A Brawn-istálló kettős győzelmével ért véget az idénynyitó Ausztrál Nagydíj Melbourne-ben: Jenson Button az első helyről indulva a rajttól a célig vezetve diadalmaskodott, míg Rubens Barrichello rossz rajt után a hajrában zárkózott fel a második pozícióba. A téli teszteredmények ismeretében kijelenthetnénk, hogy érvényesült a papírforma, de a verseny alakulását tekintve nem feltétlenül csak Rubinho második helye volt szerencsés, Button győzelme is nagy veszélyben forgott. Az angol ugyanis hiába húzott el az elején, Sebastian Vettel végig a nyomában maradt, az utolsó körökben pedig Robert Kubicának volt jó esélye arra, hogy tönkretegye a Brawn mesebeli idényrajtját.
A verseny elején a Ferrari pilótái, valamint Kubica, Lewis Hamilton, Jarno Trulli és Sébastien Bourdais is a szuperlágy gumikat használta, amelyekről kiderült, hogy autótól függően öt-nyolc körön át nagyon gyorsak, de ezután rohamosan romlik a tapadásuk, körönként egy-egy másodperccel nő a köridő. A közepesen kemény abroncsok, amelyekkel hosszú távon kiegyensúlyozott teljesítményt lehet nyújtani, a többiek előnyére vált, és úgy tűnt, a szuperlággyal rajtolók nagy hibát követtek el.
Csakhogy Nakadzsima Kazuki a verseny 18. körében a falnak ütközött, jött a biztonsági autó, és a gumiválasztásból szerzett nagy előnyök egy csapásra elfogytak. Ez még nem lett volna gond az első két helyen haladó Button és Vettel számára, a bajok akkor kezdődtek, amikor 12 körrel a vége előtt kimentek a boxba utolsó szervizelésükre, amelyen megkapták a maguk szuperlágy gumijait.
Button rövid távon sem volt gyors rajtuk, képtelen volt lemenni 1:29 perc alá, pedig a keményebb keverékkel szinte végig az alatt voltak az időeredményei. Vettellel ugyanez volt a helyzet, csak a szuperlágy gumikon szorult 1:29-en kívülre, ráadásul eredményei közelebb voltak az 1:30-hoz, mint az 1:29-hez. Közben Kubica a közepesen kemény abroncsokon 1:28.8-1:29.3 perces körökkel zárkózott fel, s három körrel a vége előtt már Vettel nyomában volt.
Nico Rosberget, aki három körrel Button és Kubica előtt ment ki kerékcserére, ekkor már könnyedén előzgették a többiek, a német alig bírta a pályán tartani autóját. Jó esély volt rá, hogy Kubica Vettel megelőzése után egy kör alatt lefaragja Buttonnal szembeni hátrányát, és egy teljes köre lett volna arra is, hogy megelőzze az angolt. Ám kérdés, hogy Button autója lelassult volna, vagy jobban kezelte volna az abroncsait, mint a Williams-Toyota. A BMW vezetősége biztos benne, hogy Kubica nyert volna, ha nem ütközik össze Vettellel.
Ám a második kanyarból kijövet a csúszós gumija miatt hibázó Vettelre felzárkózott a lengyel, és a harmadik kanyarban már támadott. Vettel nem hagyta magát, amikor viszont beletörődött, hogy nem nyerheti meg ezt a csatát, már késő volt. Hiába fékezett, a Red Bull-Renault a BMW felé csúszott. Amikor összeértek, azonnal letört Vettel autójának első vezetőszárnya, és az autó ebben a pillanatban kifelé kezdett csúszni, kipörgetve Kubicát, akinek első légterelőjére ráment Vettel első kereke.
Hiába mentek tovább, első légterelő nélkül az autó tapadása megszűnt, Kubica a következő kanyarban a falnak csapódott. Vettel három kerékkel ment még egy kört, bízva abban, hogy autója a biztonsági autó mögött be tud jönni pontszerző helyre, de végül feladta. Viszont a Red Bullt 50 ezer dollárra megbüntették, mert arra utasította a pilótát, hogy a veszélyes autóval is maradjon a pályán. Vettel azonnal beismerte, hogy hibázott, amiért a Malajziai Nagydíjon tíz rajthellyel visszasorolják.
A csetepaté, illetve a Ferrarik gyengélkedése miatt a rajtnál beragadó Barrichello feljött a második helyre, a boxból induló Jarno Trulli pedig a harmadikra. Az olaszt azonban megbüntették (szombat után még egyszer), a 12. helyre sorolták, mert miután a biztonsági autó mögött kicsúszott, és Hamilton mögé került, visszaelőzte a címvédőt – aki így feljött a harmadik helyre.
És a végén ez lett a verseny legnagyobb meglepetése…