Az eddig négy Magyar Nagydíjat megnyerő Lewis Hamilton kezdte legjobban a versenyhétvégét, 183 ezreddel megelőzve csapattársát, Nico Rosberget. A Mercedes fölénye megfelel a papírformának, s ahhoz is hozzászokhattunk, hogy a Ferrari nagyon jó az első szabadedzéseken.
Ezúttal Fernando Alonso csak a negyedik lett, mert megelőzte őt csapattársa, Kimi Räikkönen, akinek nagyon fekszik a magyar pálya, legutóbbi három hungaroringi versenyén 2. lett, s úgy tűnik, jó esélye van rá, hogy megszerezze a kiugró eredményét, amire régóta várt.
A Ferrari a jó kezdés után azt sajnálhatja, hogy az első szabadedzéseket nem pontozzák.
A hétvége hátralévő részében ugyanis a Red Bulltól és a Williamstől is várhatunk javulást – ennek ellenére a Ferrarival számolni kell.
Az edzésen rengeteget csúszkáltak az autók, a pálya nagyon csúszott, és a hepehupás hungaroringi aszfalton már előjöttek azok a kis bosszúságok, amelyek a csapatokat a FRIC elnevezésű okos felfüggesztések eltávolítása miatt érték. Szerencsére azonban senki sem törte össze az autóját.
Folytatás 14 órától.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:25.814 | átlag: 183.788 km/ó | 27 kör |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:25.997 | 0.183 mp h. | 31 |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:26.421 | 0.607 | 29 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:26.872 | 1.058 | 23 |
5. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:27.220 | 1.406 | 28 |
6. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:27.357 | 1.543 | 28 |
7. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:27.683 | 1.869 | 30 |
8. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:27.782 | 1.968 | 16 |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:27.804 | 1.990 | 27 |
10. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:27.960 | 2.146 | 24 |
11. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:27.967 | 2.153 | 25 |
12. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:28.101 | 2.287 | 28 |
13. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:28.208 | 2.394 | 32 |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:28.266 | 2.452 | 28 |
15. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:28.330 | 2.516 | 21 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:28.376 | 2.562 | 24 |
17. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:28.593 | 2.779 | 24 |
18. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:29.025 | 3.211 | 23 |
19. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 1:30.363 | 4.549 | 30 |
20. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 1:30.892 | 5.078 | 24 |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 1:31.004 | 5.190 | 5 |
22. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1:31.248 | 5.434 | 20 |
AZ EDZÉS PERCRŐL PERCRE
11.30 A Force India pilótáinak és Räikkönennek összejött egy-két egyéni legjobb szektoridő, de az állás nem változott. Vége az edzésnek.
11.29 „Túl sok minden van egyszerre” – panaszkodott Kvjat, miután sorozatban kapta az utasításokat a mérnökétől. A Hungaroringen bizony nincsenek olyan hosszú szakaszok, amelyeken lenne idő babrálni.
11.27 Sikerrel járt a Marussia, elindult Chilton. Grosjean is a pályán a korábbi lehangoló beszélgetés ellenére, Ricciardo viszont a boxban ragadt. Csupán 14 kört tett meg.
11.25 Az alsó házban Kobajasi Caterhamje a leggyorsabb, sőt, Ericsson is Bianchi előtt van. Chilton már az autójában ül, de több próbálkozás ellenére nem tud elindulni.
11.23 A műszaki hibás Grosjean, Chilton páros mellett csak Ricciardo van a boxban, a többiek köröznek – általában másodpercekkel lassabban, mint a leggyorsabb körük.
11.19 Rosberg 27 körrel a legaktívabb, Vergne és Kvjat 24-24 körnél jár. Az aszfalt már 47 fokos.
11.16 Grosjean edzése a vízzel hűtő rendszer meghibásodása miatt véget ért.
11.14 Már nem javítanak a pilóták a köridőkön, a jelek szerint elkoptak a gumik.
11.11 Rosberg csúnyán elmérte a célegyenes végi féktávot, az előbb a rajtgyakorlatával is baj volt, felváltáskor hallott furcsa zajt az autóban.
11.07 Feljövőben a Williams, Massa a 10., Bottas a 13. helyre ugrott előre.
11.05 Button folyamatosan panaszkodik, hogy a kanyar bejáratánál nincs hátsó tapadás. Szinte mindenki küzd az autójával.
11.02 Alonsónak volt egy jó köre, az első két szektorban javított, de az utolsót elrontotta. A Ferrari így is a második legerősebbnek tűnik, de tudjuk jól, hogy a Williams most még mást gyakorol, számolni kell vele szombattól. A Ferrari pedig az első edzésen szokott a legjobb lenni, utána esik vissza.
11.00 Hamilton, Rosberg, Räikkönen, Alonso, Vettel, Magnussen, Vergne, Ricciardo, Button, Kvjat, Hülkenberg, Pérez, Maldonado, Bottas, Massa, Sutil, Gutiérrez, Grosjean, Kobajasi, Ericsson, Bianchi a sorrend. Chilton nem jött ki a boxból a füstölés óta.
10.57 Alonso feljött Räikkönen mögé a 4. helyre, 451 ezredre van csapattársától.
10.56 Grosjean nagyon nem bízik a Lotusban. „Tíz méterrel korábban fékezek, mint kellene, annyira rossz az egyensúly” – magyarázta a rádión. Vettel is panaszkodik, alig van tapadása a Red Bullnak a pályán.
10.53 Vettel 1.6 másodperces lemaradással a 4., ez már nagy különbség az edzés féltávján túl.
PÉNTEK |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
Hol lenne favorit Hamilton, ha nem a Magyar Nagydíjon? |
10.49 Hamilton 1:25.814-gyel átvette a vezetést. Räikkönen is 1:27-en belül, a harmadik helyen áll.
10.48 Ericsson megpördült a 12-es kanyarban, de folytatni tudta.
10.46 Hamilton 242 ezredre megközelítette Rosberget. Előtte Kobajasi előtt haladva a pályán cikázva melegítette a gumikat, a japán ezt szóvá tette, és rá is szóltak a rádión.
10.45 A Renault jelezte, hogy az 5-ös és a 11-es kanyar közötti részen szinte másodpercről másodpercre veszik el a gázt és taposnak rá ismét a pilóták, nagy szerepe van a hőenergia-visszanyerő rendszernek, amely gázelvételkor is pörgeti a turbót. A jól beállított rendszer köridőben is megmutatkozik.
10.42 Úgy tűnik, Rosberg nem hajlandó úgy körözni, hogy más is kint van, bejött a boxba. Hamilton viszont kiment. Megjavítja-e csapattársa legjobbját?
10.41 A vb-éllovas Rosberg 1:25.997-re javította az edzés legjobbját. Kobajasi csatlakozott hozzá a pályán.
10.38 Továbbra is Rosbergé a pálya, kiegyensúlyozott köröket fut senkitől sem zavartatva.
10.35 Rosberg köröz, az élen áll. Mögötte Räikkönen, Hamilton, Button, Ricciardo, Alonso, Vergne, Vettel, Magnussen, Maldonado a sorrend. A Williams, akárcsak Németországban, lassan kezd, Bottas a 11., Massa a 12. helyen áll. Rosberg közben 1:26.114-re javít.
10.31 Grosjean nagyon élvezte a száguldást, megdöbbenve kérdezett vissza a rádión, miért kell a boxba hajtania, mire mondta neki a mérnöke, hogy letelt az első fél óra.
10.30 Letelt az első félóra, az erre a 30 percre kapott gumikat leveszik az autókról, újra egyeztetnek a pilóták a mérnökökkel. Sutilnak néhány másodpercen múlt, hogy időben beér, a Sauber ellenkező esetben pénzbüntetést kapott volna. Rosberg újra a pályán, immár a 2. készlet gumijával.
10.28 A legutóbbi három Magyar Nagydíját a 3. helyen záró Räikkönen feljött a 2. helyre, 143 ezreddel Rosberg mögé. A Ferrari finn pilótája régóta várja az áttörést jelentő eredményt, talán épp nálunk jön el?
10.27 A rontásokat az idén az is elkaphatja, aki esetleg elbámészkodik, a kerekek csikorgása nagyon jól hallható a kerekek állóra fékezésekor, előre jelezve egy-egy hibát.
10.25 A Mercedes pilótái a boxban várnak, Hamilton 10, Rosberg 8 kört tett meg. Ricciardo után Alonso, Button és Räikkönen, három korábbi győztes is bejött egy másodpercen belülre Rosberghez képest.
10.23 Ricciardo 7 tizedre megközelítette Rosberget, még mindig a 3. helyen áll. Pérez feljött a 6. helyre.
10.22 „Rengeteg a csúszkálás, a pálya nagyon rossz a kettes és a hármas szektorban” – üzente Vettel a rádión. A német a 6. helyen áll Rosberg, Hamilton, Ricciardo, Alonso és Räikkönen mögött.
10.20 Ricciardo 1.2 másodpercre megközelítette Rosberg idejét, nagyon sokan csúszkálnak, még nagyon rossz a tapadás – megvan a különleges varázsa a hétvége ezen szakaszának, amikor még a „szűz” pályán „gyilkolják” a gumikat a versenyzők.
10.18 A riválisok első köreikben 4-6 másodperccel elmaradnak a Mercedesek idejétől, Rosberg végzett az első menetével.
10.17 A többiek is kijöttek egymás után, társaságot kapott a Mercedes.
10.15 Rosberg 1:27.320-nál, körről körre gyorsul a pálya.
10.14 Hamilton 1:27.604-re javít. Egy éve Vettel 1:22.723-mal lett első az első edzésen.
10.13 Továbbra is csak a Mercedesek köröznek, söprik az ideális ívet. Hamilton a 13-as kanyarban lesodródott az útról, már keresi a határokat.
A helyszín: Hungaroring A pálya hossza: 4381 méter Kanyarok száma: 14 (6 bal és 8 jobb) A verseny hossza: 70 kör (306.630 km) Gumitípusok: közepesen kemény, lágy DRS-zónák: 2, a célegyenesben és a 2-es kanyar előtt, egy mérési ponttal (lásd lent a pályarajzon) FIA-sportfelügyelő testület: Paul Guthjar (a svájci autosport-szövetség elnöke), José Abed (az FIA mexikói alelnöke), Emanuele Pirro (olasz korábbi F1-es versenyző, ötszörös Le Mans-győztes) |
Körrekord: 1:18.436 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004) Tavalyi pole pozíció: 1:19.388 (Lewis Hamilton, Mercedes) Tavalyi leggyorsabb kör: 1:24.069 (Mark Webber, Red Bull) Tavalyi dobogó: 1. Lewis Hamilton (Mercedes), 2. Kimi Räikkönen (Lotus), 3. Sebastian Vettel (Red Bull) |
Győzelmek a pole-ból: 13 Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Jenson Button (2006) 14. Győztesek a jelenlegi mezőnyből: Hamilton 4, Button 2, Alonso, Räikkönen |
IDŐJÁRÁS. Esőben pakoltak össze a csapatok vasárnap kora este Hockenheimben, és esőben pakoltak ki kedden a Hungaroringen az F1-es csapatok. Ám lehet, hogy a Német Nagydíjhoz hasonlóan ezen a hétvégén is minden edzést és a versenyt is száraz pályán tartanak meg. A hét végén teljesen kiszámíthatatlan időre lehet számítani, pénteken még csapadékmentes idő lesz 30 fokos maximummal, szombatra 33 fokot jósolnak, de van kis esély az esőre. A legnagyobb esély a záporokra vasárnap lesz, meglátjuk, elered-e a verseny előtt, vagy csak megint a pakolást nehezíti meg, mint Hockenheimben. |
10.10 Hamilton 1:31.426-tal az eső helyre ugrott, Rosberg 1:28.754-gyel válaszolt csapattársának. A két Mercedes nem teketóriázik, rögtön a sűrűjébe hatolt.
10.08 „Nagyon rossz a tapadás” – jelenti Grosjean, miközben Rosberg 1:32.027-tel nyit az első mért körrel.
10.07 Most viszont csak a két Mercedes van a pályán, a többiek mérnökeikkel egyeztetnek a boxban. Az aszfalt hőmérséklete elérte a 40 fokot.
10.05 Már csak Rosberg és Hamilton vár első körével. A versenyzők az első harminc percre extra készlet közepesen kemény gumit kapnak, utána várható kis szünet.
10.04 Chilton Marussiája füstölve érkezett vissza a boxba, majd miután leállt, kisebb lángcsóvák törtek ki belőle. Nem indul jól a csapat Magyar Nagydíja.
10.01 Pérez vissza is ért ellenőrző köréről, Vettel, Ricciardo, Hamilton, Rosberg és Massa még el sem indult.
10.00 Elindult az óra, Pérez az első a pályán.
9.59 Az első edzésen egyik csapat sem vet be tesztpilótát, az a 22 versenyző ül autóba, aki vasárnap is elrajtol.
9.55 A lelátókon egyelőre nem sok néző gyűlt össze, a németországi trend a Hungaroringre is érvényes – remélhetőleg vasárnapra azért megtelnek a lelátók, ahogy az lenni szokott.
9.52 A nyáron megtáltosodó Williamsnél Bottas tempóelőnyben lehet, Massa autóján ugyanis annyira meghibásodott a legújabb típusú padlólemez a Német Nagydíj rajtbalesete során, hogy a régire kellett cserélni a Magyar Nagydíjra.
9.47 A csapatok a Német Nagydíj után ismét a FRIC felfüggesztés nélkül köröznek, egyöntetű vélemények szerint a Hungaroringen sokkal jobban lehet érezni az első és a hátsó felfüggesztéseket összekötő rendszer hiányát, mint Hockenheimben. Arról, hogy az erőviszonyok is megváltoznak-e, szombat délutánig legfeljebb találgatni lehet.
9.45 Zavartalan napsütésben készülődnek a csapatok az első edzésre, a levegő 23, az aszfalt 38 fokos. Az időjárás-jelentések szerint csak a két edzésnapon várható napos idő, a versenyre záporokat várnak.
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 4 | 9 | 9 | 190 |
2. | Lewis Hamilton | 5 | 8 | 8 | 176 |
3. | Daniel Ricciardo | 1 | 4 | 8 | 106 |
4. | Fernando Alonso | – | 1 | 10 | 97 |
5. | Valtteri Bottas | – | 3 | 9 | 91 |
6. | Sebastian Vettel | – | 2 | 7 | 82 |
7. | Nico Hülkenberg | – | – | 10 | 69 |
8. | Jenson Button | – | 1 | 6 | 59 |
9. | Kevin Magnussen | – | 1 | 7 | 37 |
10. | Felipe Massa | – | – | 4 | 30 |
11. | Sergio Pérez | – | 1 | 6 | 29 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 6 | 19 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 9 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 4 | 6 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 366 |
2. | Red Bull-Renault | 188 |
3. | Williams-Mercedes | 121 |
4. | Ferrari | 116 |
5. | Force India-Mercedes | 98 |
6. | McLaren-Mercedes | 96 |
7. | Toro Rosso-Renault | 15 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |