A forróságban megtartott sepangi viadalon különösebb erőlködés nélkül aratott kettős győzelmet a Renault – Giancarlo Fisichella, Fernando Alonso sorrendben. A futamon hatan búcsúztak technikai hiba miatt, leszerepelt a McLaren, a Ferrarik a motorcserék után pontokat szereztek, de a többi csapat nekik esett a szabálytalannak tűnő első légterelők miatt.
Flavio Briatore, a Renault csapatfônöke könnyes szemmel köszöntötte fiait, akik megint elkényeztették
Flavio Briatore, a Renault csapatfônöke könnyes szemmel köszöntötte fiait, akik megint elkényeztették
Giancarlo Fisichella és Fernando Alonso tavaly úgy nyerte meg a konstruktőr-világbajnokságot a Renault-nak, hogy egyetlen kettős győzelmet sem aratott. Az idén viszont már a második futamon összejött a dupla siker (1982 óta az első), miközben a mezőny nagy része szenvedett a malajziai hőségben.
A 33 fokos kánikula és a több mint hatvanszázalékos páratartalom jó néhány csapatot megviselt, elsősorban a Williamst, amelynek két autója már a verseny első felében technikai gondok miatt eltűnt a pályáról. A forróság a pilótákat is igénybe vette, ami abban mutatkozott meg, hogy amíg a futam első felében jó néhány előzést láthattunk a friss versenyzőktől, a végére már nemigen maradt erejük a lélegzetelállító manőverekhez.
A körülmények a Renault-t viselték meg legkevésbé, hiszen amíg a vetélytársak az elmúlt napokban motorcserékkel, a futamon pedig műszaki hibákkal küszködtek, a francia team címvédőhöz méltóan gyors és megbízható versenyzést mutatott be.
A pole pozícióból rajtoló Fisichellának nem volt különösebb gondja a versenyen, azután, hogy a rajtnál megverte Jenson Buttont, tulajdonképpen hibátlan autóvezetéssel nyert. A Renault-nál akarata ellenére a másodhegedűs szerepét játszó olasz tavaly nyerni tudott az első rajtkockából, úgyhogy nem volt meglepő a sikere.
Alonso második helye viszont a hetedik rajtkockából kissé váratlan, és leginkább azt mutatja, hogy a téli teszteken a Renault mellett remeklő Honda a versenyeken még nem tud csúcsteljesítményt nyújtani. Kellett persze az is, hogy Pat Symonds, a csapat stratégája kitalálja, hogyan lehet a spanyolt Button elé hozni, és Alonso szófogadó versenyzésének köszönhetően végre is hajtották az eltervezett manővert. A boxutcában dolgozó kiváló mérnök mellett az ilyen előzésekhez az is szükséges, hogy a pilóta képes legyen felpörögni a boxkiállása előtti és utáni körökben.
Alonsótól ez korábban sem volt nagy kérés, de most, világbajnokként lehiggadt annyira, hogy bármit meg tudjon oldani a pályán. Ő erre az év összes versenyén képes, Fisichella viszont ritkán produkál olyan versenyt, mint a sepangi volt. Mindenesetre nem rossz előjel számára, hogy a következő versenyre tavalyi diadala színhelyén, Melbourne-ben kerül sor.
Nagy csalódás volt ugyanakkor a McLaren szereplése, a wokingiak ugyanis az időmérőn és a versenyen sem tudták megrettenteni az élbolyban autózókat, s a dobogós hely megszerzésére is teljesen esélytelenek voltak.
Räikkönen megint kapaszkodhat
Juan Pablo Montoya elvegetált a három dobogós mögött, és bár könnyedén maga mögött tartotta a két Ferrarit, a McLaren szurkolói nem ilyen versenyekhez szoktak. Montoya nem hőzöngött a leintés után, mi több, elégedett volt önmagával. Ő és a csapat mérnökei elismerték, hogy a viszonylag rossz eredmény a törékeny motor megóvása érdekében alakult ki.
A Mercedes megbízhatatlan erőforrásait a nagy hőségben kitágított légbeömlő nyílásokkal akarták hűteni, de ez aerodinamikailag nem működött tökéletesen. Két hét múlva, Ausztráliában hűvösebb lesz, ott valóban kiderülhet, mit tud a McLaren.
Kimi Räikkönennek ugyanakkor semmi gondja nem volt a motorral, a finn a rajt után Christian Klien hibája miatt csúszott ki. A Red Bull pilótája a rajt után belehajtott a McLaren-Mercedes hátuljába, és mindkettejük felfüggesztése megrongálódott. Räikkönen nem gondolta, hogy baj van, ezért továbbra is erősen nyomta a gázt. Viszont néhány száz méterrel később elpattant a felfüggesztési elem, és a finn a kavicságyban fejezte be a viadalt. Így ismét korán hátrányba került, és úgy tűnik, ebben az évben is az üldöző szerepét játssza majd.
Megvizsgálják a Ferrari szárnyait
Malajziában a verseny mellett a Ferrari első légterelője volt a fő beszédtéma. A belső kamerás felvételekből kiderült, hogy a Scuderia vezetőszárnyának felső, majdnem vízszintes lemeze, amely a szélső elemet köti össze az orral, nagy sebességnél vagy kanyarodás közben eltávolodik az orrtól, de amikor lassít a 248F1, a lemez ragad az orrhoz.
Ez pedig szabálytalan, mert a regulában az áll, hogy az autók összes aerodinamikai elemének merevnek kell lennie.
A verseny előtt olyan pletykák keringtek, hogy a többi csapat megóvja a versenyt, és a Ferrari eredményeinek törlését követeli, de erre nem került sor. Nyolc csapat valóban benyújtott egy petíciót a Nemzetközi Automobil-szövetségnek (FIA), de ebben azt kérik, hogy még a két hét múlva sorra kerülő Ausztrál GP előtt pontosítsák a szabályokat.
Az FIA három kérdéskörben indít vizsgálatot: illegális-e a légterelő; szándékosan alakították-e így ki a lemezt; jár-e ez a megoldás teljesítményjavulással? ,,Csalódottak lennénk, ha a Ferrari légterelőjét elfogadottnak nyilvánítanák, hiszen ebben az esetben mindenki más elkezdené gyártani a hasonló elemeket – mondta Nick Fry, a Honda igazgatója. – Hat hónapja gyanakszunk, de most először kaptunk olyan képeket a televíziós közvetítésekből, hogy azokkal bizonyítani lehet az igazunkat.”
A csapatok jelezték, hogy ha semmi sem történik az ügyben, további felvételeket gyűjtenek, és a jövőben megóvják a versenyt. A Ferrari részéről Jean Todt elmondta, hogy ha kell, minden további nélkül változtatnak az autó kifogásolt részein. ---- Rajt: Fisichella és Button megőrizte pozícióját, a harmadik helyért viaskodó Williams-sofőrök mellett kívülről elhúzott Alonso. A harmadik helyről induló Rosberget Montoya és Heidfeld is megelőzte. Hátrébb Klien hátulról nekiment Räikkönennek, mindkettejük felfüggesztése megrongálódott, a finn nem sokkal később emiatt ki is csúszott. 1. kör: a pontszerzők sorrendje Fisichella, Button, Alonso, Webber, Montoya, Heidfeld, Rosberg, Trulli, Villeneuve. 4. kör: Heidfeld hibája után Rosberg feljött a hatodik helyre. 7. kör: a Montoyát támadó Rosberg motorhiba miatt feladta a versenyt. 11. kör: M. Schumacher megelőzte Villeneuve-öt. 14. kör: M. Schumacher Trulli mellett is elment. 16. kör: Trullit Villeneuve is megelőzte. Első boxkiállások: Webber 14., Fisichella 17., Button 19., Montoya, M. Schumacher, Villeneuve 23-23., Heidfeld 24., Alonso 26., Massa 30. kör. A kiállások után Fisichella, Button, Alonso, Montoya, Heidfeld, M. Schumacher, Massa, Villeneuve volt a pontszerzők sorrendje. 16. kör: Webber hidraulikai hiba miatt feladta a versenyt. 38. kör: Az egy boxkiállásos stratégiát alkalmazó Barrichello boxutcai gyorshajtásért stop-and-go büntetést kapott, és elvesztette a pontszerzés esélyét. Második boxkiállások: Fisichella, Button 38-38., Villeneuve 41., Montoya, Heidfeld 42-42., Alonso 43., M. Schumacher 45. kör. Alonso a boxkiállása után Button elé jött vissza, míg Massa egykiállásos taktikájának köszönhetően M. Schumacher elé került. 49. kör: Heidfeld motorhiba miatt feladta a versenyt, R. Schumacher feljött a nyolcadik helyre. ---- Felipe Massa
Bár nem tudta megismételni Kimi Räikkönen szahíri produkcióját, és nem állt a dobogóra a Ferrari brazilja, az ötödik hely is nagyon szép a 21. rajtkockából. Az egykiállásos stratégia kifizetődött, hiszen agresszív előzéseivel jó pozícióba került az első szervizelése előtt. A tervben talán Juan Pablo Montoya megelőzése is benne volt, de aligha bánkódik Massa, aki úgy verte meg a versenyen Michael Schumachert, hogy csapattársa hét rajtpozícióval előrébbről indult, és nem követett el különösebben nagy hibát. Erre nemigen volt példa Schumacher korábbi csapattársai esetében, úgyhogy Massa büszke lehet magára amiatt, hogy ilyen módon jutott első ferraris pontjaihoz, és vérszemet kaphat.
A nagy vesztes Rubens Barrichello
Jenson Button csapattársa ezúttal sem tudta megközelíteni az angol teljesítményét. A szombati szabadedzés után az autójára panaszkodó Barrichello az időmérő előtt átülhetett a tartalék autóba, amellyel Anthony Davidson remekelt a pénteki szabadedzéseken. Ám képtelen volt bejutni a kvalifikáció legjobbakat felvonultató harmadik részébe, így a motorcsere miatt a rajtrács utolsó előtti sorából indult el. A versenyen egykiállásos stratégiát alkalmazott, és úgy tűnt, biztos pontszerző lesz (jó eséllyel pályázott a hetedik helyre), de kerékcseréje során átlépte a sebességhatárt a boxutcában, és az ezért kapott stop-and-go büntetés végleg szertefoszlatta álmait. ---- Fisico: mint Melbourne-ben Giancarlo Fisichella 2005-ös melbourne-i formában versenyzett a hét végén, csakúgy, mint a tavalyi idénynyitón, Malajziában is megnyerte az időmérőt és a futamot is – a leggyorsabb kört pedig átengedte Fernando Alonsónak. A 161. viadalán részt vevő Fisico emellett még egy diadalt számlál: a három évvel ezelőtti esős Brazil Nagydíjon győzött (még a Jordan színeiben). Mostani sikere a 43. diadalt jelentette Olaszország számára.
Mellettem a (jog)elődöm A 2002-ben újjáalakult Renault (27) utolérte jogelődjét, a Benettont (27) a győzelmi örökrangsor hatodik helyén, a következő „áldozata” egy másik megszűnt B betűs team, a Brabham (35) lehet. A Magyar Nagydíj óta halmozzák a csapatok a győzelmeket, előbb a McLarennek volt hatos sikerszériája, most pedig a Briatore-istálló jegyez már három elsőséget sorozatban.
„54-es” szigetországiak Sohasem volt hosszúságúra nyúlt a britek nyeretlenségi szériája, immár az 54. Grand Prix ért véget sorozatban úgy, hogy nem brit versenyzőt intettek le elsőként. Az eddigi utolsó szigetországi győzelmet David Coulthard mondhatja magáénak (2003, Ausztrália).
Pontszerzés félszázadszor Alonso a 25. versenyén állhatott dobogóra, az utóbbi nyolc alkalommal mindig pezsgőzhetett! Fisichella és Jacques Villeneuve (befogva Bruce McLarent és Eddie Irvine-t) most ért az 50-es mérföldkőhöz – ennyiedszer kerültek be a pontzónába karrierjük során.