Sebastian Vettel uralta a változó körülményeket a Kanadai Nagydíj időmérő edzésén, a száradó, nedvesedő, vizes és vízfoltos pályán is a Red Bull világbajnoka volt a leggyorsabb, és meg is szerezte idei harmadik, pályafutása 39. rajtelsőségét. A német végig versenyben volt a Mercedes pilótáival, és amikor a legjobban kellett, meg is előzte a bombaformában lévő Lewis Hamiltont, akinek meg kellett elégednie a második rajthellyel.
Az angol három vereség után először verte meg Nico Rosberget időmérőn, a német még a finn Valtteri Bottastól is kikapott. A Williams pilótája az idén első újoncként jutott be az első tízbe, eddigi legjobbja a 14. rajtkocka volt.
A vb-aspiránsok közül Fernando Alonso a 6. rajtkockát szerezte meg csúszkáló Ferrarijával, amelyet csapattársa, Felipe Massa össze is tört a második szakaszban. Kimi Räikkönen a 9. rajthelyről indulhat, a Lotusnak nagyon nem feküdt a vizes aszfalt. Romain Grosjean az első etapban kiesett, Monacóból hozott rajtbüntetése miatt pedig az utolsó helyről indul majd.
Az időmérőt Massa balesete miatt a második szakaszban szüneteltetni kellett, a zsúfolt hajrában mindkét McLaren kiesett.
PERCRŐL PERCRE
3. SZAKASZ
Vettelé az első rajtkocka, mellőle Hamilton indul majd. A második sor az idén első újoncként az első tízbe kerülő Bottasé és Rosbergé, a harmadik Webberé és Alonsóé, a negyedik Vergne-é és Sutilé, az ötödik Räikkönené és Ricciardóé.
20.07: Hamilton volt még veszélyes Vettelre, de az utolsó sikánt levágta, így a világbajnoki címvédő zsinórban harmadik montreali pole-jával megszakította a Mercedes négyversenyes rajtelsőségi sorozatát.
Alonso kicsúszott a hajtűkanyarban, de nem érte el a falat, tovább tudott menni. Hiába a jó részidők, a harmadik szektorban eső csapadék miatt a köridők nem lettek jobbak.
20.05: megint eleredt az eső, jelentette Rosberg, aki maradt a 4. helyen Bottas mögött.
A pilóták bementek a boxba friss intermediate gumikért, hiába állt el az eső és jelent meg a száraz ív, a slick gumiknak nem volt elég száraz a pálya.
20.02: Bottas feljött a 3. helyre.
Hamilton, Rosberg, Webber és Alonso zárkózott fel Vettel mögé.
20.00: Vettelé az első mért kör a száradó pályán, 1:25.425 perc. A többiek sokkal lassabbak a németnél.
19.57: elindult a záró szakasz, amelyben Vettel állt a mezőny élén. Csak Bottas maradt a boxban.
Az utolsó tíz percben az első tíz rajthelyet a Red Bull, a Mercedes és a Toro Rosso duója, valamint Alonso, Räikkönen, Sutil és Bottas osztja el egymás között.
2. SZAKASZ
19.50: Hamilton megelőzte a Red Bullokat, 1:27.649-cel nyerte meg a szakaszt. A kiesőzónából kimenekült Ricciardo és Sutil, ugyanakkor kiesett Hülkenberg, Pérez, Maldonado, Button, Gutiérrez és Massa.
A pilóták előzgették egymást, ment a helyezkedés. Vettel nem kezdett gyors kört. Button és Webber kicsúszott az időből.
19.47: újraindult az edzés. Massán kívül mindenki a pályán volt, aki versenyben volt.
Az autók két sorban sorakoztak fel a boxutcában, hogy a lehető legjobb pozíciót szerezzék meg a pályán, ne legyen előttük olyan pilóta, aki feltartja a gyors körében.
19.45: a versenyigazgató jelezte, újraindulás 19.47-kor.
A kieső helyeken a kényszerszünet idején Maldonado, Button, Ricciardo, Gutiérrez, Massa és Sutil állt.
19.42: 1:59 perc maradt a szakaszból, ez egy közepesen gyors kivezető kör esetén elég egy mért körre.
Massa, akinek fivére már eleve idegesen járt-kelt a garázsban, a 3-as kanyar előtt elfékezte magát, és a gumifalnak csapódott. Monacói balesetei után ismét összetörte autóját, neki az idegességen kívül nem esett baja. Az edzést piros zászlóval leállították.
19.40: Bottas a 3. helyre ugrott előre, Button is bejött a tízbe, de gyorsan visszacsúszott. Alonso a 13., Massa a 14. helyen állt. A spanyol feljött az 5. helyre.
Webber 1:28.145-ös körével megelőzte Vettelt.
19.38: Massa Pérezt megelőzte, de csak a 11. helyre jött fel.
19.37: Vettelnek elég volt, bement a boxba. Mások is mentek egyéni legjobb részidőket.
Öt perccel a vége előtt Pérez, Gutiérrez, Massa, Sutil, Maldonado és Button volt kieső helyen. Pedig Button azt mondta, csak az eső adhat esélyt a McLarennek Kanadában.
19.35: Vettel viszont tovább gyorsult az első és a harmadik szektorban, 1:28.166-ra javított..
Másodikra Vettel 1:28.825-tel átvette a vezetést. Ám utána nagyon esett az eső, sokan csúszkáltak, alig bírták a pályán tartani az autójukat.
19.33: Vettel az első gyors körében az első két szektorban csúcsidőt ment, de végül a hatodik időt futotta.
19.31: az első mért körök után Hamilton vezetett, 1:29.259-cel. Vettel is kijött a boxból.
Rosbergnek négy mért kört tervezett a Mercedes.
Megint Vettel várt ki legtovább. A pálya különböző pontjain más-más intenzitással esett az eső.
19.27: a negyedórás etap is rohanással kezdődött, természetesen intermediate gumikon.
1. SZAKASZ
A szakasz végére intenzívebbé váló eső kifogott Di Restán és Grosjeanon, akik autójának a célegyenesbe érve szinte nem is volt tapadása.
A hétvégét remekül kezdő Di Resta a 17. rajthelyet szerezte meg, mögötte az időlistán Pic, Grosjean, Bianchi, Chilton, Van der Garde sorrend alakult ki. Büntetése miatt azonban Grosjean visszakerül a rajtrács végére.
19.21: Grosjean nem tudott javítani, Maldonado pedig kiszorította Di Restát a 16-ból.
19.19: a skót csak a 16. helyre tudott feljönni, ami éppen csak elég volt a bennmaradásra.
Vettel 1:22.318-as csúcsidőt futott, Di Resta mellett Grosjean is visszacsúszott a veszélyzónába.
19.18: az első szabadedzést az élen záró Di Resta is izgulhatott, miközben Alonso 1:23.224-gyel átvette a vezetést.
19.16: Webber 1:23.247-tel az élre állt új gumijain. Grosjean kimenekült a kieső zónából, ahová Bottas esett vissza.
Az új intermediate gumikon felgyorsultak a versenyzők. Räikkönentől kérdezték, milyen gumit akar, jöhetnek-e a slickek, de a finn azt mondta, esik az eső.
Vettel jelezte, hogy elkoptak a gumijai, bement a boxba. Hamilton 1:23.801-et futott.
19.14: Rosberg megérkezett, 1:23.840-nel az élre állt, felülmúlva a várt csúcsidőt.
Grosjean, Chilton, Vergne, Pic, Bianchi és Van der Garde állt a kieső helyeken, hat perc maradt hátra.
19.13: Vettel 1:24.083-mal vágott vissza.
19.12: Hamilton 1:24.544-gyel vette vissza a vezetést.
