Tizennégy ezredmásodperc – talán egy szempillantásnál is kevesebb, de ha másképp akarjuk meghatározni, azt mondhatjuk, hogy alig néhány centiméter. Ennyivel nyerte meg Talmácsi Gábor a világbajnokság második futamát Jerezben.
A szurkolók visszatartott lélegzettel nézték végig, ahogy Lukas Pesek és a magyar vb-bronzérmes ráfordul a célegyenesre az utolsó körben. És ha Katarban azt kívántuk, bár lett volna harminc méterrel rövidebb a losaili aszfaltcsík (Hector Faubel az utolsó métereken ment el Talma mellett), most gondolatátvitellel próbáltuk meghosszabbítani a jerezi pályát, hátha, hátha...
A leintés pillanatában a nézők nem lehettek biztosak benne, ki nyert – de ő tudta, látta, hogy Apriliájának első kereke előbb gurult át a célvonalon, mint a cseh pilóta Derbijéé. És a szíve mélyén Pesek is tisztában volt vele, hiába volt minden taktika és csel, tovább kell várnia pályafutása első futamgyőzelmére.
Talmácsinak ez volt a negyedik – az Aprilia színeiben az első. Öklével a levegőbe csapott, meghajolt a nézőtér felé, csókot dobott a szurkolóknak, meg még ki tudja, mi mindent csinált. Azt mondja, nem emlékszik, mit művelt, csak az eufóriára, amelyet a győzelem váltott ki belőle. Talán valamit kidobált a szurkolóknak, és igen, az biztos, hogy füstöltette motorja kerekeit örömében, majd utána hagyta, hogy az Aprilia főmérnöke, a nagy Gigi Dall’Igna, aki jó néhány motorost segített már világbajnoki címhez, ölbe kapja és a sisakját veregetve gratuláljon.
Nagy győzelem volt ez – még akkor is, ha minimális különbségű. Mert nemcsak gyorsaságból, hanem küzdeni tudásból is jelesre vizsgázott Talmácsi, aki egyetlen pillanatra sem veszítette el a koncentrációját, és a reménytelennek tűnő helyzetben sem adta fel.
Ilyen előzmények után azt sem sajnálta, hogy néhány másodperc híján nem jött öszsze a rég áhított rajt-cél győzelem. Pesek ugyanis különös taktikát követett. Körülbelül féltávnál érte utol a magyart , megelőzni azonban direkt nem akarta. Ott száguldott mögötte, és figyelte árgus szemekkel. Talmácsi persze lassított (három másodperccel lassúbb köridőket ért el, mint előtte), de a cseh csak nem akart előre kerülni.
„Mutatták a boxutcából, hogy valaki közelít, de nem tudtam, ki az. Aztán amikor megérkezett mögém Pesek, megpróbáltam elengedni, hogy lássam a gyenge pontjait – igen ám, de semmi pénzért sem volt hajlandó előzni – mondta Talmácsi. – Ha nem, hát nem, gondoltam. Vállaltam az éllovas szerepét, meg akartam neki mutatni, mit tudok. Ő pedig nézte, hol tud elmenni mellettem, és el is ment, sajnos. Ügyes volt, de tudtam, biztosan ideges, és az utolsó kanyarban még megfoghatom. Így is lett, ő egy picit hibázott, én pedig kihasználtam az alkalmat.”
A végén – még a motoron ülve, néhány másodperccel a célba érkezés után – kezet fogtak. Férfias küzdelem volt, mindketten mindent megtettek a sikerért, de ahogy mindig, most is csak egyikük nyerhetett. Ezúttal Talmácsi volt az. Megint a második helyről rajtolva, mint az eddigi összes győzelme alkalmával. És ez a siker most azt is jelenti, hogy a magyar vezeti a vb pontversenyt.
Talmácsihoz hasonlóan a 250-es győztes spanyol Jorge Lorenzo és a MotoGP nyertese, az olasz Valentino Rossi is átírta a statisztikákat. Lorenzo az első motoros, aki két egymást követő évben is diadalmaskodni tudott a 250-ben Jerezben, Rossi pedig az itteni királykategóriabeli győzelmek tekintetében rekorder , egyedül ő tudott ötször nyerni ezen a pályán. Jerezben a 250-ben volt izgalmasabb a csatározás. Jorge Lorenzo dolgát megnehezítették az ellenfelek, de végül, ha nem is olyan fölényesen, mint két héttel ezelőtt, megnyerte a futamot, és idei második diadalát aratta. A Team Tóth színeiben induló Hector Barbera sokáig esélyes volt a dobogós helyek valamelyikére, ám néhány körrel a vége előtt elesett. Tóth Imre a 18. helyen végzett, ami nem lenne rossz, hiszen már közel jár a pontszerző pozícióhoz, másfelől viszont körhátrányba került, ami azt jelenti, hogy van még javulnivalója. Persze ez így normális, hiszen Tóthnak ez az első idénye a negyedliteres géposztályban.
A MotoGP-ben Valentino Rossi kiemelkedett a mezőnyből. Pedig minden idők legszorosabb időmérője, a hondás Daniel Pedrosa előszezonbeli jerezi teszteredményei, a Ducati káprázatos katari sikere, illetve Rossi gumigondjai mást jósoltak. A kedvezőbb időjárás (hűvösebb volt, mint az edzéseken), az utolsó pillanatban történő gumiválasztás (ellenfeleihez képest Rossi keményebb első és hátsó gumit tett fel), a Yamaha jó vezethetősége és Rossi hibátlan motorozása azonban egyszemélyes show-t eredményezett.
Az olasz 85. vb-futamgyőzelmével véget vetett az öt nagydíj óta tartó nyeretlenségi sorozatának, és tervezhette ezt a győzelmet, mivel a verseny végén a fanklubjával újabb emlékezetes geget adott elő: nyolc élő „tekebábut” ütött le egyetlen gurítással! Csak nem a nyolcadik vb-címére utalt?