A lányok babát kapnak, a fiúk focilabdát. „Még csak az hiányozna, hogy megüssék magukat játék közben! Ez nem kislányoknak való!” Ismerős? Nos, változik a világ, s erre a legnagyszerűbb példát a játékboltok polcain találhatjuk. Új álmok, új célok, új remények – már egészen pici kortól. Szétnéztünk, mit kezdhet egy szülő, ha fociőrült lánya születik.A lányok babát kapnak, a fiúk focilabdát. „Még csak az hiányozna, hogy megüssék magukat játék közben! Ez nem kislányoknak való!” Ismerős? Nos, változik a világ, s erre a legnagyszerűbb példát a játékboltok polcain találhatjuk. Új álmok, új célok, új remények – már egészen pici kortól. Szétnéztünk, mit kezdhet egy szülő, ha fociőrült lánya születik.
Talán emlékeztek még a Csavard be, mint Beckham! című filmre.
A forgatókönyvet egy Narinder Dhami nevű hölgy azonos című regényéből írták, aki indiai emigránsként sok előítélettel szembesült Nagy-Britanniában, mire elismert gyermekkönyvíróvá vált. A világra szóló siker ráébresztette az írónőt arra, hogy a könyv húsbavágó dolgokat feszeget: ugyan, mit csináljon az a szülő, akinek a kislánya futballista akar lenni? Honnan merítsen erőt egy kilencéves gyerek ahhoz, hogy az esetleges nehézségeket legyőzze? Természetesen könyvekből.
A focis gyerekirodalom igazán impozáns, különösen a szigetországban – fiúknak. De mi a helyzet a lányokkal? Narinder Dhaminak köszönhetően immár a lányos szülőknek is van lehetősége kicsit motiválni a futballteljesítményt: a The Beautiful Game sorozatban ugyanis Angliában sorra adják ki a jobbnál jobb, kilencéves kor fölött ajánlott focis történeteket.
Ezen felbuzdulva szétnéztünk kicsit néhány klub hivatalos boltjában, vajon mit kínálnak a kislányoknak. A Liverpool webshopja ilyen és ehhez hasonló, cuki ruhadarabokkal kecsegtet:
A Manchester United dizájnerei ultradögös fürdőruhában utaznak, de ezen kívül komplett szettek állnak a lányok rendelkezésére.
A Milan egyébként lenyűgöző merchandise-kínálata mindösszesen ennyit tud felmutatni a kis hölgyek számára:
Eközben Londonban szintén a fodrok hódítanak, bár őszintén szólva fogalmunk sincs, vajon a Chelsea tervezői mit érthettek a „The summer of fun” fogalma alatt. Nyilván nem az átigazolási piac ihlette a feliratot.
A kategória abszolút és toronymagas győztese azonban a Juventus: nincs semmi, ami felülmúlná ezt a pazar, zebrácskás kislánykarkötőt. Hiába no, az olasz férfiak mégiscsak tudják, mitől dobognak gyorsabban a női szívek. Még akkor is, ha csak tízévesek, történetesen. Diamonds are a girl's best friend.
A Bayern Münchennél ellenben kiválóan ismerik a célcsoportot: van BM-traktor, kamion, nincs azonban semmiféle jele annak, hogy München kiskorú népességének akár csak elenyésző hányada is kuki nélkül született volna. Nagy bajban lesz pár év múlva az utánpótlás.
Aki szerint esetleg túl gyors lenne a generációs váltás a focicsuka és a babázás között, annak megnyugtatására közölnénk, hogy még a Mattel is halad a korral, és lehetőséget biztosít arra, hogy egész pici kortól futballfeministákat neveljünk porontyainkból. Már amennyiben feminizmusnak kell neveznünk azt, hogy ugyanolyan joguk van a kislányoknak focis játékokkal játszani, mint a fiúknak.
A Mattel ötvenedik szülinapján (és a németországi világbajnokság apropójából) ennek megfelelően előállt a Birgit Prinz- és Silvia Neid-Barbie-kkal:
A Barbie-csocsó nekünk ugyan kissé morbidnak tűnik első látásra, de kétségkívül pozitív üzenetet hordoz.
Amerikában persze mindez már lejárt lemez, a női futball hazájában ugyanis 1998-ban volt trendi a Mia Hamm-Barbie. A reklám (a pizzával és a kólával) eléggé mindenidők-fless.
És akkor nézzük, hogy működik a női utánpótlásnevelés a gyakorlatban! Christine Rampone, az amerikai válogatott oszlopos tagja, két gyönyörűszép kislány anyukája. E csöppségek élete, természetesen, a foci körül forog. Ő itt a szupercuki Reece, amint egy edzőtáborban labdát oszt a rászoruló gyerekeknek:
Ezt a fotót pedig Megan Rapinoe twittelte ki. A világbajnokságról hazatérő válogatottat Rylie és Reece amerikai zászlós csiniruciban várta a reptéren. Hát, mi elolvadtunk.