A versenynaptár fizikailag legmegterhelőbb futama után egy legendás helyszínen csap össze a Formula–1 mezőnye. Az idény 16. állomása Szuzuka, ahol az első szabadedzéssel vette kezdetét a 37. Japán Nagydíj. A Red Bullt tizenöt, míg az egyéni vb-összetettet vezető Max Verstappent tíz verseny után taszították le a dobogó felső fokáról, méghozzá azon a hétvégén, amelyen hatályba léptek a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) új technikai direktívái.
SZEPTEMBER 22., PÉNTEK | ||||||
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:31.647 | ||||||
2. szabadedzés: 8.00–9.00 | ||||||
SZEPTEMBER 23., SZOMBAT | ||||||
3. szabadedzés: 4.30–5.30 | ||||||
Időmérő: 8.00–9.00 | ||||||
SZEPTEMBER 24., VASÁRNAP | ||||||
A verseny (53 kör, 307.471 km) rajtja: 7.00 | ||||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||||
Október 8., 19.00 | Katari Nagydíj, Loszaíl | |||||
Október 22., 21.00 | Amerikai Nagydíj, Austin | |||||
Október 29., 21.00 | Mexikói Nagydíj, Mexikóváros |
Noha a a „vörös bikák” tagadták, és a riválisok is szkeptikusak voltak azt illetően, hogy a szigorítások álltak a formahanyatlás hátterében, az egész paddock érdeklődve várta, hogyan teljesít az RB19-es az erősségeit kidomborító pályán. Nagy figyelem övezte az osztrák istálló egyeduralmát megtörő Ferrarit, valamint a McLarent is, utóbbinál a 2026 végéig hosszabbító Oscar Piastri is megkapta a Szingapúrban bevetett fejlesztéseket.
A mezőny a szokásos felkészülés mellett tesztelhette a kizárólagos gumibeszállító, a Pirelli új C2-es keverékét is, amely nagyobb tapadást biztosít, mint az eredeti verzió. A versenyzők két extra szettet kaptak az új típusú abroncsból, ami jövőre akár fel is válthatja a mostani C2-es gumit, ha beválik.
A hétvégén fennállása hatodik konstruktőri címét bebiztosítani kívánó Red Bull nem vesztegette az időt, Verstappennel a volán mögött elsőként hagyta el a garázst, majd azonnal fel is iratkozott az időlistára. A holland 1:33.354-es körrel nyitott a keményen, s előnye több mint nyolc tized volt a közepesen kezdő McLaren párosa, Piastri és Norris előtt. Az első ötöst az előző hétvégén pont nélkül maradó Fernando Alonso tette teljessé az első próbálkozások után, míg a Mercedes és a Ferrari a tesztgumi feltérképezésével kezdte meg a munkát.
Félidőben továbbra is a Szingapúrban bevetett, majd hamar elvetett padlólemezt használó Verstappen állt az élen, mögé Alonso zárkózott fel, majd a lágyat az elsők között feltevő Nico Hülkenberg, George Russell és Norris alkotta az első ötöst.
Nem sokkal később a Red Bullnál és a Ferrarinál is előkerült a piros oldalfestésű Pirelli, és a két alakulat el is foglalta az első négy helyet. A sort változatlanul Verstappen vezette, mögötte hat tizedes lemaradással Carlos Sainz Jr. érkezett, őket a már egy másodperccel elmaradó Charles Leclerc, valamint Pérez követte a sorban – a mexikói lemaradása közel másfél szekundum volt a márkatárs mögött.
Az utolsó tíz percben elkezdett szemerkélni az eső a borús, de meleg Szuzukában, de ez nem igazán volt hatással a csapatok programjára. Az élen a teljes szabadedzést uraló Verstappen zárt, őt Sainz követte, majd a lágy gumikkal az utolsó pillanatokban gyors kört futó Norris, Leclerc, illetve a hazai pilóta, Cunoda Juki egészítette ki az első ötöst. Hatodikként Alonso végzett, míg az első tízes sorát Piastri, Alexander Albon, a sérült Daniel Ricciardót továbbra is helyettesítő Liam Lawson, és a Szingapúrban a futamot kihagyó Lance Stroll tette teljessé.
Sergio Pérez a 11. lett, míg a kizárólag a közepes gumikon dolgozó, és a hétvégén Toto Wolffot nélkülöző Mercedes a 13. és a 16. pozícióban zárt.
Folytatás 8 órakor a második szabadedzéssel.
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:31.647 | átlag: 228.105 km/ó | 25 kör |
2. | Carlos Sainz | spanyol | Ferrari | 1:32.273 | 0.626 mp h. | 24 |
3. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:32.392 | 0.745 | 24 |
4. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:32.574 | 0.927 | 25 |
5. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 1:32.597 | 0.950 | 21 |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 1:32.650 | 1.003 | 23 |
7. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:32.713 | 1.066 | 26 |
8. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1:32.991 | 1.344 | 24 |
9. | Liam Lawson | új-zélandi | AlphaTauri-Honda | 1:33.005 | 1.358 | 28 |
10. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:33.040 | 1.393 | 17 |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 1:33.043 | 1.396 | 25 |
12. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1:33.129 | 1.482 | 23 |
13. | George Russell | brit | Mercedes | 1:33.310 | 1.663 | 24 |
14. | Nico Hülkenberg | német | Haas-Ferrari | 1:33.448 | 1.801 | 24 |
15. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 1:33.516 | 1.869 | 22 |
16. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:33.699 | 2.052 | 22 |
17. | Valtteri Bottas | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:33.860 | 2.213 | 24 |
18. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1:33.975 | 2.328 | 23 |
19. | Logan Sargeant | amerikai | Williams-Mercedes | 1:34.212 | 2.565 | 27 |
20. | Csou Kuan-jü | kínai | Alfa Romeo-Ferrari | 1:34.831 | 3.184 | 23 |