Talmácsi Gábornak fülig ért a szája csütörtökön – nem csoda, hiszen egész nap brillírozott. Az idénynyitó Katari Nagydíj első szabadedzését és első időmérőjét is megnyerte a 125 köbcentisek között, így az övé az ideiglenes pole pozíció.
Noha a teszteken a csapat már megalapozta a jó eredményt – néhány napja a magyar pilóta egy másodperccel megdöntötte a pályacsúcsot –, a verseny mégiscsak más, úgyhogy „Talma” eléggé izgult a nyitó nap előtt. Utóbb kiderült, fölösleges volt: több mint öt tizedmásodperccel (!) előzte meg a másodikként érkező Mattia Pasinit, amit még akkor is nehéz lesz túlszárnyalni, ha esetleg péntekre a mezőny összes tagja megtáltosodik.
„Pasini és Faubel nehéz ellenfél, úgyhogy nem számítok könnyű versenyre – mondta Talmácsi. – Egész jó időeredmények születtek csütörtökön, de szerintem még mindannyian tudunk gyorsulni. Ők is, én is. Megbeszéltük a mérnökeimmel, hogy felteszszük az új kipufogót, kipróbáljuk az új gumikat – ez már lélektanilag is nagy előny, és biztosan időben is számít.”
A tréning nagy részében egyébként Pasini dominált – ő afféle „robbantós” versenyző, aki kimegy a pályára, rögtön megy egy jó köridőt, amelyen aztán már nem mindig tud javítani. Most is így történt, Talmácsi az utolsó öt percben verte meg úgy, hogy befejező körét már nem is nyomta meg, mert túl sokan akarták az ő szélárnyékát kihasználni a gyorsaság érdekében.
Volt lehetősége a taktikázásra, annál is inkább, mert tudta: az utolsó előtti körben elért idejénél nem lehet gyorsabban motorozni.
„Mindig ilyen kezdésről álmodtam, irigyeltem azokat a versenyzőket, akik rögtön a világbajnoki szezon elején jól tudtak menni” –
mondta Talmácsi, akit társai is megsüvegeltek. Négyszeres világbajnok főnöke, Jorge Martínez is gratulált – befogadták a csapatba.
De visszatérve még egy kicsit az edzéssikerre: Talmácsi eddig egyszer indulhatott az első rajtkockából – 2005ben Japánban –, a világbajnokság történetének ez az eddigi egyetlen magyar pole-ja. Bár semmit sem szeretnénk elkiabálni, úgy tűnik, hogy pénteken meglesz a második.
A 125-höz hasonlóan a 250es géposztály is magyar sikertől volt hangos. A spanyol Hector Barbera, a magyar Team Tóth az idén igazolt versenyzője ugyanis új pályacsúccsal kezdte az évadot. Barbera két tizedmásodperccel javította meg a múlt héten a katari IRTA-teszteken felállított rekordját. Pedig a negyedliteres mezőny tűnik a legkiegyensúlyozottabbnak az összes közül.
Csütörtökön hárman – Barbera, Jorge Lorenzo és Alex De Angelis – úgy küzdöttek egymással, mintha a nagydíjgyőzelem lenne a tét. Aztán a fináléban Barbera robbantott, és övé lett az ideiglenes pole.
A kategóriaújonc ifjabb Tóth Imre is bizakodó lehet, hiszen a 16. helyen végzett. A magyar az IRTA-tesztekhez képest sokat gyorsult, 1.4 másodpercet (!) faragott le múlt heti idejéből. A hondások viszont erőtlenek voltak. Igaz, a végsebességet nézve ez nem meglepő: az Aprilia 10 kilométer/órával többet tudott, a vezérhondás Andrea Dovizioso a 6. helyen 1.3 másodpercet kapott Barberától. A MotoGP-ben is lemaradt a Honda. Daniel Pedrosa csak a 6. helyen végzett, míg a világbajnok Nicky Hayden a leglassabb hondásként csupán a 15. időre volt képes! A gyári Yamaha-duó, Valentino Rossi és Colin Edwards ezzel szemben szárnyalt az új 800 köbcentis versenygéppel, szinte azonnal rátaláltak az optimális beállításokra és a legjobb keverékű gumikra. A versenyhétvége a második időmérő edzésekkel (a MotoGP esetében az elsővel és a másodikkal) pénteken folytatódik.
Eredmények a 14. oldalon