályára térhetett vissza a 16. helyre, kemény keverékű abroncsokkal. A 19. körben Vettel előnye már 7.4 másodperc volt, és az egész mezőnyből csak ő teljesített 1:44 alatti köröket egészen addig, amíg Grosjean és Webber nem csatlakozott hozzá a 19. végén. Webbermár csat 5.5 másodpercre volt a franciától.
A 21. kör elején Button is kijött a kemény abroncsokért a 13. helyről, és egy 3.6 másodperces csere után tért vissza a pályára a 16. helyen. A Ferrarinál valószínűleg változtattak a taktikán, ugyanis a kör végén Massát is kivették Ricciardo mögül. 2.7 másodperc alatt tették föl neki a keményeket, pont Button elé jön vissza. Közben Alonso támadta Pérezt, de a mexikóit is kihívták cserére, majd Di Resta, Rosberg és Riccardo is kiment a bokszba, és a 12., 13., 14. helyeken jöttek vissza a pályára.
A 24. körben Bottas is kiment kerékcserére, az első hat helyezetten, illetve Vergne-en kívül már mindenki volt kint. Az első tíz sorrendje Vettel, Grosjean Webber, Hamilton, Hülkenberg, Alonso, Vergne, Gutierrez, Pérez, Bottas volt. A 25. körben Vettel volt a leggyorsabb, Gutierrez pedig elment Vergne mellett, és Pérez is megérkezett a francia mögé. Hamilton a kör végén kijött kerékcserére (3 mp), és a hatodik helyre jött vissza a GUT-VER-PER hármas elé.
A következő körben a másik mexikói is elment Vergne mellett, majd Alonso kiment a bokszba, és pont a két mexikói közé jött vissza. A 28. kör elején az első helyről Vettel is kijött kemény abroncsokért, és a 3. helyre tért vissza. A következő körben Webber is kigurult a bokszba, valamint Hülkenberg és Vergne is, így már csak az élen álló Grosjean nem volt kint ekkor.
A Lotus francia pilótája a 30. kör elején kapta meg a keményeket, a leggyorsabb kör Webberé volt.. A 31. kör elején Pérez a célegyenesben megelőzte Gutierrezt, a sorrend: Vettel, Grosjean, Webber, Hamilton, Hülkenberg, Alonso, Pérez, Guttierrez, Bottas, Di Resta volt az első tíz helyen.
A 32. körben Rosberg elment Kovalainen mellett, a finnek a kör végén ki kellett jönnie új első vezetőszárnyért, ami mellé közepes keverékű gumikat is kapott, és a 17. helyre jött vissza. A 33. körben Webber DRS-távolságon belülre ér Grosjeanhoz képest. A következő körben Rosberg Di Restával csatázott a 10. helyért, és végül el is ment a skót mellett, majd a 35-ben Bottas érte utol Gutierrezt. A Sauber mexikói pilótája szenvedett a használt gumikon, de nem adta fel a pozícióját, így Bottasnak a kettes kanyart követő lejtős szakaszon kellett kívülről megelőznie egy bátor manőverrel.
A 37. körben Gutierreznek kellett kijönnie kerékcserére, és a 15. helyre gurult vissza az új közepes gumikon. Vettel előnye 10 másodperc volt Grosjeannal szemben, Webber viszont egy gyengébben sikerült körnek köszönhetően 3 másodpercre szakadt le Grosjeantól.
A 39. percben Massa jött ki kereket cserélni, vagyis világossá vált, hogy nem tudja egy kiállással megcsinálni a futamot, viszont azt az utasítást kapta, hogy időmérős köröket autózzon. A következő körben Alonso elkezdte utolérni Hülkenberget és Hamiltont. A 42. körtől a spanyol már csak egy másodpercre volt a némettől, a 44-et pedig lila szektorral kezdte. Ricciardo közben megelőzte Di Restát a célegyenes végén az egyes kanyarban, és Alonso is így tett Hülkenberggel ugyanabban a fordulóban.
A 46. körben Vettel továbbra is 10 másodperccel vezetett Grosjean előtt, őt Webber további 1-gyel lemaradva követte, Hamilton hátránya14.4 volt az ausztrállal szemben, közvetlenül mögötte pedig Alonso és Hülkenberg haladt. Pérez, Bottas, Rosberg és Ricciardo egészítette ki a pontszerzők listáját.
A 48. körben Webber újfent DRS-távolságon belülre került Grosjeanhoz képest, majd egy leggyorsabb középső szektorral még közelebb került a franciához, de előzési manővert még nem tudott kezdeni, a Lotus pilótája a KERS taktikus beosztásával tudta tartani az egy lépésnyi távolságot a 2-es rajtszámú Red Bull előtt.
A 11. helyen haladó Di Restára Button, Vergne és Gutierrez érkezett meg, a 20. helyen köröző Charles Pic pedig kék zászló figyelmen kívül hagyása miatt kapott bokszutca-áthajtásos büntetést. Az 50. körben Di Restának még ki kellett mennie egy cserére, Ricciardo viszont egy körrel korábban közölte csapatával, hogy ki fogja bírni a futam végéig ezekkel az abroncsokkal.
Az ötödik helyen haladó Alonso 2.6 másodpercre maradt le Hamilton mögött, Webber továbbra is közel haladt Grosjeanhoz, de nem került igazi előzési pozícióba, pedig rádión kapta az utasítás, hogyan adagolja a KERS-t. A francia végül leggyorsabb körrel (1:40.4) hagyta ott az ausztrált az 54. körben, aki egy kicsit még meg is csúszott az üldözésben elfogyó gumikon.
Sebastian Vettel megautózta a leggyorsabb kört, ő ment be először 1:40 alá az 54-ben. Jenson Button utolérte az utolsó pontszerző helyen haladó Ricciardót, és az egyes kanyart követő lejtőn el is ment a Toro Rosso mellett.
Hülkenberg Alonsót közelítette meg az utolsó előtti körben. A német beszúrt a spanyol mellé a célegyenes végén, aki aláfordulva visszaelőzte őt a kigyorsításon.
Sebastian Vettel megnyerte az Amerikai Nagydíjat, ez sorozatban a nyolcadik futamgyőzelme!
Grosjean a 2. helyre hozta be a Lotust, Webber a 3., Hamilton a 4., Alonso az 5., Hülkenberg a 6., Pérez a 7., Bottas a 8., Rosberg a 9., Button a 10. Valtteri Bottas karrierje első pontjait szerezte a Formula–1-ben.
Gutierrez és Vergne még összegabalyodott az utolsó körben, az esetet kivizsgálják, ahogyan valószínűleg Vettel újabb gumifüstölését is.
ELŐZMÉNYEK
A három szabadedzés után az időmérőt is a két Red Bull fejezte be az első helyen, méghozzá Vettel, Webber sorrendben. Az utolsó pillanatokig úgy tűnt, hogy Mark Webberé lehet a pole, de csapattársa az utolsó szektorban megverte – az ausztrál elárulta, hogy gyors körén elrontotta az utolsó két kanyart.
A pilóták dolgát nehezítették a változó körülmények, a szombat reggeli szabadedzéshez képest csaknem tíz fokot melegedett az aszfalt az időmérőhöz képest. Mivel a Pirelli a kemény és a közepes keveréket hozta az Egyesült Államokba, nehéz volt felmelegíteni az abroncsokat, viszont tartósnak bizonyultak, akár több időmérő gyorsaságú kört is meg lehetett tenni velük egyhuzamban. A versenyre azt jósolják, hogy teljesíthető lesz egy kiállással, viszont a közepes keverék nagyjából egy másodperccel gyorsabb a keménynél.
Fernando Alonso elárulta, hogy fej- és hátfájásra panaszkodott egész héten, de a vezetésben ez nem zavarta. Mint ismert, a Ferrari spanyol pilótája 28G erősségű ütést szenvedett el az Abu-Dzabi nagydíjon, amikor a bokszutcából visszatérve száguldott át a kerékvetőn, hogy elkerülje az ütközést Jean-Eric Vergne-nyel.
A hátműtéte miatt a szezont idő előtt befejező Kimi Räikkönent honfitársa, Heikki Kovalainen helyettesíti az éved utolsó két hétvégéjére. Kovalainen a hatásos pénteki belépő után a kényelmetlen ülés helyett újat kapott szombatra, és a délelőtti küszködése ellenére bejutott a legjobb tízbe. Közben kiderült az is, hogy a Lotus még nem egyezett meg a Quantummal a csapat egy részének értékesítéséről, ami oda vezethet, hogy a potenciálisan komoly szponzori pénzeket hozó Pastor Maldonadót szerződteti az istálló. Maldonado az időmérőn mutatott gyenge teljesítményét nyilatkozataiban nem túl sportszerűen a csapatra és a szerelőkre kente, és szabotázsra utalgatott.
A mexikói GP híján hazai versenyét Texasban futó Sergio Pérezzel a héten közölte a McLaren, hogy nem vele, hanem a fiatal Kevin Magnussennel, a World Series by Renault idei győztesével képzeli el a folytatást.
A tavalyi nagydíjat, amely az Austinban rendezett első GP volt, a második helyről induló Hamilton nyerte meg a pole-ból rajtoló Vettel előtt. A dobogó harmadik fokára Fernando Alonso ért oda – emlékezetes, hogy az időmérőn a spanyol előtt végző Massa autójában a Ferrari váltót cserélt, hogy Alonso így egy hellyel előrébbről, és a rajtrács tiszta oldaláról indulhasson. A rajtrács koszos oldala egyébként ezen a pályán állítja az egyik legnagyobb kihívás elé a pilótákat az egész versenynaptárban.
A büntetések kicsit átalakították a rajtsorrendet az időmérő után. Azt már előre lehetett tudni, hogy Jenson Button három hellyel hátrábbról indulhat, mivel pénteken piros zászló alatt előzött, illetve, hogy Charles Pic öthelyes automatikus büntetést kap váltócsere miatt. A kvalifikáció alatt azonban Esteban Gutiérrez tízhelyes visszasorolást érően veszélyeztette Pastor Maldonadót, Max Chilton pedig a Williams venezuelai pilótája mellett Adrian Sutilt is feltartotta, de mivel az utolsó lett a Q1-ben, bokszutca-áthajtásos büntetéssel kellett kezdenie a versenyt.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
4. | Nico Hulkenberg | német | Sauber-Ferrari |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
7. | Sergio Perez | mexikói | McLaren-Mercedes |
8. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault |
9. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
12. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
13. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
14. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
15. | Jenson Button* | brit | McLaren-Mercedes |
16. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
18. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth |
20. | Esteban Gutiérrez** | mexikói | Sauber-Ferrari |
21. | Max Chilton*** | brit | Marussia-Cosworth |
22. | Charles Pic**** | francia | Caterham-Renault |
*piros zászló alatti előzés miatt három rajthelyes büntetés **veszélyes manőver miatt tíz rajthelyes büntetés ***feltartás miatt bokszutca áthajtásos büntetés ****váltócsere miatt öt rajthelyes büntetés |
13.30 Nyitva a bokszutca, 30 perc a rajtig.
Természetesen vannak hírességek ezúttal is a pályán, Sting is ott sétálgat az autók között.
DRS-ZÓNA
Austinban két DRS-zóna van a hétvégén, az egyik a célegyenesben, a másik a 12-es kanyar előtti hosszú egyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőpontokon (DRS detection a grafikán), a zónákban kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ezekben a zónákban.