Lewis Hamilton és Nico Rosberg újabb nagy csatát vívott egymással, a Spanyol Nagydíjon azonban a taktikáé volt a főszerep, a német, miután a rajtnál nem tudott csapattársa elé kerülni, azon dolgozott, hogy a hajrában támadási lehetőséget kapjon. A kemény gumikat a verseny középső etapjában elhasználta, hogy a végén a lágyabb gumikon száguldva támadhasson. Ám túl sokáig várt, az utolsó körben sem tudott igazi manőverbe kezdeni, és negyedszer is második lett csapattársa mögött – csakhogy ezzel már elvesztette első helyét a vb-pontversenyben.
A harmadik helyezés Daniel Ricciardóé lett, az ausztrál Valtteri Bottasszal csatázott, de akkor sem tudta tartani a két Mercedes tempóját, amikor megelőzte a Williams pilótáját. Az ausztrál másodszor állt dobogóra, reményei szerint az Ausztrál Nagydíjjal ellentétben ezt a pozícióját már megtarthatja.
Csapattársa, Sebastian Vettel igazolta, mitől négyszeres világbajnok, és hogy akkor is képes ellenállhatatlanul küzdeni, ha esélye sincs a győzelemre vagy a dobogóra. A 15. helyről rajtolva szenzációs versenyzéssel, három boxkiállással jött fel a negyedik helyre, a hajrában Kimi Räikkönent és Bottast is megelőzte. A Renault motorereje ahhoz kevés volt, hogy a célegyenesben előzzön, így a pálya más részein talált szokatlan előzési pontokat.
Bottas ötödik lett, Rosberghez, Fernando Alonsóhoz és Nico Hülkenberghez hasonlóan az összes idei futamon szerzett pontot.
Alonso a hajrában Räikkönent szintén megelőzte, de tavalyi győzelméhez képest a hatodik helyezés édeskevés volt.
Romain Grosjean megszerezte a Lotus első pontjait, a Force India pedig zsinórban harmadszor, az idén negyedszer szerzett mindkét autójával pontot.
Folytatás két hét múlva Monte-Carlóban.
A SPANYOL NAGYDÍJ KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA ÉRI EL!
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:41:05.155 |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 0.636 mp h. |
3. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 49.014 mp h. |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:16.702 p h. |
5. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:19.293 p h. |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:27.743 p h. |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1 kör h. |
8. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1 kör h. |
9. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
12. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
13. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
14. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1 kör h. |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1 kör h. |
16. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
18. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
19. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
20. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 2 kör h. |
FELADTA | megtett körök | |||
Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 34 | |
Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 24 | |
Leggyorsabb kör: Vettel (55. kör) 1:28.918 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 4 | 4 | 4 | 100 |
2. | Nico Rosberg | 1 | 5 | 5 | 97 |
3. | Fernando Alonso | – | 1 | 5 | 49 |
4. | Sebastian Vettel | – | 1 | 4 | 45 |
5. | Daniel Ricciardo | – | 1 | 3 | 39 |
6. | Nico Hülkenberg | – | – | 5 | 37 |
7. | Valtteri Bottas | – | – | 5 | 34 |
8. | Jenson Button | – | 1 | 2 | 23 |
9. | Kevin Magnussen | – | 1 | 2 | 20 |
10. | Sergio Pérez | – | 1 | 4 | 20 |
11. | Kimi Räikkönen | – | – | 4 | 17 |
12. | Felipe Massa | – | – | 2 | 12 |
13. | Romain Grosjean | – | – | 1 | 4 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 3 | 4 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 197 |
2. | Red Bull-Renault | 84 |
3. | Ferrari | 66 |
4. | Force India-Mercedes | 57 |
5. | Williams-Mercedes | 46 |
6. | McLaren-Mercedes | 43 |
7. | Toro Rosso-Renault | 8 |
8. | Lotus-Renault | 4 |
A FUTAM TUDÓSÍTÁSA
Hamilton kivédekezte, zsinórban negyedszer nyert, és átvette a vezetést a vb-pontversenyben.
Az utolsó kör elején lekörözték Räikkönent, Hamilton simán tartotta az első helyet.
Rosberg Hamilton mögött, két köre maradt.
Két csata eldőlt: Alonso a 63. körben a 4-es kanyar előtt elment Räikkönen mellett, és elcsípte a 6. helyet. Vettel a 10-es kanyarban fékezte ki Bottast a 4. helyért.
A célegyenesben az ív mellett olyan sok a gumitörmelék, hogy kockázatos letérni az ideális vonalról.
Hamilton kissé meglógott Rosbergtől, Vettel viszont utolérte Bottast. A 61. körben mindkét fronton 1.2 másodperc a különbség.
Miközben Rosberg Hamiltont, a 6. helyért Alonso Räikkönent üldözi. Az angol és a finn keményebb keveréken, a német és a spanyol a lágyabbon. Räikkönené ráadásul sokkal kopottabb is.
Az 57. kör végén Rosberg elszánta magát: 1.8 másodpercre csökkentette hátrányát. Egy körrel később 1.4-re. Újabb kör, már csak 9 tized a különbség. Hét kör maradt.
Hamilton arra panaszkodik, hogy szemcsésedik a bal első gumija, és tanácstalanul kérdezi a mérnökét, mit tehetne. Vettel utolérte Räikkönent, és simán megelőzte a 10-es kanyarban. Tíz kör van hátra, Vettel számára még Bottas sem utolérhetetlen.
Az 54. körben Vettelé a leggyorsabb kör: 1:28.942.
Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Bottas, Räikkönen, Vettel, Alonso, Grosjean, Pérez, Hülkenberg a sorrend az első tíz helyen, elvileg már senkinek sem kell kiállnia.
Az 52. körben Vettel szervizelt, immár utoljára – aztán egy körrel később Alonso érkezett a boxba. Vettel Alonso elé került, Räikkönen öt másodperccel előttük haladt, és már nem volt több tervezett kiállása.
14 körrel a vége előtt már csak két másodperc volt a két Mercedes között. Van-e tartalékja Hamiltonnak? Rosbergnek azt tanácsolták, tartsa a különbséget, és a végén indítson támadást.
Pérez bátor manőverrel megelőzte Hülkenberget, és ellopta a 9. helyet csapattársától. Grosjean halad előttük a Lotus első pontjai felé.
Hamilton és Rosberg között csökkent a különbség, 3.7 másodperc volt a 49. kör végén. Az 50. körben hat tizedet faragott a német a hátrányából – ő a lágyabbik keveréken száguld. Az 51. körben újabb nyolc tized, már csak 2.3 másodperc van közte.
A 45. kör végén Rosberg, Ricciardo és Bottas állt a boxba. Rosberg hátránya 4.8 másodperc lett, Ricciardo 35 másodpercre van a két Mercedestől. Alonso és Vettel Bottast is megelőzte.
Hamiltont a boxba várták, de az angol nem lassult, ezért nem is jött be kereket cserélni. A 43. kör végén aztán kiállt a depóba. Kemény gumikat kapott, nem volt tökéletes a kiállás, 4.3 másodpercig tartott. Räikkönen is kereket cserélt, Alonso és Vettel mögé jött vissza.
Hamilton azt kérdezte mérnökétől, Peter Bonningtontól, miért tűnt el két körre, a válasz az volt, hogy nem akarta zavarni a rádión a lekörözések közben.
Räikkönent még mindig nem hívták a boxba, sok időt veszített Alonsóval szemben – körönként két másodpercet.
A 37. körben Alonso gyorsan túljutott a két McLarenen, Vettel pedig Massát előzte meg, méghozzá az 5. kanyar előtti féktávon lepte meg a brazilt. Utána Magnussent is olyan helyen előzte meg, ahol nem dívik – Barcelonában tulajdonképpen csak a célegyenesben szokás előzni, de motorerő híján Vettelnek bátor manőverekre van szüksége.
Vettel a 33. kör végén szervizelt, visszaváltott a közepesen kemény gumikra. Massa mögött maradt. Grosjean is kiállt, kemény gumikon jött vissza, Vettel mögött folytatta. Egy körrel később Alonso szervizelt, Massa elé érkezett, megőrizte pozícióját. Vettel 1:29.774-gyel a leggyorsabb a mezőnyben.
Rosberg a 32. körben megkezdte a felzárkózást, 1:30.763-at ment. A következő körben viszont elvesztette azt a három tizedet, amit lefaragott a kiegyensúlyozottan 1:31.1-eket futó Hamiltonnal szemben.
Massa a 28. kör végén beállt a boxba – kemény keverékeket kapott. Rosberg 4.3 másodpercre van Hamiltontól, de azt mondta neki a mérnöke, hogy tíz körön belül könnyedén ledolgozhatja.
A 26. kör elején Alonso is elsüvített Grosjean mellett. A Lotus pontszerzési esélyei egy csapásra szertefoszlani látszottak, Massa, Vettel és a két Force India is utolérte. Ám Massa nem használta ki a Lotus lendületvesztését, képtelen volt támadni Grosjeant.
A 24. kör elején a célegyenesben Räikkönen támadta Grosjeant, de az egyes kanyarban elfékezte magát, és a francia visszavette az 5. helyet. Egy körrel később már sikerrel járt a finn a korábbi csapattárssal szemben. A Lotus nagyon bizonytalan ezen a gumikészleten.
A kiállások után, a 22. kör végén Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Bottas, Grosjean, Räikkönen, Alonso, Massa, Vettel, Hülkenberg a sorrend. Hamilton előnye 3.7 másodperc, Bottas 12.3 másodpercre van az ausztráltól.
Hamilton a 20. körben 1:31.214-gyel válaszolt, a friss gumikon egyértelműen gyorsabb. Bottas szervizelt, Ricciardo mögé jött vissza – ugyanakkor neki meglehet két kiállásból a futam. Rosberg a 21. kör végén kemény keverékű abroncsokat kapott.
Rosberg a 19. körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét (1:31.667), továbbra sem szervizelt. Hamilton Bottas elé jött vissza, Ricciardo csak 12.8 másodpercre volt a finntől.
A 18. kör végén Hamilton kapott új közepesen kemény gumikat, előtte Räikkönen és Hülkenberg is kiállt.
Rosberg gyorsul, a 17. körben csak 1.6 másodpercre van Hamiltontól.
A helyszín: Circuit de Barcelona-Catalunya A pálya hossza: 4655 méter Kanyarok száma: 16 (7 bal és 9 jobb) A verseny hossza: 66 kör (307.104 km) Gumitípusok: kemény, közepesen kemény |
Körrekord: 1:19.954 (Rubens Barrichello, Brawn, 2009) Tavalyi pole pozíció: 1:20.718 (Nico Rosberg, Mercedes) Tavalyi leggyorsabb kör: 1:26.217 (Esteban Gutiérrez, Sauber) Tavalyi dobogó: 1. Fernando Alonso (Ferrari), 2. Kimi Räikkönen (Lotus), 3. Felipe Massa (Ferrari) |
Eddigi versenyek Barcelonában: 23 Győzelmek a pole-ból: 17 Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Fernando Alonso (2013) 5. Győztesek a jelenlegi mezőnyből: Alonso, Räikkönen 2-2, Vettel, Button, Massa, Maldonado |
Ricciardo nagyon gyors az új gumikon, simán megelőzte Buttont, majd Kvjatot is. Alonso is szervizelt, Grosjean mögött és Massa előtt maradt.
Vettel a 12. kör végén kapott kemény keverékű gumikat. Ricciardo a 14. kör végén Bottas mögül jött a boxba, közepesen kemény abroncsokat kapott. Egy körrel később Grosjean és Massa jött a boxba – közepeseket kaptak.
Ricciardo újra közeledik Bottashoz, Alonso is ott van Räikkönen közvetlen közelében.
A 11. kör végén Hamilton 2.6 másodperccel haladt Rosberg előtt, Ricciardo egy másodpercre volt Bottastól – nem maradhatott le nagyon, Grosjean ugyanis nem messze mögöttük haladt.
Maldonado az Ericssonnal történő ütközését öt másodperces büntetést kap. Gutiérrez nem sokáig állt a 11. helyen, Kvjat, Button és Vettel is megelőzte néhány kör alatt.
Rosberg tartotta a két másodperces távolságot Hamilton mögött, Ricciardo pedig engedelmeskedett a mérnök utasításának, és lemaradt Bottasról.
Ricciardónak szóltak, ha nem tud előzni, maradjon le két másodpercre a Williamstől, mert különben elkopnak a gumijai. Az ausztrál a 7. kör elején támadni kezdte a finnt, aki láthatóan feltartotta. Nem járt sikerrel a célegyenes végén.
A 4. kör végén Hamilton két másodperccel haladt Rosberg előtt. Bottas lemaradása öt másodperc volt a második Mercedes mögött. Ricciardo, aki a verseny előtt elárulta, hogy két kiállásos taktikán van, beragadt Bottas mögé, a gyenge Renault-motorrral nem tudott manővert indítani.
Az 1. kör végén Hamilton, Rosberg, Bottas, Ricciardo, Grosjean, Räikkönen, Alonso, Massa, Hülkenberg, Pérez az első tíz sorrendje, a Magnussennel koccanó Vettel a 14.
Hamilton a rajtnál könnyedén megőrizte első helyét Rosberg előtt, Bottas Ricciardót megelőzve feljött a 3. helyre, a célegyenes végén nagyot fékező Grosjean a Ferrarik előtt maradt, de hiába volt néhány pillanatig Ricciardo előtt, nem tudott bebújni elé. Hátul a 22. helyről induló Maldonado rombolt, Ericsson Caterhamjével koccant, a levegőbe is emelkedett a Lotusa.
Ezúttal simább volt a felvezető kör, Hamilton nem variált, a három héttel ezelőttihez képest egyenletes sebességgel ment körbe.
Csak Vergne indul kemény gumikon, mindenki más a közepesen keményekre szavazott.
ELŐZMÉNYEK
13.56 Christian Horner a 12. helyről rajtoló Danyiil Kvjattal beszélgetett a rajtrácson. Vajon azt ecsetelte a Toro Rosso orosz versenyzőjének, hogy ne tartsa fel a 15. helyről startoló Vettelt?
13.45 A pilóták megérkeztek a rajtrácsra. Vettel arról számolt be a rádión, hogy valami nagyon nem jó az autójával. „Olyan, mint amikor néhány éve az egyik versenyen eltört a keresztstabilizátor” – mondta a négyszeres világbajnok. Blokkolnak az első kerekei, Christian Horner szerint inkább szoftverhiba lehet. Dolgoznak az autón, hátha sikerül a rajtig helyrehozni.
13.44 Fernando Alonso és a Ferrari tavaly itt nyert legutóbb, azóta sikertelen. Ez a leghosszabb böjtje a csapatnak az 1990-es Spanyol GP és az 1994-es Német Nagydíj óta.
13.42 A mezőnyből ketten kaptak rajtbüntetést, Jean-Éric Vergne még pénteken a második szabadedzésen hagyta el a jobb hátsó kerekét, a sportfelügyelők pedig úgy találták, csapata veszélyt okozott azzal, hogy rosszul rögzítette a kereket. Tíz rajthellyel sorolták hátrébb, de nem az utolsó helyről rajtol, a 22. rajtkocka Pastor Maldonadóé, akinek nem volt mért köre az időmérőn. Sebastian Vettel Red Bulljában a váltó ment tönkre, a német a 10. helyett a 15. rajtkockát kapta meg.
13.40 Az időjósok az egész hétvégére szinte zavartalan napsütést jósoltak, de vasárnap reggel és kora délelőtt esőfelhők érkeztek a Spanyol Nagydíj helyszíne fölé, melyek megáztatták a pályát. A reggeli GP3-as betétversenyt esőben tartották meg, de utána eltűntek az esőfelhők, és délre már nyoma sem volt a víznek. A pénteken és szombaton az aszfaltra lerakott gumi egy része viszont eltűnhetett az útfelületről, így az egyébként is alacsony tapadás tovább gyengül.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
3. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault |
4. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
5. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
9. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes |
12. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault |
13. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
14. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes |
15. | Sebastian Vettel** | német | Red Bull-Renault |
16. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari |
17. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari |
18. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari |
19. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault |
20. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault |
21. | Jean-Éric Vergne* | francia | Toro Rosso-Renault |
22. | Pastor Maldonado*** | venezuelai | Lotus-Renault |
*tíz rajthelyes büntetés veszélyes boxutcai elengedés miatt ** öt rajthelyes büntetés váltócsere miatt *** a Q1-ben nem volt ideje, versenybírói döntéssel az utolsó rajtkockából indul |