Egy évvel ezelőtt úgy tűnt, az idén már nem is lesz gyorsasági motoros vb-futam Isztambulban. A pálya ugyanis elsősorban a Formula–1-es mezőny igényei szerint épült, a motorosoknak nem tetszett igazán, sőt a csapatoknak és a vb-t rendező Dornának sem, mivel logisztikailag túl drága és komplikált. A hét végén mégis megrendezik a vb történetének 3. Török Nagydíját – érdekesség a pályával kapcsolatban, hogy itt van a vb leggyorsabb kanyarja, amelyben 270 kilométer/órás sebességgel fordulnak a MotoGP-kategória pilótái.
A magyar szurkolókat persze elsősorban az érdekli, hogyan szerepel majd a viadalon Talmácsi Gábor, aki két verseny után vezeti a vb-pontversenyt a 125 köbcentisek között. A magyar pilóta az utóbbi néhány hétben szusszanhatott volna egy kicsit, ám a pihenés – mint általában – ezúttal is csak hiú ábránd maradt.
Testvére angliai balesete miatt (Gergő a szupersport– 600-as vb futamán esett hatalmasat, és törte el a medencecsontját és mindkét csuklóját) napokat töltött egy brit kórházban a pótágyon fekve, szinte az egész éjszakát ébren töltve. Azután amikor hullafáradtan hazaérkezett, kezdhette az edzéseket, hogy formába lendüljön a török versenyhétvégére.
Mostanra azonban minden elcsitult (Gergőt hazaszállították, és most itthon lábadozik), már csak az isztambuli versenyre kell koncentrálnia. A török pálya környékén egyébként nincs túl barátságos idő: 13-14 Celsius-fokot mutat a hőmérő („Még jó, hogy hoztam nagykabátot meg a bőrruha alá téli alsót” – mondta Talmácsi), de ez itt megszokott, az utóbbi években sem volt másként.
Ami a csütörtöki, viszonylag nyugodt, edzés nélküli napon témát jelentett, az nem volt más, mint hogy a vb rendezője mindenkivel leszedette a fényvisszaverős rajtszámokat, mondván, az nem látszik jól a tévében, úgyhogy Talmácsinak a vadonatúj, világító sárga helyett vissza kellett térnie a teszteken használt piros-fehér-zöld 14-esre. („Nem baj, úgyis ezzel mentem a pályarekordot az idény elején, még az is lehet, hogy szerencsét hoz” – vélekedett optimistán a magyar pilóta, aki természetesen szeretné megtartani vb-éllovas pozícióját.)
Ami Talma Apriliáját illeti, nem érkeztek hozzá új alkatrészek, viszont a beállításokon változtattak, hogy még jobban kanyarodjon a motor. Az isztambuli aszfaltcsík tíz bal- és hat jobbkanyarból áll össze, és utóbbiakból kettő teli gázas, tehát nem gyilkolja a gumit.
„Jobban szeretem a balkanyarokat, mert jobban lehet használni a hátsó féket, hiszen hozzáfér a lábam, és talán előzni is könnyebb a balosokban” – így Talmácsi a pálya adottságairól. A 125-ös viadalnak ezúttal további két magyar résztvevője is lesz – szabadkártyával indul Győrffy Alen és a világbajnoki mezőny egyetlen női résztvevője, Kovács Nikolett. Nekik, kettőjüknek a legfontosabb, hogy megfussák a limitet (a 107 százalékos határon belül végezzenek az edzésen az éllovashoz képest), ugyanis akkor rajthoz állhatnának a vasárnapi viadalon is.
A 250 köbcentis kategória állandó magyar pilótája, Tóth Imre ennél többet remél – konkrétan pontszerzést.