Újabb pályacsúcsok születtek Katarban – a második időmérő edzés után Alvaro Bautista (125 kcm), Jorge Lorenzo (250 kcm) és Casey Stoner (MotoGP) indulhat a pole pozícióból. Talmácsi Gábor a hatodik helyről rajtol.
Talmácsi Gábor sokáig a harmadik helyen állt, a végén azonban meg kellett elégednie a hatodik pozícióval és azzal, hogy a második sorból kell rajtolnia
Talmácsi Gábor sokáig a harmadik helyen állt, a végén azonban meg kellett elégednie a hatodik pozícióval és azzal, hogy a második sorból kell rajtolnia
Magyarországot csak két pilóta és egyetlen csapat képviseli a motorkerékpársport első számú világbajnokságán, ám mégis olyan tisztelet övezi a magyarokat a MotoGP-ben, mintha a honi gyorsasági szakág világhatalom lenne. Ez Talmácsi Gábornak és a Tóth Teamnek köszönhető, akik újra és újra bebizonyítják, hogy a világ elitjéhez tartoznak.
Talmácsi pénteken megint fantasztikusat alkotott, hiszen egyik pillanatról a másikra a Katari GP egyik legnagyobb esélyesévé lépett elő. A vb-bronzérmesünk a péntek délelőtti szabadedzésen csak a 16. volt, a második időmérőn azonban már ő volt az egyik főszereplő. Sokáig a harmadik helyen állt, végül a hatodik helyen fejezte be a tréninget, amelyen Tóth Imre a 27. helyen végzett.
A Tóth-csapat 250 köbcentis kategóriában induló pilótájának viszont sikerült a bravúr: a téli szünetben átigazolt Roberto Locatelli a harmadik helyről várhatja a szombati versenyt.
Sok Aprilia-rajongó már dörzsölte a kezét a Spanyol Nagydíj után, mondván az idei 125-ös szezonban az olasz márka és féltestvérei, a Derbi és a Gilera teljesen egyedül fogják uralni a mezőnyt. Nos az apriliások a pénteki edzéseken a Spanyol Nagydíjhoz hasonlóan megint fölényben voltak – Alvaro Bautista az első győzelme után az első rajtelsőségét is megszerezte, az első tízbe pedig hat apriliás és egy derbis verekedte be magát –, ám mégsem beszélhetünk hegemóniáról. Hiszen a KTM-es Mika Kallio és a hondás Talmácsi Gábor egyenrangú ellenfele volt az apriliásoknak. Kallio bebizonyította, hogy a KTM nagyon gyors, hiszen róla mérték a legnagyobb végsebességet, Talma pedig azt mutatta meg, hogy a Honda akkor is versenyképes, ha technikai hátrányban van.
Ezzel egy időben az is kiderült, hogy Talma egyértelműen a Honda vezérpilótája – az aranyszárnyas márkát képviselő nagynevű pilóták közül a világbajnok Thomas Lüthi a 15., Fabrizio Lai a 20., Mike Di Meglio a 21. helyen zárt –, aki egyelőre egyedüliként képviseli a nevéhez méltóan a gyárat. Talmát ismerve, ő biztosan megpróbálja a győzelmet is megkaparintani, azonban egy érem is bravúr lenne ekkora technikai hátrányban.
A Tóth Team és Roberto Locatelli sem kapja meg a teljes gyári támogatást – a magyar csapat olasz pilótája a tavalyi fejlesztésű motoron ül –, ennek dacára az olasz, magyar páros a 250-es gyári csapatokkal is felveszi a versenyt. A Tóth Teamben látványosan újjászületett a pilóta – a korábbi 125-ös világbajnok tavaly csak a 13. lett –, hiszen a spanyol idénynyitón az előkelő hetedik helyen végzett, míg a Katari Nagydíjat éremesélyesként várhatja. A második időmérőn csak két gyári apriliás, Jorge Lorenzo – a Spanyol GP után megint rajtelső lett – és Hector Barbera volt gyorsabb Locánál.
Casey Stoner is a szezon egyik meglepetésembere, aki nem mindennapi előzmények után szerezte meg a második királykategóriabeli versenyén a rajtelsőséget. Stonernek eredetileg kedd este kellett volna megérkeznie Katarba, azonban az utazása rémálommá vált. Bécsből indult – barátnője szüleinél töltött egy hetet Ausztriában –, de a gépe technikai okok miatt nem tudott felszállni. Ezt követően lekéste a katari átszállást az Arab Emírségek fővárosában, Dubaiban, ahol ezután rossz beszállókártyát adtak neki, így harmadszor is lemaradt a gépről. Az újbóli hosszas várakozás alatt pedig ellopták a csomagjait. Stoner végül csütörtök reggel 9 óra 5 perckor érkezett meg Katarba, a pályára 9 óra 45 perckor jutott ki, hogy aztán negyedóra múlva már el is kezdje az első edzést.
A kétnapos utazás és a bonyodalmak azonban semmilyen hatással nem voltak Stonerre. Az első és a harmadik szabadedzésen az első, a másodikon a második volt, a mindent eldöntő időmérőn pedig fantasztikus új pályacsúccsal szerezte meg az ausztrálok első pole pozícióját a 2002 óta létező MotoGP-ben. Stoner – aki 20 évesen 5 hónaposan és 23 naposan az amerikai Freddie Spencer mögött a második legfiatalabb rajtelső lett a királykategóriában – biztosan a győzelemért fog harcolni szombaton, hiszen a versenybeállításokkal is a legjobbak között volt. És ha ő nyer, ő lesz a legfiatalabb nagydíjgyőztes a királykategória történetében! ---- A vb szervezőjének, a Dornának, valamint a Katari Nagydíj szervezőinek egyértelműen az a céljuk, hogy a jelenleg nem igazán látogatott nagydíj a jövőben tömegeket vonzzon. A cél megvalósítása érdekében pedig extrém kihívást találtak ki: az éjszakai versenyzést.
Az első főpróba csütörtök este volt, amikor három világbajnok, Kenny Roberts Junior, Loris Capirossi és Valentino Rossi utcai motorokkal körözött a sivatagi sötétségben. A teszt nem volt veszélytelen, hiszen a pályának csak alig tíz százaléka volt kivilágítva – a 16 kanyar közül csak az első háromban voltak reflektorok. A pilóták finoman fogalmazva is szkeptikusak voltak: összesen négy kört tettek meg, és a legjobb idejük 2:55.19 volt (majdnem egy perccel lassúbb, mint a pole pozíciós idejük).
,,Elképzelhető, hogy egyszer lesz éjszakai nagydíj, ám ehhez sokkal nagyobb fényerőre van szükség, és a reflektorokat úgy kell elhelyezni, hogy a lehető legkevesebb árnyék legyen a pályán. Jövőre már versenymotorokkal tesztelünk, és akkor eldől, hogy 2008-ban lehet-e éjszakai viadalt rendezni” – mondta Capirossi, akinél Rossi jóval szkeptikusabb volt: ,,Ha választanom kellene, akkor inkább nemet mondanék az éjszakai nagydíjra. Ahhoz, hogy ilyet biztonságosan meg lehessen tartani, dupla ennyi fényerő kellene, mert csak akkor lehetne normálisan látni a táblákat, a pályabírókat, a zászlókat és a pályajelző csíkot.” ---- Talmácsi Gábor tíz perccel a második időmérő edzés leintése előtt érte el a legjobb köridejét, amivel akkor a harmadik helyre zárkózott fel, ám az utolsó utáni pillanatban hárman is megelőzték, így végül a második sor második rajtkockájából indulhat.
– Sikerként éli meg a hatodik rajthelyét? – Igen. Nagyon boldog vagyok. De tényleg – mondta Talmácsi Gábor. – A legjobb hondás vagyok, rengeteget javult a motor, és az időeredményem is sokkal jobb lett. Egyébként is elképesztő a fejlődés a nyolcadliteres géposztályban! Két másodperccel vagyunk gyorsabbak, mint tavaly, pedig már akkor sem mentünk lassan. – Szinte az utolsó utáni pillanatban veszítette el a harmadik helyet, ami parádés lett volna. Ez azt jelenti, hogy a motorja jobb, mint az idénynyitó jerezi viadalon? – Sokkal jobb, de még mindig nem a legjobb. Kigyorsításoknál, amikor húzom a gázt, az első futómű nem tökéletes, csúszik a Hondám eleje, ami megöli a gumit. A verseny előtti szabadedzésen kipróbálok keményebb keverékű abroncsot, erre pénteken már nem volt lehetőség, mert annyi mindent állítottunk, hogy csak káoszt okozott volna. – Ki lesz a legnagyobb ellenfele? – Alvaro Bautista és Mattia Pasini, mert ők folyamatosan gyorsak tudtak lenni, míg Mika Kalliónak és nekem csak egy-egy gyors kör jött össze. Nem tudom, mi változik holnapra, felerősödhet a szél, változhat a tapadás, egyvalami azonban biztos: a motoromnak könynyebben vezethetőnek kell lennie, mint pénteken volt. – Megtippelné a verseny végeredményét? – Ezen a pályán nehéz jósolgatni, mert apróságokon múlik a siker. Minden attól függ, hogy kinek hogy sikerül a futómű-beállítás. Én azt mondom, amíg nem tökéletes a motor, semmit sem kockáztatva be kell jönni pontszerző helyen. Tény, hogy jobb helyzetben vagyunk, mint Jerezben, úgyhogy akár a dobogóra is lehet esélyem.
Magyar hangok
Tóth Imre (Aprilia, 27. hely): – Egész nap próbáltuk megoldani a futóműproblémáinkat, de rossz irányba indultunk el a beállításokkal, ami miatt az Aprilia továbbra is úgy pattog alattam, mintha egy gumilabdán ülnék. Ráadásul a csúcssebessége is alacsonyabb volt, mindössze a huszonegyedik a mezőnyben. Ezután szinte csoda, hogy négy tizeddel még így is gyorsabb voltam, mint csütörtökön. A pályán a szokásosnál is nagyobb volt a forgalom, és a nagy melegben jó néhányan hibáztak, úgyhogy nagyon kellett figyelnem, nehogy összeütközzek valakivel. Ha igazán őszinte szeretnék lenni, akkor azt kell mondanom, nem megy nekem ez a pálya. Minden versenyzőnek van legalább egy gyengéje, amelyen nem találja a ritmust – nekem ez Katar.
Kellemes meglepetés
Szerencsére nem bizonyult igaznak a szakemberek egyöntetű véleménye, amely szerint az Aprilia messze elhúzott a többiektől a fejlesztések tekintetében. A katari második időmérő edzés azonban azt bizonyította, hogy bármi megtörténhet – legalábbis ezen a versenyen.
Kiegyenlítődtek az erőviszonyok, kellemes meglepetés például Talmácsi Gábor hatodik helye, de még kellemesebb, hogy az utolsó előtti pillanatig tartani tudta a harmadik pozícióját.
A magyar vb-bronzérmesnek Alvaro Bautistára, Mattia Pasinire és Mika Kallióra kell különösen figyelnie.