Zivataros idők járnak

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2009.04.02. 23:18
Címkék
Miközben Sepangban mindenki a vasárnap esedékes vihar miatt izgul, ismét módosították az Ausztrál Nagydíj végeredményét: Jarno Trulli visszakapta harmadik helyét, míg Lewis Hamiltont utólag kizárták.

Felhős idő fogadta a versenyzőket csütörtökön Sepangban, délutánra elsötétedett az ég, és hatalmas vihar csapott le a vasárnapi versenynek otthont adó pályára. A gépátvétel ellenére üres volt a boxutca, csak azok a szerelők merészkedtek ki, akiknek feltétlenül muszáj volt. Mivel mostanában ilyen az idő, nem sok jóra lehet számítani a következő napokban sem. Péntekre ugyan napsütéses időt ígértek, de szombatra és vasárnapra 80 százalék esélyt adnak arra, hogy esni fog.

Remélhetőleg a verseny megrendezése nem kerül veszélybe, mindenesetre a délutáni kezdés nagy hátránya, hogy nem lehet halogatni a rajtot: ha a körülmények nem teszik lehetővé a száguldást, legfeljebb a biztonsági autó mögött köröznek a versenyzők, mielőtt véget vetnek az értelmetlen menetelésnek. Ha már befolyásolni nem lehet az időjárást, bízzunk abban, hogy az égiek megkímélik az F1-et!

Van elég gond így is, az Ausztrál GP végeredményét például csütörtökön Malajziában módosították legutóbb (de nem végleg: a többiek szerint nem az új szabályok szellemiségének megfelelően megépített diffúzort használó három csapat ügyét április 14-én tárgyalják meg). E szerint a Melbourne-ben Jenson Buttonnal és Rubens Barrichellóval pezsgőző Jarno Trulli visszakapta harmadik helyét, míg Lewis Hamiltont megfosztották az Albert Parkban szerzett pontjaitól. Vasárnap még Trulli kapott 25 másodperces utólagos időbüntetést, amiért a biztonsági autó mögött megelőzte Hamiltont, aki akkor ment el mellette, amikor – szintén a safety car mögött – az olasz lesodródott a pályáról, és éppen visszafelé igyekezett.

Miután a Toyota nem látott esélyt az ítélet megfordítására, lemondott a fellebbezésről, de az FIA illetékes bizottsága úgy döntött, újratárgyalja az ügyet. Okként olyan bizonyítékok szolgáltak, amelyek az ügy melbourne-i megbeszélésén nem voltak a sportfelügyelők birtokában: Hamilton sajtónak tett nyilatkozata, hogy a csapat utasította, intse maga elé Trullit, illetve a címvédő és istállója közötti rádióbeszélgetés, amely során közölték vele, hogy el kell engednie az olaszt.

Ebből azt a következtetést vonták le, hogy a McLaren pilótája félrevezette Trullit, s utólag kizárták Hamiltont az idénynyitóról, azaz törölték az eredményét. Az angolt és istállóját azzal is vádolják, hogy szándékosan félrevezette az ausztráliai sportfelügyelőket, amikor tagadta, hogy elengedte volna a toyotást, ezért további büntetés sem zárható ki.

Trulli visszakapta harmadik helyét, így a végeredmény szerint a kettős győzelmet arató Brawn-istálló mögött a Toyota pilótája szerezte meg a harmadik pozíciót. Hamilton, aki tavaly öt különböző esetben kapott büntetést, a mostani évadot is így kezdi, pedig a nyilvánosságra hozott rádióbeszélgetésből, amelyet a csapattal folytatott, kiderült, hogy részéről nyoma sem volt rossz szándéknak. Mindvégig igyekezett sportszerűen megoldani a helyzetet, többször is visszakérdezett, szabályos-e, amit tett, de a csapat csak húzta az időt, és nem foglalt állást az ügyben. Martin Whitmarsh csapatvezető elárulta, Charlie Whiting versenyigazgatóval próbálták felvenni a kapcsolatot, de túl elfoglalt volt, s nem ért rá velük foglalkozni. Ugyanakkor az istálló úgy vélte, az FIA számára az idén elérhetővé tett rádióbeszélgetés ismeretében hozta meg döntését a melbourne-i testület.

A McLaren végül kijelentette: nem fellebbez az ügyben.

Ezzel rá is térhetünk a Malajziai GP-re, amelynek elején több csapat jelezte: újra észrevételt nyújt be a Brawn, a Toyota és a Williams diffúzoráról, hátha ezúttal nem engedélyezik az eszközök használatát.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik