Az elmúlt hetekben több hír látott napvilágot arról, hogy az idei Magyar Nagydíjon nem születik nézőrekord, azaz a jövő hét végén a Hungaroringen megtartandó verseny hétvégéjének látogatottsága elmarad a legutóbbi évek átlagától. Ez persze nem meglepő, hiszen szinte minden pályán érzékelhető volt ez a jelenség, Malajziában, Kínában, Bahreinben és Törökországban kellemetlen volt az üres lelátók látványa. Csak Nagy-Britanniában és Németországban nem volt visszaesés, de ez Jenson Button és Sebastian Vettel idei remeklésének ugyanúgy betudható, mint annak, hogy mindkét országban veszélybe került a jövő évi nagydíj megrendezése.
A nézőszám visszaesése elsősorban a gazdasági válsággal magyarázható, az emberek nagyon megnézik, mire adnak ki pénzt, mellőzik a luxuskiadásokat, ezek közé sorolható a Formula–1-es futamlátogatás is. Több iparág mellett az idegenforgalomból élő cégek – az utazási irodák és a szállodák – is megsínylik a válságot. Páros években rendszerint az olimpia, illetve a nagy futballesemények (vb és Eb) szívják el az utazókat más turistacélpontoktól. Az idén azonban nem javult a helyzet a tavalyi visszaeséshez képest.
A másik ok az erőviszonyok felborulása, a nagy szurkolóbázisú Ferrari és McLaren helyett két olyan istálló csatázik a futamgyőzelmekért, amelyek az idény előtt (jogelődjük révén) összesen két futamot nyertek meg. A futballból is hozhatunk példát arra, hogy nem mindegy, kik alkotják az elitet: a Bajnokok Ligája idei Barcelona–Manchester United döntőjét csak Nyugat-Európában többen látták, mint a 2004-es Porto–Monaco finálét a teljes kontinensen, beleértve Oroszországot. Hiába versenyez osztrák licenccel a Red Bull, nyugati szomszédaink a győzelmek után felcsendülő himnuszuk után sem tudnak azonosulni a Nagy-Britanniában működő gárdával. Sikereikkel a Brawnhoz hasonlóan világszerte, így Magyarországon is sok szurkolót szereznek maguknak, de számuk így is elenyésző a korábbi évek, évtizedek sikercsapatainak rajongóihoz képest.
A nézők fő vonulatát tehát az idén is a Ferrari, a McLaren, valamint Fernando Alonso és a lengyel Robert Kubica szurkolói alkotják. Ebből a szempontból csupa jó hír, hogy a McLaren legutóbbi fejlesztéseivel Lewis Hamilton Németországban a szabadedzéseken, az időmérőn, sőt még a rajtnál is rég nem látott formát mutatott, hogy Felipe Massa az idén először felállhatott a dobogóra, és hogy Fernando Alonso futotta a Német Nagydíj leggyorsabb körét. Azaz – Kubicát leszámítva – mindannyian biztató formát mutatnak, és hisznek abban, hogy lehet keresnivalójuk a Magyar Nagydíjon.
„A Ferrari elvileg erős lesz a Hungaroringen, hiszen sok a lassú kanyar – mondta Kimi Räikkönen, a Monacói Nagydíj harmadik helyezettje. – A magas hőmérséklet is a kezünkre játszik, jó lenne ismét dobogóra állni.”
„A Nürburgringen nagyon jó érzés volt az autót vezetni, hiszek abban, hogy mostantól a dobogós helyekért csatázhatok. Két hete senki sem gondolta volna, hogy a Brawnok feltartanak, de így történt” – mondta Alonso.
Az idény két meglepetéscsapata és a legutóbbi három év vb-címeit egymás között elosztó hármas mellett a Toyota, a Williams és a Red Bull évközi fejlesztéseinek nagy részét megkapó Toro Rosso is nagy előrelépésre számít. Érdekesek lesznek az esélylatolgatások, talán minden korábbinál nehezebb megjósolni, ki nyeri meg a Magyar GP-t.
A pályán érdekes események várhatók, a szurkolók egy része viszont már csütörtökön túljuthat a Magyar Nagydíj csúcspontján: az elmúlt évekhez hasonlóan az idén is megrendezik a jegyet megvásárolók számára a boxlátogatást. A csapatok egyezségének értelmében ebben az évben nemcsak az autókat lehet testközelből látni, több csapat pilótái autogramot osztanak a garázsuk előtt.