Az 58. gyorsasági motoros világbajnokság nyitó versenye még a legnagyobb ínyencek igényeit is kielégítette. Fölényes győzelmeket, meglepetéseket és fantasztikus párbajokat láthattunk. A győzelemért járó 25 pont Alvaro Bautista (125 kcm), Jorge Lorenzo (250 kcm) és Loris Capirossi (MotoGP) neve mellé került.
A hazai pályán versenyzô Alvaro Bautista meglepô fölénnyel nyerte meg a 125 köbcentis kategória idénynyitó viadalát
A hazai pályán versenyzô Alvaro Bautista meglepô fölénnyel nyerte meg a 125 köbcentis kategória idénynyitó viadalát
A 125 köbcentis kategóriában egyelőre fölényben vannak az apriliások (a Derbi gyakorlatilag teljesen megegyezik az Apriliával, úgyhogy egy kalap alá is vehetjük őket). A dobogóra két apriliás és egy derbis állhatott fel, azután, hogy Bautista óriási előnnyel diadalmaskodott. A spanyol pilóta – aki a harmadik idényében, az 52. nagydíján örülhetett első sikerének – 2004-ben az évad felfedezettje volt, így tavaly esélyesnek számított, de leszerepelt. Sokan már azt mondták: amilyen hirtelen feltűnt, olyan gyorsan aláhull csillaga.
A négyszeres világbajnok Jorge Aspar Martínez viszont bízott benne, és bevette a csapatába. A 22 éves Bautista hamar meghálálta a bizalmat: új csapatával teljesített első versenyének 13. körében elhúzott a többiektől, és szokatlanul nagy különbséggel nyert. Neki köszönhetően a spanyolok 1988 után győztek ismét évadnyitón, amit egyébként jó előjelnek is tekinthetnek, hiszen 18 éve Martínez nemcsak a szezon első futamát, hanem a világbajnokságot is megnyerte. Bautista mellett Lukas Pesek és Mattia Pasini is elégedett lehet. Előbbi a második helyével a 43. nagydíján az első érmét szerezte meg, utóbbi pedig karrierje során először lett dobogós a szezonnyitón.
A kategória két magyar versenyzője betegséggel küszködött: Talmácsi Gábor – bár pokoli gyors volt a reggeli bemelegítésen, a harmadik idő volt az övé –, rosszul lett, úgyhogy a versenyre éppen hogy össze tudta kapni magát. A rajt után feljött az ötödik helyre, azután azonban a váltóelektronikával támadtak problémái, úgyhogy a nyolc pontnak is nagyon örült. Tóth Imre válla a tizedik körben kiugrott, a doktorok csodálkozva álltak a tény előtt, hogy egyáltalán be tudta fejezni a küzdelmet.
A 250-ben is fölényes spanyol győzelemnek tombolhatott a több mint 130 ezer hazai szurkoló. Pedig a viadal elején úgy tűnt, izgalmas ötös párbajra kerül majd sor. Lorenzo és a két másik gyári apriliás, De Angelis és Barbera mellett ugyanis két hondás, Takahasi és Dovizioso is nagyon bekezdett. A 12. körtől kezdve azonban az élen teljesen egyedül maradt Lorenzo, és a célban a pályafutása első 250-es győzelmét ünnepelhette.
A MotoGP géposztályban versenyző Loris Capirossi valószínűleg sosem fogja elfelejteni a 26. nagydíjgyőzelmét. Ami nem sikerült neki 2003-ban, az sikerült vasárnap – három évvel ezelőtt szintén a pole-ból rajtolt Jerezben, de akkor elesett, az idén viszont hibátlan volt. Rajt-cél győzelme azonban csak az egyik fegyvertény, a másik, hogy megnyerte az új szupersztár, a MotoGP-ben debütáló Daniel Pedrosa elleni csatát. Diadalának köszönhetően a pályafutása során első ízben vezeti a tabellát a királykategóriában, és abban is úttörő, hogy korábban senki sem tudott még európai márkával nyerni a Spanyol Nagydíjon. A hétszeres világbajnok Valentino Rossi azonban valószínűleg a feledhető kategóriába sorolja a viadalt. Ugyan fantasztikusan rajtolt – ebben nagy segítségére volt a Formula–1-ből átvett startelektronika is –, ám az első kanyarban Toni Elias fellökte. Rossi fél kör hátránnyal visszaállt a versenybe, de hátsó fék nélkül és törött lábtartóval csak a 14. helyig jutott.
Spanyol Nagydíj, a világbajnokság 1. versenye, Jerez de la Frontera 125 kcm (23 kör, 101.729 km): 1. Alvaro Bautista (spanyol, Aprilia) 41:42.761 (átlag: 146.328 km/óra), 2. Lukas Pesek (cseh, Derbi) 3.072 másodperc hátrány, 3. Mattia Pasini (olasz, Aprilia) 6.491 másodperc hátrány, ...8. Talmácsi Gábor (magyar, Honda) 19.931 mp h., ...26. Tóth Imre (magyar, Aprilia) 1:17.040 p h. 250 kcm (26 kör, 114.998 km): 1. Jorge Lorenzo (spanyol, Aprilia) 45:57.390 (átlag: 150.139 km/óra), 2. De Angelis (San Marinó-i, Aprilia) 4.919 mp h., 3. Dovizioso (olasz, Honda) 8.865 mp h.
A vb állása 1 verseny után. 125 kcm: 1. Alvaro Bautista 25 pont, 2. Pesek 20, 3. Pasini 16, ...8. Talmácsi 8. 250 kcm: 1. Jorge Lorenzo 25, 2. De Angelis 20, 3. Dovizioso 16. MotoGP: 1. Loris Capirossi 25, 2. Pedrosa 20, 3. Hayden 16 ---- Talmácsi Gábor (8. hely, Honda): – A reggeli bemelegítő edzésen a harmadik legjobb időt motoroztam, de utána olyan rosszul éreztem magam, hogy megint Costa doktornál kötöttem ki a mobilklinikán. Infúziót kaptam, amitől egy kicsit jobban lettem, de a verseny végére így is nagyon elfáradtam. Megpróbáltam az élbollyal menni, de ismét gondom volt a váltóelektronikával, emiatt nem tudtam rendesen váltani, és egyre inkább lemaradtam. Összességében nem rossz ez a nyolcadik hely – örülök, hogy az új csapattal sikerült értékes pontokat szereznem –, ennél csak jobb lehet a jövőben.
Tóth Imre (26. hely, Aprilia): – A rajtom jól sikerült, de a tizedik kör környékén kiugrott a vállam. Ez egy korábbi sérülés következménye, amelyet még kétezer-négyben szenvedtem el a Hungaroringen. Verseny közben eddig még nem volt gondom vele, de az új ruha valószínűleg nem tartotta eléggé a vállamat, ezért történhetett. Utána rögtön visszaugrott, de miután a verseny során folyamatosan erőltettem a jobb oldalamat, most nagyon fáj. Többször megfordult a fejemben, hogy kiállok, de összeszorítottam a fogamat, és húztam a gázt.
Számokban
2 pilóta tudott mindössze Jorge Lorenzónál (május 4-én lesz 19 éves) fiatalabban 250-es nagydíjgyőzelmet aratni: a spanyol Daniel Pedrosa és a brit Alan Carter.
6 idény után fordult elő ismét, hogy az évadnyitón nem Valentino Rossi győzött. 2000-ben a yamahás ausztrál Garry McCoy nyert.
12 év után nyert ismét európai márka a királykategória évadnyitóján. Az 1994-es első versenyen az amerikai John Kocinski szintén olasz Cagivával diadalmaskodott.
25. alkalommal avattak spanyol győztest a világbajnoki sorozatban Alvaro Bautista személyében. ---- Noha Alvaro Bautistának ez volt az első világbajnoki futamgyőzelme, nem állíthatjuk, hogy meglepetés született Jerezben. Bár a spanyol tavaly a 15. helyen zárta a 125 köbcentis világbajnoki küzdelmeket, és egyszer sem állhatott fel a dobogóra, a teszteredmények alapján (no és mert az Aprilia rengeteget fejlődött a téli szünetben) várható volt, hogy a toppilóták között lesz.
Ami viszont meglepő, mekkora fölénnyel nyerte meg a viadalt, ez egyáltalán nem megszokott a nyolcadliteres géposztályban.
A két magyar pilóta betegsége rányomta a bélyegét az egész hétvégére – ennek fényében Talmácsi Gábor nyolc pontja szenzációs. Az viszont kiderül az eredményekből, hogy a Honda némi hátránnyal kezdte az idényt a vetélytársakhoz képest. (t. a.)