„A három kvóta a kitűzött cél, ami ezen felül van, az már az elvárások túlteljesítése” – emelte ki az MTI-nek adott interjúban Vízer Barnabás.
Országúton a nemzetek rangsorában elfoglalt jelenlegi pozíció alapján a férfiaknál és a nőknél is egy magyar lenne érdekelt Párizsban, utóbbiaknál ráadásul a mezőnyverseny mellett az időfutamban is.
A sportigazgató szerint a férfiaknál előrelépés, hogy az Epronex-Hungary szintet lépve immár a kontinentális csapatok közé tartozik a nemzetközi szövetség (UCI) besorolásában. Ezzel ugyanis a csapat bringásai még komolyabb versenyeken tudnak indulni, mint eddig. Hangsúlyozta, a legjobb olyan magyar kerékpárosok, akik nem külföldi csapatoknál vannak, szinte kivétel nélkül az Epronex keretét erősítik. Az pedig, hogy ők alacsonyabb kategóriájú versenyeken gyűjtik a pontokat, igencsak fontos lesz a kvalifikációban.
„Az olimpiai kvalifikációba számító UCI-pontok nem feltétlenül tükrözik azt a sportteljesítményt, szintet, amit egy adott kerékpáros nyújt és lead” – utalt arra, hogy a magasabb kategóriájú, prokontinentális vagy a világelitet jelentő World Tourban tekerők segítőként sokszor olyan pozícióban végeznek, amelyért nem jár pont a kvalifikációs rendszerben.
A cél a szakágban ezzel együtt is az, hogy mindkét nemben legyen egy kvóta, mint a sportigazgató kiemelte, ez a nőknél „gyakorlatilag egy személyben Vas Kata Blankán és az ő szereplésén múlik”.
„Az eddigi teljesítményét és kvalitásait nézve meg kell legyen ez az egy kvóta” – hangsúlyozta az SD Worx hegyikerékpárban olimpiai, országúti mezőnyversenyben világbajnoki negyedik bringását illetően Vízer, hozzáfűzve: mivel a kvótához szükséges pontok többségét ő fogja begyűjteni, így az olimpián is ő szerepelne.
Hegyikerékpárban Vízer Barnabás meglátása szerint a férfiaknál nagyon nehéz a helyzet a négyszeres olimpikon Parti András visszavonulásával, már csak azért is, mert a többiek, akik jók voltak, más szakágakba kerültek.
„Palumby Zsombornak majdhogynem egyedül kellene eredményesnek lennie az országok kvalifikációs rangsorában, ifiben és fiatalabb korosztályokban ugyanakkor vannak ígéretes tehetségeink a következő ciklusra” – jelezte.
A kvalifikációs rendszer kapcsán kifejtette: a nemzetközi szövetségnél meglépték azt, ami több sportágnál inkább csak elmélet még, hogy mind a négy szakágban pontosan ugyanannyi női induló lesz, mint férfi. A férfiaknál kevesebben indulnak, mint a korábbi olimpiákon, így nehezebb kijutni, mint eddig.
„A nők felé viszont elvárás, hogy kvótát szerezzenek, úgy is, hogy Blanka az országútra és a cyclocrossra koncentrál, így egyelőre nincs benne a pontgyűjtésben. Az csak bónusz lesz, ha ő tud jönni montizni. Márpedig ez tervben van nála, az olimpiára szeretne menni és ott jól szerepelni” – mondta.
Rámutatott ugyanakkor, hogy három szakágat egyszerre világszinten űzni nagyon összetett és kemény dolog. Reményei szerint ugyanakkor a válogatottnak, élén Buzsáki Virággal így is hoznia kellene a kvótát. Amennyiben pedig Vas is belekapcsolódik, „akkor a kvóta megszerzése nem lesz kérdés”, ebben az esetben válogatóval döntik el az induló személyét.
Arra a kérdésre, van-e esély rá, hogy Vas hegyikerékpárban és országúton is induljon Párizsban, úgy felelt: „ha az élet úgy alakítja, elvi lehetősége van, az olimpia programjába belefér”.
Pályakerékpárban legutóbb 2000-ben volt magyar résztvevő Szabolcsi Szilvia révén, Vízer szerint ezúttal is óriási bravúr lenne, ha magyar bringás a közelébe kerülne a kijutásnak, mivel ebben a szakágban a legnehezebb a kvalifikációs rendszer. Erre Szalontay Sándornak van a legnagyobb esélye.
„Annyit fejlődött a pályasport akár még a kétezres évek elejéhez képest is, hogy azt már innen Magyarországról nehéz lekövetni” – fogalmazott, hozzáfűzve, a szűk világelitbe nehéz bekerülni, márpedig csak az szerepel az ötkarikás játékokon.
„Freestyle parkban komoly esélyünk van és bravúrra készülünk: az elmúlt szezon után kitűzött célunk a kvótaszerzés úgy is, hogy nemenként csupán 12 induló jut ki” – fogalmazott Vízer Barnabás. Elmondta: a fiatal csapatban hatalmas potenciál van, a következő olimpiai ciklusra már biztosan, de a jövő évire sem esélytelenek.
„Ami a pályában hátrány, az a BMX freestyle-ban előny: nagyon új sportág az egész világon, még a kvalifikáció kiírása is kezdetleges, többször is változtattak rajta. Nincsenek sokkal előrébb a nagy országok kerékpáros szövetségei sem, mint mi” – vélekedett.
Leszögezte: a BMX-et nem lehet összehasonlítani a többi szakággal. Legnagyobb értéknek azt nevezte, hogy egészen más réteget szólít meg, olyat, amit a többi sportággal nem is feltétlenül lehet.
„Nemcsak a magyar kerékpársportnak, az egész magyar sportnak példaértékű műhelyévé válhat a magyar BMX freestyle azzal, hogy egy igazi utcasportot sikerül behozni a versenypályára és az olimpiára” – nyilatkozott a sportigazgató.