Michael Schuma-cher után Fernando Alonso is meg-örvendeztette a szurkolóit hazájában – a címvédő sima versenyen győzte le német ellenfelét.
Getty Images
Királytól a királynak ? János Károly nagy szeretettel adta át az elsô helyezettnek járó díjat a Spanyol GP-n elôször diadalmaskodó Alonsónak
Getty Images
Királytól a királynak ? János Károly nagy szeretettel adta át az elsô helyezettnek járó díjat a Spanyol GP-n elôször diadalmaskodó Alonsónak
Derékig kiemelkedett az autójából, úgy integetett a pálya mellett tomboló szurkolóinak Fernando Alonso, aki sima győzelmet aratott hazája nagydíján. A 130 ezres nézősereg pedig megkapta, amiért kilátogatott a Circuit de Catalunyára, a nagy kedvenc legyőzte ellenfelét. Folytatódott a fieszta, amely a helyi futballcsapat bajnoki címe miatt már másfél hete tart, és a Barca szerdai Bajnokok Ligája-győzelmével a csúcspontjára érhet. Ha ide vesszük a Barcelona melletti kisvárosból származó Daniel Pedrosa vasárnap aratott első MotoGP-győzelmét is (az F1-es pálya nagykivetítőin egyébként élőben adták a kínai futamot, ezért sokan már korán reggel kimentek a pályára, ráadásul a hangulatot is megalapozta a spanyol siker), feltételezhetjük: mostanság jó katalánnak lenni.
Alonso az asztúriai Oviedóból származik, és mivel ez a tartomány semlegesnek nevezhető Spanyolországban, az egész nép mögé tud állni. Katalóniában, Madridban és más területeken is ellenérzések nélkül fogadják a sikereit, nincsen senkiben olyan szálka, amely meglenne, ha Alonso baszk vagy katalán lenne. Hibátlan autóvezetése mellett azok a gesztusai, mint a verseny után az autóból kiszállva lejtett táncszerűség, vagy éppen a célba éréskor ide-oda riszált autó még jobban megszerettetik. Az utolsó körben még át sem haladt a célvonalon, amikor már integetett kifelé, nem nagyon bírt magával.
Ez még a vb-címnél is jobban esett neki
Óriási terhet rúgott le magáról, világbajnoki címe megnyerése után szinte mindenki elvárta tőle, hogy diadalmaskodjon a barcelonai futamon. A verseny tulajdonképpen simán alakult azzal, hogy Giancarlo Fisichella a rajt után a nagy ellenfél, Michael Schumacher előtt maradt, és az első boxkiállások előtt távol tartotta, már minden csak azon múlt, hogy Alonso kiegyensúlyozottan végig tudja-e vezetni a futamot. Mivel ezzel nem szokott gondja lenni, simán nyert. ,,Az utolsó öt-hat körben Michael visszavett, és ekkor már csak arra törekedtem, hogy az autót eljuttassam a célig – mondta boldogan Alonso. – Mindenki itt volt, aki számított, ilyet csak akkor éreztem F1-es karrierem során, amikor tavaly Brazíliában világbajnok lettem. Igaz, ez még annál is jobb, hiszen akkor a futamon csak a harmadik lettem, és nem tudtam annyira élvezni, mint ezt. Példátlan élményben volt részem, a kéken virító lelátókat semmi sem tudja felülmúlni, hatvanhat kör kevés ahhoz, hogy kiélvezze az ember. Felejthetetlen nap.”
Alonso a vb-pontversenybeli előnyét visszaállította 15 pontosra, és miután Fisico is legyőzte Felipe Massát, a Renault is növelte fórját a Ferrarival szemben. Pat Symonds, a Renault agytrösztje és Ross Brawn, a Ferrari stratégája így nem vívott meg egymással, Alonso az első körben eldöntötte a versenyt, és már nem volt mit tenni. Az egyetlen kis összecsapás az első boxkiállások során Fisichella és Schumacher között zajlott le, és a német a depóból kijövet hajszállal megverte az olaszt.
Szavazás
Az időmérőn dőlt el a futam
A futam tulajdonképpen az időmérő edzésen eldőlt, a versenyen alig volt különbség a Renault-k és a Ferrarik között. Alonso csak az első 17 körében tudott jóval gyorsabb lenni a másik három pilótánál, utána már elhanyagolható volt a különbség. Olyan körre is volt példa, amelyben Alonso, Michael Schumacher, Fisichella és Massa ideje között összesen nem volt két tizedmásodperc a különbség.
,,Fisichellával a verseny elején nem tudtam mit kezdeni, a pálya bizonyos pontjain gyorsabb volt nálam, így esélyem sem volt az előzésre – ismerte el Michael Schumacher. – Jól kezdődött a hétvége, esélyesnek éreztem magam a győzelemre, de aztán semmi sem sikerült. Meg kell vizsgálnunk, miért alakult így a viadal, és hogy miért nem sikerült megszereznünk a pole pozíciót. Ami a vébét illeti, az előző két győzelmem után bánkódtam, hogy összesen csupán négy ponttal kerültem közelebb Fernandóhoz, most ugyanúgy örülök, hogy csak két ponttal lépett el.”
A két Renault és a két Ferrari mögött sem történt túl sok minden, Kimi Räikkönen a rajtnál feljött az ötödik helyre, de utána képtelen volt tartani az előtte haladók tempóját, és kényelmesen elautózgatott az ötödik helyen. Mögötte a két Honda haladt, Jenson Buttonnak az első versenyeken látott formája már csak emléknek tűnik. Egy pont jutott a BMW-nek, míg a toyotások bohócot csináltak magukból azután, hogy a hatodik-hetedik helyről rajtoltak.
SPANYOL NAGYDÍJ, A FORMULA–1-ES VB HATODIK FUTAMA:
A VERSENY (66 kör, 305,256 km) VÉGEREDMÉNYE:
1.
F. Alonso
spanyol
Renault
1:26:21,759 óra
2.
M. Schumacher
német
Ferrari
+ 18,502 mp
3.
G. Fisichella
olasz
Renault
+ 23,951
4.
F. Massa
brazil
Ferrari
+ 29,859
5.
K. Räikkönen
finn
McLaren
+ 56,875
6.
J. Button
brit
Honda
+ 58,347
7.
R. Barrichello
brazil
Honda
+ 1 kör
8.
N. Heidfeld
német
BMW
+ 1 kör
9.
M. Webber
ausztrál
Williams
+ 1 kör
10.
J. Trulli
olasz
Toyota
+ 1 kör
11.
N. Rosberg
német
Williams
+ 1 kör
12.
J. Villeneuve
kanadai
BMW
+ 1 kör
13.
C. Klien
osztrák
Red Bull
+ 1 kör
14.
D. Coulthard
brit
Red Bull
+ 1 kör
15.
V. Liuzzi
olasz
Scuderia Toro Rosso
+ 1 kör
16.
T. Monteiro
portugál
Midland F1
+ 3 kör
17.
T. Sato
japán
Super Aguri
+ 4 kör
KIESETT A VERSENYBŐL:
18.
C. Albers
holland
Midland F1
+ 17 kör
19.
S. Speed
amerikai
Scuderia Toro Rosso
+ 19 kör
20.
R. Schumacher
német
Toyota
+ 35 kör
21.
JP. Montoya
kolumbiai
McLaren
+ 48 kör
22.
F. Montagny
francia
Super Aguri
+ 55 kör
PONTOK FUTAMONKÉNT ÉS AZ ÖSSZETETT ÁLLÁSA:
1. F.Alonso
10
8
10
8
8
10
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
54
2. M.Schumacher
8
3
-
10
10
8
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
39
3. K.Raikkonen
6
-
8
4
5
4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
27
4. G.Fisichella
-
10
4
1
3
6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
24
5. F.Massa
-
4
-
5
6
5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
20
6. J.Button
5
6
-
2
-
3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
16
7. Jp.Montoya
4
5
-
6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
15
8. R.Barrichello
-
-
2
-
4
2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
8
9. R.Schumacher
-
1
6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
7
10. N.Heidfeld
-
-
5
-
-
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
6
11. M.Webber
3
-
-
3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
6
12. J.Villeneuve
-
2
3
-
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
6
13. N.Rosberg
2
-
-
-
2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
4
14. D.Coulthard
-
-
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1
15. C.Klien
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1
KONSTRUKTŐRÖK:
1. Renault
10
18
14
9
11
16
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
78
2. Ferrari
8
7
-
15
16
13
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
59
3. Mclaren
10
5
8
10
5
4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
42
4. Honda
5
6
2
2
4
5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
24
5. Bmw Sauber
-
2
8
-
1
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
12
6. Williams
5
-
-
3
2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
10
7. Toyota
-
1
6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
7
8. Red Bull
1
-
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2
---- Rajt: Az élen sima volt a rajt, az első négy helyen nem történt változás. Hátrébb Räikkönen négy helyet nyert, R. Schumacher pedig hármat vesztett. 1. kör: A pontszerző helyeken Alonso, Fisichella, M. Schumacher, Massa, Räikkönen, Barrichello, Button, Trulli volt a sorrend, Alonso négy másodperces előnyt szerzett Fisichellával szemben. 15. kör: R. Schumacher a célegyenes végén hátulról nekiütközött Trullinak, letört az első légterelője, emiatt a boxba kellett hajtania. Alonso időközben tíz másodperces előnyt szerzett Fisichellával szemben, az olasz mögött a két Ferrari haladt. Első boxkiállások: Alonso 17., Fisichella 18., Massa 19., Räikkönen 22., M. Schumacher 23., Barrichello 24., Button 25., Trulli 27., Heidfeld 29. kör. M. Schumacher a késői kiállásával megelőzte Fisichellát, míg Button Barrichello, Heidfeld pedig Trulli elé került. 18. kör: Montoya megpördült, autója fennakadt a kerékvető kövön, és csak néhány kör elteltével sikerült eltávolítani, a versenybírók nem hirdettek biztonsági időszakot. 33. kör: Alonso tíz másodperccel vezetett M. Schumacher előtt, a német úgy sem tudott felzárkózni, hogy eltűnt előle Fisichella, sőt még nőtt is a hátránya. Második boxkiállások: Alonso 40., Fisichella és Barrichello 41-41., Massa 43., Button 44., M. Schumacher és Räikkönen 46-46., Heidfeld 50. kör. A sorrend nem változott.
A nagy vesztes: Ralf Schumacher Koccant, majd kiesett A hatodik pozícióból indult, három helyet veszített a rajtnál, majd miután megunta, hogy a nála lassúbb csapattársa mögött kullog, előzésre szánta el magát. Jarno Trulli azonban könnyedén visszaverte a támadását, de amikor már megoldottnak tűnt a helyzet, olyan szerencsétlenül húzott be előtte a belső ívre, hogy a jobb hátsó kerekével elvitte Ralf autójának első légterelőjét. A német a boxba hajtott új vezetőszárnyért, és elveszette a pontszerzés esélyét. Végül elektronikai hiba miatt feladta. ---- Megegyeztek a gyári csapatok Bernie Ecclestone-nal, és aláírták a 2008-tól 2012-ig szóló Concorde-szerződést. A régóta tartó huzavonáról Ecclestone szombaton mondta, hogy bármelyik nap véget érhet, talán maga sem gondolta, hogy egy napon belül megszületik a megegyezés.
A 2008-ban saját autóverseny-sorozat létrehozásával fenyegetőző Renault, Mercedes, BMW, Honda, Toyota ötös fogat kiharcolta, hogy az F1 televíziós és reklámbevételéből az eddigi 25 százalék helyett 50 százalékot osszanak szét az istállók között. Az autógyárak 60 százalékot akartak, de Ecclestone nem engedett. Inkább belement abba, hogy ne 2008-ban lépjen érvénybe az emelés, hanem már az idén. Az autógyártók vezetői és az istállófőnökök egyaránt megkönnyebbültek, hiszen hat éve folyt már a vita, és végre hosszú távon biztossá vált az F1 jövője.
„Közös, egyhangú döntést hoztunk, és a Spanyol Nagydíj után már csak a Formula–1 menedzsmentjének néhány vezetője kell, hogy aláírja a megállapodást – mondta Ron Dennis, a McLaren csapatvezetője. – Gazdasági és technológiai szempontból is előnyös üzletet kötöttünk, és azon leszünk, hogy minden eddiginél stabilabbá tegyük a szakágat.”
Közben Barcelonában a Renault, amely már hetek óta győzködi a többi gyárat a gyors megegyezésről, értelemszerűen azt is bejelentette, hogy 2012-ig a Formula–1-ben marad, igaz, egyes pletykák szerint 2008-ban a csapat neve Nissanra változik. ---- Alonso megint dobogón A hetvennegyedszer rajtoló Fernando Alonso a 11. győzelmét aratta, az évadban a harmadikat. Amikor nem nyert az idén, a második helyen futott célba. Dobogós sorozata immár 12 versenyt ölel fel, az utóbbi 16 próbálkozásából pedig 15-ször intették le az első háromban. A másik renault-s, Giancarlo Fisichella egész pályafutása – 165 verseny – alatt állt pódiumra 15 alkalommal.
Spanyolország „menetel” Alonso diadalainak köszönhetően Spanyolország mind jobban kapaszkodik felfelé a nemzetek győzelmi örökrangsorában. Svájcot (7) és Kolumbiát (7) már rég lehagyta, vasárnap pedig Dél-Afrika (10) mellett lépett el, egyszersmind Belgiumot (11) befogta. A következő „áldozata” Új-Zéland (12) és Svédország (12) lehet, de Kanada (17) sincs már messze.
A tízezresek klubja A viadal 11. körében David Coulthard nem mindennapi mérföldkő mellett haladt el: ő lett az ötödik pilóta, aki teljesítette tízezredik versenykörét. Az elitklub tagjai még: Michael Schumacher, Riccardo Patrese, Rubens Barrichello és Alain Prost. Jacques Villeneuve-öt három forduló választja el a 8000. körétől.
Massa: leggyorsabb kör A Formula–1 történetében százkilencedikként ért el leggyorsabb kört Felipe Massa, megakadályozva Alonso élete első mesterhármasát. A hármas pontszerző sorozatot építő brazil kis híján beállította legjobb eredményét (3. hely).