Nemcsak kaotikus, veszélyes is lehet a Kanadai GP

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.06.06. 16:04
null
Nico Rosberg és a Mercedes Kanadában legfeljebb a pole-ra lehet esélyes, a futamgyőzelemre nem (Fotók: Reuters)
Bár a Pirelli úgy tervezte, már a Kanadai Nagydíjon is használhatják a csapatok a biztonságosabb gumitípusokat, végül meghiúsult a terve, így csak a pénteki szabadedzéseken vetheti be a defekteknek ellenállóbb abroncsokat – már ha az időjárás engedi. Az idei, túlságosan is kényes gumik miatt nemcsak kaotikus, veszélyes is lehet a verseny, hiszen Kanadában közel vannak a falak az úthoz, nagy sebességgel haladnak el mellettük, és az aszfalt is próbára teszi az abroncsokat. A tiltott teszt miatt bajba kerülő Mercedes nem számít rá, hogy a Monacói Nagydíj után ismét nyerni tud.

A hét végén a Kanadai Nagydíj következik a Formula–1-es világbajnokságban. A montreali verseny évek óta kaotikus a gumik miatt, elég csak arra emlékezni, hogy amikor a Pirelli megállapodott Bernie Ecclestone-nal és az FIA-val a kizárólagos gumiszállítási szerződésről, az F1 szereplői a 2010-es Kanadai Nagydíjat hozták fel példaként, amelyen az amúgy megbízható Bridgestone-gumik is gyorsan elkoptak, így sokáig követhetetlenek voltak a verseny eseményei.

A Pirelli hozta is a kért formát, sőt tavaly év elején és az idén sokak szerint átesett a ló túloldalára, túlságosan belenyúlt a versenyekbe, amelyeken az előzés túl könnyűvé vált, és a versenyzés elvesztette varázsát. Ráadásul az idén a gumik új szerkezetéből adódóan megnőtt a defektek száma, amiért módosítani kellett az abroncsokat.

A GUMIK NEMCSAK KAOTIKUSSÁ, VESZÉLYESSÉ IS TEHETIK A VERSENYT

Az aggódók megnyugtatására a Kanadai Nagydíjra ígérték az új, biztonságosabb gumikat, ám közbeszólt a Mercedes májusi barcelonai tesztje, amelyen a csapat egyedüliként kipróbálhatta az új abroncsokat – Nico Rosberg a régikkel nyert Monacóban, de ezt a sikert a riválisok sem tudták be a tesztnek.

44. KANADAI NAGYDÍJ
PÉNTEK
16.00–17.30: 1. szabadedzés
20.00–21.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
16.00–17.00: 3. szabadedzés
19.00–20.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
20.00: a verseny rajtja
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

IDŐJÁRÁS. Az időjárás-jelentések szerint pénteken hűvös, őszies, esős idő lesz Montrealban, a csapadék esélye 70 százalék, a hőmérséklet 15-20 fok körül várható. Szombaton „csak” 50 százalék az eső valószínűsége, és már 20 fok fölé emelkedik a hőmérséklet, míg vasárnap kisüt a nap, és 24-27 fokos meleg várható a versenyre.

GUMIK. A Pirelli a közepesen kemény és a szuperlágy gumit szállítja a Circuit Gilles Villeneuve-re, amelyen a csapatok a pénteki szabadedzésre két-két extra készlet abroncsot kapnak a Brit Nagydíjra tervezett új szerkezetű gumikból. Ezeken a futófelület alatt ugyanúgy kevlárréteg lesz, mint 2012-ben, nem fémgyűrű, mint az idén. A várható stratégiáról nehéz jósolgatni, mint ahogy a boxkiállások számát sem könnyű megtippelni. A kanadai pályát ismerve három-négy kerékcsere mindenképpen benne van a pakliban.

BÜNTETÉS. Romain Grosjean tíz rajthelyes büntetést hoz magával a Monacói Nagydíjról. A két héttel ezelőtti futam sportfelügyelői azért rótták ki rá a büntetést, mert a hercegségben kilökte Daniel Ricciardót.

KANADAI PÁLYÁK. Ez lesz a 44. Formula–1-es futam Kanadában. A jelenlegi pálya a Kanadai Nagydíj harmadik otthona, amelyen a 34. F1-es GP-t rendezik meg. Korábban Mosport (nyolcszor) és Mont-Tremblant (kétszer) adott otthont a futamnak, előbbiről ide kattintva olvashat.

A Mercedes két versenyzője – Rosberg és Lewis Hamilton – a Pirelli elmondása szerint 100 kilométert tett meg az új szerkezetű abroncsokkal, méghozzá az idei Mercedesszel, és itt van a gond. Az FIA szabályai szerint csak 2011-es vagy régebbi autóval lehet tesztelni (ahogy a Ferrari tette áprilisban), méghozzá 2014-re szánt gumikat, s hiába mondja a Mercedes és a Pirelli, hogy a gumigyár üzemeltette az autókat, s a pilóták azt sem tudták, éppen milyen abroncs van a kocsin, a riválisokat és a Monacói GP sportfelügyelő testületét ez nem győzte meg, a Red Bull és a Ferrari óvását átpasszolta a Nemzetközi Automobil-szövetséghez.

Az FIA először veti be nagyszabású ügyben új, független bíróságát (korábban a motorsport világtanács döntött), amely alaposan kivizsgálja az ügyet, meghallgatja az érintetteket, s várhatóan a Magyar Nagydíj környékén hoz döntést. Márpedig ha bűnös a Mercedes és a Pirelli, súlyos szankció következik, milliókat kockáztat a két gyártó – a Mercedest akár el is tilthatják, de a Pirellivel óvatosan kell bánni, mert a Hankook és a Bridgestone is kizárta a lehetőségét annak, hogy 2014-ben gumikat szállítson az F1-be.

Rosberg szerint igazságtalan a Mercedest vádolni.

„A tesztet a Pirelli szervezte, mindent ők diktáltak – mondta a monacói győztes. – Nem az volt, mint a saját tesztünkön, ahol beleszólhattunk, mit kellene csinálni. Szerencsére a csapatot nem billentették ki a történtek az egyensúlyából, engem sem zavar, mi történik, csak a Kanadai GP-re összpontosítok. A vezetőség azon dolgozik, hogy az FIA hamar túl legyen az ügyön.”

A Kanadai GP sorsa pedig az lett, hogy az egyenlőség érdekében csak a pénteki szabadedzéseken használják az új szerkezetű gumikat, szombaton és vasárnap maradnak a régi, veszélyes abroncsok. A Pirelli végül nem mondta ki, hogy a Mercedes tesztje miatt módosított a gumik küldésén, csak azt közölte, néhány csapat nem adta áldását az új gumikra, mert először ki akarja próbálni, hogy a Brit Nagydíjra felkészülhessen belőlük.

Így vagy úgy, nemcsak kaotikus, hanem veszélyes futam is kerekedhet vasárnap Kanadában, ahol eleve nagyon gyorsan kopnak a gumik, és ahol 2007-ben Robert Kubica esetében láthattuk, milyen nagy baleset adódhat, ha egy autó a pálya veszélyes pontján válik irányíthatatlanná.

A McLAREN TÁMOGATJA PÉREZ AGRESSZÍV STÍLUSÁT

Pérezt sokan támadták, de csapata szerint azt teszi, amit kell
Pérezt sokan támadták, de csapata szerint azt teszi, amit kell

Szerdán Sam Michael, a McLaren sportigazgatója meglepő kijelentést tett: kiállt a Monacói Nagydíj után Jenson Button, Fernando Alonso és Kimi Räikkönen által (a vele karambolozó finn szerint „jól pofán kellene vágni”) is élesen kritizált Sergio Pérez mellett. A Saubertől szerződtetett mexikói nem először vezetett veszélyesen, s a három világbajnok attól tart, előbb-utóbb súlyos balesetet fog okozni – talán már Kanadában, ahol a csütörtöki sajtótájékoztatón Rosberget, Felipe Massát, Pastor Maldonadót, Giedo van der Gardét, Charles Picet és Jean-Éric Vergne-t is megkérdezték, mit gondol a mexikói stílusáról – egyikük sem válaszolt.

„Sergio vérbeli autóversenyző, aki semmi mást nem tesz, csak versenyez – mondta Michael. – Keményen versenyez, de ez az F1. A McLaren támogatja abban, amit tesz, hiszen így érvényesülhet. Akik most kritizálják, korábban ugyanilyen agresszívak voltak, egyikük nem is olyan régen. A monacói sikánban való előzés nem újdonság, Checo meg sem született, amikor már remek manővereket láttunk ott. Tetszik nekünk, hogy ilyen akaratos, s mindehhez ugyanazt a sebességet hozza, amit a csapattársa, nekünk az a fontos, hogy így fejlődjön tovább.”

Pérez stílusa a McLaren támogatásával és a veszélyes Pirelli-gumikkal vegyítve hajmeresztővé teheti a Kanadai Nagydíj bizonyos szakaszait.

HAMILTON NEM HISZ BENNE, HOGY MEGLESZ A 4. MONTREALI SIKERE

A jelenlegi mezőnyből csak Lewis Hamilton nyert egynél többször Montrealban, de Monacóból távozva a Mercedesnek ismét csak az időmérőre lehetnek vérmes reményei, a versenyen nagy valószínűséggel visszaveti majd a csapatot a gumik kopása. Hamilton és Rosberg pedig itt nem játszhatja el, hogy Caterham-tempóban feltartja a mezőnyt, hiszen itt ugyanolyan könnyű lesz előzni, mint mondjuk Kínában.

„Monacóban nem nehéz vigyázni az abroncsokra, de az ottani eredmény nem feledteti velünk a problémákat, amelyek a Spanyol Nagydíjon szemmel láthatóak voltak – mondta a Barcelonában a 2. rajthelyről indulva a 12. pozícióba visszaeső Hamilton. – Jó a hangulat a csapaton belül, hiszünk benne, hogy nyerhetünk még versenyt az idén, de ahhoz még sokat kell fejlődnünk.”

Hamilton egyébként vagy nyert Kanadában, vagy kiesett: 2007-es diadalát a boxutcai emlékezetes koccanás követte 2008-ban Räikkönennel, 2010-ben ismét nyert (a 2009-es futam elmaradt), 2011-ben Buttonnal ütközött, és esett ki, míg tavaly újra diadalmaskodott. Az idén minden bizonnyal riválisai is bíznak a célba érésében.

A korábbi gumik megtartása miatt a Lotus (Romain Grosjean rajtbüntetése ellenére) és a Ferrari (amelynél Felipe Massa új kasztnit kap a Monacóban összetörött helyett) bízhat benne, hogy az abroncsok kímélése a Red Bull elé repíti, akárcsak Barcelonában, sőt a Force India is reménykedhet a dobogós helyezésben. Persze Sebastian Vettelnek is van törleszteni valója Kanadával szemben, még sohasem nyert itt, 2011-ben az utolsó körben bukta el a diadalt Buttonnal szemben.

A csapatok feladatát megnehezítheti, hogy péntekre esőt jósolnak (ez lőhet az új gumik kipróbálásának), és a szombati időmérőbe is beleszólhat a csapadék. Az őszies kezdet után viszont vasárnap már igazi nyárias időben tartják meg a versenyt.

A LEGUTÓBBI TÍZ KANADAI NAGYDÍJ LEGJOBBJAI
GyőztesPole pozícióLeggyorsabb kör
2002Michael SchumacherJuan Pablo Montoya
Juan Pablo Montoya
2003Michael SchumacherRalf Schumacher
Fernando Alonso
2004Michael SchumacherRalf SchumacherRubens Barrichello
2005Kimi RäikkönenJenson ButtonKimi Räikkönen
2006Fernando AlonsoFernando AlonsoKimi Räikkönen
2007Lewis Hamilton
Lewis HamiltonFernando Alonso
2008Robert Kubica
Lewis HamiltonKimi Räikkönen
2010Lewis HamiltonLewis HamiltonRobert Kubica
2011Jenson Button
Sebastian VettelJenson Button
2012Lewis HamiltonSebastian VettelSebastian Vettel

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a montreali pályán a Kanadai Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) egyetlen mérési pontok tartozik, aki ezen a ponton (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a hátsó egyenesben és a célegyenesben is kinyithatja hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. A két zóna azonban rövidebb a 2011-esnél (tavaly csak egy zóna volt), az első 113, a második egy méterrel.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik