Remélem, nem sértem meg, de a bennfenteseken kívül kevesen tudják, mi egy bowman feladata a hajón. Pontosítok: mi Németh Áron feladata az RC44-esen? Remélem, nem sértem meg, de a bennfenteseken kívül kevesen tudják, mi egy bowman feladata a hajón. Pontosítok: mi Németh Áron feladata az RC44-esen?
Először is én felelek a hajó műszaki állapotáért, hogy verseny közben minden rendben legyen. Bowmanként pedig a hajó elejében vagyok, én intézem az orrvitorlacseréket, a széltől függően. Plusz a rajtnál is fontos a feladatom, mert ugye ott az a lényeg, hogy idejében haladjunk át a rajtvonalon, minél jobb pozícióban. A kormányos ilyenkor a vitorláktól nem lát ki annyira, én viszont elöl vagyok, tudok segíteni neki.
Nem új ez a feladat önnek, hiszen lényegesen nagyobb hajókon, az óceánon is kipróbálta már magát…
Öt évig éltem Ausztráliában, ahol tényleg nagyon jó vitorlázókkal remek versenyeken vettem részt, egyszer például a híres Sydney–Hobarton is. A legtöbb hajó, amelyhez ott volt szerencsém, szerkezetileg más, mint az RC, de tapasztalatszerzés szempontjából mindenképpen hasznos volt az óceánon eltöltött idő.
A legnagyobb ottani kalandja?
Egyszer Ausztráliából vittünk át egy kilencvennyolc lábas hajót Új-Zélandra. A legénység nagy része a világ élvonalába tartozott, és mindenki tapasztalt vitorlázó volt, mégis többen tengeribetegek lettünk, amikor három napon keresztül hatméteres hullámok csapkodtak körülöttünk a nagy szél miatt. Az egyik ablak is betört, én éppen aludtam akkor, s mire felébredtem, a többiek különböző bútordarabokkal torlaszolták el nyílást – a törülközőm volt a szigetelés. Ezt csak utólag vettem észre. Egy másik alkalommal meg kigyulladt egy hálózsák a hajón. Tudni kell, ezek a hajók pillanatok alatt képesek leégni, ám szerencsére el tudtuk oltani a tüzet: a kapitánnyal ketten poroltóztunk, a többieket felküldtük a fedélzetre. A végén a víztől és a portól jó nagy sár lett.
Kecsegtet ugyanilyen kalandokkal az RC?
Ha ugyanilyenekkel nem is, hasonlókkal mindenképpen. Azért csatlakoztam a csapathoz, mert tervezzük, hogy részt veszünk az ezen hajók számára kiírt sorozaton, amelyen a vitorlázás Formula–1-es menői, az Amerika kupások indulnak. Megnéztünk egy ilyen versenyt, s egyelőre messze vagyunk tőlük, de engem éppen a kihívás vonz.
Az első ilyen a Kékszalag lesz, néhány hét múlva. Mire számít?
Három nagy ellenfelünk van, akik a tavalyi versenyen előttünk voltak. Ők most is gyors hajóval indulnak, de nem tudjuk, mire számíthatunk valójában. Az biztos, nagyobb szélben nekünk van nagyobb esélyünk, de ha a szokványos balatoni szellő lengedez a verseny idején, kiélezett küzdelemre számíthatunk.