Sebastian Vettel korai világbajnoki öröméből és az őszi „idény" során látott sikersorozatából adódóan az idény utolsó két futama előtt szó sem esik az esélylatolgatásról, már szinte minden a pilótapiac alakulásáról szól. A 2014-es mezőny 22 versenyzői állásából eddig 14-et töltöttek be, azaz nyolc még gazdára vár. Az értékes állások közül a Lotusnál van még szabad gép, a középcsapatok közül a Sauber és a Force India még egyik jövő évi versenyzőjét sem nevezte meg.
Sőt a Lotusnak még azt is el kellett döntenie, ki induljon az utolsó két versenyen a hátműtéten áteső Kimi Räikkönen helyén. Szóba került természetesen Davide Valsecchi, aki a GP2 tavalyi bajnokaként és a csapat tartalék pilótájaként várt a nagy lehetőségre. Ám a Lotus vezetősége úgy vélte, nem most lenne a megfelelő alkalom a mély vízbe dobni az F1-es futamon még sohasem indult olaszt, akinek rámehet a karrierje arra, ha nagyon rosszul teljesít, és a 2009-es Felipe Massa-baleset utáni Luca Badoert idézi.
A következő opció Nico Hülkenberg volt, aki a Sauber tartozásai miatt állítólag bármikor leléphet mostani csapatától, és jó esélye van arra, hogy jövőre a Lotusnál versenyezzen. Ám a német nemet mondott a Lotusnak, rossz nyelvek szerint azért, mert a Ferrari közbelépett: a konstruktőr-vb 2. helyére törő maranellóiak állítólag még tudtak hatni a Sauberre, amely valahogy blokkolni tudta a beugrást.
A sorban volt még Michael Schumacher is, akinek ügynöke, Sabine Kehm elmondta, megkereste az enstone-i csapat, de a hétszeres világbajnok már végleg szakított a Formula–1-es versenyzéssel, esélytelen, hogy visszatérjen.
Így került szóba Heikki Kovalainen, aki 2007-ben a Lotus-előd Renault-nál kezdte F1-es karrierjét, s mclarenes kitérője után az idén már Caterham néven szereplő Lotusnál is versenyzett. A finnel gyorsan sikerült megállapodni, és miután a Caterham is áldását adta az idén hat szabadedzésen autóba ülő egyszeres futamgyőztes beugrására, péntektől ő kormányozza a hetes rajtszámú arany-fekete autót. A sisakjára máris felragasztotta a Lotus szponzorainak logóit, készen állva a bevetésre.
PÉNTEK |
16.00–17.30: 1. szabadedzés |
20.00–21.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
16.00–17.00: 3. szabadedzés |
19.00–20.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
20.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
GUMIK. A Pirelli tartja magát az első Amerikai Nagydíjra választott abroncsaihoz, és ezúttal is a kemény és a közepesen kemény gumikat szállítja Austinba. |
IDŐJÁRÁS. Az őszi texasi átlagnál melegebb idő van Austin környékén, a szokásos 22 fok helyett akár 28 fokig is felszökhet a hőmérséklet a kora délutáni órákban. A Karibi-öböl felől azonban felhőzóna közelít a pálya felé, amely sebességétől függően szombat délután és vasárnap reggel bármikor megérkezhet. Ezek szerint csak az időmérő lehet esős. |
A Caterhamben az amerikai Alex Rossi ugrik be, míg a Toro Rossónál az első szabadedzésen bemutatkozik a 2014-re szerződést kapó orosz Danil Kvjat, a GP3 idei bajnoka.
Kvjat azon kevesek közé tartozik, akiknek már nem kell izgulniuk jövő évi állásuk után, hiszen az első csapatnál Mark Webbert pótló Daniel Ricciardo helyére őt jelölte ki a Red Bull. Mások, mint Hülkenberg, a McLarentől távozó Sergio Pérez vagy a Williamst elhagyó Pastor Maldonado, még izgulhatnak. Szerdán Pérez öntötte ki a szívét a nagyvilágnak a McLaren elhagyása miatt, míg csütörtökön Maldonado mondta el, nem bánja annyira, hogy távozik a Williamstől. Sőt!
„Örülök, hogy sikerült megegyeznünk a távozásomról, két hónapon át tárgyaltunk róla, és végre sikerrel jártunk. Szingapúrban döntöttem el, hogy nem maradok itt 2014-ben, egyedül az én döntésem volt – mondta Maldonado, majd döntésének okairól is beszélt. – Többet adtam a csapatnak, mint amennyit kaptam tőle. Tavaly sikerült nyernünk egy versenyt, s voltak még jó eredményeink, az idén is volt néhány jól sikerült futamunk, de ez nem minden, többet akarok ettől a sportágtól. Talán többet tanultam az idén, mint tavaly, de nehéz év volt, máshol is kipróbálnám magam. A Lotusszal tárgyalok, de másik két csapat is képben van, hamarosan megszületik a döntés."
Maldonado lotusos szerződése még mindig azon múlik, sikerül-e megegyeznie a csapatnak a Quantum befektetőcsoporttal, amely pénzt hoz az istállóhoz, és Hülkenberget akarja (ebben az esetben Maldonado a Sauberhez vagy a Force Indiához csatlakozhat). Ha nem jön össze a Quantum-üzlet, jöhet Maldonado és a venezuelai milliói.
Pérez nincs ennyire kedvező helyzetben, a McLaren késői döntése miatt most kell elkezdenie tárgyalni a szabad üléssel rendelkező istállókkal.
„Nagyon későn született döntés a jövőmről, így nehéz olyan állást találni, amely lehetővé teszi a futamgyőzelmeket. Csak azért nem maradok az F1-ben, hogy F1-es pilóta legyek, sikeres akarok lenni. Nem mélyültem el a pilótapiac lehetőségeiben, az elmúlt napokban felgyorsultak az események, és döntést hozott a McLaren. Mondhatnám, hogy nem volt sportszerű, amit velem tett, de nem teszem. Még csak 23 éves vagyok, lesznek még lehetőségeim az életben."
csapat | motor | pilóták | |
RED BULL | Renault | Sebastian Vettel (német) | Daniel Ricciardo (ausztrál) |
FERRARI | Ferrari | Fernando Alonso (spanyol) | Kimi Räikkönen (finn) |
MERCEDES | Mercedes | Lewis Hamilton (brit) | Nico Rosberg (német) |
LOTUS | Renault | Romain Grosjean (francia) | ? |
McLAREN | Mercedes | Jenson Button (brit) | Kevin Magnussen (dán) |
FORCE INDIA | Mercedes | ? | ? |
SAUBER | Ferrari | ? | ? |
TORO ROSSO | Renault | Jean-Éric Vergne (francia) | Danil Kvjat (orosz) |
WILLIAMS | Mercedes | Valtteri Bottas (finn) | Felipe Massa (brazil) |
CATERHAM | Renault | ? | ? |
MARUSSIA | Ferrari | Jules Bianchi (francia) | ? |
DRS-ZÓNA
Austinban két DRS-zóna lesz a hétvégén, az egyik a célegyenesben, a másik a 12-es kanyar előtti hosszú egyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőpontokon (DRS detection a grafikán), a zónákban kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ezekben a zónákban.