F1: bajnoki menü – pole és győzelem Malajziában

Horváth LiliánaHorváth Liliána
Vágólapra másolva!
2017.09.27. 08:18
null
Michael Schumacher és Jenson Button is nyert a pole pozícióból indulva Sepangban (Fotó: AFP)
A 2017-es Formula–1-es szezon az utolsó harmadához érkezett, az idény tizenötödik állomását pedig az utolsó Malajziai Nagydíj jelenti. Sepang ugyanis búcsúzik a naptárból, azonban a versenyzőknek még van egy lehetőségük arra, hogy teszteljék az eddig szinte kivétel nélkül beváló bajnoki receptet: szombaton és vasárnap is a legjobbnak lenni. Ez elsőre viszonylag egyszerűnek tűnhet, azonban az élről rajtolni itt nem igazán garancia semmire, hiszen az edzéselsőségek 1999 óta csak az esetek felében váltódtak át a dobogó legfelső fokára.

 

0.732: a legkisebb különbséggel megnyert Malajziai Nagydíj még 2000-re datálható, amikor is Michael Schumacher 0.732 ezreddel David Coulthard előtt szelte át a célvonalat. Abban az évben egyébként Sepangban tartották a szezonzárót, amelyen a Ferrari véglegesítette a konstruktőri címét.

1: azon versenyzők közül, akik pole pozícióból arattak diadalt Malajziában, egyedül Giancarlo Fisichella nem szerezte meg a világbajnoki címet az adott szezon végén. Michael Schumacher (2000, 2001, 2004), Fernando Alonso (2005), Jenson Button (2009), Sebastian Vettel (2011, 2013) és Lewis Hamilton (2014) esetében azonban jó előjelnek számított az ottani domináns hétvége.

2: Schumacher, Mika Häkkinen, Juan Pablo Montoya, Kimi Räikkönen, Hamilton, Mark Webber és Nico Rosberg egyaránt két alkalommal érte el a versenyen futott leggyorsabb kört a sepangi GP-n, így osztottan ők állnak a vonatkozó lista élén.

4: Vettel négy alkalommal ünnepelhetett a dobogó legfelső fokán Malajziában, amivel a német számít a legsikeresebbnek. Rajta kívül Alonso (3), Räikkönen (2), Hamilton (1) és Daniel Ricciardo (1) mondhatja el a jelenlegi mezőnyből magáról, hogy sikerült győzelmet aratnia a Kuala Lumpur melletti pályán.

4: Michael Schumacher egymás után négyszer indulhatott az első rajtkockából Sepangban, miközben Lewis Hamilton sorozata három esztendeje íródik, így akár fel is léphet a hétszeres bajnok mellé a kapcsolódó sorrend első helyére.

5: Schumacher pályafutása során ötször kezdhette meg a pole pozícióból a Malajziai Grand Prix-t, az aktív versenyzők közül pedig Hamilton (4) rendelkezik a legtöbb elsőséggel, így a brit a hét végén ebben a tekintetben is kiegyenlíthet.

5: a konstruktőröket figyelembe véve a McLaren neve mellett áll a legtöbb, versenyen futott leggyorsabb kör, majd a Mercedes (3) és a Ferrari (2) követi.

A 19. MALAJZIAI NAGYDÍJ PROGRAMJA
SZEPTEMBER 29., PÉNTEK
5.00–6.30: 1. szabadedzés
9.00–10.30: 2. szabadedzés
SZEPTEMBER 30., SZOMBAT
8.00–9.00: 3. szabadedzés
11.00–12.00: időmérő edzés
OKTÓBER 1., VASÁRNAP
9.00: a verseny (56 kör, 310.408 km) rajtja

7: Ferrari-pilóta hét alkalommal bizonyult leggyorsabbnak a sepangi kvalifikáción, az olaszok mögött a Renault (3), a Red Bull (3) és a Mercedes (3) sorakozik hármas holtversenyben.

7: a Ferrarinál a hetes bűvös számnak számít Malajziában, ugyanis a maranellói istálló versenyzőit összesen hétszer intette le a kockás zászló elsőként az ottani futamokon, miközben a konstruktőri bajnokság élén álló Mercedes csupán egyszer diadalmaskodott a nagydíjon, még 2014-ben. Mindezt annak ellenére, hogy az elmúlt három évben kivétel nélkül a németek szerezték meg a pole pozíciót. Az elsőségeikből azonban csupán egyetlen váltódott aztán győzelemre, mivel 2015-ben Vettel, 2016-ban pedig Ricciardo örülhetett Hamiltonék helyett.

8: Alonsónak sikerült a leghátrébbról indulva nyernie ezen a GP-n, a spanyol 2012-ben a nyolcadik pozícióból kezdte meg a versenyt, amelyet a pódium legfelső fokán állva fejezett be. Az akkori Ferrari-pilótát Hamilton, illetve az a Sergio Pérez fogta közre a dobogón, aki először akkor pezsgőzhetett a királykategóriában.

9: a tizenkilenc eddig megrendezett Malajziai Nagydíjon összesen kilenc ízben született kettős győzelem, míg az elmúlt öt idényt górcső alá véve háromszor.

9: Sepangban összesen kilencszer tudta az élről rajtoló versenyző az elsőségét győzelemre váltani, ez 50 százalékos arányt takar. Az elmúlt öt évet tekintve azonban csak két alkalommal örülhetett a kvalifikáció legjobbja.

9: az itt pole pozíciót szerző versenyzők összesen kilencszer ünnepelhettek világbajnoki címet az adott szezon végén.

10: azon pilóták pedig, akik győzelmet arattak Malajziában, tíz esetben álltak a ponttáblázat élén a végelszámolásnál.

Lewis Hamilton tavaly kiesett, így Daniel Ricciardóé lett a diadal (Fotó: AFP)
Lewis Hamilton tavaly kiesett, így Daniel Ricciardóé lett a diadal (Fotó: AFP)

12: összesen tizenkétszer fordult elő, hogy azon csapatnak sikerült nyernie Sepangban, amelyik az éppen aktuális szezonban bezsákmányolta a konstruktőri címet.

150: minden versenyző még 150 pontot gyűjthet össze a szezon hátralevő részében, miközben a konstruktőri bajnokságban további 258 egység íródhat maximálisan egy-egy gárda neve mellé. Előbbire matematikailag 5 versenyző (Hamilton, Vettel, Valtteri Bottas, Ricciardo és Räikkönen), míg utóbbira 3 csapat (Mercedes, Ferrari, Red Bull) esélyes még.

171.833: a legkisebb versenytávú sepangi fordulót 2009 hozta, amikor a leszakadó eső miatt félbe kellett szakítani a nagydíjat, melyet később már nem is indítottak újra. Mivel a mezőny nem teljesítette a táv 75 százalékát, a megszerzett pontokat felezték. A csonka futam érdemi része csak 55 és fél percet ölelt fel (a km-adagot lásd fentebb), amely így az F1 történetének harmadik legrövidebb versenye volt.

310.408: a maláj pálya 56, egyenként 5543 méter hosszú köre teszi ki a 310.408 km-es versenytávot.

970: Vettel 970 kilométeren át vezette eddig a malajziai futamot, miközben nagy bajnoki riválisa, Hamilton (632) több mint egy versenytávnyira van lemaradva tőle.

1:34.223: Montoya érte el a valaha versenyen futott leggyorsabb kört a Kuala Lumpur mellett elhelyezkedő pályán, még a 2004-es GP-n, így az akkor teljesített 1:34.223-as ideje számít máig a hivatalos körrekordnak.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik