Lewis Hamilton a péntek délutáni és a szombat délelőtti szabadedzésen szenvedett a Mercedesszel, amelyet irányíthatatlannak nevezett, és kérte csapatát, javítsa meg. Sikerült összerakni, de számára az sem volt feltétlenül jó előjel, hogy az időmérő elejére 40 fok fölé emelkedett a Nürburgring aszfaltja. Ám a Mercedesnek már a túl forró aszfalt sem jelent gondot – legalábbis egy körön. Az angol ugyanis az időmérőn meg tudta verni a szabadedzéseken lágy gumikon remeklő Sebastian Vettelt, és megszerezte karrierje 29., idei harmadik rajtelsőségét.
A Mercedes pilótáját talán csak Nico Rosberg tudta volna megverni, de a német a második szakaszban pórul járt: az első gyors körét elrontotta, a másodikban elért eredménye pedig kevés lett a továbbjutáshoz. A pilóta és csapata azt hitte, megvan a biztos továbbjutás, de Daniel Ricciardo Toro Rossójában és Nico Hülkenberg Sauberjében is volt annyi, hogy megelőzze a Brit Nagydíj győztesét.
A második sorban a Red Bull-os Mark Webber és a Lotust kormányzó Kimi Räikkönen indul, a finn a Spanyol Nagydíj óta nem rajtolt ilyen előkelő helyről.
A Ferrari már a versenyre gondolt az időmérő hajrájában, Felipe Massa és Fernando Alonso a közepesen kemény gumikon futotta mért körét a harmadik szakaszban, és a negyedik rajtsort sajátították ki. Így ők a verseny elején nem mennek be a boxba hat-nyolc kör után, hanem tovább kint maradnak abban a reményben, hogy az élre állhatnak ezzel a taktikával, és akár a leintésig ott is maradhatnak.
Érdekesnek ígérkezik a verseny, amely 60 körös lesz, és 14 órakor rajtol.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:29.398 | átlag: 207.306 km/ó |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:29.501 | 0.103 mp h. |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:29.608 | 0.210 |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:29.892 | 0.494 |
5. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:29.959 | 0.561 |
6. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:30.528 | 1.130 |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:31.126 | 1.728 |
8. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:31.209 | 1.811 |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | idő nélkül | |
10. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | idő nélkül | |
11. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:30.326 | |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:30.697 | |
13. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:30.933 | |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:31.010 | |
15. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:31.010 | |
16. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:31.104 | |
17. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:31.693 | |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:31.707 | |
19. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:32.937 | |
20. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:33.063 | |
21. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:33.734 | |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:34.098 |
PERCRŐL PERCRE
3. SZAKASZ
Az első sor Hamiltoné és Vettelé, a második Webberé és Räikkönené, a harmadik Grosjeané és Ricciardóé. A 4. sorban Massa Alonso elől indul, az ötödikben a szakaszt mért kör nélkül záró Button és Hülkenberg foglalhat helyet.
15.01: Grosjean Räikkönen mögé, Webber a finn elé érkezett. Hamilton 1:29.398-cal megszerezte a pole pozíciót.
15.00: a sárga sisakos Vettel1:29.501-gyel átvette a vezetést.
Hamilton, Vettel, Räikkönen, Webber, Grosjean a sorrend.
A Ferrari párosa közepesen kemény gumikkal ment ki a pályára, már a versenyre taktikáznak. Button is közepes gumikon megy.
14.57: a nagy hajrá előtt kiürült a pálya.
Hamilton szintén újakon 1:29.540-nel átvette a vezetést, Webber újakon elmaradt Räikkönentől. Alonso és Massa a használt lágyakon nem fejezte be a körét.
14.54: Räikkönen 1:29.970-nel kezdett használt lágyakon, Vettel 1:29.622-t ment újakon.
14.52: Button és Hülkenberg maradt csak a boxban. Az aszfalt 42 fokos.
Az első két szakaszt Massa nyerte meg Räikkönen és Alonso előtt. Vajon van esélye ennek a hármasnak, vagy Vettel mindenkit a helyére tesz?
14.50: Alonso, Massa és Ricciardo azonnal a pályára hajtott.
Az első öt rajtsort a két-két Red Bull, Ferrari, Lotus, valamint Hamilton, Hülkenberg, Ricciardo és Button oszthatta el egymás között.
2. SZAKASZ
A 11. helytől lefelé Rosberg, Di Resta, Pérez, Gutiérrez, Sutil, Vergne sorrend alakult ki.
A szakasz vesztese Rosberg, aki 1:30.326 perces köre ellenére csak a 11. lett. Erre nem számított a Mercedes.Rosberg végül is 501 ezreddel kapott csak ki a leggyorsabb Massától.
14.43: Räikkönen a második helyre jött fel.
Ricciardo és Button megelőzte Pérezt, aki megint kieső helyen volt. Rosberg is visszacsúszott a 11. helyre, és a boxban figyelte kiesését.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
14.41: Alonso 1:29.962-vel az élre állt. Massa őt is megelőzte, 1:29.825-tel. Pérez a 9. helyre hozta be a McLarent.
A hajrá előtt Vergne, Hülkenberg, Button, Sutil, Ricciardo és Pérez állt kiesésre.
14.40: Grosjean kapott új készlet lágy gumit, 1:30.005-tel a második helyre jött fel.
14.39: Vettel 1:29.992-vel az első helyre jött be, Webber Hamilton mögé, a 3. helyre érkezett.
Button a 10., Pérez a 14. helyre jött be, Gutiérrez, Sutil és Ricciardo volt a kiesőzónában a két Red Bull mellett.
14.36: elindult a két Red Bull.
Mindeközben Vettel és Webber higgadtan várt a boxban.
14.34: Massa Grosjean mögé, a 6. helyre érkezett, miközben Rosberg a második mért körében két tizeddel kikapott Hamiltontól.
14.33: Hamilton 1:30.152-t futott. Alonso a 3. helyre jött be Räikkönen mögé.
Rosberg a friss lágy gumikon az első mért körében elrontotta az egyes kanyart.
14.32: Räikkönen 1:30.575-tel állt az élre, Grosjean 1:30.8-at ment.
14.30: Vergne 1:31.285-tel kezdett. Di Resta három századdal megelőzte.
A Lotusokon az első szakaszban is használt lágy gumik voltak. A Ferrari is így döntött.
14.27: Vergne és Di Resta hajtott elsőként a pályára. Ők új szettet kaptak.
A két Red Bull és a két Mercedes használt csak közepesen kemény gumikat az első szakaszban, a többiek vagy mindkettőt, vagy csak a lágyat. A Ferrari és a Lotus megkímélte a versenyre a közepesen kemény abroncsait, az időmérőn csak a lágyakat vetik be. Továbbjuthatnak-e a második szakaszból az első 20 percben is használt készleteken? Ez azért fontos, hogy a harmadik szakaszra maradjon két próbálkozásuk.
1. SZAKASZ
PÉNTEK |
1. szabadedzés: A Mercedes köszöni szépen az új abroncsokat |
2. szabadedzés: Vettel a lágy gumikon átvette a hatalmat |
Reakciók: Miféle bojkott? Egy nap alatt rendeződött a helyzet |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
IDŐJÁRÁS. Vasárnap nyárias idő várható zavartalan napsütéssel, 25-28 fokos maximális hőmérséklettel. |
GUMIK. A Pirelli a közepesen kemény és a lágy gumikat szállítja a Német Nagydíjra, de már nem a korábbi fajtából, hanem abból, amelyet a Kanadai Nagydíjon kipróbálhattak a csapatok. A kevláröv és a silverstone-inál kíméletesebb pálya miatt a defekt esélye minimális. A Pirelli a versenyre három boxkiállással számolt a hétvége előtt, de a pénteki edzések alapján két kiállással is könnyen megoldható. |
ECCLESTONE ENGEDMÉNYE. A csőd szélén álló Nürburgring a német Bild szerint csak úgy tudja megrendezni a Német Nagydíjat, hogy nem kell kifizetnie a 14 millió eurós jogdíjat. A lap úgy tudja, Bernie Ecclestone a pálya helyzetére és a Német GP múltjára való tekintettel (no meg hogy a New Jersey-i futam után ne essen ki másik) oldotta fel a fizetési kényszert. |
NÉMET PÁLYÁK. Ez lesz a 60. Formula–1-es Német Nagydíj. A Nürburgring 26. alkalommal ad otthont a németek versenyének (ötödször az átépített pályán), amelyet Hockenheimben (33-szor) és a berlini AVUS-pályán (egyszer) is megtartottak már korábban. |
A 17. rajthelyről lefelé Bottas, Maldonado, Pic, Bianchi, Van der Garde, Chilton sorrend alakult ki. Pic az utolsó pillanatban előzte meg egy tizeddel Bianchit.
14.21: Pérez az utolsó körével feljött a 14. helyre, a két Williams esett ki.
14.19: Massa 1:30.547-tel az élre állt, Bottas megelőzte Maldonadót.
Pérez lágy gumikon próbálkozott a McLarennel, de nem tudta megelőzni a Williamseket. Még egy köre maradt.
14.17: Button a 6. helyre jött fel lágy gumis első körével. Pérez előtt Maldonado és Bottas állt.
14.16: hátul a két-két Caterham- és Marussia-pilóta mellett a két mclarenes volt bajban. Buttonnak még nem volt mért köre, Pérezé meg nem volt elég jó.
Vettel közepesen kemény gumikon a két Mercedes közé érkezett. Massa és Grosjean bejött a Vettel, Rosberg duó elé.
14.14: Räikkönen is a lágyakon jött, 1:30.676-tal átvette a vezetést.
14.13: Alonso 1:30.709-cel az élre állt.
Alonso egyből lágyakon jött, két gyors kört, közte egy pihenő mért kört kért tőle a mérnöke. A Mercedesek a keményebb keveréken szintén felváltva futottak gyors és lassabb köröket.
14.11: Hamilton 5 századra megközelítette Ricciardót.
Újra előjött a nap, az aszfalt megint 40 fokos.
14.10: Ricciardo a lágy gumikon 1:31.081-et ment, Rosberg a keményebben két tizeddel elmaradt tőle.
A Williamsek a lágy gumikon mentek, a Force Indiák a közepesen keményen, akárcsak a Mercedesek. Rosberg és Hamilton tudatosan lassabb körrel kezdett, mint korábban Di Resta.
14.06: Di Resta a második körében 1:32.911-et ment. Maldonado 1:31.834-gyel az élre állt – két ezreddel Bottas előtt.
14.05: Bianchi 1:34.0-val kezdett, az aszfalt apálya fölé érkező felhők miatt 36 fokosra hűlt vissza.
Az első körét nem nyomta meg a közepesen kemény gumikon, 1:41.226-tal kezdett, aminél körülbelül tíz másodperccel jobb kell.
14.01: Di Resta volt az első vállalkozó.
14.00: elindult az óra, de senki sem ment ki a pályára.
A tévés közvetítésben a régi Nürburgringet mutatták helikopterről. Statisztikusok szerint a közel 23 kilométeres pályán a mostani autókkal egy kör hat és fél perc lenne, a lágy gumik két kört bírnának.
Az első szakaszban a két kiscsapat négy pilótája mellett még ketten esnek ki, a Williams párosa Gutiérrezzel csatázhat a kudarc elkerüléséért, a másik Sauberrel Hülkenberg elég jól ment a szabadedzéseken ahhoz, hogy akár a harmadik etapba jutásra is esélye nyíljon.
13.54: szép, nyárias időben indul az időmérő. Az aszfalt 41, a levegő 24 fokos, az eső valószínűsége 0 százalék.
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Massa | 1:30.547 | 1. | Massa | 1:29.825 |
2. | Räikkönen | 1:30.676 | 2. | Räikkönen | 1:29.852 |
3. | Alonso | 1:30.709 | 3. | Alonso | 1:29.962 |
4. | Ricciardo | 1:31.081 | 4. | Vettel | 1:29.992 |
5. | Hamilton | 1:31.131 | 5. | Grosjean | 1:30.005 |
6. | Hülkenberg | 1:31.132 | 6. | Hamilton | 1:30.152 |
7. | Button | 1:31.181 | 7. | Webber | 1:30.217 |
8. | Grosjean | 1:31.242 | 8. | Ricciardo | 1:30.223 |
9. | Vettel | 1:31.269 | 9. | Hülkenberg | 1:30.231 |
10. | Sutil | 1:31.320 | 10. | Button | 1:30.269 |
11. | Rosberg | 1:31.322 | 11. | Rosberg | 1:30.326 |
12. | Di Resta | 1:31.322 | 12. | Di Resta | 1:30.697 |
13. | Webber | 1:31.428 | 13. | Pérez | 1:30.933 |
14. | Pérez | 1:31.498 | 14. | Gutiérrez | 1:31.010 |
15. | Vergne | 1:31.629 | 15. | Sutil | 1:31.010 |
16. | Gutiérrez | 1:31.681 | 16. | Vergne | 1:31.104 |
17. | Bottas | 1:31.693 | |||
18. | Maldonado | 1:31.707 | |||
19. | Pic | 1:32.937 | |||
20. | Bianchi | 1:33.063 | |||
21. | Van der Garde | 1:33.734 | |||
22. | Chilton | 1:34.098 |
ELŐZMÉNYEK
A Pirelli új típusú abroncsain Sebastian Vettel 2011-es önmagát idézte a Német Nagydíj szabadedzésein, s úgy tűnik, megint az a kérdés az időmérő előtt, mint a két évvel ezelőtti szezon során mindig: ki indul a pole pozíciós Red Bull-pilóta mellől? A Mercedest azért korai lenne leírni, igaz, az eddigi nyolc idei rajtelsőségből ötöt begyűjtő istálló autói a lágy gumikon nem tűntek elég gyorsnak ahhoz, hogy megszorongassák velük a címvédőt.
Vettel a Nürburgringen még egyszer sem indult az élről, egyetlen németországi rajtelsőségét 2010-ben Hockenheimben szerezte meg. Ezen a pályán Mark Webber és Kimi Räikkönen kétszer-kétszer, Fernando Alonso egyszer indult az élről.
Közben kiderült, hogy ha Jules Bianchit ma is visszatartotta volna a betegsége az autóvezetéstől, nem a pénteki első edzésen vezető Rodolfo González, hanem Pedro de la Rosa, a Ferrari tartalék pilótája ugrott volna be a helyére. Erre a jelek szerint már nem kerül sor.
A MEGTÉPÁZOTT HÍRNÉV SOKBA KERÜLHET A PIRELLINEK
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a Nürburgringen. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első féktávig tartanak) külön mérési pontok tartoznak: aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a következő zónában kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége, és esélyt kapjon az előzésre.