A napokban jelentették be a Newcastle Utd. vezetői, hogy új szponzori szerződést írtak alá a következő szezonra, ami tovább erősítheti a klub jó anyagi helyzetét. Az új szponzor a Wonga lett, akik pénzügyi szolgáltatók, tehát az előző években megszokott vonalon haladunk tovább (Northern Rock, Virgin Money). A szóban forgó megállapodás a következő szezonban lép életbe, így a mezünk újra változni fog, és egy világoskék szponzori logót fog magán viselni, ahogyan azt a képen Demba Ba is illusztrálja.A napokban jelentették be a Newcastle Utd. vezetői, hogy új szponzori szerződést írtak alá a következő szezonra, ami tovább erősítheti a klub jó anyagi helyzetét. Az új szponzor a Wonga lett, akik pénzügyi szolgáltatók, tehát az előző években megszokott vonalon haladunk tovább (Northern Rock, Virgin Money). A szóban forgó megállapodás a következő szezonban lép életbe, így a mezünk újra változni fog, és egy világoskék szponzori logót fog magán viselni, ahogyan azt a képen Demba Ba is illusztrálja.
A megállapodás részleteit sokáig titkolták, és nem is nagyon akarják nyilvánosságra hozni, de hozzávetőlegesen éves szinten 8 millió fontot kap a Newcastle a mezszponzori megállapodásból, valamint ezen felül 1,5 millió fontot fog adni az utánpótlás akadémiának és annak a Newcastle Utd-el szoros kapcsolatban álló alapítványnak, amely a környékbeli fiatalok szociális és anyagi helyzetén szeretne javítani, és szebb jövőt biztosítani.
Ha azt nézzük, hogy a Virgin Money-val kötött megállapodás 20 millió font volt két évre, akkor láthatjuk, hogy nem biztos az, hogy előrébb tartunk az anyagi ranglétrán. Viszont ha azt is hozzávesszük, hogy a Wonga megvásárolta a stadionhoz kapcsolódó névválasztási jogot, és a régi hagyományoknak megfelelően visszaállíttatta St. James' Parknak, akkor látjuk, hogy többet kaptunk évi 8 milliótól. Igaz, hogy mindenki a régi nevén hívta a szurkolók körében, ez soha nem változott, de egy-két napon belül visszakerülnek a régi feliratok. Ennek ellenére mégsem tűnik el az a sok gusztustalan Sports Direct-es felirat. Ha ez is hozzávesszük, sokkal többet kaptunk, mint az előző szponzortól.
De mire ez a nagy jószívűség? A Wonga egy olyan pénzügyi szolgáltató, akinek nincs érdekeltsége a szigetországon kívül, tehát nem akarja jobban reklámozni magát, mint amit a brittek elvárnak. Az, hogy az egyik legpatinásabb stadion nevét visszaállították az egyik legnagyobb húzás lehet a saját marketingeseiktől, hiszen a St. James' Park az egész Premier League-ben az egyik legnagyobb név és jelkép az angolok körében. Eddig így rendben is van, hiszen pénzt is kapunk, dicsőséges nevünket is visszakapjuk, de azért ez sem fenékig tejfel. A Wonga ellen több eljárás folyik az magyar Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének Angliában megfelelő szervezete által, mivel szóban forgó cég olyan hitelkamatok mellett nyújt pénzügyi szolgáltatást, ami kiverte a biztosítékot néhány embernél. Ugye hazai viszonylatban is van olyan szolgáltató, aki rövid bírálat után, kis összegeket rövid időre kölcsön ad, és utána horribilis pénzt kell visszafizetni. Hát ez más országokban sincs másképp.
Egy kis matek Wonga fejjel: Ha az ember bemegy a Wongához és kér 1 fontot, amit 30 nap múlva akar visszafizetni, akkor ennek a bizonyos nagy vállalkozó szellemmel bíró emberkének az egy hónap lejárta után 8,42 fontot kell visszafizetnie. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy 842% THM mellett hitelez a bank minden összeget, de azért reprezentálja a szervezet működését.
Ezek mellett nem is csodálom, ha az emberek jó kedvében akar járni ez a pénzügyi szervezet, hiszen nem lehet valami közkedvelt hazájában. Természetesen ahogyan itthon is, kint is meg vannak azok a szituációk, élethelyzetek és személyek, akiknek kénytelen-kelletlen ilyen eszközökhöz kell nyúlniuk saját pénzügyi helyzetük átmeneti stabilizációjának érdekében.
Hát ennyit a mi szponzorunk tevékenységéről, reputációjáról és világszemléletéről. Innentől kezdve mindenki eldöntheti, hogy jó-e az, ha a Newcastle Utd. neve összefonódik egy ilyen cég nevével, vagy sem. Valamint innentől kezdve nem is lepődök meg, hogy nem akarták a Wonga Field, vagy a Wonga Stadium nevet adni, hiszen okkor az ember érezhette volna magát úgy, hogy ha megveszi a jegyét 10 fontért befelé, akkor aggódva jön ki, hogy nem kérik-e el tőle kifelé menet a maradék 74,2 fontot a bank hitelezési politikájának megfelelően.
Az üzletről minden érintett fél megszólalt és elmondta a véleményét:
Derek Llambias (Newcastle igazgatója):
"Csapatot építünk aminek a legmagasabb szinten kell teljesítenie. Mindenki tudja, hogy az erős reklám program meghatározó része ennek az építkezésnek, ezért vagyok elégedett a Wongával kötött szerződés miatt. Így a Wonga egyike lett a legnagyobb szponzorainknak a Puma és a Sports Direct mellett."
Errol Damelin (Wonga igazgatója):
"A Wongát soha nem érdekelte az, hogy saját magáról nevezze el a stadiont. Ez nem az amit a szurkolók akarnak, szeretnének, és a foci a szurkolókról, a szurkolóknak szól. Ez volt az egyetlen lehetőség, hogy a szurkolók visszakaphassák a szeretett stadion nevüket, és örülök, hogy mi ehhez hozzájárulhattunk."
Alan Pardew (Newcastle menedzser):
"Nagyon elérzékenyültem, hogy a stadion visszakapta a nevét. A stadion újra a régi cégérrel van ellátva, és ezt a Wongának köszönhetjük. Nem akarunk új neveket, jelképeket, nekünk a régi kellett vissza. Ez az, amit én is és a szurkolók is akartak. Ez egy igen jó hír számunkra, de van anyagi vonzata is a dolognak, amivel elégedett vagyok, ha ezzel tudom a csapatot fejleszteni.
Én egy nagyon érzelmes focit szerető ember vagyok, de nem vagyok üzletember. Annyi biztos, hogy mai napon ugyanolyan széles és őszinte mosoly van az arcomon, mint amikor legyőztük a Bordeaux-t 3-0-ra a napokban."
Azt tényleg el kell ismernünk, hogy Mike Ashley nem csinált rossz pénzügyi manővert azzal, hogy megváltoztatta a stadion nevét, mert most a mezszponzori díjak mellé a névvásárlás jogát is pénzért tudta tenni, és végül minden maradt a régiben. Llambias úgy nyilatkozott, hogy Alan Pardew és az edzői stáb 8 éves szerződésének aláírása és a Wongával kötött szerződés után a klub történelmének legnagyobb üzleteit kötötte meg az elmúlt két hétben.
Ha azt nézzük, hogy két évvel ezelőtt a Newcastle Utd. teljes reklámbevétele 16 millió font volt, akkor mondhatjuk, hogy tényleg jó üzletet kötöttünk az évi 8 milliós fonttal. Ha pedig úgy nézzük, hogy a két évvel ezelőtt az üzleti tevékenységből származó profitja a klubnak mínusz 4 millió font volt, akkor pedig rájövünk, hogy nagyon fontos, hogy minél több pénzt és tőkét tudjunk a klubhoz csábítani. Ezt a mínusz 4 milliót Andy Carroll eladása hozta csak pozitív tartományba, de nem is kicsit, tehát a Newcastle esetében be kell vallanunk, hogy a játékosok magas áron való eladása az egyedüli mód jelenleg, hogy a gazdaságunkat eredményesen végezzük. Így ne lepődjünk meg, hogy nem igazolunk nagy sztárokat, és azon sem, ha megfelelő ajánlat esetén el kell, hogy engedjük legjobbjainkat. Ezért lehet fontos az újabb pénz az akadémia részére, hiszen Carroll is a saját akadémiánk neveltje volt.
Ruzsinho Da Costa