Lewis Hamilton tavaly hazánkban szerezte első győzelmét a Mercedesszel (Fotók: Action Images) |
Nico Rosberg
2014-ben
Győzelmek: 4. Pole pozícók: 5. Vb-pontok: 190 (1.)
A német versenyzőről karrierje első nyolc szezonjában nem lehetett eldönteni, hogy a klasszis kategóriájába sorolható, vagy „csupán” nagyon jó. Végre kapott egy olyan autót, amellyel bizonyíthat, és azzal, hogy nem csupán tartja a lépést Lewis Hamiltonnal, hanem előtte is áll a vb-pontversenyben, egyértelművé tette, hogy a legjobbak közé sorolható. Persze ezt véglegesen csak a vb-cím megszerzése után jelenthetjük ki.
A Magyar Nagydíjon
Rajtok: 8. Legjobb helyezés: 4. (2009). Legjobb rajthely: 4. (2007, 2013)
Rosberg még sohasem állt dobogón a Magyar Nagydíjon, de ritkán volt jó autója ahhoz, hogy az első háromba kerüljön. Tavaly csapattársa a pole-ból nyert, ő viszont egyáltalán nem volt a képben, rémes első köre után a 8. helyért csatázott. 2011-ben nálunk indult a 100. versenyén, most itt szerezheti meg 10. pole pozícióját.
Lewis Hamilton
2014-ben
Győzelmek: 5. Pole pozícók: 4. Vb-pontok: 176 (2.)
Ausztráliában és Kanadában kiesett, tulajdonképpen emiatt áll csapattársa mögött a világbajnoki pontversenyben. Kevésbé kiegyensúlyozott, mint csapattársa, a legutóbbi öt időmérő edzésen kiszorult az első ötből, de Ausztriában (2.), Angliában (1.) és Hockenheimben (3.) is nagyot mentett. Nincs jobb hely számára, hogy rendbe hozza időmérős formáját, mint a Hungaroring.
A Magyar Nagydíjon
Rajtok: 7. Győzelmek: 4 (2007, 2009, 2012, 2013). Pole pozíciók: 4 (2007, 2008, 2012, 2013)
Hét versenyből négy rajtelsőség, négy győzelem az angol mérlege hazánkban – sehol sem nyert annyiszor F1-es futamot, mint nálunk, ráadásul másik két alkalommal, 2008-ban és 2011-ben is jó esélye volt a győzelemre. Szeret a Hungaroringre járni, ha nem az utolsó versenyen dupláznák meg a pontokat, hanem jokerezni lehetne (ha már él ez a buta szabály), valószínűleg a Magyar GP-t választaná.
PÉNTEK |
10.00–11.30: 1. szabadedzés |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
Daniel Ricciardo
2014-ben
Győzelem: 1. Legjobb rajthely: 2. (2x). Vb-pontok: 106 (3.)
Az ausztrál a szezon egyik kellemes meglepetése, az idény elején önhibáján kívül elveszített második helyezése után is felverekedte magát a két Mercedes mögé a vb-pontversenyben. Az időmérőkön rendszeresen veri Sebastian Vettelt, ami még tovább növelte az értékét. Kincsre lelt a Red Bull, és már a riválisok is tisztelik.
A Magyar Nagydíjon
Rajtok: 3. Legjobb helyezés: 13. (2013). Legjobb rajthely: 8. (2013)
„Ez az a pálya, ahol élvezet vezetni, de nem az versenyezni. Az időmérős élmény friss gumikon, könnyű autóval itt az egyik legjobb, de alig lehet előzni. A DRS sokat segít ezen, nem teszi könnyűvé az előzést, de izgalmassá teszi a célegyenest követő szakaszt” – mondta Ricciardo a pályáról, amelyen először ül autóba dobogóra esélyes autóval.
Fernando Alonso
2014-ben
Legjobb helyezés: 3. (1x). Legjobb rajthely: 4. (2x). Vb-pontok: 97 (4.)
A spanyol egyszer állt dobogón ebben az évben, győzelemre a tavalyi Spanyol Nagydíj óta kell várnia. Bár versenyről versenyre bizonyítja, hogy a mezőny legsokoldalúbb pilótája, ötödik éve képtelen világbajnokságot nyerni a Ferrarival. Az olasz Autosprint szerint az idény végén válthat: a szerződése ugyanis állítólag úgy szól, hogy ha a csapat nem végez az első háromban, szabadon távozhat.
A Magyar Nagydíjon
Rajtok: 12. Győzelem: 1 (2003). Pole pozíciók: 2 (2003, 2009)
Alonso nálunk szerezte az első F1-es győzelmét, az emlékezetes versenyen lekörözte a hatodik vb-címe felé robogó Michael Schumachert is. Azóta háromszor állt dobogón hazánkban, újabb győzelem nem jött össze. Emlékezetesek voltak a 2006-os és a 2009-es elrontott kerékcseréje utáni pillanatai, no meg a Hamiltonnal vívott mclarenes belharc időmérős csúcspontja.
Valtteri Bottas
2014-ben
Legjobb helyezés: 2. (2x). Legjobb rajthely: 2. (2x). Vb-pontok: 91 (5.)
Ricciardo mellett a szezon második felfedezettje, aki Felipe Massa balszerencséje miatt egy személyben aratja le a babérokat a Williams idei feltámadása során. A legutóbbi három versenyt a dobogón zárta, de kimondta, számára ez már nem elég, az első győzelmet akarja. A Hungaroring papíron nem a Williams pályája, de a csapat speciális fejlesztésekkel készült, hogy mégis az legyen.
Rajt: 1 (2013). Eredmény: kiesett. Rajthely: 16.
Tavaly a gyatra Williams-Renault-val a középmezőny végébe szürkült, de korábban szerzett szép emlékeket a Hungaroringről. A GP3-ban nálunk volt a legjobb hétvégéje 2011-ben (első és második lett a két futamon), 2012-ben pedig megnyerte a pálya körül rendezett jótékonysági futóversenyt.
A helyszín: Hungaroring A pálya hossza: 4381 méter Kanyarok száma: 14 (6 bal és 8 jobb) A verseny hossza: 70 kör (306.630 km) Gumitípusok: közepesen kemény, lágy DRS-zónák: 2, a célegyenesben és a 2-es kanyar előtt, egy mérési ponttal (lásd lent a pályarajzon) FIA-sportfelügyelő testület: Paul Guthjar (a svájci autosport-szövetség elnöke), José Abed (az FIA mexikói alelnöke), Emanuele Pirro (olasz korábbi F1-es versenyző, ötszörös Le Mans-győztes) |
Körrekord: 1:18.436 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004) Tavalyi pole pozíció: 1:19.388 (Lewis Hamilton, Mercedes) Tavalyi leggyorsabb kör: 1:24.069 (Mark Webber, Red Bull) Tavalyi dobogó: 1. Lewis Hamilton (Mercedes), 2. Kimi Räikkönen (Lotus), 3. Sebastian Vettel (Red Bull) |
Győzelmek a pole-ból: 13 Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Jenson Button (2006) 14. Győztesek a jelenlegi mezőnyből: Hamilton 4, Button 2, Alonso, Räikkönen |
IDŐJÁRÁS. Esőben pakoltak össze a csapatok vasárnap kora este Hockenheimben, és esőben pakoltak ki kedden a Hungaroringen az F1-es csapatok. Ám lehet, hogy a Német Nagydíjhoz hasonlóan ezen a hétvégén is minden edzést és a versenyt is száraz pályán tartanak meg. A hét végén teljesen kiszámíthatatlan időre lehet számítani, pénteken még csapadékmentes idő lesz 30 fokos maximummal, szombatra 33 fokot jósolnak, de a délutáni edzésen eshet az eső. A legnagyobb esély a záporokra vasárnap lesz, meglátjuk, elered-e a verseny előtt, vagy csak megint a pakolást nehezíti meg, mint Hockenheimben. |
Sebastian Vettel
2014-ben
Legjobb helyezés: 3. (2x). Legjobb rajthely: 2. (2x). Vb-pontok: 82 (6.)
Az idei autók karakterisztikája elüt a korábbiaktól, amelyekkel négy éven át uralta az F1-et, és ez meg is látszik az eredményein. Kétszer is állt már dobogón, de elmarad Ricciardótól. Az idény elején még sokat panaszkodott, de versenyről versenyre javul a teljesítménye.
A Magyar Nagydíjon
Rajtok: 7. Legjobb helyezés: 2. (2011). Pole pozíciók: 2 (2010, 2011)
2007-ben a Magyar Nagydíj volt az első versenyen a Toro Rossóval, azaz a Red Bull kötelékében. Amióta az első csapatnál versenyez, öt futamból négyszer az első sorból rajtolt, 2012-ben a 3. helyről. A győzelem azonban rendre elkerülte, s nem valószínű, hogy most töri meg magyarországi átkát.
Nico Hülkenberg
2014-ben
Legjobb helyezés: 5. (4x). Legjobb rajthely: 4. (1x). Vb-pontok: 69 (7.)
Alonso mellett csak ő szerzett pontot az eddigi összes futamon, a Force Indiával versenyről versenyre ott van az élmezőny mögött, de a dobogóért csatázók közé még nem tudott betörni. A kiegyensúlyozottság szobra, akinek a határait az autója szabja meg.
A Magyar Nagydíjon
Rajtok: 3. Legjobb helyezés: 6. (2010). Legjobb rajthely: 10. (2010, 2012)
Ő is azok közé tartozik, akik junior kategóriában (esetében ez a GP2) győztek a Hungaroringen, de az F1-ben még nem volt elég jó autójuk ahhoz, hogy bizonyítsanak. A legutóbbi két évben 11. lett, de a hétvégi hőség biztosíthatja pontszerző sorozatának folytatását.
Jenson Button
2014-ben
Legjobb helyezés: 3. (1x). Legjobb rajthely: 3. (1x). Vb-pontok: 59 (8.)
A McLaren az idén valamivel jobb, mint tavaly, de továbbra sem találta meg azt a szűk beállítási tartományt, amelyben Button kifejezetten erős lehet. Melbourne-ben ajándékba kapott egy harmadik helyezést, azóta viszont csak (kissé igazságtalan) kritikát Ron Dennistől.
A Magyar Nagydíjon
Rajtok: 14. Győzelmek: 2 (2006, 2011). Legjobb rajthely: 3. (2011)
Két esős Magyar Nagydíj volt eddig, mindkettőt Button nyerte meg. A 2006-os futamon első győzelmét aratta a középmezőnyből indulva a Hondával, 2011-ben pedig a 200. futamát húzta be. Elképesztő hatékonyság, tekintve, hogy a másik 12 rajtjából az ötödik helyezés a legjobbja – ez lehet az idén is a maximum.
Kevin Magnussen
2014-ben
Legjobb helyezés: 2. (1x). Legjobb rajthely: 4. (2x). Vb-pontok: 37 (9.)
A dán fantasztikus 4. rajthellyel és 2. helyezéssel kezdte a szezont, de utána zsinórban jöttek a McLaren csalódást keltő versenyei, amelyeket az utóbbi időben feltámadás követett. Magnussen hajlamos az első körös koccanásokra, de Hockenheimben a Massával történt ütközésről nem tehet. A Hungaroringen a Renault-világsorozat 3.5 literes kategóriájában négy versenyen indult, három második és egy 23. helyezés a mérlege.
Felipe Massa
2014-ben
Legjobb helyezés: 4. (1x). Pole pozíció: 1. Vb-pontok: 30 (10.)
Elképesztően balszerencsés a brazil, mert bár jó ütemben váltott csapatot, a Williamsnél egyelőre nem ő aratja le a babérokat. Három versenyt adott fel az első körben, ugyanannyit, mint eddigi karrierje során összesen.
A Magyar Nagydíjon
Rajtok: 10. Legjobb helyezés: 4. (2010). Legjobb rajthely: 2. (2006)
Felipe Massa számára mindig is különleges marad a Magyar Nagydíj, 2009-ben az időmérőn itt szenvedett súlyos fejsérülést, s itt mentették meg az életét. Örömmel jár vissza hozzánk, bár a pályán nem sok sikere volt még. A 2008-as futama kiemelkedik, szenzációs rajtja után az utolsó körökben fosztotta meg egy motorhiba a győzelemtől.
Sergio Pérez
2014-ben
Legjobb helyezés: 3. (1x). Legjobb rajthely: 4. (1x). Vb-pontok: 29 (11.)
A mexikói kihasználta a csapat egyetlen lehetőségét a dobogós helyezés megszerzésére Bahreinben, de azóta nem sokat láttunk tőle. Eddigi karrierjét is jellemzi, hogy bár vannak csúcspontok, nem kiegyensúlyozott.
A Magyar Nagydíjon
Rajtok: 3. Legjobb helyezés: 9. (2013). Legjobb rajthely: 9. (2013)
A mexikói tavaly a McLarennel pontot szerzett a Hungaroringen, ahol GP2-es pilótaként sem nagyon ment neki. Bravúr lenne tőle a pontszerzés, de nem lehetetlen.
Kimi Räikkönen
2014-ben
Legjobb helyezés: 7. (2x). Legjobb rajthely: 5. (1x). Vb-pontok: 19 (12.)
A finn, Buttonhoz hasonlóan, akkor tudja megmutatni, mit is tud igazán, ha az autót sikerül éppen olyanra beállítani, ami számára kedvező. A Ferrarinál ez az idén eddig nem valósult meg, így Alonsóhoz képest is alulteljesít Räikkönen, s a vb-pontversenyben csupán a 12. helyen áll.
A Magyar Nagydíjon
Rajtok: 11. Győzelem: 1 (2005). Pole pozíció: 1. (2006)
Bár csak egyszer, 2005-ben nyerte meg a Magyar Nagydíjat, a legutóbbi öt hungaroringi futamát követően dobogóra állhatott, s 2006-ban is csak egy lekörözésnél történt félreértés és ütközés fosztotta meg egy remek győzelmi esélytől. 2003 óta, valahányszor célba ért, dobogóra állt, visszatérése után a Lotusszal mindkétszer 2. lett. Frappáns lenne, ha az idén is a „hazai” versenyén jönne az idény eleje óta várt remek eredmény.
Toro Rosso
Jean-Éric Vergne
2014-ben. Legjobb helyezés: 8. (2x). Legjobb rajthely: 6. (1x). Vb-pontok: 9 (13.)
A Magyar Nagydíjon. Rajtok: 2. Legjobb helyezés: 12. (2013). Legjobb rajthely: 14. (2013)
Danyiil Kvjat
2014-ben. Legjobb helyezés: 9. (2x). Legjobb rajthely: 7. (1x). Vb-pontok: 6 (15.)
Kvjat az első versenyein bizonyította, jól döntött a Red Bull, hogy őt ültette be a Ricciardo által üresen hagyott Toro Rossóba. A Hungaroringen több kategóriában is versenyzett már több-kevesebb sikerrel, akárcsak az F1-esek, évek óta visszajár. Vergne-ről némi felületességgel azt mondhatnánk, ugyanazt a szintet hozta Ricciardo ellen, mint az idén Vettel a Red Bullnál, de a lássuk be, nem meggyőző a fölénye az újonccal szemben.
Lotus
Romain Grosjean
2014-ben. Legjobb helyezés: 8. (2x). Legjobb rajthely: 5. (1x). Vb-pontok: 8 (14.)
A Magyar Nagydíjon. Rajtok: 2. Legjobb helyezés: 3. (2012). Legjobb rajthely: 2. (2012)
Pastor Maldonado
2014-ben. Legjobb helyezés: 12. (2x). Legjobb rajthely: 13. (1x). Vb-pontok: 0 (helyezések alapján 19.)
A Magyar Nagydíjon. Rajtok: 3. Legjobb helyezés: 10. (2013). Legjobb rajthely: 8. (2012)
Maldonado tavalyi szezonját a Williamsnél, az ideit a Lotusnál lehet leírni, mondhatni, nem jó ütemben váltott csapatot a venezuelai, aki alacsonyabb kategóriákban kifejezetten jó volt a Hungaroringen. Grosjeanra ugyanez az F1-ben igaz, eddigi két Magyar Nagydíját a 2. és a 3. helyről kezdte, de most minden bizonnyal azt is megtudja, milyen a rajt a Hungaroringen a mezőny második feléből.
Marussia
Jules Bianchi
2014-ben. Legjobb helyezés: 9. (1x). Legjobb rajthely: 12. (1x). Vb-pontok: 2 (16.)
A Magyar Nagydíjon. Rajt: 1 (2013). Helyezés: 16. Rajthely: 21.
Max Chilton
2014-ben. Legjobb helyezés: 13. (2x). Legjobb rajthely: 17. (3x). Vb-pontok: 0 (helyezések alapján 21.
A Magyar Nagydíjon. Rajt: 1 (2013). Helyezés: 17. Rajthely: 22.
A Marussia az idén megtette azt a lépést, amelyre az F1-ben 2010-ben bemutatkozó csapatok már nagyon régóta vártak: Bianchi révén Monacóban pontot szereztek, mindjárt kettőt. A francia pilóta kincs az orosz licenccel versenyző, de a névadó cégtől teljesen elszakadt gárdánál. Bianchinak a Hungaroringről rossz emlékei lehetnek, 2010-ben GP2-es versenyen egy ütközésnél elrepedt az egyik csigolyája. Chilton, csapattársával ellentétben, már nyert a Hungaroringen, még a 2012-es GP2-es idényben, s minden bizonnyal ez marad a legszebb emléke hazánk pályájáról.
BIANCHI (PIROS-FEHÉR AUTÓVAL) 2010-ES BALESETE
SauberAdrian Sutil
2014-ben. Legjobb helyezés: 11. (1x). Legjobb rajthely: 13. (2x). Vb-pontok: 0 (helyezések alapján 17.)
A Magyar Nagydíjon. Rajtok: 6. Legjobb helyezés: 14. (2011). Legjobb rajthely: 8. (2011)
Esteban Gutiérrez
2014-ben. Legjobb helyezés: 12. (1x). Legjobb rajthely: 12. (1x). Vb-pontok: 0 (helyezések alapján 20.)
A Magyar Nagydíjon. Rajt: 1 (2013). Eredmény: kiesett. Rajthely: 17.
A Sauber fennállása legmélyebb pontjára került ebben a szezonban, nem véletlenül tanácsolta Eddie Jordan Peter Saubernek, hogy amíg teheti, szálljon ki. A Ferrari-motor gyenge és túlsúlyos, akárcsak maga az autó. Gutiérrez a második szezonjában sem váltja meg a világot, de a veterán Sutil igazán sajnálatra méltó, mondhatnánk, ennél jobbat érdemelt. Hogy ki adhat reményt? A Williams tavaly itt szerezte meg az első pontját a szezonban – talán (hatalmas talán…) a svájciaknak is sikerül.
Caterham
Marcus Ericsson
2014-ben. Legjobb helyezés: 11. (1x). Legjobb rajthely: 19. (2x). Vb-pontok: 0 (helyezések alapján 18.)
Kobajasi Kamui
2014-ben. Legjobb helyezés: 13. (2x). Legjobb rajthely: 14. (1x). Vb-pontok: 0 (helyezések alapján 22.)
A Magyar Nagydíjon. Rajtok: 3. Legjobb helyezés: 9. (2010). Legjobb rajthely: 13. (2011)
Szervezeti átalakításon esett át a Caterham, amelynél Kobajasi Kamui állásáért aggódunk, hiszen a fenntarthatóság lett a jelszó, és ilyenkor sokszor láttuk már, hogy az jut szerephez, aki több pénzt hoz, nem pedig az, aki jobb teljesítményre képes. Főleg akkor, ha a minimálisnál is kisebb az esély a pontszerzésre. Ericsson személyében először indul svéd pilóta a Magyar Nagydíjon azóta, hogy Stefan Johansson részese volt 1989-ben a Magyar Nagydíj történetének egyik legemlékezetesebb előzésének – Ayrton Senna éppen a svédet körözte le, amikor Nigel Mansell mindkettőjüket lehagyta.
A HÍRES MANSELL-MANŐVER SVÉD SEGÍTSÉGGEL
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 4 | 9 | 9 | 190 |
2. | Lewis Hamilton | 5 | 8 | 8 | 176 |
3. | Daniel Ricciardo | 1 | 4 | 8 | 106 |
4. | Fernando Alonso | – | 1 | 10 | 97 |
5. | Valtteri Bottas | – | 3 | 9 | 91 |
6. | Sebastian Vettel | – | 2 | 7 | 82 |
7. | Nico Hülkenberg | – | – | 10 | 69 |
8. | Jenson Button | – | 1 | 6 | 59 |
9. | Kevin Magnussen | – | 1 | 7 | 37 |
10. | Felipe Massa | – | – | 4 | 30 |
11. | Sergio Pérez | – | 1 | 6 | 29 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 6 | 19 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 9 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 4 | 6 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 366 |
2. | Red Bull-Renault | 188 |
3. | Williams-Mercedes | 121 |
4. | Ferrari | 116 |
5. | Force India-Mercedes | 98 |
6. | McLaren-Mercedes | 96 |
7. | Toro Rosso-Renault | 15 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |