Mint beszámoltunk róla, a Go Ahead Eagles nyerte meg hétfőn a Holland Kupát, miután tizenegyespárbajban felülmúlta az AZ Alkmaart. A deventeri csapat zöld fürdőköpenyben ünnepelte története első kupagyőzelmét, ami jópofának, de mégis különösnek tűnik. A korábbi hatszoros holland válogatott csatár, Michael Mols – aki a Feyenoorddal nyert kupát 2008-ban – egyszer azt mondta, a felesége máig szinte mindennap abban flangál otthon. Persze eredetileg nem ezért kaptak fürdőköpenyt a győztesek több mint száz évvel ezelőtt – az okokat a német Kicker fedte fel cikkében.
A játékosok fürdőköpenyt először 1912-ben kaptak a Zilveren Bal (Ezüstlabda) döntője után. „Kees van Hasselt egy nagy adag fürdőköpenyt hozott Scheveningenből, és minden játékos kapott egyet, sőt még a játékvezető is” – írta akkor a Het Sportsblad című újság. Van Hasselt a futball úttörőjének számít Hollandiában, aki a válogatott első szövetségi kapitánya volt (1901 és 1904 között még nem hivatalosan, majd 1905 és 1908 között már igen, és ő irányította a nemzeti csapatot az első hivatalos mérkőzésén, amikor 1–1-et játszottak a belgákkal), és 1901-ben megalapította a Zilveren Balt, majd 11 évvel később megjelent a fürdőköpenyekkel, mivel aggódott a labdarúgók egészsége miatt.
„Praktikus oka volt – mondta Jurryt van de Vooren holland sporttörténész a NOS televíziócsatornának 2018-ban. – Akkoriban a polgármester beszédet mondott a játékosoknak a meccs után, s mire végzett, a futballisták már félig halálra fagytak.”
Az Algemeen Handelsblad napilap is dicsérte akkoriban Van Hasselt ötletét: „Kiváló módszer a megfázás megelőzésére, hiszen a döntő után mindenki izzad, és a trófea ünnepélyes átadását várva könnyen megfázhat.”
A profi futball csak 1954-ben vette kezdetét Hollandiában, s két évvel később megszűnt a Zilveren Bal – öt esztendővel Van Hasselt halálát követően. Ennek ellenére néha osztottak ki – becsomagolt – fürdőköpenyeket a Holland Kupa (melyet 1898-ban alapítottak, tehát a két sorozat sokáig párhuzamosan futott) döntője után, majd ez egy időre feledésbe merült, de a hagyományt 1995-ben feltámasztották. Ebben az évben lett az Amstel sörmárka a kupasorozat névadó szponzora, s a cégnél azt a marketingfogást ötlötték ki, hogy a győztes piros, a vesztes fehér köpenyt kap a finálé után, mivel ezek a márka színei.
Az Amstel 2005-ig maradt szponzor, ezt követően egy évig a Gatorade nevét viselte a sorozat, majd visszatértek a hagyományos KNVB Beker elnevezéshez – a KNVB a Holland Királyi Labdarúgó-szövetség nevének rövidítése, míg a beker szó kupát jelent –, a fürdőköpeny pedig maradt, aminek talán sok mezszponzor nem örül, hiszen így legtöbbször nem látszik a lógójuk. Jelenleg a TOTO sportfogadással, lottóval és egyéb szerencsejátékkal foglalkozó cég a szponzor, így most zöld fürdőköpeny jár a győztesnek, a vesztes pedig vigaszdíjul fehér színűt kap.