Mark Webber dühösen nézett Sebastian Vettelre azelőtt, hogy kimentek volna az eredményhirdetésre. Zokon vette, hogy csapattársa a csapat utasítása ellenére megelőzte őt, s elvette tőle azt a győzelmet, amiről a rádión keresztül már biztosították.
Webber az első kerékcserék során az élre került, s bár Vettel többször is jelezte, hogy a száraz pályán gyorsabb nála, a csapat türelemre intette. A német tehetetlenségében a harmadik kerékcserék során Lewis Hamilton Mercedese mögé is visszaesett a 3. helyre, de miután visszaküzdötte magát az „ezüstnyíl” elé, második próbálkozásával Webbert is maga mögé utasította.
Szép, tiszta csatában előzte meg, de a csapat utasításainak ellenszegülve indította a támadást, ami miatt a kettős győzelem ellenére keserű végjátéka lett a Malajziai Nagydíjnak.Webber elmondása szerint ő már a csapat megnyugtató üzenetei után visszább vett a tempóból, nem számított Vettel támadására.
A harmadik helyért a Mercedes pilótái csatázhattak volna hasonlóan, de egy oda-vissza előzés után Ross Brawn csapatfőnök rászólt Nico Rosbergre, ne támadja az üzemanyagával spóroló (az egyik boxkiállásánál régi csapata, a McLaren garázsa elé beálló) Hamiltont. Az angol a dobogón elmondta, nem is neki kellene ott állnia, nem tudott örülni első trófeájának, amit a McLarennél kialakult hagyománnyal szemben megtarthat, de legszívesebben odaadná Rosbergnek.
Mindezt már zuhanyzás után látta Fernando Alonso, aki a verseny előtti eső miatt vizes pályán megtartott rajtnál nekikoccant Vettel Red Bulljának, eltört az első légterelőjét, amely a második kör elején le is esett, és a spanyol a kavicságyban kötött ki. A másik Ferrarival Felipe Massa tavalyi önmagát idézve az élcsoport mögött autózott, senkitől sem zavartatva lett ötödik.
Kimi Raikkönen a 10. helyről indulva az esős első körökben nem tudott feljebb jönni, s végig a középső csoportban ragadt, végül Romain Grosjean mögött a 7. lett, a vb-pontversenyben pedig Vettel mögé került.
A FUTAM
ÉLŐ SZÖVEGES KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHET EL!
A felvezető körre mindenki intermediate gumikon indult el.
A pálya első fele vizes, a második fele a célegyenesre fordító kanyarig száraz. Az aszfalt 27, a levegő 23 fokos.
A rajtnál Vettel megőrizte első helyét, Alonso megtartotta második helyét a kiválóan rajtoló Webberrel szemben, de az első légterelőjét korábban, Vettelt támadva eltörte.
A spanyol nem ment be a boxba, a második kör elején azonban le is esett a vezetőszárnya, Webber elment mellette, Alonso pedig a bukótérbe csúszott.
Vettel mögött Webber, Hamilton, Button, Rosberg, Massa, Pérez, Sutil, Hülkenberg, Ricciardo, Räikkönen sorrend alakult ki, az ausztráliai győztes finn a 11. helyen haladt. A két Ferrari nemhogy Vettelre nem jelentett veszélyt a második kör után, Alonso kiesett, Massa pedig a 6. helyre esett vissza.
Vettel és Webber a vizes szakaszon elhúzott a többiektől, Hamilton és a Buttont megelőző Rosberg haladt a két Red Bull mögött, miközben Räikkönen Ricciardót támadta.
A pálya száradt, az 5. körben elérte a határt, amikor már talán érdemes volt slickekre váltani. Vettel be is ment a boxba. A német a közepesen kemény keveréket kapta meg, a pálya első részén sorra megelőzték a vizes aszfalton.
Webbert nem merte kihozni a Red Bull, viszont sokan a boxba hajtottak, a mezőny fele új gumikat kapott. Sutil boxkiállását elrontották, Di Resta mögötte várt, ő is elvesztette ezt az időt.
Webber és Hamilton ment a boxba, az angol a McLarenhez állt be először, s utána ment tovább a Mercedeshez!
A 8. kör végén az addig az élen haladó Rosberg is szervizelt, és kialakult a valós sorrend. Webber vezetett Vettel előtt, majd Hamilton, Rosberg, Button, Hülkenberg, Massa, Pérez, Ricciardo, Grosjean és Räikkönen következett.
Webber elszakadt a lágyabb gumikat használó Vetteltől. Hamilton és Rosberg is a lágyabbakat használta, akárcsak hátrébb Ricciardót megelőző Räikkönen. A finn a 10. kör végén 28.6 másodpercre volt Webbertől.
Mindkét McLaren védekezni kényszerült, Button Hülkenberggel, Pérez a két Lotusszal szemben. Grosjean megelőzte a mexikóit, Räikkönen a 12. kör elején nem tudta. Hamilton közeledett a két Red Bullhoz.
A 13. kör végén Webber, Vettel, Hamilton, Rosberg, Button, Hülkenberg, Massa, Grosjean, Pérez, Räikkönen sorrend volt az első tíz helyen. A Pérez–Räikkönen csata volt a legszorosabb, Hülkenberg lemaradt Buttonról.
Räikkönen Pérez mögött is közeledett Webberhez, a 14. kör végén 27.9 másodperc volt a hátránya. A finn a 15. kör végén aztán megelőzte a mexikóit.
A pilóták szabadon választhattak gumikat, azután, hogy az intermediete-eken rajtoltak, nem kellett mindkét száraz pályás abroncsot használniuk a verseny során. A lágyabb keverék a vártnál jobban működött, a 31 fokos aszfalt jó hatással volt rá, főleg a pénteki forrósághoz képest.
Räikkönen a szabad pályán nagyon felgyorsult, közeledett Grosjeanhoz.
Webber a 19. kör végén lágyabb gumikra cserélte a keményeket. Vettel a szabad pályán felgyorsult, a 20. körben Massa és Grosjean szervizelt. Egy körrel később az élmezőnyből Vettelen és Rosbergen kívül mindenki a boxba hajtott új gumikért. A 22. kör végén ők is kiálltak.
Visszaállt a Webber, Vettel, Hamilton, Rosberg, Button sorrend, mögöttük Massa és Grosjean Hülkenberg elé került, Räikkönen támadta a Sauber-pilótát.
Ezúttal Vettel és Massa ment kemény keverékű gumikon, a többiek továbbra is lágyon haladtak.
A 25. kör végén Weber és Rosberg között 5 másodpercre csökkent a különbség (Räikkönen 26.7-re volt az éllovastól.)
Vettel Webber lassúságára panaszkodott („Mark túl lassú, tüntessük el az utamból"), az első négy négy másodpercen belül volt. A csapat nem támogatta a helycserét, türelemre intette a németet. Hamilton DRS-közelségbe került.
Hátul Räikkönen lemaradt Hülkenbergtől, és Pérez támadta a finnt.
Hamilton a 30. kör végén a boxba hajtott, s immár kemény keverékű gumikat kapott. Megpróbálta átugrani a két Red Bullt a korai gyors körökkel. A Red Bull reagált, Webbert hozta be a boxba – az ausztrál visszajött Hamilton elé. Rosberg is szervizelt – keményeket kapott, akárcsak Webber.
Vettel a 32. kör végén cserélt kereket, Hamilton és Rosberg közé jött vissza a pályára a kemény gumikon.
Button vezetett a versenyben, de Webber a nyakán volt. Az ausztrál a 35. kör elején a célegyenes végén megelőzte Buttont.
Räikkönen szervizelt Hülkenberggel együtt, Pérez mögé jöttek vissza.
Button a 35. kör végén ment kereket cserélni, de a jobb első kereket rosszul rögzítették, hiába indult el, a meg kellett állnia, hogy visszatolják. Elvesztette a pontszerzés esélyét, egykörös hátránnyal Rosberg mögé jött vissza.
Webber kezdett elszakadni Hamiltontól, de az első négy továbbra is öt másodpercen belül volt.
Vettel a 39. kör elején a célegyenesben megelőzte Hamiltont, aki nem tudta tartani a lépést a Red Bull-lal. Rosberg is utolérte csapattársát.
Hamilton a 41. körben szervizelt (közepes keveréket kapott), Räikkönen pedig nagy nehézségek árán megelőzte Hülkenberget. A finnt kihozta a sodrából a Sauber-pilóta, megkönnyebbült az előzéssel.
A 42. kör végén Vettel és Rosberg szervizelt, Hamilton a csapattársa előtt maradt. Webber a 43. körben kapott új kemény gumikat. Nagyot csatázott Vettellel a boxból kijövet, de megtartotta első helyét.A német a közepes keveréken ment, az ausztrál a keményen.
A Mercedesek oda-vissza előzték egymást, ott is csapaton belüli csata folyt a két DRS-zónában. Button megfutotta a verseny leggyorsabb körét.
Vettel a 46. kör elején a célegyenesben támadta Webbert, aki több kanyaron át vissza tudta verni a támadást, de Vettel kemény támadása végül eredménnyel járt, és az élre került. „Ez butaság volt" – mondta a csapatrádión Vettelnek Christian Horner csapatfőnök.
Ha a csapat nem döntött, Vettel döntött, s a kezébe vette az irányítást.
Maldonado az Ausztrál Nagydíj után a Malajziai GP-t is kicsúszással zárta le.
A 47. kör végén Massa új kerekeket kapott, a Pérez, Räikkönen csata mögé érkezett vissza. A finn megelőzte a mexikóit, Massa könnyedén körbeautózta a McLarent a 1-es kanyarban.
A kör végén a DRS-zónában a hátsó egyenesben Räikkönent is megelőzte, a Lotus-pilóta a kopott gumikon nem tudott visszatámadni.
Rosberg Ross Brawnnak könyörgött, hadd előzze meg Hamiltont, de a csapatfőnök nem engedte meg neki.
Érdekes beszélgetések a Red Bull rádióján. Horner Webbernek: „Mondtuk neki, hogy ne előzzön, megmondtuk neki." Vettel a mérnökének: „Majdnem letolt a pályáról, alig fértem el."
Rosberg és Brawn beszélgetése. Rosberg: „Gyorsabb vagyok nála, meg akarom előzni." Brawn: Negatív, Nico. Ő us tud gyorsabb lenni." Rosberg: „Akkor nyomja, érjük utol a két Red Bullt!” Brawn: „Rendben, de maradj mögötte.”
Közben a McLarennél: „Nyomjad, Jenson, egy csomó autó van előtted, előzheted őket. Jó szórakozást!”
Massa az 53. kör végén megelőzte Grosjeant is, és visszaállt az 5. helyre, ahol a kerékcseréje előtt volt.
Rosberg nem tágít, de Ross Brawn szerint nem érdemes kockáztatni, Massa messze van, nem érdemes kockáztatni. Button szórakozása az 54. körig tartott, a McLarenjét a garázsába kormányozta. Szabadon váltót cserélhet a Kínai Nagydíj előtt. Pérez kereket cserélt, simán visszajött a 9. helyre.
Vettel megnyerte a Malajziai Nagydíjat Webber előtt, az üzemanyaggal spóroló Hamilton bejött Rosberg előtt a 3. helyre.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:38:56.681 |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 4.298 mp h. |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 12.181 mp h. |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 12.640 mp h. |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 25.648 mp h. |
6. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 35.564 mp h. |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 48.479 mp h. |
8. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 53.044 mp h. |
9. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:12.357p h. |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:27.124 p h. |
11. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:28.610p h. |
12. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
13. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
14. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1 kör h. |
15. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1 kör h. |
16. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
17. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 3 kör h. |
18. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 5 kör h. |
FELADTÁK | ||||
Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 45 megtett kör | |
Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 27 | |
Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 22 | |
Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1 | |
Leggyorsabb kör: Pérez (56. kör) 1:39.199 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 1 | 2 | 2 | 40 |
2. | Kimi Räikkönen | 1 | 1 | 2 | 31 |
3. | Mark Webber | – | 1 | 2 | 26 |
4. | Lewis Hamilton | – | 1 | 2 | 25 |
5. | Felipe Massa | – | – | 2 | 22 |
6. | Fernando Alonso | – | 1 | 1 | 18 |
7. | Nico Rosberg | – | – | 1 | 12 |
8. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 9 |
9. | Adrian Sutil | – | – | 1 | 6 |
10. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | 4 |
10. | Paul di Resta | – | – | 1 | 4 |
12. | Jenson Button | – | – | 1 | 2 |
12. | Sergio Pérez | – | – | 1 | 2 |
14. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 66 |
2. | Lotus-Renault | 40 |
3. | Ferrari | 40 |
4. | Mercedes | 37 |
5. | Force India-Mercedes | 10 |
6. | Sauber-Ferrari | 4 |
7. | McLaren-Mercedes | 4 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 1 |
ELŐZMÉNYEK
Lassan közeledik a pálya felé az az esőzóna, amely a verseny előtt vagy a magyar idő szerint 9 órakor esedékes rajt környékén fog megérkezni Sepangba. A versenyzők számítottak a csapadékra, bár többen elmondták, nem szeretnék, ha vizes pályán kellene versenyezniük. Ám egyre inkább úgy tűnik, hogy ez elkerülhetetlen.
A Lotus-istálló főnöke reagált a Pirelli gumijaival elégedetlen Red Bull lobbijára. A címvédő szeretné, ha a beszállító az új abroncsok helyett a 2012-es gumikat adná a csapatoknak a következő versenytől, de az idénynyitót megnyerő csapat szerint ez nem megoldás.
„Megértem, hogy nem örülnek, de aerodinamikai szempontból túlságosan agresszív autót építettek, ami az idén nem a nyerő megoldás. Egy körön még gyorsak, de hosszú távon visszaüt ez a filozófia – mondta Eric Boullier, a Lotus csapatfőnöke. – Egy csapat felháborodása miatt nem szabad változtatni, de tudjuk, hogy vannak, akik a Red Bull-lal értenek egyet, s olyanok is vannak, akiknek megfelelnek az új gumik. Mindenki ugyanazokat az abroncsokat használja, alkalmazkodni kell hozzájuk. Tavaly a Pirelli néhány versenyre elhozta az új gumikat, senki sem panaszkodott. Ez nem politika, alkalmazkodni kell a körülményekhez."
Pastor Maldonado Williams-Renault-jában motort kellett cserélni, de a venezuelainak nem kell rajtbüntetéstől tartania, hiszen még bőven az idényre kijelölt nyolc erőforráson belül van – a másodikat használja a versenyen. Ugyanakkor az autójából kivett V8-ast a jövőben nem használhatja versenyen vagy időmérőn, csak szabadedzésen.
Így Kimi Räikkönen az egyetlen, aki rajtbüntetést kapott, még az időmérő után szabták ki rá, mert feltartotta Nico Rosberget.
Háromnegyed órával a rajt előtt már mennydörgést lehetett hallani északkelet felől, ahonnan az előző napokhoz hasonlóan az eső közeledett.
Negyven perccel a rajt előtt, tíz perccel azt megelőzően, hogy az autók a rajtrácsra gurultak, megérkezett az eső, szakadt Sepangban.
A boxutca nyitásakor is még inkább enyhe zápor volt, mint nagy felhőszakadás, a pilóták intermediate gumikon mentek a pályára. Az elmúlt napokhoz hasonlóan helyenként (5-6-7-8-as kanyar és a célegyenesre fordító ív) nagyon vizes volt az aszfalt, máshol teljesen száraz.
Ricciardo a vizes szakaszon a kavicságyba csúszott, de ki tudott kecmeregni,és körbe ment a pályán. Webber is megjárta a bukóteret a Red Bull-lal. Bottas a Williamsszel járt pórul, meg is roppant az első légterelője, amely az aszfalthoz érve szikrákat hányt.
Mindenki a 3-as kanyarban csúszott ki, Gutiérrez, Bianchi és Maldonado is ralizott egyet a füvön. Pedig a Sauber az esőgumikat választotta az interek helyett.
Háromnegyedkor bezárt a boxutca, a szokásosnál eseménydúsabb negyedóra során mindenki a rajtrácsra gurult. Az eső enyhült, a pálya nyugati oldala továbbra is száraz volt. Felcsendült a malajziai himnusz.
INDUL ÉLŐ SZÖVEGES KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNK, AMELYET IDE KATTINTVA ÉRHET EL.
Nagy dilemma, mi a megfelelő gumiválasztás, hiszen szinte csak a hármas kanyar vizes, de annyira, hogy oda az intermediate is kevés lehet.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
7. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes |
9. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes |
10. | Kimi Räikkönen* | finn | Lotus-Renault |
11. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
12. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
18. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth |
22. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault |
*Rosberg feltartásáért 3 rajthelyes büntetést kapott. |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a sepangi pályán a Malajziai Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) külön mérési pontok tartoznak, aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. S ha a versenyhelyzet úgy hozza, a hátsó egyenesben megelőzött versenyző a célegyenesben visszaveheti a pozícióját.