Hamilton Valenciában megtörheti a győztesek átkát

Vágólapra másolva!
2012.06.21. 13:46
null
Lewis Hamilton lehet az első duplázó 2012-ben (Fotó: Action Images)
Lewis Hamilton Valenciában megtörheti a futamgyőztesek 2012-es átkát, amely szerint a legutóbbi futamon diadalmaskodó pilóta a következő állomáson legjobb esetben az 5. helyen ér célba. Persze az idei sűrű mezőnyben az sem elképzelhetetlen, hogy a McLaren világbajnoka is pórul jár, hiszen kapásból fel lehet sorolni legalább fél tucat pilótát rajta kívül, aki esélyes a futamgyőzelemre. Valenciában sok múlik majd az időmérőn, s mivel a szuperlágy mellett a közepesen kemény gumikat használják a lágy mellett a csapatok, a stratégiával is kevesebb variációs lehetőség kínálkozik. Egy biztos: nagyon meleg lesz.

 

RED BULL

Sebastian Vettel

A Kanadai Nagydíj hétvégéjén ismét tökéletesnek érezte az autóját, élvezte az autóvezetést, s magabiztosan szerezte meg a pole pozíciót. Utóbb kiderült, túlságosan is magabiztosan, a Red Bull ugyanis a hűvös pénteki szabadedzéseken gyűjtött adatok alapján úgy vélte, az időmérőre kiélezett autóval is képes lesz egy boxkiállással teljesíteni a versenyt. Ám vasárnap a péntekinél több mint 15 fokkal melegebb aszfalton váratlan meglepetés érte a csapatot, és Vettel végül visszacsúszott a 4. helyre: ez mutatta, hogy a Red Bull és a tavaly érinthetetlen világbajnoka még mindig csak kapiskálja, mi a Pirelli-gumik titka.
Kilátások. A legutóbbi két valenciai versenyt a pole-ból nyerte meg, s mivel a lágy és a közepesen kemény gumin a tükörsima valenciai aszfalton nem kell olyan szintű gumikopástól tartania, mint Montrealban, a stratégiai csapdába sem eshet bele.
„Valenciában kétszáz kilométer per óra felett van az átlagsebesség, ami miatt ez az egyik leggyorsabb utcai pálya. Előzni csak nagy kockázat árán lehet, itt ugyanis az autó mögött keletkező turbulencia a pályát szegélyező betonfalak mögött lassan oszlik el, ezért sokkal jobban rontja a hátul haladó autó aerodinamikai tulajdonságait, mint más pályákon. Így pedig sokkal nagyobb az esély a megcsúszásra féktávon.”

Mark Webber

22. EURÓPAI NAGYDÍJ, VALENCIA
PÉNTEK
10.00–11.30: 1. szabadedzés
14.00–15.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
11.00–12.00: 3. szabadedzés
14.00–15.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
14.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

Az ausztrál sem tudta megtörni az idei futamgyőztesek következő versenyre szóló átkát (az előző győztes legfeljebb az 5. helyen végzett), monacói sikere után Kanadában csak a 7. helyen ért célba. Webber egyébként az időmérőkön és a futamokon is kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt, ennek köszönheti, hogy a vb-pontverseny negyedik helyén áll.
Kilátások. Valenciában eddig nem volt szerencsés, 2010-es repülése után tavaly ugyan dobogóra állt, de csapattársa remeklése mellett eltörpült a teljesítménye. Nem megy neki a gyors utcai pályákon, így a spanyol városban is meglepetés lenne a győzelme.

MCLAREN

Jenson Button

Egyre kilátástalanabb az idénynyitót megnyerő McLaren-pilóta helyzete, mert miközben riválisai egyre jobban rájönnek, mi a teendő az idei gumikkal, hogy formában lehessen tartani azokat, Button csak szenved velük. Az elmúlt években rendkívül kifinomult vezetési stílusával igazi varázslóként számon tartott pilóta nem felejtett el autót vezetni, igazából a McLaren mérnökei sem tudják, mi a baj.
Kilátások. A McLarennél eddig ugyanúgy készítették fel a két versenyző autóját a versenyekre, ez évek óta bevált. Most megpróbálkoznak azzal, hogy Buttonét másképp állítják be, mint Hamiltonét, hátha beválik.

Lewis Hamilton

Amikor már arról kezdtek beszélni, hogy csapata gyengélkedése miatt az idény végeztével más csapat után néz, Kanadában fantasztikus teljesítménnyel, telibe talált stratégiával tudott nyerni, s még az idén szokásosnak mondható apró hibák is belefértek a boxkiállásainál.
Kilátások. Hamilton az eddigi négy valenciai nagydíján az első háromban zárta az időmérő edzést, s három második helyezése után tavaly negyedik lett. Jó esély van rá, hogy az idén ő lesz az első, aki a futamgyőzelmét követő viadalon is dobogóra áll.
„A kanadai győzelem ellenére úgy vélem, nem a kiugró eredmények döntik el a vébét, hanem a kiegyensúlyozott teljesítmény. Valenciában biztos pontszerző akarok lenni, hogy a Brit Nagydíjra jó hangulatban érkezzek meg.”

FERRARI

Fernando Alonso

Kockáztatott Kanadában, s bár hét körrel a leintés előtt még vezetett, végül egyetlen körön múlt, hogy nem csúszott vissza a 8. pozícióba, hanem behozta Ferrariját a kopott gumikon az 5. helyre. A Ferrari egyértelműen a mezőny egyik legerősebb autója, és amíg az idény elején bravúros eredményeket ért el, most már elvárják a spanyoltól, hogy remekeljen.
Kilátások.
A spanyolnak eddig nem volt szerencséje második hazai versenyén, bár tavalyi második helyezése miatt nem panaszkodhat. Vele az idén mindenhol számolni kell, a dobogóra mindenképpen esélyes.

Felipe Massa

A valenciai pálya bemutatása
A valenciai pálya bemutatása

Monacói és montreali teljesítménye után kezd megjönni a brazil önbizalma, ráadásul a Ferrari lehetőséget adott neki rá, hogy Alonsótól eltérően fejlessze autóját.
Kilátások. Az első valenciai futamot még 2008-ban uralta Massa, s tavaly is Valenciában érte el legjobb eredményét. Bár a szuperlágy gumik ezúttal hiányozni fognak, folytathatja kelkapaszkodását a brazil.
„Sokkal jobban érzem magam az autóban, mint az év elején, és ennek az eredményekben is meg kell majd mutatkoznia. Kanadában is magabiztosabb voltam, az autó egyértelműen versenyképes, jó, hogy úgy alakíthatom az autót, ahogy nekem tetszik.”

MERCEDES

Michael Schumacher

A német balszerencse-sorozata Kanadában sem ért véget, a Mercedes-istálló vezetősége ezért extra energiát szentelt arra, hogy a hétszeres világbajnok autóját tökéletesítsék – bár eddig sem arról volt szó, hogy hanyag munkát végeztek volna.
Kilátások. Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója Schumit tartja az Európai Nagydíj titkos favoritjának, de kérdéses, hogy a Mercedes a várható forróságban hogyan tudja megkímélni gumijait.

Nico Rosberg

VALENCIA STREET CIRCUIT

A pálya hosszúsága: 5419 méter
Teljes versenytáv: 57 kör (308.883 km)
Pályacsúcs: 1:36.975 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2012)
Versenyen futott leggyorsabb kör: 1:38.683 (Timo Glock, Toyota, 2009)

A tavalyi eredmény
Győztes: Sebastian Vettel (Red Bull, 1:39:36.169)
Pole pozíció: Sebastian Vettel (Red Bull, 1:36.975)
Leggyorsabb kör: Sebastian Vettel (Red Bull, 1:41.852)

Ross Brawn hét versenyt követően arra ragadtatta magát, hogy kimondja: Rosberg a világbajnokság esélyesei közé tartozik. A kiegyensúlyozott német abban bízhat, hogy sorozata a nagy európai menetelés során sem szakad meg, és rendszeres pontszerzésével versenyben maradhat a hajrára.
Kilátások. Akárcsak Schumi esetében, a forró aszfalt lehet a kényes pontja a hétvégének, de Rosberg a montreali futam egyes szakaszain megmutatta, hogy így is versenyképes lehet az autó. Ám merész lenne győzelmet várni tőle.
„Minden verseny után az volt az érzésem, hogy nyerhettünk volna, ami azt jelenti számomra, hogy a mi autónk a leggyorsabb. A világbajnoki címről valóban nem szabad lemondanom, s bár Kanadában kicsit visszaléptünk Monacóhoz képest, ez az idén nem szokatlan jelenség. Valenciában folytatni akarom a jó sorozatomat.”

LOTUS

Kimi Räikkönen

Ahhoz képest, hogy kétéves kihagyás után visszatérve az első hét versenyén egy-egy második és harmadik helyezés is összejött már Räikkönennek, furcsának hatnak az őt érő súlyosbodó kritikák. A finn, bár két dobogós helyezése után visszaesett, koránt sincs akkora gödörben, mint mondjuk Button.
Kilátások. Amikor 2009-ben a halovány Ferrarival itt versenyzett, a hatodik helyről indulva harmadik lett, ami bravúr volt akkoriban. A forróság a Lotusnak kedvezhet.
„Az utcai pályák közül ez a leggyorsabb, és a meleg is nekünk kedvezhet. Az időmérő nagyon fontos lesz, mert nehéz előzni, és nem tudom, mennyit segít majd a DRS.”

Romain Grosjean

SZIKRÁZÓ NAPSÜTÉS
Bár azt egyelőre lehetetlen megjósolni, fordulatos lesz-e az Európai Nagydíj, az biztos, hogy az időjárás terén nem kell számítani változatosságra: a versenyhétvége mindhárom napján szikrázó napsütés lesz, csaknem 30 fokos meleggel, felhő legfeljebb pénteken takarhatja el a napot, de csapadék nem várható. Mindez arra utal, hogy a csapatok a pénteki szabadedzéseken folyamatos munkát végezhetnek, s a kiegyensúlyozott körülmények miatt ennek szombaton és vasárnap is hasznát vehetik.

A francia most olyan, mint Rosberg a győzelme előtt: senki sem tudja eldönteni, mennyire jó valójában. Amikor Bahreinben dobogóra állt, rengeteg dicséretet kapott, montreali második helyezése után viszont csapattársa formájának megkérdőjelezése következett, és sokan azzal jöttek: egy igazán jó pilóta ezzel az autóval vezetné a vb-pontversenyt.
Kilátások. Tavaly ő nyerte a GP2-es futamot Valenciában, ráadásul az idén nagyon megy neki az utcai pályákon. Schumacher és Räikkönen mellett jó eséllyel indul azért, hogy az idény nyolcadik győztese legyen, de az első kört meg kell úsznia.
„Remélem, tudunk javítani az időmérőn, és jobb helyről indulunk majd. Ha a kezdettől fogva erős versenyhétvégét tudunk teljesíteni, képesek vagyunk a dobogóért, sőt a győzelemért is harcolni.”

TOVÁBBI CSAPATOK
FORCE INDIA

Paul di Resta

 

Nagy csalódás volt a Force India számára, hogy pont nélkül zárta a Kanadai Nagydíjat, csupán annak örülhet, hogy voltak biztató jelek. Ám lesznek-e hasonlóak Valenciában?

Nico Hülkenberg

 

„Másfél héttel a Kanadai GP után úgy véljük, tanultunk annyit, hogy jobb versenyt tudnánk futni. Valencia új kaland, a 25 kanyarból álló pályán minden pillanat kulcsfontosságú lesz.”

SAUBER

Kobajasi Kamui

„Nagyon meleg lesz a hétvége, a gumik miatt lehetetlen megmondani, mi fog történni a versenyen, ráadásul ez olyan utcai pálya, ahol az autó aerodinamikai mutatói is kulcsfontosságúak legyenek.”

Sergio Pérez

A Kanadai GP-n újra dobogóra állt, s ennek a harmadik helyezésnek nagyobb értéke volt, mint a malajziai második pozíciónak: bebizonyította, hogy nem volt véletlen az ázsiai eredmény. Valóban van jövője.

TORO ROSSO

Daniel Ricciardo

Úgy tűnik, a Toro Rossónál visszaüt, hogy két fiatal, tapasztalatlan versenyző ül az autókban: az idényt elfogadhatóan kezdő párossal nem tud úgy fejlődni a csapat, mint a riválisai, és lassan közelebb van a Caterhamhez, mint az előtte lévőkhöz.

Jean-Éric Vergne

A francia ígéretes szezonkezdése után visszaesett, és már Helmut Marko, a Red Bull pilótákért felelős vezetője is jelezte, hogy túlságosan is vadul vezet, ami sokkal rosszabb a jó értelemben vett agresszivitásnál, és veszélyes az F1-ben.

WILLIAMS

Pastor Maldonado

Barcelonai győzelme óta halmozza a büntetéseket, Pérezt le kellene másolnia abból a szempontból, hogy még egy jó eredménnyel nyomatékosítsa, nem kicsúszott bravúrról volt szó.

Bruno Senna

„A montreali pálya nem igazán feküdt az autónknak, de ezen a hétvégén Valenciában erősebbek lehetünk, és az autónk erényeit kihasználva ismét az élmezőny közelébe kerülhetünk.”

CATERHAM

Heikki Kovalainen

Az időmérőn sikerülhet elkapni az egyik Toro Rossót, főleg a meleg miatt, amely megkönnyíti a Caterham gumimelegítési feladatát.

Vitalij Petrov

„A következő két versenyen nagyszabású fejlesztéseink lesznek, még az sem zárható ki, hogy az időmérő 2. szakaszába jutunk.”

HRT

Narain Karthikeyan

Az indiai pilóta csatlakozott ahhoz a mozgalomhoz, amely a fiatalokat próbálja meggyőzni az illegális utcai versenyzés veszélyeiről – remélhetőleg Valenciában nem szemléltet semmit.

Pedro de la Rosa

A spanyolok veteránja elérte, hogy a HRT-ben ülve is észrevehető legyen, ha valaki csúcsformába lendül – hazai pályán folytathatja remeklését, ami a Marussiák megelőzése lenne.

MARUSSIA

Timo Glock

Még mindig a német 2009-es toyotás 1:38.683 perces eredménye a hivatalos pályacsúcs Valenciában, amit a csapat Európai GP-előzetesében is büszkén emleget.

Charles Pic

A francia öccse, a Renault-világsorozatban szereplő Arthur is megcélozta az F1-et – amilyen váratlanul megjelent Charles a sorozatban, semmi sem elképzelhetetlen.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik