A nyolc Formula–1-es csapatot tömörítő FOTA csütörtök éjszaka bejelentette, nem fogadja el Max Mosley szerdai ultimátumát, és saját versenysorozatot indít. A Ferrari, a BMW, a Toyota, a Brawn, a Renault, a McLaren, a Red Bull és a Toro Rosso képviselői egy nappal az FIA által megszabott határidő előtt mondtak le arról, hogy megegyezzenek a Formula–1-et irányító szervezettel a jövő évi szabályokról.
„A tervezett szabályok miatt a sportág alapvető elvei csorbultak volna, ami tarthatatlan – hangzik a FOTA magyarázata. – Istállóink ezért visszamondjákfeltételes nevezésüket a 2010-es világbajnoki sorozatba, és önálló bajnokság létrehozásán kezdenek el dolgozni. Az új sorozatban átlátható lesz az irányítás, mindenkire azonos szabályok vonatkoznak, és mindenkinek alacsonyabbak lesznek a költségei. A leghíresebb márkák és versenyzők ebben a szériában fognak szerepelni, mert ez lesz az autósport csúcskategóriája.”
Azaz hivatalosan is megszületett az ellensorozat ötlete, így valós fenyegetéssé vált a szakadás. Elképzelhető, hogy csakúgy, mint 13 éve a tengerentúlon az IRL és a CART esetében, bekövetkezik a széthullás, ami a történtek fényében a lehető legrosszabb végkifejlet. A FOTA a jelek szerint nem enged eredeti elképzeléseiből, csak azért is ragaszkodik saját szabályrendszeréhez. Szüksége volt a határozottságra azután, hogy Max Mosley FIA-elnök és Bernie Ecclestone évekig hangoztatta, az istállók képtelenek egységes álláspontot kialakítani.
Igazukat azt követően is próbálták bizonyítani, hogy létrejött a FOTA, több olyan lépésük is akadt, amelyek célja az istállók egységének megbontása volt. A legfeltűnőbb a diffúzorügy. Az ominózus alkatrész szabályosságával kapcsolatban az FIA ahelyett, hogy az idény előtt állást foglalt volna, inkább egymásnak ugrasztotta a csapatokat.
„Az FIA és az F1 gazdasági jogainak tulajdonosa éveken át azt kérte, hogy nekünk, csapatoknak legyen egységes álláspontunk. Most, hogy van, valóságos mozgalom keretében próbálja megbontani a FOTA egységét. Miután rájött, hogy ez nem sikerülhet, egyszerűen átnézett rajtunk, amit nem fogadunk el” – állt a közleményben. Pedig szerdán úgy tűnt, lehet megoldás, hiszen már csak apró részletekben tért el az istállók szabálytervezete Max Mosleyétól. Egyesek szerint Mosley lemondása és a szabályalkotás csapatokra való átruházása már elég lenne a FOTA-nak ahhoz, hogy meggondolja magát, míg más vélemények szerint a szabályok csak egy részét tették ki a sportág jövőjéről szóló vitának.
A FOTA eddig nem verte nagydobra, hogy az FIA mellett Bernie Ecclestone-nal szemben is voltak, vannak követelései, nagyobb részt akar a csapatoknak a televíziós, nagydíjszervezési és reklámbevételekből. Most viszont jelezte, van olyan istálló, amely még a 2006-os idényre ígért pénzét sem kapta meg, nem beszélve a többiről.
Ecclestone-nak is meg van kötve a keze, hiszen amikor évekkel ezelőtt többször is gazdát cserélt az előbb említett jogokat birtokló és kezelő cég (Formula One Group) többségi tulajdona, jó néhány banktól óriási hitelt kellett felvenni, és a jelenlegi tulajdonosnak még évekig fizetnie kell az évente több mint 250 millió dolláros részletet. Ám úgy tűnik, Ecclestone nélkül nem lesz béke, az F1 gazdasági vezetőjének el kell fogadnia a csapatok követeléseit, ha egyben akarja tartani a sorozatot – ami alapfeltétele annak, hogy továbbra is meglegyen a bevétel, amelyből fizetni tudja a részleteket. A bennfentes Formula Money magazin szerint a nyolc istálló nélkül évente 2.2 milliárd dolláros pénzforgalomtól esne el az F1.
Ecclestone másik esélye a bíróság lehet, a Ferrari, a Red Bull és a Toro Rosso ugyanis az FIA és a Formula One Group szerint 2012-ig elkötelezte magát az F1es szereplés mellett, ezért a múlt pénteki rajtlistán nem is voltak a feltételesen elfogadott csapatok között. Ha az FIA és Ecclestone perel, és nyer a bíróságon, a három gárdának kötelező maradnia, vagy olyan hatalmas összegért vásárolhatja ki magát a szerződésből, hogy talán bele is rokkan. Ha viszont a három csapat nyer, a Formula–1 nagy bajba kerül.
Az FIA már jelezte, nem ad annál többet az istállóknak, mint amennyit Mosley szerdán ígért, és készen áll arra, hogy szombaton kibocsássa az új 2010-es csapatlistát – ezen a feltétel nélkül nevező Williams és Force India, valamint a Manor, Campos, USF1 hármas mellett több újonc szerepel majd, valamint akarata ellenére a Ferrari, a Red Bull és a Toro Rosso. Nagy kérdés, hogy az előzetes listáról lemaradó újoncok hogyan reagálnak, hiszen nem a nagyok helyett, hanem mellettük akartak szerepelni az F1-ben. Több jelentkező, köztük a Lola, már vissza is vonta nevezését, és a Force India elöljárói is jelezték, átgondolják, hogyan tovább.
A versenyzők a FOTA pártján állnak, az érintett nyolc csapat pilótái szívesen követik istállójukat az új sorozatba, és ennek jó néhányan hangot is adtak (lásd a Véleményekben!). Kérdés azonban, hogy képesek-e a szakadárok új sorozatot létrehozni, hiszen néhány hónapon belül versenypályákkal és tévétársaságokkal kell szerződést kötniük. Észszerű megoldásnak tűnik egy már létező versenysorozat felvásárlása, azzal együtt több szerződéskötést megspórolna a széria. Így is hatalmas munka vár azonban a csapatokra, már ha komolyan gondolják az elszakadást és az új sorozat létrehozását.
Ám valószínűbb, hogy ez is csak blöff, üzenet, hog y a csapatokat komolyan kell venni.