Noha Max Verstappen Austinban sorozatban harmadszor, míg pályafutása során az 50. alkalommal állhatott fel a dobogó felső fokára, a hatodik rajtkockából történő felzárkózása egyáltalán nem volt olyan sima, mint Miamiban vagy Spa-Francorchamps-ban, és ezúttal a tempója sem volt olyan kiemelkedő, hiszen mindössze 2.2 másodperccel szelte át a nagyot hajrázó Lewis Hamilton előtt a célvonalat. A háromszoros világbajnok életét a futam elején fellépő, és őt végigkísérő fékprobléma nehezítette.
OKTÓBER 20., PÉNTEK | ||||||
Szabadedzés: 1. Verstappen 1:35.912 | ||||||
Időmérő: 1. Leclerc 1:34.723 | ||||||
OKTÓBER 21., SZOMBAT | ||||||
Sprintidőmérő: 1. Verstappen 1:34.538 | ||||||
OKTÓBER 22., VASÁRNAP | ||||||
Sprint: 1. Verstappen, 2. Hamilton, 3. Leclerc | ||||||
A verseny: 1. Verstappen, 2. Norris, 3. Sainz | ||||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||||
Október 29., 21.00 | Mexikói Nagydíj, Mexikóváros | |||||
November 5., 18.00 | Sao Pauló-i Nagydíj, Sao Paulo | |||||
November 19., 7.00 | Las Vegas-i Nagydíj, Las Vegas |
„Minden azzal kezdődött, hogy csak a hatodik helyről indultam, aztán az egész verseny során szenvedtem a fékekkel. Ezen a pályán eléggé sok fékezési pont van, szóval egyáltalán nem volt olyan jó érzés vezetni, mint szombaton. Mindez nehezebbé tette a dolgomat. Végül nagyon szoros lett, és ott voltak a lekörözendő versenyzők is. Nem akarod tönkretenni a gumikat, de sokat szenvedtem a fékekkel, szóval időbe telt, mire megtaláltam a középutat.”
„Hihetetlen, hogy az ötvenedik alkalommal nyertem. Nagyon büszke vagyok, és azon leszek, hogy még többet szerezzek.”
Bár a Red Bullt nem érte váratlanul a holland versenyzője sikere, arra nem számított, hogy ilyen rögös út vezet a dobogó felső fokáig. A csapat tanácsadója, Helmut Marko a leintés után elárulta, a szerelők a rajt előtt kicserélték a fékbetéteket a 33-as rajtszámú RB19-esen, amit követően a gond a futam elején jelentkezett.
„A rajt előtt kicseréltük a fékbetéteket, de azok valamiért gyorsan elromlottak a verseny során. Emiatt nem érezte túl jól magát az autóban. Olykor elsősorban az autó elejével, máskor túlnyomórészt a hátuljával fékezett, ami nagyon megnehezítette a számára azt, hogy a határon vezessen, de mesterien megkerülte a problémákat. Azt mondtuk neki, hogy egy pozíciót javítson a rajtnál, majd egyesével haladjon. Ebből a szempontból eredményesek voltunk, de messze ez volt az év eddigi legnehezebb futama.”
Noha Hamilton nagy fenyegetést jelentett Verstappenre a verseny végén, végül pont nélkül kénytelen távozni Texasból, hiszen a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a padlólemez szabálytalansága miatt utólag kizárta a versenyről.
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azzal magyarázta a problémát, hogy rossz beállítást választottak a hepehupás austini pályán. „A sprinthétvégén mindig nagy kihívást jelent a jó beállítások megtalálása, hiszen mindössze egy szabadedzés áll a rendelkezésre. A helyzetet ráadásul ezúttal tovább nehezítette a hepehupás pálya, valamint az is, hogy új fejlesztést hoztunk.”
„A nap végén azonban mindez nem számít, a többiek megtalálták a megfelelő beállítást, mi nem, és a szabályokban nincs mozgástér. El kell fogadnunk a kizárást, le kell vonnunk a tanulságokat, és erősebben kell visszatérnünk a következő hétvégén.”
Ami a versenyt illeti, az osztrák utólag elismerte, hibát követtek el a stratégiával. „Gyors volt az autónk, Lewis fantasztikusan vezetett, és ha számításba veszem, mi minden hátráltatott minket… Lehet azt mondani, hogy eredetileg is két kerékcserére játszhattunk volna, és egyszerűen lekövethettük volna Verstappen taktikáját, ráadásul egyik kiállásunk sem sikerült nagyszerűen. De ez a felszerelés kérdése, és nem az embereké. Emellett Lando (Norris) mögött két, míg Daniel (Ricciardo) mögött talán másfél másodpercet is vesztettünk. De így versenyzünk, és a végén nem volt elég, amiért senkit sem hibáztathatunk.”
„Tizenkilenc-húsz kört tettünk meg, és huszonhárom kör kellett ahhoz, hogy az egy kiállás működjön. Max kiállt, és tudtuk, hogy csak további négy kört kell teljesítenünk, és akkor húsz másodperccel volt mögöttünk. A gumi teljesítménye azonban nagyon visszaesett, és elvesztettük az előnyt.”
Wolff rámutatott, azért próbálkoztak egy kiállással, mert úgy érezték, azonos stratégián nem győzhetik le a Red Bullt. „Mindenképpen szerepet játszott, hogy úgy véltük, ha azonos taktikát követünk, mint Max, az nem lett volna elég a futam megnyeréséhez. És ez rendben is van, hiszen egész évben domináltak, szóval ezt a szemléletmódot is számításba veszed, amikor meghozod a döntést. Úgy hittük, egy kiállással nyerhetünk, vagy legalábbis nagyobb esélyünk nyílik a győzelemre. Azonban a gumiteljesítmény nem olyan volt, mint amit vártunk.”
A kizárással és a taktikával kapcsolatban a hétszeres világbajnok Hamilton is megosztotta a véleményét. „Természetesen csalódást keltő, hogy kizártak, de ez nem vesz el semmit abból a fejlődésből, amit a hétvégén mutattunk. Jó tempónk volt, nagyszerű érzés volt vezetni az autót. Kemény verseny volt, hiszen mindenki nagyon gyors volt körülöttem, de sok mindennek örülhetünk. Pozitívan tekintek előre, még úgy is, hogy győzhettünk volna.”
„Úgy gondolom, kiállhattunk volna már Norris előtt, hiszen a helyzet lehetővé tette volna, hogy elévágjunk. Nem tudom, miért nem cselekedtünk így. A csere után nyolc másodperc volt a hátrányom, és vissza kellett zárkóznom, ami egyáltalán nem volt könnyű. A második kiállás után aztán újabb nyolc vagy tíz másodpercet kellett ledolgoznom. Egyik alkalommal sem volt könnyű visszakapaszkodni, szóval van még min dolgoznunk.”
„De ettől eltekintve nagyon pozitív az, ahogyan a hétvége alakult. Sokkal jobb érzés vezetni a kocsit, és nagyon hálás vagyok a gyárban elvégzett munkáért, hiszen az új padlólemez előrelépést jelent. Ami a következő versenyeket illeti, bizonyos területeken össze kell szednünk magunkat, a kerékcseréink nem voltak túl káprázatosak, és talán a stratégiánk sem túlzottan. Talán közelebb lehetünk a Red Bullhoz. Itt vannak előttünk! Pont előttünk!”
Hamilton ezt követően kitért a Red Bull teljesítményére is. „Max a hatodik helyről rajtolt, és elsőként végzett, szóval összességében gyorsabbak voltak. Mindenkinél korábban állt ki, és még így is jó köröket futott a végén. Még mindig előttünk vannak, és nagyon nehéz lesz legyőzni őket. Ráadásul nem fejlesztenek már, miközben mi hozzuk a frissítéseket. Ők csak abból gazdálkodnak, amijük eleve volt. Így nézve eléggé lenyűgöző, hogy még mindig nyerik a versenyeket, és nagyon sok munka vár még ránk.”
„Nemcsak a leszorítóerő és az autóteljesítmény szempontjából, hanem a működés terén is tökéletesebbnek kell lennünk. Az időmérő jó, de a futamon jobb munkát is végezhetnénk.”
Hamilton a diszkvalifikáció miatt az egyéni összetett második helyéért vívott csatában is fontos pontokat vesztett, hiszen ahelyett, hogy 19 pontra csökkentette volna a hátrányát, a lemaradása 39 pontra nőtt a futamon a negyedik helyet megöröklő Sergio Pérez mögött.
Nem a Mercedes hétszeres világbajnoka volt az egyetlen versenyző, akit a padlólemez szabálytalansága miatt utólag kizártak a futamból: Charles Leclerc a hatodik helyezését vesztette el. A pole pozícióból induló ferraris már a leintést követően frusztráltan nyilatkozott.
„Nehéz volt, egyszerűen rossz volt a stratégiánk, az egy kiállás határozottan nem volt helyes döntés. Valamilyen okból kifolyólag a számaink azt mutatták, sokkal szorosabb lesz, de nem ez volt a helyzet. Kár érte. Meg kell értenünk, hogy mi ment félre. Nem fest túl jól a verseny, elsőként rajtoltam, hatodik lettem. Carlos (Sainz Jr.) jó referenciapont, ő tíz másodperccel előttem ért célba, ami elég jelentős különbség, és sokkal nagyobb, mint amire számítottunk. Utána fogunk járni ennek.”
Hamilton, valamint a csapattársa kizárása után a harmadik helyet megöröklő Sainz sokkal elégedettebben hagyhatja el Texast. „Elég büszke és boldog vagyok. Jó versenyt tudhatunk magunk mögött, jól menedzseltem a gumikat, és remek rajtot vettem. Úgy érzem, mindent kihoztunk a helyzetünkből. Egy ponton azt hittem, akár Landót is elkaphatom, amit ha előtte felvetett volna valaki, akkor azt mondtam volna, hogy lehetetlen. Szóval elég jó munkát végeztünk, jók voltak az etapjaink, amivel nagyon elégedett vagyok.”
A második pozícióba Norris lépett előre a kizárások után, a McLaren brit versenyzője így vélekedett a futamáról a leintést követően: „Vezettem, és egészen sokáig az irányításom alatt tarthattam a versenyt, de egyszerűen nem volt elég. Ugyanakkor összességében elégedett vagyok, a magam részéről jó futamom volt. Tisztában vagyunk a gyengeségeinkkel, tudtuk, hogy mi fog nehézséget okozni a versenyen, és ez a gumikopás volt.”
„A tempónk az etapok első tíz körében nagyon erős volt, csak nem tartott ki túl sokáig. De hétvégéről hétvégére fejlődünk, egyre közelebb vagyunk, és már csak néhány lépést kell megtennünk.”
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | - | |
2. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 10.730 mp h. | |
3. | Carlos Sainz | spanyol | Ferrari | 15.134 mp h. | |
4. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 18.460 mp h. | |
5. | George Russell | brit | Mercedes | 24.999 mp h. | |
6. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 47.996 mp h. | |
7. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 48.696 mp h. | |
8. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 1:14.385 p h. | |
9. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1:26.714 p h. | |
10. | Logan Sargeant | amerikai | Williams-Mercedes | 1:27.998 p h. | |
11. | Nico Hülkenberg | német | Haas-Ferrari | 1:29.904 p h. | |
12. | Valtteri Bottas | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:38.601 p h. | |
13. | Csou Kuan-jü | kínai | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. | |
14. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1 kör h. | |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | AlphaTauri-Honda | 1 kör h. | |
FELADTÁK | Megtett körök | Kiesés oka | |||
Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 49 | feladta | |
Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 10 | feladta | |
Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 6 | feladta | |
Az eredetileg a második helyen befutó Lewis Hamiltont (brit, Mercedes) és a hatodik Charles Leclerc-t (monacói, Ferrari) utólag kizárták a szabálytalan padlólemez miatt. |
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LEGGYORSABB KÖRÖK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 15 | 17 | 21 | 8 | 466 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 8 | 17 | 2 | 240 |
3. | Lewis Hamilton | – | 5 | 18 | 3 | 201 |
4. | Fernando Alonso | – | 7 | 18 | 1 | 183 |
5. | Carlos Sainz | 1 | 3 | 18 | – | 171 |
6. | Lando Norris | – | 6 | 15 | – | 159 |
7. | Charles Leclerc | – | 3 | 14 | – | 151 |
8. | George Russell | – | 1 | 17 | 1 | 143 |
9. | Oscar Piastri | – | 2 | 10 | – | 83 |
10. | Pierre Gasly | – | 1 | 12 | – | 56 |
11. | Lance Stroll | – | – | 10 | – | 53 |
12. | Esteban Ocon | – | 1 | 10 | – | 44 |
13. | Alexander Albon | – | – | 7 | – | 25 |
14. | Valtteri Bottas | – | – | 4 | – | 10 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 2 | – | 9 |
16. | Cunoda Juki | – | – | 4 | 1 | 8 |
17. | Csou Kuan-jü | – | – | 3 | – | 6 |
18. | Kevin Magnussen | – | – | 3 | – | 3 |
19. | Liam Lawson | – | – | 1 | – | 2 |
20. | Logan Sargeant | – | – | 1 | – | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Honda | 706 |
2. | Mercedes | 344 |
3. | Ferrari | 322 |
4. | McLaren-Mercedes | 242 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 236 |
6. | Alpine-Renault | 100 |
7. | Williams-Mercedes | 26 |
8. | Alfa Romeo-Ferrari | 16 |
9. | Haas-Ferrari | 12 |
10. | AlphaTauri-Honda | 10 |