Méltó maradt hírnevéhez a sepangi hőség: eddig öt versenyzőnek kellett kicserélni a motorját. A futamon, amelyen Giancarlo Fisichella rajtol az élről, további hajtóműhibák várhatóak.
Reuters
Ralf Schumacher Toyota motorja sem bírta ki a hétvégét gond nélkül, éppen a hivatalos idômérôn robbant fel
Reuters
Ralf Schumacher Toyota motorja sem bírta ki a hétvégét gond nélkül, éppen a hivatalos idômérôn robbant fel
Giancarlo Fisichella tavaly Ausztráliában győzelemmel kezdte a szezont, de a Malajziai Nagydíjon szinte semmi sem jött össze neki, összeütközött Mark Webberrel, és hosszú balszerencse-sorozat vette kezdetét. Az idén eddig fordítva történik minden, bár a Malajziai Nagydíj megint sorsfordító lehet – csak éppen ellenkező előjellel. Az olasz Bahreinben motorhiba miatt kiesett, ám úgy tűnik, Sepangban jóra fordulnak a dolgok.
A Renault olasz sofőrje megszerezte a pole pozíciót, és a futamgyőzelem is az övé lehet. Rajta kívül óriási meglepetés a Williams szereplése, és azon belül Nico Rosbergé, a német ugyanis megverte csapattársát, Mark Webbert, és a harmadik helyről rajtol a vasárnapi versenyen! Ez az időmérő rajtuk kívül azoknak emlékezetes, akiknek motort kellett cserélniük az időmérő előtt vagy után. David Coulthard és Felipe Massa autójába már a hétvége előtt új Ferrari motort tettek, ezért mindketten úgy vágtak neki a malajziai viadalnak, hogy tudták: az időmérőn megszerzett pozíciójukhoz képest a rajtrácson tíz hellyel hátrébb sorolják őket.
A Ferrari mérnökei ezért pénteken a szokásosnál nagyobb gondossággal ellenőrizték a motorokat, így Michael Schumacher autójának hátsó felénél is nagy volt a sürgés-forgás. Azonnal elindult a pletyka, hogy a hétszeres világbajnok is új motort kap, de a Ferrari vezetői reflexből elutasították ezeket a spekulációkat: ,,Csak a másik két motorhiba miatt vagyunk ennyire alaposak, szó nincs motorcseréről” – mondta pénteken a Scuderia szóvivője. Egy hete ugyanez történt a Mercedesnél, igaz, akkor Juan Pablo Montoya még nyilvánosan követelte a V8-as cseréjét, erre reagált a csapat egyértelmű nemmel – és ott nem is történt erőforráscsere. Ezúttal viszont a Ferrari vezetői meggondolták magukat, és a harmadik szabadedzést követően (amelyet megnyert Schumi) új hajtóművel szerelték fel az ötös rajtszámú gépet.
Ezzel Schumacher is tíz rajthelyes büntetésre számíthatott, azaz egyenlő szintre süllyedt társával, Massával. Ám a brazil nem sokáig bízhatott benne, hogy legalább a csapaton belüli párharcot megnyeri, mivel az ő motorját is kicserélték – még egyszer. Így Massa már húszhelynyi büntetéssel számolhatott, azaz garantált az utolsó rajthely. A második időmérőre éppen ezért ki sem ment a brazil, aki az elsőn is csupán egy mért kört tett meg. Schumacher végül a 14. rajthelyet szerezte meg.
Massán kívül még három pilóta van a mezőny végén motorcsere miatt, Coulthard ezt előre tudta, de ott szerénykedik Ralf Schumacher és Rubens Barrichello is. Ralf Toyotája a második időmérőn nagy füstölgés közepette állt meg a célegyenesben, így bár a német az addigi idejével bejutott az időmérő harmadik részébe, azon már nem vehetett részt.
Barrichellónak az egész autóját kicserélték az időmérő előtt, így a motorját is, mert a csapat és a pilóta egyaránt tanácstalanul állt azelőtt, hogy miért szerepelt olyan gyengén Jenson Buttonhoz képest. Produkciója ennek ellenére az időmérőn sem javult. A sepangi pálya tehát valóban falja a motorokat, várhatóan a versenyen is sok motorhiba történik. Ez pedig kiváló alkalom lehet a kiscsapatoknak, hogy megszerezzék idei első pontjaikat.
A VÁRHATÓ RAJTSORREND:
1.
Giancarlo Fisichella
olasz
Renault
1:33,840
2.
Jenson Button
brit
Honda
1:33,986
0,146
3.
Nico Rosberg
német
Williams-Cosworth
1:34,626
0,786
4.
Mark Webber
ausztrál
Williams-Cosworth
1:34,672
0,832
5.
Juan Pablo Montoya
kolumbiai
McLaren-Mercedes
1:34,916
1,076
6.
Kimi Räikkönen
finn
McLaren-Mercedes
1:34,983
1,143
7.
