A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN
Noha a Red Bull tovább folytatta a győzelmi sorozatát, és idén már a harmadik kettős sikerét ünnepelhette, a felerősödő házon belüli rivalizálás csempészett némi izgalmat az előző évekhez képest jóval visszafogottabb versenyt hozó Azeri Nagydíjba. Sergio Pérez ugyanis az egész hétvégén előnyben volt a csapattársához, Max Verstappenhez képest, és a szombati sprint után vasárnap is elsőként szelte át a célvonalat azután, hogy végig kontroll alatt tartotta a hollandot.
A pályafutása hatodik sikerét elkönyvelő Pérez a versenyzők közül először duplázott Bakiban, s mindössze hat pontra csökkentette a lemaradását az egyéni összetettben, vagyis igencsak közel került hozzá, hogy először a bajnoki tabella élére álljon. A mexikói a leintést követően nem is kertelt, s egyértelműsítette, hisz benne, hogy a csúcsra ér, hiszen ha nem így lenne, akkor nem utazgatna a világ körül, miközben három gyermeke várja otthon. A pilóta emellett arra is rámutatott, az Ausztrál Grand Prix időmérőjén történtek fényében neki kellene vezetnie a pontversenyt, s jelezte, éhes a további sikerre.
MÁJUS 5., PÉNTEK | |||||
1. szabadedzés: 20.00–21.00 | |||||
2. szabadedzés: 23.30–00.30 | |||||
MÁJUS 6., SZOMBAT | |||||
3. szabadedzés: 18.30–19.30 | |||||
Időmérő: 22.00–23.00 | |||||
MÁJUS 7., VASÁRNAP | |||||
A verseny (57 kör, 306.326 km) rajtja: 21.30 | |||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||||
Május 21., 15.00 | Emilia-romagnai Nagydíj, Imola | ||||
Május 28., 15.00 | Monacói Nagydíj, Monte-Carlo | ||||
Június 4., 15.00 | Spanyol Nagydíj, Barcelona |
A Red Bull állítása szerint Péreznek minden esélye meg is van rá, hogy újra legyőzze a márkatársat, hiszen egyelőre szabadon engedi versenyezni a pilótáit egymás ellen, és ez egészen addig nem is fog változni, amíg nem másik csapat ellen kell küzdeniük. Az RB19-es futamon mutatott fölényét tekintve még egy darabig nem igazán lesz ellenfele az osztrák csapatnak, így minden adott ahhoz, hogy a holland, mexikói kettős izgalmas csatát vívjon a pályán akár az idény végéig is.
Azonban ahhoz, hogy Pérezzel igazi esélyesként számoljanak az osztrákok csapatfőnöke, Christian Horner szerint elengedhetetlen, hogy a pilóta normális, épített pályán is megverje a márkatársát, és nyerjen. A mexikói ugyanis a karrierje során csupán egyszer, a 2021-es Szahíri GP-n diadalmaskodott hagyományos aszfaltcsíkon, amikor még a Racing Point néven futó istállónál versenyzett, vagyis a Red Bull színeiben kizárólag utcai helyszíneken állhatott fel a dobogó felső fokára.
Arra a kérdésre, hogy Pérez képes-e legyőzni „normális” pályán is Verstappent most hétvégén még nem kapunk választ, hiszen a mezőny ezúttal is utcai nyomvonalon csap össze, a mexikói ugyanakkor azt bebizonyíthatja, hogy egymás után két különböző helyszínen is képes borsot törni a kétszeres vb-első orra alá, és egy esetleges újabb diadallal át is venné a vezetést az egyéni összetettben.
A korábbi F1-es versenyző Jenson Button szerint komoly fegyvertényt jelentene, ha Pérez Miamiban is legyőzné Verstappent, s igazi vb-kihívóvá lépne elő az újabb siker révén, ami izgalmassá tehetné a bajnoki küzdelmet. Míg 2009 világbajnoka szorít az ex-csapattársnak, Ralf Schumacher szerint akár a mexikói állásába is kerülhet, ha hosszú távon felveszi a harcot a márkatárssal, hiszen úgy véli, a Red Bull megválna tőle, ha elmérgesedne a viszony a páros között.
A német állítása szerint Pérez és Verstappen már most sem ápol túl jó viszonyt egymással, és arról beszélt, hogy rengeteg spekuláció kering Pérez jövőjével kapcsolatban a paddockban annak ellenére is, hogy a pilóta 2024 végéig érvényes szerződéssel rendelkezik. Lehetséges utódként az AlphaTaurit erősítő Cunoda Jukit, valamint a Red Bullnál jelenleg a harmadik számú versenyző feladatköreit ellátó Daniel Ricciardót nevezte meg, és rámutatott, a váltás jót tenne a „vörös bikáknak” is, mivel ha a két pilóta nem harmonizál egymással annak az árát a csapat fizeti meg.
Bár Pérez és Verstappen is úgy nyilatkozott, nagyon jó kapcsolatot ápolnak, és tisztelik egymást, Ralf Schumacher mellett többen is úgy vélik, a tavalyi brazíliai nézeteltérés, valamint az utána történtek nem múlhattak el nyom nélkül, így érdekes lesz látni, hogy változik-e a kommunikáció a mexikói és a holland között, ha a előbbi valóban folyamatosan nyomás alá tudja helyezni az utóbbit…
MI VÁRHATÓ A MIAMI NAGYDÍJON?
Szünet nélkül folytatódik a bajnokság, az ötödik állomás Florida, ahol a második Miami Nagydíjat rendezik meg a hétvégén. Az 5412 méter Miami International Autodrome a 11. amerikai pálya volt, amely vendégül látta a Formula–1 mezőnyét, és azzal a céllal tervezték, hogy minél jobb show-t szolgáltasson.
Ami az első évet illeti, a szombat Ferrari-fölényt, míg a vasárnap Verstappen-győzelmet hozott: a Red Bull-os a harmadik rajtkockáját váltott a dobogó felső fokára, míg a Scuderia Leclerc vezérletével a második és a harmadik helyen látta meg a kockás zászlót az egy biztonsági autós szakaszt hozó versenyen.
Ami a jelenlegi formát illeti, az olasz csapat élén a monacóival megint borsot törhet Red Bull orra alá a kvalifikáción, a futamon ugyanakkor várhatóan az osztrák alakulat két pilótája csap össze a győzelemért.
Ami az időmérőt illeti, kevesebb váratlan eredményre lehet számítani, mint múlt hétvégén, hiszen a mezőny három gyakorláson is részt vehet a megmérettetés előtt, így kisebb lesz az esélye annak, hogy valamely gárda vagy pilóta eltéved a beállítások terén. Az év eddigi alakulását tekintve szoros csata várható Leclerc és Red Bull kettőse között, s a hozott fejlesztésekkel a monacóinak remek sansza lehet rá, hogy megint beférkőzzön az egyik vagy mindkét Red Bull elé.
Leclerc-nek ez tavaly már összejött, hiszen ő szerezte meg a pole-t az első floridai kvalifikáción, ráadásul akkor Carlos Sainz Jr-nek is sikerült megelőznie a Red Bull kettősét. Az idei kiírásban, és főleg Azerbajdzsánban szenvedő spanyol számára a második rajtkocka is remek előrelépést jelentene, ám az eddigiek alapján arra lehet számítani, hogy Leclerc-nek egyedül kell megvívnia az osztrák alakulat párosával.
Ami a versenyt illeti, egy évvel ezelőtt nem volt elég a Scuderia egykörös előnye a sikerhez Miamiban, és ez a mostani esztendőben még markánsabban megmutatkozhat, hiszen a Red Bull minden eddiginél nagyobb fölényben van versenytávon a riválisokkal szemben. Pontosan ezért a „vörös bikáknak” akkor is óriási sanszuk van a győzelemre, ha esetleg egyik pilótájuk sem kvalifikálja magát az első sorba, így valami váratlannak kellene történnie ahhoz, hogy a Ferrari az idei első dobogója után először nyerjen is.
Az esély az időjárás-előrejelzések alapján adott: a vasárnapi verseny második felére jósolt eső ugyanis akár el is hozhatja a váratlan fordulatot, hiszen a mezőny idén először versenyezne vizes körülmények között, ami minden résztvevő számára új kihívást jelentene.
Ha az ellenfeleknek végül nem is sikerül véget vetnie a Red Bull győzelmi sorozatának, a házon belüli csata akkor is izgalmasan alakulhat, ha a vasárnapi futam hajrájában nem szakad le az ég. Az egész hétvégére ígért nagy hőség, illetve az újraaszfaltozott pálya kombinációja igencsak megnehezítheti a gumikezelést, és az ezen a területen jeleskedők, köztük Pérez is előnybe kerülhet.
A mexikói Azerbajdzsánban is jobban bánt a gumikkal, és nagy valószínűséggel úgy is remek esélye lett volna a győzelemre, ha a csapattársának nem jön ki rosszul a biztonsági autós szakasz időzítése, így a nagy meleg az ő kezére játszhat.
Ami a dobogós esélyeket illeti, a Ferrari az újításokkal felvértezve igyekszik minél közelebb kerülni a Red Bullhoz, ám ha ez egyelőre feltehetően nem is lesz elég a győzelemre, az első három helyet mindenképpen megcélozza a csapat.
Az Aston Martin ugyanakkor Miamiban nagyobb fenyegetést jelenthet rá, mint egy héttel ezelőtt, hiszen amellett, hogy a silverstone-i alakulat szerint jobban fog neki feküdni a mostani pálya, az AMR23-as gumikopása is jobbnak bizonyult az év eddigi versenyi során, mint a Scuderiának, így Fernando Alonso remek esélyekkel szállhat harcba az idei negyedik pódiumáért.
A két istálló mellett még fontos kiemelni a Mercedest is, amely ugyancsak fejlesztésekkel készül, és az esetleges eső, akár kedvezhet is neki.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, a nagy négyes után szoros csata alakulhat ki, és az AlphaTauri, illetve a McLaren kétségkívül azon lesz, hogy Azerbajdzsán után Miamiban is beférkőzzön az első tízesbe. A többi csapat, így az Alpine, a Haas, az Alfa Romeo és a Williams persze nem hagyná ezt szó nélkül – közülük a legnagyobb eséllyel talán az enstone-i istálló szállhat harcba a pontokért. Emellett érdemes lesz figyelni azt is, hogyan teljesít Logan Sargeant hazai környezetben. Az amerikai egyelőre nem szerzett pontot, nem úgy, mint csapattársa, Alexander Albon, aki még az idénynyitón futott be a tizedik helyen.
Sargeant mellett még az azeri futamon balesetet szenvedő Nyck de Vries áll pont nélkül, míg az alakulatok közül valamennyien szereztek már top 10-es eredményt.
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LEGGYORSABB KÖRÖK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 2 | 4 | 4 | 1 | 93 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 3 | 4 | 1 | 87 |
3. | Fernando Alonso | – | 3 | 4 | – | 59 |
4. | Lewis Hamilton | – | 1 | 4 | – | 47 |
5. | Carlos Sainz | – | – | 3 | – | 35 |
6. | Charles Leclerc | – | 1 | 2 | – | 28 |
7. | George Russell | – | – | 3 | 1 | 27 |
8. | Lance Stroll | – | – | 3 | – | 26 |
9. | Lando Norris | – | – | 2 | – | 13 |
10. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | – | 6 |
11. | Oscar Piastri | – | – | 1 | – | 4 |
11. | Esteban Ocon | – | – | 1 | – | 4 |
11. | Valtteri Bottas | – | – | 1 | – | 4 |
14. | Pierre Gasly | – | – | 2 | – | 4 |
15. | Csou Kuan-jü | – | – | 1 | – | 2 |
16. | Cunoda Juki | – | – | 2 | – | 2 |
17. | Kevin Magnussen | – | – | 1 | – | 1 |
18. | Alexander Albon | – | – | 1 | – | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Honda | 180 |
2. | Aston Martin-Mercedes | 85 |
3. | Mercedes | 74 |
4. | Ferrari | 63 |
5. | McLaren-Mercedes | 17 |
6. | Alpine-Renault | 8 |
7. | Haas-Ferrari | 7 |
8. | Alfa Romeo-Ferrari | 6 |
9. | AlphaTauri-Honda | 2 |
10. | Williams-Mercedes | 1 |