A Ferrari tart a Michelintől

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2003.10.15. 20:56
Címkék
Amíg Olaszországban és Németországban mindenki a Ferrari és Michael Schumacher történelmi sikerének örvend, Japánban gondterhelten ülnek a Scuderiát gumival ellátó Bridgestone-cég mérnökei. A maranellói csapat ugyanis megkérte partnerét, hogy a következő szezonban készítsen számára olyan abroncsokat, amelyekkel képes lesz újra elérni az elmúlt öt évben aratott sikereit.
A Ferrarinak ebben az évben már keményen meg kellett küzdenie a világbajnoki címekért, és errôl részben a gumik tehettek
A Ferrarinak ebben az évben már keményen meg kellett küzdenie a világbajnoki címekért, és errôl részben a gumik tehettek
A Ferrarinak ebben az évben már keményen meg kellett küzdenie a világbajnoki címekért, és errôl részben a gumik tehettek
A Ferrarinak ebben az évben már keményen meg kellett küzdenie a világbajnoki címekért, és errôl részben a gumik tehettek
A Ferrarinak ebben az évben már keményen meg kellett küzdenie a világbajnoki címekért, és errôl részben a gumik tehettek
A Ferrarinak ebben az évben már keményen meg kellett küzdenie a világbajnoki címekért, és errôl részben a gumik tehettek
Schumi és a Ferrari fölénye ugyanis a nyáron szertefoszlott, a Michelin abroncsokkal ellátott ellenfelek a napsütésben rendezett viadalokon nem csak hogy méltó ellenfelei voltak a "vörösöknek”, olykor egyértelműen föléjük tudtak kerekedni. Az egyik ilyen volt a Magyar Nagydíj, amelyen Michael Schumacher volt az egyetlen bridgestone-os, aki pontot tudott szerezni, és ő is csak egyetlen egységgel gazdagodott. "A Bridgestone rádöbbent, hogy az idén nagyon megerősödött a konkurenciája. Az elmúlt hónapokban rengeteg időt töltöttünk együtt, hogy eltervezzük a téli tesztprogramunkat. Nagyon sokat kell dolgoznunk a következő idény előtt, a legtöbb munkánk a gumikkal lesz majd. Úgy vélem, a sikerekhez három összetevő egyenlő arányban szükséges, az autó, a pilóta és a gumik határozzák meg a versenyképességünket. Ha nincs a legjobb formában mindegyik, nem lehetünk sikeresek” – nyilatkozta Ross Brawn, a Ferrari technikai igazgatója.
A csapatban nem egyedül ő aggódik a gumik miatt, a hatszoros világbajnok Michael Schumacher is attól tart, hogy a Michelin jövőre akkora előnybe kerül, hogy azt nem lehet a másik két összetevővel kiegyensúlyozni. Még olyan pletykák is szárnyra keltek, hogy Schumi a téli tesztelés során dönt csak a folytatásról, mert meg akarja tudni, van-e értelme végigversenyezni úgy egy idényt, hogy a gumik miatt esélye sincs a legnagyobb ellenfelekkel szemben.
A Bridgestone és a Ferrari szerződése 2004 végéig szól, és nem kizárt, hogy ha a japán gumigyár az idény során reménytelen helyzetbe kerül, kiszáll a sportágból. A BAR is 2004 végéig szóló szerződést kötött a Bridgestone-nal, de már jelezte, hogy a következő szezon elejére szeretne átállni Michelinre. A francia gyár tárt karokkal várja, de a japánokkal lesz még elintéznivalója a bíróságon.
A BAR lehet a Michelin hatodik csapata, ami érdekes kérdéseket vethet fel. Egy gumigyár ugyanis – ha nincs monopolhelyzetben – legfeljebb a csapatok hatvan százalékát láthatja el abroncsokkal, és tíz gárda esetében ez éppen hat team. A Ferrari tehát már nem tudja ugyanezt a lépést megtenni, mindenképpen a Bridgestone-nál kell maradnia, és nemcsak 2004-ben, hanem tovább is. Már ha folytatják a japánok. Ha nem, akkor abban kell reménykednie a Ferrarinak, hogy nem jön helyette másik gumigyár. Ha ugyanis megjelenne egy harmadik cég, amely éppen akkor száll be a Formula–1-be, amikor a Bridgestone távozik, a Ferrarinak vele kell szerződnie, hiszen a Michelin feltehetőleg lojális lesz azokkal a csapatokkal, amelyekkel jelenleg szerződése van. Az új gumigyáraknak pedig az első éveikben nemigen sikerül robbantaniuk.
A Ferrari még kivásárolni sem igen tudná a csapatok egyikét a michelines szerződéséből, mert ezt esetleg igen előnyös motorszállítási szerződéssel tehetné meg. Ám a Williamsnek és a McLarennek (és a BAR-nak) megvan a maga nagy gyára, amely általa képviselteti magát a száguldó cirkuszban, a Toyota, a Renault és a Jaguar pedig magának gyártja az erőforrásokat. A Ferrari csak a Jordannél vagy a Minardinál járhatna szerencsével ezzel a módszerrel, de ez a két csapat is hozzá hasonló cipőben jár.
És egy kicsit térjünk vissza a BAR-ra, amely még csak szeretne a michelinesek közé tartozni! David Richards csapata a hatvanszázalékos szabály miatt kerülhet bajba, mert ha a télen megszűnik a Minardi, a Michelin nem veheti át a BAR-t, mert támogatottsági köre meghaladja a megengedett csapatarányt. A Bridgestone pedig nem biztos, hogy tárt karokkal várja vissza a hozzá hasonlóan japán Honda által befolyásolt istállót.
A Ferrari számára mindenesetre az a legfontosabb, hogy a téli felkészülés során olyan gumikat fejlesszen ki a Bridgestone partnereként, hogy azután annak eszébe se jusson visszavonulni, és folytatódjanak a sikerek.
A Williams-istálló ígéri, alaposan megnehezíti majd a Ferrari dolgát, és 2004-ben már nem szalasztja el a világbajnoki címeket. "Nagyon sokat fejlődtünk, csak hajszállal csúsztunk le a konstruktőrvébé címéről. Tavaly is másodikak lettünk, de az a verseny közel sem volt ilyen egyszerű, igaz, sokkal csalódottabbak vagyunk, mint egy évvel ezelőtt. Mindkét trófeára esélyesek voltunk, de az utolsó három verseny nem alakult úgy, ahogyan terveztük. A csapat nagyon erős, jövőre még nehezebb feladat elé állítjuk a Ferrarit, amely szintén kiváló gárda, amit jól mutat a végső elsősége. Michael Schumacher kivételes tudását pedig ostobaság lenne vitatni is” – mondta Head.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik