Talán sohasem volt ennyire kiélezett a küzdelem az idényzáró ralibajnoki futam előtt, talán sohasem volt esélye négy pilótának arra, hogy abszolút bajnok legyen.
Az utóbbi napokban mégsem csak erről folyt a szó ralis berkekben, hanem a mínuszolásról. Hogy kinek hány pontja van akkor, ha levonja a legrosszabbult sikerült futamért járó egységeket. Egy konkrét eset foglalkoztatott mindenkit (a többiek esetében nyilvánvaló volt, hogy hány pontot veszítenek), a bajnokságot mínu-szolás nélkül vezető Aschenbrenner György esete. A pilóta ugyanis eltiltás miatt kénytelen volt kihagyni az első versenyt, ám két héttel ezelőttig azt hitte, mínuszolhatja ezt a viadalt. Nem így van, tíz pontot kell "dobnia", és ebben az esetben már más a "leányzó fekvése". Persze a versenyző a saját igazát védi, a ralibizottság megint a sajátját.
Aschenbrenner György (balra) és Percze Nándor nem mínuszolhatja az idénynyitó verseny eredményét, hiszen azon a futamon eltiltás miatt nem állhatott rajthoz (Fotó: Meggyesi Bálint)
- Az eltiltott versenyt nem lehet mínuszolni, ez nem lehet vitatéma - jelentette ki Dudás "Kokó" Gyula, a raliszakág vezetője. - De miért csak az idényzáró előtt derült ki ez? - Szerencsétlen, hogy így történt, de ez nem a mi hibánk, hanem azé, aki azt hitte, előnyt kovácsolhat egy büntetésből. - Önök tehát nem hibáztak? - Talán csak annyiban, hogy amikor Aschenbrenner a büntetését letöltve visszatért a versenypályára, írásban kellett volna rögzítenünk a számára, hogy az eltiltott versenyt nem lehet mínuszolni. - Gondolom, ha ez kérdésként felvetődött, akkor a szabály többféleképpen értelmezhető. - Szerepel a szabályban, hogy ha egy versenyről valakit kizárnak, azt nem lehet mínuszolni. Az egész azért lehet félreérthető, mert itt most nem kizárásról van szó, hanem egy korábbi vétség miatti eltiltásról. Megkérdeztük az öt toppilótát is az üggyel kapcsolatban, és senki sem gondolta úgy, hogy egyáltalán kérdések vetődhetnek fel az üggyel kapcsolatban. Ennek a ralibizottság általi megerősítésére azért volt szükség, nehogy a dobogón kezdjenek el vitatkozni a felek. - Ha ennyire nyilvánvaló a helyzet, miért kerekedett mégis ekkora perpatvar belőle? - A szurkolóknak nem tilthatjuk meg, hogy véleményük legyen, és a perpatvar is azt jelzi, hogy milyen sok embert érdekel a rali. - Ön szerint ilyen előzmények után ki nyerheti meg a bajnokságot? - Turi Tamásnak, Benik Balázsnak és Aschenbrenner Györgynek is van esélye, sőt, én ide sorolnám Herczig Norbertet is, bár ő csak akkor lehet befutó, ha a másik három hibázik. Aschenbrenner György természetesen másként látja az ügyet. Ô azt mondja, a szabálykönyvben nem szerepel az, hogy az eltiltott versenyt nem lehet mínuszolni. - Semmit sem bíztunk a véletlenre, a ralibizottság szakembereit is megkérdeztük, és két héttel ezelőttig ők is azt mondták, hogy mínuszolhatjuk az idénynyitót - mondta Aschenbrenner. - Egy kicsit most úgy érzem, hogy hat versenyen keresztül becsaptak minket, hiszen ha ezt tudjuk, akkor talán lett volna egy-két verseny, amelyen kockáztatunk a jobb pozícióért. Pécsett sem törtük össze magunkat, még azon is vitatkoztunk, hogy a második helyért van-e értelme küzdeni, vagy elég a harmadik is. Még jó, hogy küzdöttünk, mert ha nem tesszük, most még néhány ponttal hátrébb lennénk. Így most már minden Turi Tomin múlik. Ha ő nem hibázik, és az autója is jó lesz, akkor nincs esélyünk ellene. Természetesen a szabálykönyvről is megkérdeztünk egy illetékest, Szántó László a ralibizottságban ezért felelős szakember. - A szabálykönyvben valóban nincs arra vonatkozó rész, hogy a kizárás vagy eltiltás miatt kihagyott verseny nem mínuszolható, mert eddig nem fordult elő ilyesmi - mondta Szántó. - Az viszont egyértelműen szerepel a szabályban, hogy ha a magyar bajnokság hét vagy több futamból áll, akkor egy viadal mínuszolandó. Ez azt is magában foglalja, hogy aki számára hét futamból áll a bajnokság, annak egyet mínuszolnia kell. Itt tartunk most, a jelenlegi állás szerint tehát Turi Tamás van lépéselőnyben. Azon azonban valószínűleg sokan elgondolkodtak az ügy kapcsán, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség vélhetően azért nem alkalmazza a mínuszolást a világbajnoki sorozataiban, mert az ilyen és ehhez hasonló vitákra adhatna okot.
A rali ob állása 7 futam után (mínuszolással - nem hivatalos): 1. Turi Tamás, Kerék István (Turi Rally Team, Skoda Octavia WRC) 88 pont, 2. Benik, Rácz (OMV Benik Rally Team, Ford Focus WRC) 81, 3. Aschenbrenner, Percze (V-Max Asi Rally Club, Mitsubishi Lancer Evo8) 80, 4. Herczig, Tóth I. (Herczig Autósport, Skoda Octavia WRC) 74