Veszélyes, de izgalmas volt a Formula–1-es Brit Nagydíj, amelyen a Pirelli bal hátsó gumijai az első 15 körben egymás után robbantak fel az autókon. A harmadik defektet követően be is küldték a biztonsági autót, s miután a pályabírók letisztították a pályát, s a csapatok eldöntötték, mely kerékvetőket kell elkerülni, folytatódhatott a verseny. A keréknyomás növelése is segített a veszély elhárításában, de a hajrában Sergio Pérez McLarenjében is eldurrant egy kerék.
A legelső defekt még Lewis Hamiltoné volt, az angol az élről esett vissza a középmezőnybe, ahonnan végül a negyedik helyre visszaverekedte magát.
Hamilton defektje után Sebastian Vettel került az élre, de a németet is elkerülte a szerencse: tíz körrel a vége előtt az autója felmondta a szolgálatot, és kiesett. Ez az első futam idén, amelyen nem szerzett pontot, így már csak Kimi Räikkönen hibátlan pontszerzés terén 2013-ban, s zsinórban 25 eredményes futammal új F1-es rekordot is állított fel.
A győzelem Nico Rosbergé lett, miután Hamilton és Vettel kiszállt előle, s a végén sikeresen visszaverte volt williamses csapattársa, Mark Webber támadását. A Red Bull pilótája zsinórban ötödik silverstone-i dobogójával búcsúzik el az F1-es Brit Nagydíjtól.
A harmadik hely Fernando Alonsóé lett, ő is új gumikat kapott a Vettel autója miatt elrendelt biztonsági autós fázis során, és Webberrel és Hamiltonnal együtt átverekedte magát a mezőnyön. A vb-pontversenybeli hátránya 21 pontra csökkent Vettellel szemben, és most jön július, ami eddig sohasem hozott szerencsét a vb-címvédőnek: még egyetlen futamot sem nyert F1-es pályafutása során ebben a hónapban.
A záró szakasz vesztese Räikkönen volt, a Lotus mérnökei elaludtak, nem hívták be a finnt a boxba új gumikért, így biztos dobogót, esetleg győzelmet veszített el Räikkönen.
A Force India dupla pontszerzéssel növelte előnyét a konstruktőr-vb-ben a nullázó McLarennel szemben, míg Daniel Ricciardo 8. helyezésre váltotta 5. rajthelyét.
A FUTAM (52 kör, 306.198 km)
SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA OLVASHATJA.
A rajt előtt a levegő 21, az aszfalt 30 fokos, erős szél fúj Silverstone-ban.
A mezőnyből Button, Vergne, Hülkenberg, Gutiérrez, Piv, Van der Garde és Di Resta rajtol kemény gumikon, a többiek a közepest használják. Van der Garde Caterhamjében még gyorsan váltót cseréltek, így végül ő az utolsó, nem Di Resta.
Hamilton a felvezető kör előtt arra panaszkodott, hogy nagyon forró az ülése, amelynek hűtését a következő futamra meg kellene oldania a Mercedesnek.
A rajtnál Hamilton és Vettel állva hagyta a páratlan oldalon induló Rosberget és Webbert. Sutil a 4, Massa az 5. helyre jött fel, a brazil a 12. helyről indulva helyezkedett fantasztikusan. Webber visszacsúszott a 14. helyre, miután lassú rajtja után összeért az autója Grosjeanéval.
Az első kör végén Hamilton, Vettel, Rosberg, Sutil, Massa, Räikkönen, Ricciardo, Grosjean, Alonso, Button volt az első tíz sorrendje. Alonso a 2. kör elején megelőzte Grosjeant.
Hamilton elszakadt Vetteltől, akiről szintén lemaradt Rosberg. Sutil sem volt DRS-zónán belül. Webber a két Sauber megelőzése után a 3. kört már a 12. helyen zárta sérült autójával.
Az első négy között tovább nőtt a távolság, Sutil mögött Massa, Räikkönen, Ricciardo, Alonso és Grosjean sorakozott. A Force India és a Lotus számára továbbra is fennállt a kétkiállásos stratégia lehetősége. Ricciardo közben leszakadt Räikkönenről, figyelnie kellett az őt támadó Alonsóra.
A 6. körben Pérez megelőzte Buttont, így Webber már nem a mexikóit, hanem az angolt üldözte. Hamilton és Vettel között beállt a két másodperces különbség, Webber megelőzte Buttont.
Hamilton autójának bal hátsó kereke defektes lett, az angol a 8. körben lelassult, majdnem egy teljes kört kellett megtennie műszaki hibás autójával.
Ezzel Vettel állt az élre, Hamilton a boxba érve új gumikat kapott.
A 10. körben a Sutilt üldöző Massa bal hátsó kereke robbant szét. A brazil is visszatért a boxba, de a pontszerzési esélyei elszálltak. Webber ugyanekkor új orrkúpot is kapott, nemcsak gumikat. Alonso is a boxban járt.
Kérdés: a Pirelli-gumik hibája okozza a defekteket, vagy törmelék van a pályán?
Räikkönen és Ricciardo a 11. kör végén jött be a boxba, Vettel, Rosberg és Sutil folytatta. Egészen a 12. körig, amikor Rosberg és Sutil szervizelt. Vettel folytatta.
Alonso mindkét Lotust maga mögé utasította, majd Vergne-t is megelőzte. Vettel a 13. kör végén állt a boxba.
A német az élre állt vissza, mögötte Rosberg, Sutil, Alonso, Vergne, Grosjean, Räikkönen, Ricciardo, Webber volt a sorrend. Vergne még nem volt a boxban.
A 15. körben Vergne bal hátsó gumija is defektes lett. Kezdett komolyra fordulni a dolog.
Räikkönen közben megelőzte Grosjeant.
A 16. körben a sok törmelék miatt beküldték a biztonsági autót. Vettellel közölték a rádión, hogy a boxkiálláskor levett bal hátsó kerekén több apró sérülést találtak.
Újabb kérdés: hogy dönt a versenyigazgatóság? Leállítják a futamot, vagy sem?
A csapatok mérnökei ellenőrzik a lecserélt gumikat, és ha több esetben is látják, hogy sérült a bal hátsó abroncs, nincs más választása a versenyigazgatónak.
Vettel rádióüzenete a boxból: „Tartsd magad távol a kerékvető kövektől, mindenhol defektek vannak.”
A biztonsági autó mögött Vettel, Rosberg, Sutil, Alonso, Räikkönen, Grosjean, Ricciardo, Pérez, Webber, Button, Di Resta, Hülkenberg, Gutiérrez, Hamilton, Maldonado, Vergne, Bottas, Pic, Bianchi, Chilton, Van der Garde, Massa volt a sorrend. A brazil beállt a boxba, hogy nagyobb guminyomású abroncsokat kapjon. A feszesebb gumik elméletileg nehezebben sérülnek meg.
A Mercedes rádióüzenete szerint a meleg aszfalt és az éles rázókövek közösen váltják ki a defekteket.
A Michelin a 2005-ös indianapolisi futam előtt visszahívta az autókat a rajttól, mert az új amerikai futófelület túlságosan koptatta az abroncsokat, és a francia cég félt a defektektől. Ha a versenyt félbeszakítják, hasonlóan rossz emlékű lesz, mint a nyolc évvel ezelőtti Amerikai GP.
A 21. körben újraindult a verseny.
Webber próbálta megelőzni Pérezt, de a mexikói visszaverte a támadást. Végül sikerrel járt az ausztrál.
A pilótákat figyelmeztették, hogy a kanyarok kijáratánál ne használják a kerékvető köveket. A három német, Vettel, Rosberg és Sutil mögött Alonso és Räikkönen haladt.
Vettel elhúzott Rosbergtől, akitől még inkább leszakadt Sutil. A Force Indiát hosszú, tömött sor követte. Räikkönen csúnyán megcsúszott Alonso mögött, de nem esett vissza Grosjean mögé.
A 12. helyen haladó Hamiltonnak szóltak, hogy a lehető legkevesebbszer nyomja egyszerre a gázpedált és a féket, mert nem optimális a KERS töltése.
A 28. körben a Webber elől menekülő Ricciardo megelőzte Grosjeant, és a 6. helyre jött fel. Alonso keményen támadta Sutilt. Grosjean autója lelassult, Webber is megelőzte a Lotus franciáját.
Räikkönen a 29. körben kereket cserélt. Egy körrel később Alonso és Grosjean is kiállt, a spanyol a finn mögé jött vissza. A spanyol a boxban majdnem nekiment Grosjeannak, a Ferrari ugyanis akkor engedte ki, amikor a francia érkezett a Lotushoz.
Vettelen és Rosbergen kívül mindenki kiállt a boxba az élmezőnyből a 33. körig, a 34. körben Rosberg is jött. A 3. helyen már Räikkönen haladt, Alonso, Webber és a 2. kiállását halogató Hamilton előtt.
A 35. körben Vettel is szervizelt. Az élre jött vissza, Rosberg 7 másodperccel volt Räikkönen előtt. A finn mögött Webber megelőzte Alonsót. A Mercedes pilótája egy kör alatt csaknem két másodperccel növelte előnyét Räikkönen előtt.
A Rosberg előtt 2.5 másodperccel vezető Vettellel közölték, hogy az új gumijainak nagyon magas a nyomása, megelőzendő a defektet, akárcsak Massa esetében, és vélhetően a többieknél is.
Webber Räikkönent támadta, Hamilton Di Restával csatázott a 11. helyért – sikerrel. Előttük Vettel, Rosberg, Räikkönen, Webber, Alonso, Sutil, Ricciardo, Pérez, Grosjean, Button volt a sorrend
Rosberg faragta a hátrányát, másfél másodpercre megközelítette Vettelt, aki a 40. körben megint elszakadt tőle. Ricciardo Sutilt támadta, Hamilton Grosjeant megelőzve feljött a pontszerző 10. helyre.
A 42. körben lelassult Vettel Red Bullja, az autó erőátviteli gondokkal küzdött. Rosberg állt az élre.
Alonso a boxba, a biztonsági autó a pályára hajtott.
A következő körben Rosberg és Webber is a boxba hajtott, Räikkönen kint maradt. Ám a német visszajött a finn elé, aki a rádión megkérdőjelezte a csapat döntését.
A biztonsági autó mögött Rosberg, Räikkönen, Sutil, Ricciardo, Webber, Pérez, Button, Alonso, Hamilton, Grosjean, Massa, Maldonado, Hülkenberg, Di Resta, Pic, Bottas, Bianchi, Gutiérrez, Chilton, Van der Garde volt a sorrend. Rosberg, Webber és Alonso friss gumikon haladt.
Webbernek azt mondták a rádión, nyomhatja a gázt a friss közepesen kemény gumikon, az ausztrál áll a feladat elé: az ötödik helyről kellene nyernie. Ha Rosberget nem is, a többieket maga mögé utasíthatja.
A 45. körben újraindult a verseny, hét kör maradt hátra.
Webber máris megelőzte Ricciardót. Alonso Buttonon verekedte át magát.
Pérez bal hátsó gumija defektes lett, a mexikói autója lelassult, Alonso már a 6. helyen haladt. Webber a 47. körben Sutil elé került. Alonso Ricciardót támadta, a 48. körben megelőzte. Hamilton tapadt a spanyolra.
Webber megelőzte Räikkönent, Alonso pedig Sutilt. Hamilton megint árnyékként követte Alonsót. Webber, Alonso és Hamilton a friss gumikon sokkal gyorsabb volt a riválisoknál, de Rosberg is begyújtotta a rakétákat, tartotta a távolságot Webber előtt.
Az 50. körben megelőzte Räikkönent az első DRS-zónában. Hamilton is átverekedte magát a kopott gumikon haladó Lotuson. Massa Sutilt megelőzve feljött a 6. helyre.
Webber az utolsó körre egy másodpercen belülre került Rosberghez képest, de nem tudta megtámadni, a Mercedes németje a Monacói Nagydíj után Silverstone-ban is diadalmaskodott.
A Brit Nagydíjon zsinórban ötödször dobogóra álló Webber lett a második, Alonso a harmadik a pole pozíciós Hamilton előtt. Pontot szerzett még Räikkönen, Massa, Sutil, Ricciardo, Di Resta és Hülkenberg.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:32:59.456 |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 0.765 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 7.124 mp h. |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 7.756 mp h. |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 11.257 mp h. |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 14.573 mp h. |
7. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 16.335 mp h. |
8. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 16.543 mp h. |
9. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 17.943 mp h. |
10. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 19.709 mp h. |
11. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 21.135 mp h. |
12. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 25.094 mp h. |
13. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 25.969 mp h. |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 26.285 mp h. |
15. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 31.613 mp h. |
16. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 36.097 mp h. |
17. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:07.660 p h. |
18. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:07.759 p h. |
19. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1 kör h. |
20. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 6 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTA | megtett körök | |||
Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 41 | |
Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 35 | |
Leggyorsabb kör: Webber (52. kör) 1:33.401 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 3 | 5 | 7 | 132 |
2. | Fernando Alonso | 2 | 5 | 7 | 111 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 4 | 8 | 98 |
4. | Lewis Hamilton | – | 3 | 7 | 89 |
5. | Mark Webber | – | 3 | 7 | 87 |
6. | Nico Rosberg | 2 | 2 | 6 | 82 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 6 | 57 |
8. | Paul di Resta | – | – | 7 | 36 |
9. | Romain Grosjean | – | 1 | 4 | 26 |
10. | Jenson Button | – | – | 5 | 25 |
11. | Adrian Sutil | – | – | 4 | 23 |
12. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
13. | Sergio Pérez | – | – | 3 | 12 |
14. | Daniel Ricciardo | – | – | 3 | 11 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 3 | 6 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 219 |
2. | Mercedes | 171 |
3. | Ferrari | 168 |
4. | Lotus-Renault | 124 |
5. | Force India-Mercedes | 59 |
6. | McLaren-Mercedes | 37 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 24 |
8. | Sauber-Ferrari | 6 |
ELŐZMÉNYEK
A Brit Nagydíjon Lewis Hamilton és Nico Rosberg indul az első két helyről, de a szikrázó napsütésben a szakemberek nagy része biztos benne, hogy nem a Mercedes nyeri meg a futamot. A legutóbbi kilenc évben csak kétszer nyert a pole pozíciós, 2006-ban Fernando Alonso, 2009-ben Sebastian Vettel váltotta diadalra első rajtkockáját.
Mark Webber viszont úgy véli, a Mercedes a májusi barcelonai tesztjének köszönhetően megtalálta a módját, hogy az időmérő után a versenyen is veszélyes rivális legyen. Ám a verseny napján Ross Brawn maga közölte, hogy amint melegszik az idő, a hátsó gumik terhelése egyre elviselhetetlenebbé válik a W04-esek számára – az 52 körös verseny során kiderül, kinek van igaza.
A Pirelli szerint a meleg időben a csapatok többségének szüksége lesz három boxkiállásra, de a Lotus és a Force India képes lehet rá, hogy két kiállással gyorsabban teljesítse a versenytávot. A silverstone-i kiscsapatnál különösen bosszúsak lehetnek amiatt, hogy Paul di Resta autója az időmérő után 1.5 kilogrammal könnyebb volt a megengedettnél, amiért kizárták a skótot az időmérőről, és az 5. rajtkocka helyett a 22. helyről kell indulnia. A versenyző nem először lehet mérges istállójára, Monacóban hangot is adott nemtetszésének, miután mérnökei rossz döntése miatt a 17. rajtkockába szorult.
13.30-kor, helyi idő szerint 12.30-kor kinyitott a boxutca, a pilóták kimehettek a rajtrácsra. Közben a brit királyi légierő vadászgépei tartottak bemutatót a pálya fölött.
Alonso a rajtrácsra igyekezve tett egy kitérőt a füvön – a pilóták ilyenkor sem lazítanak, próbálgatják a pályát és az autót.
A rajtrácson más sportok sztárjai jelentek meg: többek között Jamie Redknapp labdarúgó és Ian Poulter golfozó. Redknapp szerint Jenson Button fog nyerni…
Ha Kimi Räikkönen pontot szerez, ez lesz neki zsinórban a 25. ilyen futama, amivel maga mögött hagyja Michael Schumachert az örökranglistán. Igaz, Schumi rekordja idején (2001 és 2003 között) az első hat, illetve az első nyolc szerzett pontot (a német sorozata 21 dobogós helyezésből, két 4. és egy 6. helyből állt), most pedig az első tíz. Räikkönen hétszer zárt már az első haton kívül a szériája alatt, de Kanadában, a rekord beállításakor elmondta, egyáltalán nem érdekli a csúcs.
13.45-kor felcsendült a brit himnusz, a szerelők az utolsó simításokat végezték az autókon. A Red Bull szerelői sorfalat álltak az autók hátuljánál, igyekeztek eltakarni a diffúzort, ami még mindig roppant fontos eleme az F1-es autónak.
Webber felvette bukósisakját, hogy rajthoz álljon élete utolsó F1-es Brit Nagydíján. Jövőre már Le Mans-ban versenyez a Porschéval.
ELÉRHETŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNK, AMELYET IDE KATTINTVA OLVASHAT.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
6. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
9. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
11. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
13. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes |
14. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
17. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
18. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth |
21. | Giedo van der Garde* | holland | Caterham-Renault |
22. | Paul di Resta** | brit | Force India-Mercedes |
*Van der Garde a Kanadai Nagydíjról öt rajthelyes büntetést hozott magával | |||
**Paul di Restát kizárták az időmérőről, mert a megengedettnél könnyebb volt az autója |
Győztes | Pole pozíció | Leggyorsabb kör | |
2003 | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello |
2004 | Michael Schumacher | Kimi Räikkönen | Michael Schumacher |
2005 | Juan Pablo Montoya | Fernando Alonso | Kimi Räikkönen |
2006 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
2007 | Kimi Räikkönen | Lewis Hamilton | Kimi Räikkönen |
2008 | Lewis Hamilton | Heikki Kovalainen | Kimi Räikkönen |
2009 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel |
2010 | Mark Webber | Sebastian Vettel | Fernando Alonso |
2011 | Fernando Alonso | Mark Webber | Fernando Alonso |
2012 | Mark Webber | Fernando Alonso | Kimi Räikkönen |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a silverstone-i pályán. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első féktávig tartanak) külön mérési pontok tartoznak: aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a következő zónában kinyithatja hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége, és esélyt kapjon az előzésre.