Fernando Alonso
spanyol
Renault
1:35,747
1,907
8.
Christian Klien
osztrák
Red Bull-Ferrari
1:38,715
4,875
9.
Jarno Trulli
olasz
Toyota
1:34,702
0,862
10.
Jacques Villeneuve
kanadai
BMW Sauber-BMW
1:34,752
0,912
11.
Michael Schumacher
német
Ferrari
1:34,668
0,828
12.
Nick Heidfeld
német
BMW Sauber-BMW
1:34,783
0,943
13.
Scott Speed
amerikai
Toro Rosso-Cosworth
1:36,297
2,457
14.
Vitantonio Liuzzi
olasz
Toro Rosso-Cosworth
1:36,581
2,741
15.
Christijan Albers
holland
Midland-Toyota
1:37,426
3,586
16.
Tiago Monteiro
portugál
Midland-Toyota
1:37,819
3,979
17.
Takuma Szato
japán
Super Aguri-Honda
1:39,011
5,171
18.
Judzsi Ide
japán
Super Aguri-Honda
1:40,720
6,880
19.
David Coulthard
brit
Red Bull-Ferrari
1:34,614
0,774
20.
Rubens Barrichello
brazil
Honda
1:34,683
0,843
21.
Ralf Schumacher
német
Toyota
22.
Felipe Massa
brazil
Ferrari
---- Nyílt levélben támadta meg Fernando Alonsót az állatok jogait védő nemzetközi szervezet (PETA) részéről az indiai Maneka Gandhi, aki a világbajnok Bahreini GP-t követő gesztusát kifogásolta. A politikusnő szerint a spanyol pilóta matadort idézett mozdulatával, ezzel pedig megsértette az állatvédőket.
A bikaviadalokat soha nem látott szinten megszigorították az elmúlt években, de Gandhi szerint a hazájában roppant népszerű Alonso ezzel a gesztusával semmivé teheti az állatvédők törekvéseit. A pilóta nem magyarázta meg mozdulatát, de a spanyol sajtó szerint annak semmi köze nem volt a matadorokhoz, Alonso inkább kedvenc színészét, Jim Carreyt idézte a Grinch című filmből.
Az állatvédők nem először támadták meg az autóversenyzőket, az Indy 500-on évek óta harcolnak a pezsgőzést helyettesítő tejivás ellen, mondván, ezzel megalázzák a borjúkat. A Formula–1-es pilótákat is bántották már ünneplésük miatt, Olaszországban többen is felháborodtak, amikor Michael Schumacher a ferraris győzelmei után a dobogón táncolt, illetve vezényelte szerelőit az olasz himnusz alatt. ---- Az időmérő edzés, a rajtfelállás és az előző futam alapján nehéz elképzelni, hogy Alonso megismételje bahreini produkcióját, és ismét nyerjen. Ugyanakkor a dobogóra mindenképpen odaérhet. A győzelemért Fisichella, Button és Räikkönen csatázhat, s közülük Button tűnik a legesélyesebbnek a diadalra. A Honda angol sofőrje számára itt az alkalom, hogy megszerezze első győzelmét, és valóban a vb esélyesei közé lépjen.
Fisichella megbízható versenyzéssel és új motorjával biztosan dobogóra állhat, de a Mercedestől a nehéz felkészülés után meglepő lenne, ha a V8-asa végigbírná a sepangi futamot. Megszerezheti első dobogós helyét Rosberg, de mindenképpen számolni kell Montoyával is, a Ferraritól viszont bravúr lenne, ha bármelyik pilótája pezsgőzhetne vasárnap – hacsak nem esik az eső.
NS-tipp: 1. Jenson Button 2. Giancarlo Fisichella 3. Fernando Alonso ---- Fisico: először Buttonnal Giancarlo Fisichella pályafutása során harmadszor indulhat az élről, az 1998-as Osztrák Nagydíjon Jean Alesi, a tavalyi Ausztrál GP-n Jarno Trulli volt mellette, azaz Fisico most „debütál” Jenson Buttonnal. Az angolnak kitűnően megy az utóbbi edzéseken, hiszen – a szombati időmérőt is beleszámítva – sorozatban ötödször végzett az első négyben.
A grove-iaké a második sor Szembetűnő a Williams előretörése: Nico Rosberg és Mark Webber foglalja el a második sort. 2005-ben a hivatalos edzéseken és a versenyeken sem igazán muzsikáltak jól a grove-iak, az Európai Nagydíjon mégis kijött nekik a lépés: Nick Heidfeldé volt a pole, Webber pedig harmadikként rajtolt.
Jarno Trulli a tízben Juan Pablo Montoya, úgy látszik, beleragadt az ötödik rajtkockába, egyhuzamban harmadszor rugaszkodhat neki erről a helyről. Trulli viszont megszakította csúf szériáját: ezt megelőzően sorozatban négyszer pottyant ki a tízből, most azonban a kilencedik pozíció az övé. Igaz, kellett ehhez néhány motorcsere is...