Nico Rosberg a legutóbbi négy versenyt megnyerte, a Bahreini Nagydíj edzésein is Lewis Hamilton előtt volt, de a világbajnok az időmérő utolsó menetében megmutatta, szó sincs lendületvesztésről. Mark Webber 2005-ös edzéseredményét is felülmúlva abszolút pályacsúcsot döntött, s ahogy a rádión megbeszélte csapatával, ez igazán szexi kör volt.
„Sokat bajlódtam ezen a hétvégén, az egyetlen kör, amit igazán össze tudtam rakni, a legfontosabb pillanatban jött. Remélem, nem ez volt az utolsó is egyben" – mondta Hamilton, akit az edzés után leverhetett a víz, a sportfelügyelők ugyanis eljárást indítottak ellene. Az egyik legalapvetőbb szabályt szegte meg az időmérő végén: tolatott a bokszutcában. Szerencséjére figyelmeztetéssel megúszta az esetet, pedig ki is zárhatták volna az időmérőről. A Mercedes azzal érvelt, nem mondták meg egyértelműen Hamiltonnak, hova álljon az autóval, a nagy káoszban tette rükvercbe a kocsit.
AZ IDŐMÉRŐ TOVÁBBI NYERTESEI
A Red Bull vezetői az idény előtt arról beszéltek, hogy a szezon első szakaszában a Toro Rossók hátát kell nézniük, mert a B-csapat Ferrari-erőforrásra váltott, így főleg az olyan pályákon, amelyeken a motorerő számít, hátrányban lesznek a testvércsapattal szemben. Ilyen pálya a bahreini is, de Daniel Ricciardo az ötödik rajtkockába kormányozta a Red Bull-TAG Heuert, megelőzve a Williams párosát és Nico Hülkenberget, akik a Mercedes-motor erőfölényét sem tudták a maguk javára fordítani.
„Ez az ötödik rajthely olyan nekünk, mint a pole pozíció. A Williams legyőzése a versenyen más kérdés" – mondta Ricciardo.
A Haas-csapat első versenyét a hatodik helyen záró Romain Grosjean ezúttal már az időmérőn is megvillant, a francia a kilencedik rajtkockát szerezte meg, ami hatalmas előnnyel járt az előle rajtolókkal szemben friss, szabadon választott gumikon rajtolhat. Ha az induláskor nem esik vissza, arra is lehet esélye, hogy a lágy gumikon a szuperlágyasok kiállását követően az élre álljon.
„Örülök, hogy nem jutottam be a harmadik szakaszba, a kilencedik rajthely sokkal jobb. Hatalmas próba lesz számunkra, hosszú lesz a verseny, van esélyünk a jó szereplésre" – így Grosjean.
Stoffel Vandoorne-t sokan sajnálták, hogy a GP2-es sorozat megnyerése után nem kapott versenyzői állást az F1-ben, hanem a McLaren elküldte Japánba, hogy a Super Formula sorozatban is próbálja ki magát. A belga éppen a Távol-Keleten tesztelt, amikor szóltak neki, hogy ugorjon repülőre, mert Bahreinben ő versenyez a bordatöréssel kínlódó Fernando Alonso helyett. Vandoorne megérkezett, pénteken ült először az idei McLaren-Hondában, szombaton pedig megverte Jenson Buttont az időmérőn. Pazar kezdés egy újonctól, erre az eredményre ezzel az autóval Alonso is büszke lenne!
Pascal Wehrlein a Mercedes csodagyerekeként érkezett a Manorhoz, alapvető elvárás volt vele szemben, hogy állandóan megverje fizetős csapattárást, Rio Haryantót. Ehhez képest Ausztráliában az időmérőn kikapott az indonéziaitól. Bahreinben nemcsak, hogy visszavágott, hanem a Sauber és a Renault párosát is legyőzte, és még Sergio Pérezt is maga mögé utasítva szerezte meg a 16. rajthelyet. Ez az, amit igazából vártunk a némettől. Sőt kicsit több is annál.
Rengeteg kritikát kapott az elmúlt években a 2014-ben bevezetett új V6-os hibrid technika. Azt mondták, túl lassúak és nehezek az autók, az F1 beáldozza a teljesítményt a zöld technológia oltárán. Ehhez képest ma Hamilton jobb időt ment Bahreinben, mint a V10-es motorokkal bárki bármikor. Mark Webberé volt az eddigi pályacsúcs 2005-ből, az a V10-es erőforrás kétszer annyit fogyasztva hajtott végig ugyanennyi idő alatt a pályán.
Persze ettől még tény, hogy a jelenlegi autók a verseny első szakaszában sokkal lassabbak, és a hajrában sem fogják megközelíteni a verseny körrekordját. Ez azonban a tankolás betiltása és az egyéb korlátozások miatt van, nem a hibrid technológia miatt, amit az F1 máig képtelen értelmesen reklámozni. Pedig a mai nap remek alkalom lenne rá.
AZ IDŐMÉRŐ VESZTESEI
A 2016-os időmérős szabályrendszerről újfent bebizonyosodott, hogy visszalépés a 2015-öshöz képest. A harmadik szakasz már nem volt annyira döbbenetes, mint két hete Ausztráliában, de csak azért, mert tudtuk, mire számítsunk. Tudtuk, hogy még menni fog az óra, amikor a győztes már a pole pozícióját ünnepli. A csúcspontot két perccel előbbre hozták, ami magában nem nagy baj.
Az sokkal inkább, hogy az első két szakaszhoz hasonlóan a többség a bokszban ülve vagy sétálva vette tudomásul, hogy nincs esélye javítani. Lenne megoldás. Ha az első két szakaszban később kezdődnének a kiesések, illetve lenne mindenkinek szakaszonként plusz egy készlet gumija, valószínűleg lenne idejük még egy körre, és legalább megpróbálnának továbbjutni.
A harmadik szakaszon is valamelyes segítene ez, de az utolsó pillanatos feszültséget nem hozná vissza. Az ebben a rendszerben gyakorlatilag megoldhatatlan.
A csapatok vissza akarnak térni a 2015-ös szisztémához, nagy kérdés, hogy meg tudják-e győzni erről vasárnap Jean Todtot és Bernie Ecclestone-t.
Nico Rosberg az összes szabadedzést uralta Bahreinben, az időmérőn is jól állt, de az utolsó menetben ő is szembesült azzal, miért a csapattársa az igazi nagymenő. Hamilton utolsó köre lehangoló lehetett a német számára, de még így is erőt meríthet ausztráliai győzelméből.
„Biztos voltam benne, hogy az utolsó körömmel megszerzem a pole-t, de Lewis még gyorsabb volt. Ami megnyugtat, hogy ha valahol nem számít, hogy a pole-ból indulsz, vagy mellőle, az Bahrein" – fogalmazott az első szahíri győzelmére hajtó Rosberg, akiről azt írta a Bild, hogy nemrég Monacóban a jachtjáról a tengerbe ugorva megmentett egy ötéves kisfiút, aki a vízben sodródott.
Pénteken a két Mercedes mögött nagy meglepetésre Jenson Button zárt a harmadik helyen, s bár gyanítható volt, hogy a McLaren-Honda élesben nem lesz ennyire elöl, a riválisok is felkapták a fejüket az eredmény láttán. A nagy várakozás után aztán jött a csalódás, Button csak a 14. lett, még újonc csapattársától is kikapott.
„Sejtettem, hogy nem leszünk olyan jók, mint pénteken, riválisaink jobban fel tudják tekerni a motorjaikat szombatra, mint mi. Ám így is volt esély bejutni a legjobb nyolc közé, ha az autó a második etapban is olyan jó lett volna, mint az első szakaszban, közel lettünk volna. Az autó az egész hétvégén kellemes volt, de a második szakaszra más lett az egyensúlya, nem tudom, miért" – mondta Button.
Danyiil Kvjat tavaly több pontot szerzett a Red Bullnál, mint csapattársa, Ricciardo, de nehéz volt elhinni, hogy az orosz hosszú távon is versenyre kelhet az ausztrállal. No, de ilyen mélyrepülésre még ő maga sem számított. A melbourne-i időmérővel ellentétben ezúttal legalább az első szakaszból továbbjutott, de a másodikat az utolsó helyen zárta, és tíz pozícióval kikapott csapattárástól.
Az első szakasz nagy vesztese Sergio Pérez volt, a Force India-Mercedesszel kiesett az első szakaszban, miközben csapattársa, Nico Hülkenberg a harmadikba is bejutott. Pérez időn túl befejezte mért körét, amellyel előrébb jutott volna, elismerte, a csapat elszámolta magát – a kieséses rendszerben nem elkezdeni kell a mért kört a határidőig, hanem befejezni. Ezen a pályán a Mercedes-motor még mindig nagy előnyt jelent, ebben bízhat a mexikói a versenyen.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:29.493 | átlag: 217.706 km/ó |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:29.570 | 0.077 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:30.012 | 0.519 |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:30.244 | 0.751 |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer | 1:30.854 | 1.361 |
6. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:31.153 | 1.660 |
7. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:31.155 | 1.662 |
8. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:31.620 | 2.127 |
9. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1:31.756 | 1.717 |
10. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Ferrari | 1:31.772 | 1.733 |
11. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:31.816 | 1.777 |
12. | Stoffel Vandoorne | belga | McLaren-Honda | 1:31.934 | 1.895 |
13. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Haas-Ferrari | 1:31.945 | 1.906 |
14. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:31.998 | 1.959 |
15. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-TAG Heuer | 1:32.241 | 2.202 |
16. | Pascal Wehrlein | német | Manor-Mercedes | 1:32.806 | 1.481 |
17. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:32.840 | 1.515 |
18. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:32.911 | 1.586 |
19. | Kevin Magnussen* | dán | Renault | 1:33.181 | 1.856 |
20. | Jolyon Palmer | brit | Renault | 1:33.438 | 2.113 |
21. | Rio Haryanto | indonéziai | Manor-Mercedes | 1:34.190 | 2.865 |
22. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:34.388 | 3.063 |
*a bokszból kell rajtolnia |