A Lotusok szenvedtek a vizes pályán, egészen addig, amíg Räikkönen a 16. helyről fel nem jött a 4. pozícióba. Grosjean azonban kieső helyen állt.
19.10: Vettel 1:24.788-cal visszaállt az élre.
19.09: Hamilton 1:25.944-gyel visszaelőzte Vettelt. Alonso az első kanyarkombinációt kiszélesítette, majdnem kicsúszott a fűre, de tovább tudott menni.
A csapatok számításai szerint az első szakaszban 1:24-ig javulhatnak az eredmények. Az eső enyhülésére számítottak.
19.07: Vettel 1:26.293-mal az élre állt, Webber háromtizedes hátránnyal érkezett csapattársa mögé a második helyre.
Button feljött a két Mercedes és Massa közé.
19.06: megszülettek az első mért körök. Massa 1:18.093-mal állt az élre, majd a két Mercedes megelőzte. Rosberg ideje 1:26.781 volt. Már Pic is a pályán volt.
19.05: Picen kívül mindenki a pályán van.
Egyedül Vettel nem vett részt a korai próbálkozásokban, türelmesen várt a boxban az átmeneti gumijain.
19.02: Chilton túl hevesen érkezett a hajtűkanyarba, és megpördült. A többiek visszamentek a boxba intermediate gumikért. Chilton visszatért, és ő is a depóba hajtott.
Sokan kisiettek a pályára, felkészültek arra az esetre, ha elered az eső. Biztos, ami biztos, még száraz pályán akartak futni gyors kört.
19.00: a két Toro Rosso hagyta el először a boxutcát.
Idézzük a Lotus Twitter-bejegyzését: „A montreali égen a szürke mind az 50 árnyalata látható."
18.54: újra szemerkélni kezdett az eső. A Saubernél örültek ennek, bár ahhoz, hogy a legjobb tíz közé jussanak, intenzívebb esőre lenne szükségük.
A csapatokon belüli időmérős párharcok hat esetben állnak 6–0-ra, Vettel, Räikkönen és Bianchi mind a hat eddigi kvalifikáción legyőzte csapattárást.
18.50: a szabadedzés óta szemerkélt az eső, de az időmérő előtti percekben éppen nem esett. A levegő továbbra is hűvös, 16 fokos, az aszfalt hőmérséklete 17 fok.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:25.425 | átlag: 183.782 km/ó |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:25.512 | 0.087 mp h. |
3. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:25.897 | 0.472 |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:26.008 | 0.583 |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:26.208 | 0.783 |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:26.504 | 1.079 |
7. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.543 | 1.118 |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:27.348 | 1.923 |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:27.432 | 2.007 |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:27.946 | 2.521 |
11. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:29.435 | |
12. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:29.761 | |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:29.917 | |
14. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:30.068 | |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:30.315 | |
16. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:30.354 | |
17. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:24.908 | |
18. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:25.626 | |
19. | Romain Grosjean* | francia | Lotus-Renault | 1:25.716 | |
20. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:26.508 | |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:27.062 | |
22. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:27.110 | |
*Tíz rajthelyes büntetés veszélyes vezetésért, így az utolsó helyről rajtol. |
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Vettel | 1:22.318 | 1. | Hamilton | 1:27.649 |
2. | Alonso | 1:23.224 | 2. | Webber | 1:28.145 |
3. | Webber | 1:23.247 | 3. | Vettel | 1:28.166 |
4. | Bottas | 1:23.446 | 4. | Bottas | 1:28.419 |
5. | Massa | 1:23.735 | 5. | Rosberg | 1:28.420 |
6. | Hamilton | 1:23.801 | 6. | Vergne | 1:28.527 |
7. | Rosberg | 1:23.840 | 7. | Räikkönen | 1:28.667 |
8. | Hülkenberg | 1:23.899 | 8. | Alonso | 1:28.788 |
9. | Button | 1:24.021 | 9. | Sutil | 1:28.799 |
10. | Vergne | 1:24.159 | 10. | Ricciardo | 1:29.359 |
11. | Pérez | 1:24.176 | 11. | Hülkenberg | 1:29.435 |
12. | Gutiérrez | 1:24.408 | 12. | Pérez | 1:29.761 |
13. | Räikkönen | 1:24.451 | 13. | Maldonado | 1:29.917 |
14. | Sutil | 1:24.551 | 14. | Button | 1:30.068 |
15. | Ricciardo | 1:24.770 | 15. | Gutiérrez | 1:30.315 |
16. | Maldonado | 1:24.776 | 16. | Massa | 1:30.354 |
17. | Di Resta | 1:24.908 | |||
18. | Pic | 1:25.626 | |||
19. | Grosjean | 1:25.716 | |||
20. | Bianchi | 1:26.508 | |||
21. | Chilton | 1:27.062 | |||
22. | Van der Garde | 1:27.110 |
ELŐZMÉNYEK
A barcelonai és a monacói versenyhétvégén arról beszélt mindenki, mennyire fontos az időmérő, hiszen hagyományosan az első sorból vagy az első rajtkockából induló pilóta a legesélyesebb a győzelemre. Montrealban teljesen más a helyzet, egyesek odáig merészkednek, hogy kijelentik, itt a legkevésbé fontos a pole. Mondandójukat azzal támasztják alá, hogy a legutóbbi 11 futamból csak hármat nyert meg az, aki az első helyről indult.
Alábbi táblázatunkból jól látszik, hogy ez idő alatt győztek a 6. és a 7. rajtkockából indulva is, azért hétszer szükség volt az első rajtsorra a győzelemhez – arról nem is beszélve, hogy négyszer kiesett a versenyen a pole pozíciós.
A Kanadai GP időmérőjére hűvös időben kerül sor, ami kedvez a legutóbbi négy rajtelsőséget megszerző Mercedesnek, amely azonban a melegebb vasárnapon bajban lehet. Az időmérő egyik nagy kérdése, hogy a zsinórban három pole pozíciót megszerző Nico Rosberg képes lesz-e arra, amire eddig még senki: csapattársként zsinórban négy időmérőn megverni Lewis Hamiltont?
Az időmérő előtt meg kell említeni, hogy Romain Grosjean tíz rajthelyes büntetést hozott magával Monacóból Daniel Ricciardo kilökéséért. Sergio Pérezt nem büntették meg, sőt a Kimi Räikkönennek nekiütköző mexikói szombaton azt mondta Montrealban, hogy Charlie Whiting FIA-versenyigazgató szerint nem ő, hanem a Lotus pilótája okozta kettejük balesetét.
Győztes (rajthely) | Pole pozíció (helyezés a futamon) | |
2001 | Ralf Schumacher (2.) | Michael Schumacher (2.) |
2002 | Michael Schumacher (2.) | Juan Pablo Montoya (kiesett) |
2003 | Michael Schumacher (3.) | Ralf Schumacher (2.) |
2004 | Michael Schumacher (6.) | Ralf Schumacher (kiesett) |
2005 | Kimi Räikkönen (7.) | Jenson Button (kiesett) |
2006 | Fernando Alonso (1.) | Fernando Alonso (1.) |
2007 | Lewis Hamilton (1.) | Lewis Hamilton (1.) |
2008 | Robert Kubica (2.) | Lewis Hamilton (kiesett) |
2010 | Lewis Hamilton (1.) | Lewis Hamilton (1.) |
2011 | Jenson Button (7.) | Sebastian Vettel (2.) |
2012 | Lewis Hamilton (2.) | Sebastian Vettel (4.) |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a montreali pályán a Kanadai Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első féktávig tartanak) egyetlen mérési pont tartozik, aki ezen a ponton (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a hátsó egyenesben és a célegyenesben is kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. A két zóna azonban rövidebb a 2011-esnél (tavaly csak egy zóna volt), az első 113, a második egy méterrel.