Hetven százalékot hozott ki a az autóból

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2006.12.22. 00:03
Címkék
Palik László csütörtökön tesztelte először vadonatúj festésű, ezüst Nissan Pick-upját. A hatodik Dakar-ralijára készülő pilóta természetesen ezúttal is Darázsi Gáborral vág neki a Szaharának, ám most a Nemzeti Sport kedvéért kivételt tett: átmenetileg „kiadta” a jobb oldali ülést.
Palik László Nissanja ?sétakocsikázás? közben
Palik László Nissanja ?sétakocsikázás? közben
Meggyesi Bálint
Palik László Nissanja ?sétakocsikázás? közben
Palik László Nissanja ?sétakocsikázás? közben
Palik László Nissanja ?sétakocsikázás? közben
Meggyesi Bálint
Palik László Nissanja ?sétakocsikázás? közben

Didergős reggel, valahol Dabas határában.

A talajtípus stimmel (persze, homok), a hideg is (a Szaharában sincs sokkal melegebb reggelente) és a jáművek is. Bár a dizájn kissé idegen. A Palik László, Darázsi Gábor kettőshöz az utóbbi években úgy hozzánőtt a sötétkék Nissan Pick-up, mintha valami-féle védjegy lenne. Ez változott most ezüstre. Hogy miért? A pilóta megvonja a vállát: mert ez tetszik. No igen, nyomós érv. És van igazság abban, hogy néhány évenként változtatni, frissíteni kell.

A sisak is ezüst. Nem könnyű felvenni, annyi kütyüt építettek bele – elsősorban azért, hogy a pilóta és a navigátor beszélgetni tudjon egymással –, hogy bárki megirigyelné. Kicsit nehéz lesz tőle az ember feje, és meg is nő, aminek következményeként viszonylag nehéz bekászálódni az ülésbe a bukócsövek között.
Ötpontos biztonsági öv, úgy szorít, hogy levegőt is nehezen kap az ember – utóbb kiderül, nem véletlenül, hiszen az ugratókról való leérkezéskor, gödrökön való átkeléskor jó, ha az utas nem dülöngél összevissza az ülésben. Egyrészt, mert nem fejeli le a bukócsövet (elég a kisebb agyrázkódás), másrészt nem akadályozza a pilótát.

Mehetünk?
Naná! Palik László arca feszült, látszik, versenyautóban ülni számára nem játék, hanem nagyon is komoly dolog. Még akkor is, ha sima tesztről van szó, s akkor is, ha amatőr ül mellette. Azt mondja, négy éve vezeti ezt a Nissant, mégis minden alkalommal tanul valamit. Persze otthonosabban érzi benne magát, mint az elején – már-már úgy érzi, mintha a saját „nagykabátja” lenne ez az immár ezüst paripa.
Egyes fokozatba kapcsol, a Nissan úgy indul meg alattunk, mintha puskából lőtték volna ki. Második, harmadik, negyedik fokozat, aztán vissza, hajtűkanyar, ugrató.

A szívem a torkomban, a vérem a fülemben dobol, a fejem újra meg újra nekikoccan a bukócsőnek. Nézem a lábát, hol jobbal, hol ballal fékez – attól függően, hogy éppen melyik „van kéznél”. „Száguldunk, füstöl a radiál!”

Aztán azt mondja: hetven százalék. Ennyit hozott ki az autóból. Micsoda csalódás. Én meg azt hittem, már-már repülünk, lassan leválik a védőpajzs, mint a Csillagok háborújában. Hetven százalék! Atyám! Hogy mehetnek ezek a sivatagban?

Merthogy oda készülnek. Január 6-án Lisszabonban elrajtol a világ legnehezebb tereprali-viadala, a Dakar-rali. Ő is ott lesz a rajtnál. Persze, a rendes navigátorral, Darázsi Gáborral a jobb egyben.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik