A napokban megérkeznek a pilóták Magyarországra, hogy a Hungaroringen megvívjanak a világbajnoki pontokért. Remélhetőleg a 23. Magyar Nagydíj nem a balhékról, hanem a szép előzésekről és a színtiszta versenyzésről marad emlékezetes. Aggodalmunk nem az idény eddigi alakulásából fakad, abban ugyanis senki sem találhat kivetnivalót. Inkább a legutóbbi két itthoni GP-re gondolunk, hiszen a 2006-os és a 2007-es viadal egyaránt botránytól volt hangos. Tavalyelőtt Fernando Alonso és Michael Schumacher küzdött a világbajnoki címért, és bár a renault-s 11 pont előnnyel az élen állt a mogyoródi futam előtt, az előző három versenyen Schumi nyert, 25 pontról lefaragva hátrányát. A hangulat, főleg a két fő riválisé, feszült volt, Alonsót már az is felbosszantotta, hogy a pénteki szabadedzésen Robert Doornbos, a Red Bull tesztpilótája feltartotta. A spanyol válaszképpen a célegyenesben ráhúzta az autóját, „legyezett” a holland előtt, majd korán nagyot fékezett – majdnem ütközés lett a vége. A sportfelügyelők veszélyes vezetés miatt úgy döntöttek, megbüntetik a címvédőt: az időmérő mindhárom szakaszában két-két másodpercet hozzáadtak a legjobb eredményéhez.
Alonso nehezen fogadta el a döntést, Schumacher pedig páholyban érezte magát. Csakhogy szombat délelőtt, a harmadik szabadedzésen, amikor Jenson Button Hondájának felrobbanó motorja miatt törmelék került a pályára, piros zászlóval félbeszakították a körözést. Schumi a boxba menet, a sárga zászlós figyelmeztetés, azaz előzési tilalom ellenére elhúzott Robert Kubica BMW-je és Alonso Renault-ja mellett. Hiába mondta a német, hogy a spanyol szándékosan fékezett (amit az Alonso mögött haladó Kubica belső kamerás felvétele megerősíteni látszott), a büntetés az ő esetében sem maradt el: ugyanazt kapta, mint az ibériai.
Egyikük sem jutott be a legjobb tíz közé az időmérőn, Schumacher a 11., Alonso a 15. rajtkockából várhatta a rajtjelzést. Bár végül az utóbbi felverekedte magát az első helyig, később kiesett, akárcsak Schumi, aki három körrel a vége előtt adta fel a viadalt (a győzelmet pedig a motorcsere miatt megbüntetett, így csak a 14. helyről induló Button szerezte meg). Más kérdés, hogy a német így is kapott egy pontot, miután Kubicát kizárták.
Alonso tavaly sem úszta meg a sportfelügyelők előtti jelenését, sem a büntetést. A kémbotrány miatt eleve rossz volt a légkör a McLarennél, ahol a világbajnok és újonc csapattársa, Lewis Hamilton belháborúja sem javított a helyzeten. A vb-összesítésben Hamilton két ponttal vezetett Alonso előtt, míg a ferrarisok viszonylag nagy hátránnyal követték őket.
Az időmérő első két fázisában az angol bizonyult a leggyorsabbnak, így ő tűnt a legesélyesebbnek a rajtelsőségre. A harmadik szakaszban akkoriban még volt üzemanyag-égető fázis, és a McLarennél versenyről versenyre felváltva engedték előre a pilótákat, aki ugyanis elöl haladt, egy körrel többet megtehetett, mielőtt a mért köreit elkezdte volna, így könnyebb autóval nagyobb esélye nyílt a jó eredményre. Alonsónak kellett volna elöl mennie, de Hamilton beelőzött, és így a tervekkel ellentétben ő kapta meg a plusz kört.
Csapattársa erre megharagudott, és amikor az edzés végén a második mért kör előtt a boxba hajtottak, addig nem indult el a mögötte várakozó Hamilton elől, amíg túl késő nem lett a brit kerékcseréjéhez, és ahhoz, hogy utána még körbemenjen a pályán, majd elkezdje a mért kört, még mielőtt lejár a rendelkezésre álló idő. Alonso viszont még bőven időben volt, és gyors körével meg is szerezte a pole pozíciót. Hamilton és Ron Dennis is dühöngött: a spanyol az egész istállót lóvá tette – a hangulat az eddiginél is rosszabb lett.
Aztán jött, amire kevesen számítottak: a sportfelügyelők maguk elé hívatták Alonsót és Hamiltont, és a csapat belügyének számító akciózásban állást foglalva öt rajthellyel hátrébb küldték a rajtrácson a világbajnokot, a McLarennek pedig nem adták oda a hétvégén szerzett vb-pontjait. Hamilton nyert, Alonso csak a negyedik lett, és végül mindketten elbukták a vb-t Kimi Räikkönennel szemben.
Ez a két verseny már a történelem része, és bár ezek a botrányok is kellettek ahhoz, hogy a Magyar GP-ről beszéljen a világ, az érintettek és a szurkolók is szívesen eltekintettek volna tőlük. Igaz, gyakran egy jó futamhoz éppen az kell, hogy az esélyesek büntetés miatt a mezőny sűrűjéből rajtoljanak...