A Mercedesnek bejött a váltás, Lewis Hamilton és Nico Rosberg a defektekkel tarkított Brit GP miatt módosított gumikkal magasan kiemelkedett a mezőnyből a Német Nagydíj első szabadedzésén. Hamiltont csak Rosberg tudta megközelíteni a másfél órás tréningen, a többi rivális több mint egy másodpercet kapott a silverstone-i pole pozícióstól.
A Mercedes egy körön korábban is gyors volt, de az, hogy Rosberg a 24. körében megjavította a harmadik szektor csúcsidejét, arról árulkodik, hogy az „ezüstnyilaknak” az abroncsok megóvásával sincs problémájuk.
A Mercedes mögött nagy a tömörülés, a 3–7. helyen öt istálló pilótái váltják egymást, a Red Bull, a Lotus, a McLaren, a Force India és a Ferrari is képviselteti magát, ami arra utal, hogy a gumik módosítását korábban blokkoló csapatok nem feltétlenül esnek vissza a középmezőnybe a hűvösebb üzemi hőfokú kevlár öves kerekek miatt, de a McLaren számára is felcsillant a remény. Ugyanakkor az időeredményekről meg kell említeni, hogy az FIA DRS-rendszere nem működött jól, és bárki előnyt szerezhetett azzal, ha túl korán nyitotta ki a hátsó légterelőjét, vagy ott is kinyitotta a mért körében, ahol nem lett volna szabad.
Az edzés vesztese Fernando Alonso volt, akinek Ferrarija a próbaköre során leállt. Az autót ugyan vissza tudták szállítani a boxba, és a spanyol újra kiment a pályára, de ismét előjött az elektronikai hiba, és Alonso végül a boxba visszacammogva, mért kör nélkül befejezte az edzést.
Az edzés előzményeihez tartozik, hogy pilóták csütörtök este jelezték: ha az edzéseken úgy érzik majd, hogy továbbra is az életüket kockáztatják a Pirelli-gumik miatt, visszalépnek a versenytől. Szakértők szerint a nürburgringi pálya karakterisztikája miatt eleve kizárható, hogy akkora terhelést kapjanak az abroncsok, mint Silverstone-ban, ráadásul az FIA is lépett: a Pirelli elemzésére és tanácsaira reagálva meghatározta a minimális keréknyomást, a kerekek maximális dőlésszögét, plusz megtiltotta a jobb és a bal oldalra való abroncsok felcserélését.
A kerekek módosítását korábban megakadályozó Ferrari, Force India, Lotus trió közül utóbbi pilótái azt mondták, örülnek a gumik megváltoztatásának, míg Fernando Alonso mérgesen beszélt a gumiszállítóról. „Jelenleg sajnos nem az a fő kérdés, hogy az autók milyen gyorsak egymáshoz viszonyítva, hanem hogy a pilóták a verseny éjszakáján a saját ágyukban alhatnak-e” – mondta többek között.
Bernie Ecclestone azt mondta, nem foglalkozik a bojkottról szóló fenyegetőzésekkel. Az F1 hivatalos internetes oldala nem is írt a versenyzők érdekvédelmi szervezetének (GPDA) csütörtöki közleményéről. Az iratot nem írta alá Kimi Räikkönen, Valtteri Bottas és Adrian Sutil, ők hárman nem tagjai a GPDA-nak.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:31.754 | átlag: 201.983 km/ó | 25 kör |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:31.973 | 0.219 mp h. | 25 |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:32.789 | 1.035 | 22 |
4. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:32.822 | 1.068 | 16 |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:32.956 | 1.202 | 22 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:33.065 | 1.311 | 18 |
7. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:33.139 | 1.385 | 24 |
8. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:33.213 | 1.459 | 20 |
9. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:33.260 | 1.506 | 27 |
10. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:33.456 | 1.702 | 18 |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:33.493 | 1.739 | 18 |
12. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:33.810 | 2.056 | 20 |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:33.901 | 2.147 | 23 |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:33.976 | 2.222 | 26 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:34.025 | 2.271 | 20 |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:34.200 | 2.446 | 22 |
17. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:34.437 | 2.683 | 24 |
18. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:35.674 | 3.920 | 23 |
19. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:35.987 | 4.233 | 19 |
20. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:36.078 | 4.324 | 23 |
21. | Rodolfo González | venezuelai | Marussia-Cosworth | 1:37.459 | 5.705 | 21 |
22. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | idő nélkül | 2 |
PERCRŐL PERCRE
11.30: Rosbergtől futotta egy abszolút legjobb utolsó szektorra a pályán (a 24. körében!), de Hamilton maradt az élen.
Sokan hosszabb meneten voltak, nem túl nehéz autóval, a verseny elején úgyis a lágy gumik lesznek a kocsikon, azokkal fognak teli tankos etapot menni a második szabadedzésen.
A vb-éllovason kívül nem sokat javítottak eredményükön a kopott, 15-20 körös gumikon. Vettel sem tudta előrébb verekedni magát.
11.18: Vettel feljött a 8. helyre.
A közepesen kemény abroncsok jól bírták a terhelést, s bár többen elfékezték az első kerekeket, senki sem panaszkodott rájuk különösebben, s defekt sem történt, ami a legfontosabb a szabadedzésen. A lágy gumik a második tréningen kerülnek fel az autókra.
Húsz perccel a zárás előtt Hamilton, Rosberg, Webber, Sutil, Räikkönen, Massa, Button, Pérez, Di Resta, Vettel volt az első tíz.
Di Resta és Pérez is feljött az első tízbe, Vettel elé, Alonso a boxban várta, hogy megszereljék elektronikai hibás autóját. A Ferrari közölte a Twitteren, hogy tényleg vége az edzésének.
11.04: Webber visszaelőzte Sutilt, de még ő is egy másodperccel Hamilton mögött állt.
A Force India németje tovább gyorsult, már a 3. volt. Button bejött a két Red Bull közé.
11.00: Sutil feljött az 5. helyre, miközben Pérez a túl hideg bal első gumijára panaszkodott, így nem tapad.
Bő fél órával az edzés vége előtt Hamilton, Rosberg, Räikkönen, Webber, Vettel, Button, Massa, Grosjean, Ricciardo, Vergne, Sutil, Maldonado, Pérez, Bottas, Di Resta, Hülkenberg, Gutiérrez, Pic, Van der Garde, González volt a sorrend. Chiltonnak és Alonsónak nem volt mért köre.
10.55: Hamilton 1:341.754-re javított.
Hamiltont is értesítették arról, hogy a DRS-rendszer elromlott, bárhol használható, de igyekezzen a kijelölt zónákra (lásd a cikk alján) korlátozni a használatát.
10.53: Rosberg átvette a vezetést, de Hamilton gyorsan reagált 1:32.041-gyel. A harmadik helyre feljövő Räikkönen majdnem egy másodpercre volt a két Mercedestől.
Alonso a rádión: „Megint ugyanaz a probléma. Mit csináljak?" Andrea Stelle versenymérnök: „Próbálj meg visszajönni a boxba."
Alonso visszatért a pályára, egy próbakör után a boxba hajtott. A Ferrari szerint elektronikai hiba történt az F138-ason, amelyet még vizsgálni kell. Így mégsem fejeződött be az edzése.
10.48: Hamilton is odalépett, 1:32.349-cel átvette a vezetést.
A Brit GP győztese az élre is állt 1:32.552-vel. Fél távnál Rosberg, Webber, Vettel, Button, Massa, Räikkönen, Grosjean, Ricciardo, Vergne, Pérez volt az első tíz sorrendje.
10.45: Hamilton a 13. helyre jött előre, a 4. helyen álló Rosberg kezdett gyors körbe.
10.43: Vettel feljött a 2. helyre. Hamilton 1:40 fölötti időt ment.
10.42: Grosjean és Hülkenberg is lefutott az útról, de folytatták.
PÉNTEK |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
IDŐJÁRÁS. Az időjárás-jelentések szerint pénteken még lehet eső a Nürburgringen, de nem lesz olyan hűvös az idő, mint egy hete Silverstone-ban. Szombaton és vasárnap is nyárias idő várható töretlen napsütéssel, 25-28 fokos maximális hőmérséklettel. |
GUMIK. A Pirelli a közepesen kemény és a lágy gumikat szállítja a Német Nagydíjra, de már nem a korábbi fajtából, hanem abból, amelyet a Kanadai Nagydíjon kipróbálhattak a csapatok. A kevláröv és a silverstone-inál kíméletesebb pálya miatt a szakértők szerint a defekt esélye minimális. A Pirelli a versenyre három boxkiállással számol versenyzőnként. |
ECCLESTONE ENGEDMÉNYE. A csőd szélén álló Nürburgring a német Bild szerint csak úgy tudja megrendezni a Német Nagydíjat, hogy nem kell kifizetnie a 14 millió eurós jogdíjat. A lap úgy tudja, Bernie Ecclestone a pálya helyzetére és a Német GP múltjára való tekintettel (no meg hogy a New Jersey-i futam után ne essen ki másik) oldotta fel a fizetési kényszert. |
NÉMET PÁLYÁK. Ez lesz a 60. Formula–1-es Német Nagydíj. A Nürburgring 26. alkalommal ad otthont a németek versenyének (ötödször az átépített pályán), amelyet Hockenheimben (33-szor) és a berlini AVUS-pályán (egyszer) is megtartottak már korábban. |
10.38: Webber 1:33.047-tel átvette a vezetést. Massával közöle a mérnöke, hogy a 4-es és az 5-ös kanyar közötti egyenes nem DRS-zóna, s bár az FIA rendszerének hibájából ott is ki lehet nyitni a hátsó légterelőt, ne tegye.
Grosjean megharagudott az egyik elé kerülő Caterhamre, vadul integetett neki.
10.36: Button egy lassabb kör után 1:33.545-re javított, mögötte Pérez, Grosjean, Webber, Ricciardo volt a sorrend.
10.32: az aszfalt hőmérséklete 21 fokra emelkedett.
Egyre többen kijöttek, miközben a Mercedesnél Hamilton fékjét szerelték. Button tovább gyorsult, 1:33.642-vel állt a harmadik mért köre után.
10.30: Button 1:34.342-re javított. A McLaren Silverstone-ban bejelentette, hogy már a 2014-es autó fejlesztésén dolgozik, az idei győzelemről lemondtak Wokingban.
Közepesen kemény gumikat használtak. A Pierlli emellett a lágyat hozta el a Nürburgringre.
10.28: Buttoné az első valós gyors kör, a McLaren-pilóta 1:39.929-et ment. Pérez és Grosjean is kint volt.
10.25: Alonso Ferrarija platós kocsin visszaért a boxba (a garázs elé a szerelők tolták be), Button kihajtott a pályára.
A Williams-istálló ugyan a Brit Nagydíjon ünnepelte 600. nagydíját, nyilvánvaló, hogy valójában ez a 600. versenye. Erről egy hatalmas 600-as felirat tanúskodik az FW 35 oldalán.
10.21: Di Resta nem fejezte be mért körét, visszatért a boxba. A hozzá időközben csatlakozó Chilton is így tett.
10.18: csak panaszkodni kellett, a feszült Di Resta visszatért a pályára.
10.17: továbbra sem volt mozgás a pályán. Jövőre ezeknek az üresjáratoknak az elkerülésére érkezik az a plusz készlet abroncsa, amelyet csak az első szabadedzés első 30 percében lehet használni.
Massa a túlságosan vibráló visszapillantó tükrére panaszkodott, szerinte nincs jól rögzítve.
Di Restának ezt mondta korábban a mérnöke: „Nincs telemetria, azt mondtam, gyere be a boxba, és erősítsd meg, hogy értetted. Ne vitatkozz már mindenen, amit mondok neked!”
10.10: senki sem volt kint a pályán. Alonso autóját éppen elszállították, a spanyol robogón ment vissza a depóba.
A miheztartás végett: Alonso két éve, amikor legutóbb ide látogatott a mezőny, 1:31.894 perces körrel zárta az élen az első szabadedzést.
10.06: a többiek gond nélkül teljesítették próbakörüket, Hamilton 2:16.935-ös mért kört is futott.
A Twitteren máris mindenki azzal jött, hogy a kritikus Alonso elkezdte a bojkottot. A spanyol feltehetően nem értékelné a humort.
10.03: Alonso Ferrarija máris leállt a pálya mellett. A spanyol szabadedzése véget ért. Nem erre számított, lett volna mit csinálni a Ferrarival a Brit GP után.
A próbakörükre a pályára hajtó pilóták közül többen is rajtgyakorlatot hajtottak végre a boxutca végén, Webber nem maradhatott ki a sorból, az ausztrálnak a legutóbbi két rajtja rémesen sikerült.
10.00: elkezdődött az edzés, elsőként Max Chilton hagyta el a boxutcát, az angolt Sutil követte.
A Marussiánál beugrik Rodolfo González, aki Jules Bianchi autóját vezeti az első szabadedzésen, mielőtt a francia visszaül a 22-es rajtszámú gépbe.
9.55: hűvös a reggel a Nürburgringen, a levegő 17, az aszfalt 19 fokos. Vékony felhőréteg terpeszkedik a pálya fölött, eső egyelőre nem várható.
Győztes | Pole pozíció | Leggyorsabb kör | |
2002* | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2003* | Juan Pablo Montoya | Juan Pablo Montoya | Juan Pablo Montoya |
2004* | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Kimi Räikkönen |
2005* | Fernando Alonso | Kimi Räikkönen | Kimi Räikkönen |
2006* | Michael Schumacher | Kimi Räikkönen | Michael Schumacher |
2008* | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton | Nick Heidfeld |
2009 | Mark Webber | Mark Webber | Fernando Alonso |
2010* | Fernando Alonso | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel |
2011 | Lewis Hamilton | Mark Webber | Lewis Hamilton |
2012* | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Michael Schumacher |
*A Német Nagydíj Hockenheimben volt. A 2007-es nürburgringi futam Európai Nagydíj (győzelem: Alonso, pole: Räikkönen, leggyorsabb kör: Massa) néven futott. |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a Nürburgringen. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első féktávig tartanak) külön mérési pontok tartoznak: aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a következő zónában kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége, és esélyt kapjon az előzésre.