Bűnbakot talált a McLaren

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2009.04.05. 01:32
Címkék
A McLarennél Dave Ryan sportigazgató vitte el a balhét Lewis Hamilton ausztráliai kizárását követően. Sepangban a Ferrari remeklésével indult a hétvége, Sebastian Vettel után Rubens Barrichello is büntetésre számíthat.

Azután, hogy a Brawn kettős győzelemmel kezdte az idényt Ausztráliában, s elfoglalta a szaksajtó címlapjait, a Malajziai GP első napján ismét az elmúlt két év meghatározó két csapata, a Ferrari és a McLaren került a rivaldafénybe, igaz, más-más okból. A Scuderia a második szabadedzésen utolérhetetlen volt, míg a McLarennél fegyelmi gondok borzolják a kedélyeket.

Kezdjük a brit csapattal, amelynek sportigazgatóját, Dave Ryant pénteken felfüggesztette állásából és hazaküldte Nagy-Britanniába Martin Whitmarsh csapatfőnök. Az indok a hazugság volt, a csapatot ugyanis Lewis Hamilton mellett Ryan képviselte Ausztráliában a verseny után a sportfelügyelő bizottság előtt, amikor Jarno Trulli biztonsági autó mögötti előzését tárgyalták. Ryan akkor tagadta, hogy Hamiltont arra utasították volna, engedje maga elé, azaz kényszerítse szabálytalanságra Trullit (aki korábban lesodródott a pályáról, s így került a címvédő pilóta mögé), viszont később, az olasz pilóta megbüntetése után nyilvánosságra került a csapat és Hamilton közötti rádióbeszélgetés, amelyből kiderült, hogy igenis volt parancs, méghozzá nem is egy.

Ryan ráadásul belerángatta a hazugságba Hamiltont is, akitől az igazság kiderülése után elvették melbourne-i pontjait. Az 54 esztendős Ryan, aki 1974-ben szerelőként csatlakozott a gárdához, elfogadta a döntést, így vélhetően véget ért mclarenes pályafutása. Whitmarsh szerint ezzel le is lehet zárni az ügyet, hiszen mint mondta, Ryan egyedül döntött arról, mit mond a sportfelügyelőknek, és ezért végül egyedül vitte el a balhét.

Azaz mégsem: pénteken a brit bulvárlapok Hamiltont támadták, hazugnak nevezték a világbajnokot, akit pénteken kiültetett a McLaren vezérkara az újságírók elé. Ott a versenyző beismerte, hogy nem mondott igazat.

„Amikor a felügyelőtestület elé mentem, az volt a szándékom, hogy elmondom az igazat, de Dave megtévesztett, és azt mondta, ne áruljam el, miről beszéltünk a rádión – mondta Hamilton. – Nagyon sajnálom, amit tettem, még sohasem éreztem magam ilyen rosszul. Borzasztó ez a helyzet, bocsánatot kérek mindenkitől.”

A tavalyi világbajnoki címet leszámítva nem túl rózsás Hamilton helyzete a McLarennél. Első évében, 2007-ben kémkedés miatt kizárták a csapatot a konstruktőr-vb-ből, tavaly öt különböző esetben büntették meg. Fernando Alonso, aki két éve Hamilton csapattársa volt, és hároméves szerződését az első közös idény után felbontva haraggal távozott a wokingiaktól, úgy véli, nem először hazudtak a McLaren vezetői.

„Nem először vettek részt ilyen tárgyaláson, és nem is először hazudtak – mondta Alonso. – Biztos voltam benne, hogy előbb-utóbb elkapják őket. Velem sem voltak korrektek, amikor elbuktam velük a vébét.”

Alonso pénteken csak 32 kört tett meg a kétszer másfél órás tréningezésen, a spanyolt ugyanis fülgyulladás zavarja. Elárulta, az időmérőn legjobb esetben is kilencvenszázalékos állapotban lesz, de reméli, a versenyen el tud indulni. A Malajziát sújtó ítéletidő pénteken megkímélte a versenyzőket, az esőfelhők elkerülték a pályát, de szombatra és vasárnapra esőt ígérnek. Ha vasárnap késő délután (helyi idő szerint ötkor lesz a rajt) vihar lesz, az is előfordulhat, hogy végig a safety car mögött halad a mezőny, előzni tilos lesz, azaz lehet, hogy szombaton minden idők legfontosabb időmérő edzése következik.

A Ferrari felkészült, Kimi Räikkönen és Felipe Massa a tavalyi idényt idézve mindenkinél gyorsabb volt, a Ferrari kettőse zárta az élen a délutáni szabadedzést (délelőtt Nico Rosberg és Nakadzsima Kazuki remekelt a Williams-Toyotákkal). A pont nélkül álló Scuderia nem lehet teljesen elégedett, Räikkönen autójában ugyanis délelőtt a KERS meghibásodásakor megtelt füsttel a pilótafülke.

A Red Bull ezúttal is remek, Sebastian Vettel a harmadik legjobb időt érte el. A németnek azonban számolnia kell a tíz rajthelyes büntetéssel, amelyet még Melbourne-ben róttak ki rá a Robert Kubicával való ütközése miatt. Szintén büntetést kap Rubens Barrichello, a Brawn brazil versenyzője, akinek váltócsere miatt öt rajthellyel kell hátrébb mennie annál a pozíciónál, amelyet az időmérőn elér.

A Brawn pilótái pénteken a hatodik és a hetedik helyet szerezték meg, miközben az autó rossz egyensúlyára panaszkodtak. Még van idő helyrehozni a hibát, de ki tudja, lehet, hogy a csapat számára hosszú távon jót tenne a sikertelen Malajziai Nagydíj. Ezt követően ugyanis április 14-én megtárgyalják a diffúzorügyet (a szabálytalanságot kiáltók közé hivatalosan is bekerült a BMW), amelynek ítélethozatalakor vélhetően az addig elért eredmények is számítanak majd. Az írott szabályoknak ugyanis megfelelnek a Brawn, a Toyota és a Williams autói, de az F1-ről van szó, és itt a rengeteg pénz miatt legalább annyira fontos a show, mint a sport, és ahhoz, hogy minél izgalmasabb legyen a világbajnokság, olykor furcsa döntésekkel járulnak hozzá.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik