Kisék remek formában kezdtek

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2003.01.02. 22:14
Címkék
Stéphane Peterhansel eredményesen bújócskázott az akadályok között, egyelôre ô a leggyorsabb az autósok mezônyében
Stéphane Peterhansel eredményesen bújócskázott az akadályok között, egyelôre ô a leggyorsabb az autósok mezônyében
Stéphane Peterhansel eredményesen bújócskázott az akadályok között, egyelôre ô a leggyorsabb az autósok mezônyében
Stéphane Peterhansel eredményesen bújócskázott az akadályok között, egyelôre ô a leggyorsabb az autósok mezônyében
Stéphane Peterhansel eredményesen bújócskázott az akadályok között, egyelôre ô a leggyorsabb az autósok mezônyében
Stéphane Peterhansel eredményesen bújócskázott az akadályok között, egyelôre ô a leggyorsabb az autósok mezônyében
Szalay Balázs és Laklóth Aladár szerdán este a frászt hozta a komplett magyar stábra Marseille-ben. Alig rajtoltak el a prológon, talán kétszáz métert ha megtettek, amikor a Chevrolet egyszerűen megállt. De annyira megmakacsolta magát, hogy le kellett vontatni a pályáról. A szerelők rohantak, de utóbb kiderült, hogy elég volt egy csavarhúzó a probléma megoldásához, mert a főfékhenger ragadt be. Tizennégy perc hátrány, utolsó rajtidő – de ezzel még nem volt vége az ötödik Dakarján induló mérnökember megpróbáltatásainak.
Az éjszakai összekötő szakaszon ugyanis "felforrt a motor”, ezért csütörtökön 170 fokos olajjal, víz nélkül ment végig a 43 kilométeres szelektív szakaszon. Egy fikarcnyit sem élvezte az autózást, nem is csoda, hiszen még egy utcai autósnak sem tetszik, ha harmadik sebességi fokozatból ki sem veheti a váltót, nemhogy egy versenyzőnek. De sebaj, gondolta Szalay, ennek az európai szakasznak is csak vége lesz egyszer…
Kis Sándor és Czeglédi Péter viszont valószínűleg egyáltalán nem bánja, hogy ezt a rali-világbajnoki csapatok által tesztpályának használt murvás szakaszt is bevették a programba a szervezők. A nissanos páros számára ugyanis remekül sikerült a verseny nyitánya: a prológon – egy magyar zászlót az autó hátuljába tűzve – gond nélkül végigértek, és az igazi élvezet még csak ez után következett.
A 43 kilométeres speciálszakaszon Kisék a 31. időeredményt érték el, és a pilóta fülig érő szájjal mesélte, hogy mennyire élvezte a száguldást. Az autó egyszerűen fantasztikus volt, ezen a köves, kacskaringós pályán remekül ki lehetett használni az erejét, no és persze kellett a pilóta autókrosszban szerzett tapasztalata is. Egy szó, mint száz: Kis elégedett lehet a bemelegítéssel.
A második legeredményesebb magyar párost Benyó Miklós és Maurer Péter alkotta ezen a napon. A kétszeres terepralibajnok számára nem volt idegen a terep, hiszen hasonló pályákat jelölnek ki a magyar szervezők is. Benyó tehát otthon érezte magát, és úgy is viselkedett: egyáltalán nem volt megilletődve amiatt, hogy élete első Dakarjának első szakaszán autózik, az utcai motorral felszerelt Terracant a mezőny első felében vezette a célig.
25. Dakar-rali, 2. nap, Narbonne–Castellón
Autósok:
1. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero) 38:48, 2. De Villiers, Maimon (dél-afrikai, francia, Nissan Pick-Up) 17 másodperc hátrány, 3. Maszuoka, Schulz (japán, német, Mitsubishi Pajero) 34 mp h., 4. De Mevius, Guehennec (belga, francia, BMW X5) 44 mp h., 5. Vatanen, Thorner (finn, svéd, Nissan Pick-Up) 47 mp h., 6. Biasion, Siviero (olasz, Mitsubishi Pajero) 52 mp h., …31. Kis, Czeglédi (magyar, Nissan Navara Pick-Up) 6:28 perc h., …50. Benyó, Maurer (magyar, Hyundai Terracan) 8:26 p h., …89. Jakab, Fenesi (magyar, Chevrolet MacPherson) 12:43 p h., …101. Palik, Darázsi G. (magyar, Toyota Land Cruiser) 13:05 p h., …104. Szalay, Laklóth (magyar, Chevrolet Blazer) 14:56 p h.
Motorosok: 1. Sainct (francia, KTM LC4) 41:40, 2. Cox (dél-afrikai, KTM LC4) 15 mp h., 3. Despres (francia, KTM LC4) 37 mp h., 4. Roma (spanyol, KTM LC8) 1:04 perc h., 5. Coma (spanyol, KTM 660) 1:06 p h., 6. Meoni (olasz, KTM LC8) 1:19 p h., …155. Szilvási (magyar, KTM 660) 25:17 p h.
Kamionosok: 1. J. de Rooy, Geusens, Duisters (holland, belga, belga, DAF) 51:28, 2. G. de Rooy, Colsoul, Slaats (holland, belga, holland, DAF) 38 mp h., 3. Bauerle, Kazberuk (német, lengyel, Mercedes Unimog) 45 mp h., …39. Vadas, Gajdos, Csombók (magyar, DAF) 18:55 p h., …44. Darázsi Zs., Coquatrix, Irissou (magyar, francia, francia, MAN) 21:48 p h., …47. Raimbaud, Szaller, Farkas (francia, magyar, magyar, Mercedes) 25:43 p h.
Következik: 3. nap, Castellón–Valencia (összekötô szakasz: 5 km, szelektív szakasz: 8 km, összekötô szakasz: 82 km)
Palik László és Darázsi Gábor a fentebb említett két pároshoz hasonlóan, gond nélkül teljesítette a napi penzumot. Szépen, finoman, az autóra vigyázva – ahogy eltervezték a rajt előtt. Noha ezen a talajon kijönnek az autók közti lóerőkülönbségek, Palik nem érezte, hogy a Toyota "szenvedett” volna, sőt, nagyon is tetszett neki a pálya, amelyen öt ellenfelet sikerült megelőznie.
Mindamellett azonban végig nagyon észnél volt az ismert tévékommentátor, hiszen tudta, ha nagyon beleéli magát a száguldásba, abból baj lehet. Márpedig ő mindenképpen végig akar menni ezen a versenyen.
És akkor azokról a honfitársainkról, akiknek nem jelentett túl nagy élvezetet a jubileumi Dakar első igazi napja. Jakab Tamás és Fenesi József reggel nem tudott elindulni a parc fermében, mert valahogy kilazult az akkumulátorsaru. Gyors szerviz következett tehát, és Jakab örült, hogy egyáltalán rajtolni tudott. Az indulás felett érzett öröme azonban nem tartott sokáig, csak addig, amíg ki nem derült, hogy a Chevroleten "elfogyott” a fék. Ezzel fölfelé menet még nem volt olyan nagy gond, de a sziklás, szűk kanyarokban lefelé... Nos, valószínűleg ez minden versenyző rémálma. Jakab végül ezen is túljutott, a körülményeket figyelembe véve nem is rossz eredménnyel, a 89. helyen.
A legrosszabbul ezen a napon Liszi László és Rack György járt. Mindössze öt kilométerre voltak a szelektív szakasz céljától, amikor kiszakadt a Hyundai első lengőkarja, emiatt széttört a féltengely, és kénytelenek voltak félreállni. A Vadas Tamás és Gajdos Tamás által irányított kamion (amely a 16. helyen zárta az első napi prológot) sem tudott rajtuk segíteni, mert egyszerűen nem volt hely a vontatásra.
Néhány órával később azonban sikerült rendbehozni a versenygépet, és bár a szelektív szakasz célját már lebontották, mire odaértek, ha a reggeli rajtra Castellónba jutnak, akkor időbüntetéssel ugyan, de folytatni tudják a versenyt.
Nézzük ezek után, hogy mi történt az élmezőnyben.
Az autósok közül a végső győzelemre is esélyesnek tartott Stéphane Peterhansel nyerte meg a szakaszt, bizonyítva, amit már eddig is sejteni lehetett: az új Mitsubishi bőven okoz majd fejtörést a vetélytársaknak. A motorral hatszor nyerő, és most első nagy autós sikerére készülő francia azt mondta: ezeken a pályákon raliautóval nagyobb élvezet lett volna autózni, de azért így sem volt rossz.
Azt leszámítva, hogy utolérte az előtte induló Sinozukát és jó ideig autózott a "porában”. A prológon csuda dolgokat művelő (legalább két méter magas ugrásokat bemutató) japán ugyanis az egyik visszafordítóban hibázott, le is állt az autója. A gyári Nissan csapatnál azonban így sem lehetnek csalódottak, hiszen a dél-afrikai De Villiers, illetve a sokéves kihagyás után visszatérő Vatanen révén egy második és egy ötödik helyük így is van.
Bosszankodhat viszont – és joggal – a tavalyelőtti Dakart megnyerő Jutta Kleinschmidt. A német hölgy az idén a Volkswagenhez igazolt, és az új autója már az első két nap több bosszúságot okozott neki, mint a régi egy egész verseny alatt. Azzal kezdődött, hogy a prológ előtt kisebb tűz ütött ki az autó belsejében, úgyhogy már a rajtnál sem volt kifejezetten nyugodt Kleinschmidt kisasszony. Ehhez jött még, hogy csütörtökön a kezében maradt a kézifék, és attól kezdve bárminemű fékezési lehetőség nélkül volt kénytelen végigmenni a szakaszon (az eredmény: 64. helyezés).
A motorosoknál a Világkupa-győztes Richard Sainct folytatta menetelését Narbonne-ban: a 32 éves francia sorozatban harmadszor győzött hazai közönség előtt ezen a szakaszon. A korábbi kétszeres Dakar-győztes tizenöt másodperccel előzte meg csapattársát, a mindig mosolygós dél-afrikai Alfie Coxot. A címvédő Fabrizio Meoni csak a hatodikként ért célba, de ez szemmel láthatóan egyáltalán nem izgatta, mert mint mondta: neki Afrikában kezdődik a Dakar, Európában egyékbént is mindig a többiek mögött szokott végezni.
A viadal történetének első magyar motoros indulója, Szilvási Péter is teljesítette a távot: a speciális tetszett neki, és bár hiba nélkül ment rajta végig, mégis a mezőny hátsó régióiban végzett. Ez azonban annak is betudható, hogy vigyázott a motorjára, amelyhez nincs túl sok alkatrésze.
Ô is, mint "kollégáinak” többsége már az afrikai szakaszokra készül…
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik