A rajtrács első öt helyén öt különböző csapat pilótái foglalnak helyet magyar idő szerint vasárnap este hét órakor – elképesztően alakul a kanadai hétvége, pedig az eső egyelőre nem is játszik nagy szerepet. Szombat reggel elázott a Notre Dame-sziget a Szent Lőrinc-folyón Montrealban, de ezután elvonultak a felhők, és mire elkezdődött a szabadedzés, a pálya felszáradt.
Az, hogy Nico Rosberg megnyerte az egyórás délelőtti tréninget, már sejtette, hogy nem lesz szokványos az időmérés. A kvalifikáción Sebastian Vettel nem is vehetett részt, az egyik sikánban ugyanis úgy összetörte Toro Rosso-Ferrariját, hogy csapata képtelen volt összerakni az időmérőig (csapattársa, Sebastien Bourdais is találkozott a fallal, neki váltót kellett cserélni az autójában). Az edzés első két szakaszában Jenson Button gyengélkedése mel lett Rubens Barrichello pazar szereplése (a brazil az idén először jutott be a kvalifikáció harmadik szakaszába), valamint a Toyoták évadbeli leggyengébb produkciója (az istállónak először nincs autója az első öt sorban) volt feltűnő, no meg az, hogy Lewis Hamilton mindegyik szakaszban fölénnyel előzte meg a többieket.
Az első etapban egyedül ő ment 1:17 perc alá, a másodikban szintén három tizedet vert a másodikra (aki Felipe Massa volt), a harmadikban pedig az utolsó pillanatban előzte meg Robert Kubicát, több mint hat tizeddel. A tavalyi győztes utolérhetetlennek tűnik, száraz pályán mindenképpen kiemelkedik a mezőnyből. Ám az esőre továbbra is jó esélyt látnak a helyi meteorológusok, így elképzelhető, hogy a futamon a feje tetejére áll a sorrend (több pilóta szerint ehhez eső sem nagyok kell, az aszfalt felső rétege ugyanis a pálya néhány pontján feljött, és teljesen megszűnt a tapadás – a helyzet pedig körről körre romlik.).
Érdekes, hogy Massa a harmadik szakaszban nem tudta hozni korábbi formáját, és csak a hatodik rajtkockába került. Kimi Räikkönen a harmadik lett, miután Kubicától is kikapott (ki gondolta volna ezt a lengyel tavalyi balesetének pillanatában…?), és csupán tizenegy ezreddel előzte meg Fernando Alonsót, aki mindegyik szakaszban rendkívül kiegyensúlyozott és gyors volt, azaz van miben reménykednie. Az ötödik rajtkocka Nico Rosbergé, azaz a McLaren-Mercedest, a BMW-t, a Ferrarit és a Renault-t egy Williams-Toyota követi.
A verseny nyílt, nehéz jósolni, Hamilton tavalyi sikeréből és szombat délutáni formájából kiindulva talán csak az jelenthető ki, hogy száraz időben, megbízható „ezüstnyíllal” Hamiltont nehéz lesz megverni, és vb-ellenfelei számára az lesz a legfontosabb, hogy ne veszítsenek sok pontot a brittel szemben. Az üzemanyagmennyiségekről nem lehet tudni, a három élcsapat két-két pilótája közötti különbség azt sejteti, hogy más-más stratégiával vágnak neki a viadalnak.
Közben a csapatvezetők nekiláttak az új Concorde-szerződés megtárgyalásának, Bernie Ecclestone pedig cáfolta, hogy az autógyárakkal közösen szervezne az F1-hez hasonló, az FIA-tól független ellensorozatot.