Talmácsi Gábort leigazolta a világbajnok csapat! Ez egyszerűen hihetetlen, de legalábbis majdnem olyan, mint a mesében. Pedig a szerződést aláírták, most már biztos, hogy a 21 éves pilóta az Imola Circuit Exalt Cycle Race színeiben gurul pályára az idénynyitó viadalon. Annak az istállónak a színeiben, amely az idén Arnaud Vincent révén világbajnoki címet szerzett.
Talmácsi Gábor (jobbra) és Fiorenzo Caponera a gyôzelem jelét mutatja – mindketten azt remélik, az együttműködésük sikeres lesz
Talmácsi Gábor (jobbra) és Fiorenzo Caponera a gyôzelem jelét mutatja – mindketten azt remélik, az együttműködésük sikeres lesz
Talmácsi legdédelgetettebb álmai váltak valóra ezzel a szerződéssel. Talán sokan emlékeznek még arra a komoly kamaszra, aki 1997-ben a hazai Európa-bajnoki viadal rajtjánál faképnél hagyta a komplett mezőnyt. A közönség teljesen odavolt az apró termetű magyar fiúcskáért, akadtak azonban kétkedők – s nemcsak akkor, hanem később is a pályafutása során –, akik azt mondták, csak szerencséje volt. Ám Talmácsi őket is meggyőzte, amikor a megismételt rajtnál újra elhúzott a csodálkozó vetélytársak mellett. Nyerni ugyan nem tudott – a negyedik helyen intették le –, ám ez nem rajta múlt, hanem azon, hogy az ellenfelek jobb motoron ültek, tapasztaltabbak voltak. Az volt az első igazi nemzetközi sikere, de akkor még senki sem tudta, hogy ki ez a magyar fiú, senki sem sejtette, hogy néhány évvel később a világbajnokságon riogatja majd az ellenfeleket. Tisztára olyan volt, mint a legkisebbik királyfi, aki mindenkit legyőzve meghódítja a világot.
A magyar fiú meggyőzte a szakembereket
Nos, Talmácsi két évvel ezelőtt a "világot jelentő aszfalt” meghódítására indult. Már akkor is nagyon céltudatos volt, pedig nála sokkal híresebb pilótákkal kellett felvennie a versenyt élete első Grand Prix-szezonjában. De nem ijedt meg, hanem felvette a kesztyűt, és felhívta magára a szakemberek figyelmét. Csakhogy elhamarkodta a döntést, és tavaly év végén az Italjet gyári csapatához igazolt. Nem tudhatta, hogy a team nem lesz képes beváltani a hozzá fűzött reményeket. Szörnyű hónapok következtek: kínlódás a motorral, sikertelen küzdelem a pontszerző helyek valamelyikéért. Év közben megelégelte a dolgot, és visszaült egy privát Hondára. Ez volt a szerencséje. A Brazil Nagydíjon megszerzett negyedik helyével óriási szenzációt keltett. Mert mindenki tudta, ez a motor nem való az élmezőnybe, és nagyon nagy bátorság – vagy inkább merészség? –kell ahhoz, hogy valaki ilyen jól irányítsa, mint Talmácsi. Talán ez volt a fordulópont. De az is lehet, hogy az győzte meg a szakembereket, ahogy "Talma” esőben motorozik, mert bizony az is érdemel néhány szót. A magyar fiú ugyanis azon kevesek közé tartozik, akik imádják a vizes pályát, akik nemhogy nem tartanak tőle, de egyenesen élvezik az esőben való száguldást.
Az elszántsága miatt választotta őt Caponera
"Nagyon elszánt és motivált pilóta, aki mindenáron nyerni akar. Ezek azok a tulajdonságok, amelyek alapján mindig is kiválasztottam a versenyzőimet.” Fiorenzo Caponera nyilatkozta ezt Talmácsiról az egyéves szerződés megkötése után, és még hozzátette: nagyon tehetségesnek tartja a magyar fiút. Ha olyan gyorsan tanul, mint amennyire eltökélt, akkor nagyon veszélyes ellenfele lehet a világ legjobb gyorsasági motorosainak. Márpedig Caponera tudja, hogy mit beszél, hiszen ő csinált világbajnokot Vincent-on kívül Locatelliből is. Pedig "szegény” Vincent-ra aztán tényleg senki sem voksolt volna az idény elején, ha meg kellett volna tippelni a nyolcadliteres világbajnok személyét. És tessék – nyúltenyésztőből világbajnok lett.
Egy ország áll mögötte, ez a sikere titka
Az idény végén a francia a KTM gyári alakulatához igazolt, és mivel az Aprilia szinte azonnal leigazolta a 26 éves német Steve Jenknert, Talmácsi úgy gondolta, Caponera istállójánál már nincs esélye. Szerencsére nem így történt. A szakember úgy döntött, hogy az idén nem indít pilótát a 250 köbcentis kategóriában, megszerzi viszont magának Talmácsit. Estorilban kezdték el egymást kerülgetni. Caponera attól kezdve figyelte Talmácsit. Azt mondta, nem az eredmény számít, nem abból derül ki, hogy valaki jó pilóta-e vagy sem. Az olasz szakember szeret kockázatot vállalni, szeret olyan pilótákat felhozni az élmezőnybe, akikben látja a tehetséget, ám eddig nem kaptak jó lehetőséget. Néhány héttel ezelőtt Caponera az egyik olasz lapban azt nyilatkozta Talmácsiról, hogy ő lehet a jövő évi világbajnok, mert egy ország áll mögötte.
Névjegy
TALMÁCSI GÁBOR Született: 1981. május 28., Budapest Családi állapota: nôtlen Magassága/testsúlya: 164 cm/62 kg Csapata: Imola Circuit – Exalt Cycle Race Motorja: Aprilia Elsô versenye: 1985 – négyévesen Legjobb eredményei: világbajnoki futamon 4. hely (2002 –Brazil Nagydíj), világbajnoki futamon 6. hely (2001 – Csendes-óceáni Nagydíj); Európa-bajnoki 5. hely összetettben (2000); felnôtt magyar bajnok (1999)
A dicsőségért motorozik, nem a pénzért
"Érzem a szurkolók szeretetét, és nekem ez a legfontosabb – mondta csillogó szemekkel Talmácsi. – Sohasem a pénzért motoroztam, hanem a dicsőségért, és az új csapatomnál végre van esélyem a sikerre is. A szerződéskötéskor megismertem a főszerelőt, bepillanthattam a műhelytitkokba, és azt kell mondanom, hogy a csapatnál mindenki nagyon profi. Csak egy példát mondok. Az őrült professzor kinézetű főszerelő felültetett a motorra és megkérdezte, előfordul-e, hogy valamelyik testrészem elfárad motorozás közben. Mondtam, hogy a nyakam szokott fájni, úgyhogy emiatt többet erősítem ezeket az izmaimat. Körülbelül két perc kellett ahhoz, hogy megállapítsa: nem a nyakammal van a baj, hanem nem áll jól a tank, emiatt jobban kell görnyedni a motoron, és ez okozza a hátfájást.” Teljesen egyszerű dolog, amit ennek ellenére csak a legprofibb csapatoknál láthat az ember. A sikerhez ugyanis elengedhetetlen az a tapasztalat, ami például e mögött az olasz team mögött is áll. "Beszélsz a csapat embereivel, és érzed a magabiztosságot, érzed, hogy pontosan tudják, miről beszélnek. Nem titok, én nagyon akartam ezt a szerződést, de jó érzés volt, hogy Caponera úr legalább annyira akarta, mint én. A feltételek is sokkal kedvezőbbek, mint eddig, kapok bónuszt, ha pontot szerzek, ha az első sorból indulok, vagy ha dobogóra állok...” És úgy tűnik, nem elérhetetlenek a jó rajtpozíciók, vagy a jó helyezések. A fiatal magyar tehetség ugyanis két gyári Apriliát kap, és hozzá a legutóbbi fejlesztésű alkatrészeket, amelyek segítségével mindig a topon lehet.
Az olasz csapat olyan, mint egy nagy család
Talmácsi a csapat kérésére januárban Olaszországba költözik, ahol adnak mellé egy személyi trénert, és tökéletesíti az olasztudását, hogy ne legyenek gondok a kommunikációval csapaton belül. Az olasz team tehát láthatóan mindent megtesz azért, hogy "új szerzeménye” sikeres legyen, és a magyar versenyzőnek is ugyanez a célja. "Megnyugodtam, amikor a kezemben volt a szerződés, de szerintem még mindig nem érzem igazán, hogy mekkora jelentősége is van ennek, mert még nem ültem a motoron versenykörülmények között. Egész életemben erre a napra vártam, erre a sanszra, amely most megadatott. Szinte el sem hiszem, hogy már csak néhány hónapot kell várni, és tényleg lehetőségem lesz arra, hogy a legjobbakkal küzdjek. Azt se bánnám, ha már a jövő héten lenne az idénynyitó, mert ilyen remek lehetőséget még soha életemben nem kaptam.” Azt mondja, nem jelent lelki terhet számára, hogy a világbajnok istállónál motorozik, mert a csapat olyan, mint egy család. Szinte együtt lélegeznek a versenyzővel, lesik minden mozdulatát, megpróbálják kitalálni a gondolatait. Profi körülmények között dolgoznak – a boxba senki idegen be nem teheti a lábát, nehogy megzavarja a teammunkát, nehogy homokszem kerüljön a gépezetbe. Sokak szerint pontosan ez a nyugodt légkör és ez a kiegyensúlyozottság a sikerük titka. Reméljük, a sikerszéria folytatódik, és jövőre a mi Talmácsi Gáborunkat juttatja a csúcsra Fiorenzo Caponera. Azt a fiút, aki négyévesen ült először motorra, s aki attól kezdve arról álmodik, hogy egyszer világbajnoki aspiráns legyen. Most itt a lehetőség...