Készülőben a magyar szenzáció – így lehet érmünk vitorlázásban

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2016.08.12. 16:58
null
A tizenegyszeres világbajnok tudja: vitorlázásban elkerülhetetlenek a hullámhegyek és hullámvölgyek. Berecz Zsombor (képünkön) talán utóbbin már túljutott (Fotó: Reuters)
A vitorlázó Berecz Zsombor csütörtökön futamot nyert a riói olimpián, és a finn hajóosztály selejtezőjében hat futamot követően összetettben a harmadik hely áll. Az olimpia műsorán 1952 óta szereplő finn szakág eddig nem a magyarok sikereitől volt visszhangos, de a sportág sem. A Detre fivérek révén eddig egy bronzérmet szereztünk 1980-ban, Moszkvában. Berecz éremszerzése – amire ilyen teljesítményt követően már mutatkozik esély – hatalmas meglepetés lenne. Berecz harmadik olimpiáján vesz részt, London után szakágat váltott: jól döntött.

„Most már egyértelműen látszik, hogy ez Zsombor hajóosztálya – mondta a Nemzeti Sport Online kérdésére az olimpia műsorán nem szereplő repülő hollandi hajóosztályban tizenegy világbajnoki aranyéremnél járó vitorlázó, Majthényi Szabolcs. – Londonig Laserben versenyzett, de ahhoz nem volt igazi az alkata, túl magas volt. A finnhez viszont a súlyából hiányzott, ezért nem váltott már korábban. És Londonban az erősebb széljárások miatt adott magának még esélyt arra, hogy Laserben eredményt érjen el. Csak utána váltott finnre, amihez ideális a felépítése, a csaknem kétméteres magassága, de tíz, talán még több kilót magára kellett szednie, hogy ez érvényesüljön. És persze kellett az a fajta versenyzői tapasztalat, ami hiányzott volna, ha ezt a lépést fiatalabban teszi meg.”

INNEN FOLYTATJÁK
A pénteki pihenőnapot követően szombaton a hetedik és a nyolcadik futamot tartják meg, vasárnap a kilencediket és a tizediket. Utóbbit követően kialakul a legjobb tíz mezőnye, amely a hétfői pihenőnap után részt vehet a keddi éremfutamban.
A tízversenyes „alapszakasz” során minden versenyen annyi pontot kapnak az indulók, ahányadik helyen zártak – Berecz például a csütörtöki, 5. futamon megszerzett első helyéért egy pontot kapott. Minél kevesebb pontja van valakinek, annál jobb. Egy versenyt mindenki mínuszolhat, azaz a legrosszabb eredmény kiesik. Ez Berecz esetében a második futam, amelyet bár megnyert, korai rajt miatt kizárták, és csak a 24.helyen jegyezték.
Az éremfutamban már mindegyik pontszám kettőt ér (azaz az első két pontot kap, a nyolcadik 16-ot), s az alapverseny eredményével összeadva alakul ki a végső sorrend. Az éremfutamot nem lehet mínuszolni.
Az élcsoport 6 futam után: 1. Giles Scott (brit) 35 helyezési pont (17 a legrosszabb eredménye, amely kieshet), 2. Vasilij Zbogar (szlovén) 45 (15), 3. Berecz Zsombor (magyar) 57 (24), 4. Caleb Paine (amerikai) 57 (21), 5. Pieter-Jan Postma (holland) 58 (14), 6. Jonas Hogh-Christensen (dán) 64 (24)

A váltás jól sikerült: 2013-ban már ebben a hajóosztályban lett vb-7. Mostanra a mezőny meghatározó tagja lett.

„Bár tavi nemzet vagyunk, a finnes versenyzők hetven, vagy akár nyolcvan százaléka, köztük Zsombor, már egész évben ugyanazt a munkát végzi, így minimálisra csökkent a különbség a nemzetek között. Régebben az ország adottságai nagyban meghatározták az eredményességet, most ez annyira már nem jellemző. A legjobbak a felkészülési időszakban egy helyen és együtt edzenek. A különbség annyi, hogy amíg a nagy nemzeteknél, mondjuk a briteknél van három-négy kiváló finnes, és megoldják házon belül, addig a kisebbeknek szükségük van a társakra. Így lesz az edzéseken viszonyítási alap és motiváció. Zsombor horvát és az összetettben előtte álló szlovén fiúval készül év közben. Tulajdonképpen profiként. Télen Valenciában van, utána a világkupaversenyekkel körbeutazzák a világot, a tavalyi vébét például Új-Zélandon rendezték.”

Berecz számára nem volt ismeretlen a riói terep, hiszen már az olimpia előtt megismerhette. A szakág vezető nemzeteinek képviselői ebben a tekintetben azért előtte járnak. Ők már két éve kijárnak Rióba, így szereztek rengeteg személyes tapasztalatot, amit statisztikai adatokkal bővítettek.

„Persze, mindenki készül, igénybe veszi a különböző technikai eszközök segítségét. Senki ne úgy képzelje ezt el, hogy az edző kimegy a partra, a versenyző tesz egy kört a vízen, és akkor érzésre megmondják a frankót. Sportágunkban a hajóbeállításoknak nagyon fontos a szerepük, miként a helyi széljárásnak, áramlatoknak. Utóbbiak ugye változóak, így minél több idő áll a rendelkezésre, annál pontosabb következtetést lehet levonni a pályáról. És még a verseny napján, a futam előtt is elmaradhatatlan, hogy a legfrissebb adatokat begyűjtsük. Adott esetben elég húsz perc tévesztés az ár-apály változásról, és máris oda a verseny. Különbségek azért itt is vannak, minél nagyobb nemzetet képvisel valaki, annál több ideje van erre az adatgyűjtésre, és annál nagyobb szakmai stáb van a segítségére az elemzésben.”

EDDIG EGY ÉRMÜNK VAN, BERECZ KORÁBBAN A 20-BAN SEM VOLT
Magyar érem az olimpiákon: Moszkva (3.) – Detre Szabolcs és Detre Zsolt repülő hollandiban
Berecz az olimpiákon: Peking (29.), London (21.)

Az időjárás a csütörtöki napon is bekavart: az erős szél, a nagy hullámok miatt a benti vízre készülő finneseket megcserélték az erre érzékenyebb hajóosztállyal, Bereczék mehettek a kinti vízre. A magyar jól reagált a váratlan változásra.

„Olimpián előfordul ilyen, ezzel mindenki tisztában van, de akkor sem egyszerű úgy kezdeni a versenynapot, hogy rögtön változás van benne. Nem az vár rád, amire készültél. Ez azonnal negatív érzést generál. Fantasztikus volt, hogy Zsombor ilyen jól reagált erre. Az első futamban rutinosan, a rendező hajó mellől rajtolt, és bár nem elsőként fordult, az előtte lévő brazilt sikerült megelőznie. A második futamban már nem volt ennyire kihegyezett a rajtja, de aki az első hatban, vagy akár tízben tud lenni folyamatosan, az hosszú távon az összetettben kifizetődik.”

Majthényi Szabolcs rutinos versenyzőként tudja, hogy a vitorlázóknak milyen nehéz, szinte lehetetlen folyamatosan jól teljesíteni, mert óhatatlan, hogy közben jön a hullámvölgy is.

„Zsombor jó szériát fut, remélem, hogy a hullámvölgyét letudta azzal a futammal, amelyet megnyert ugyan, de korai rajt miatt végül kizárták. Jó lenne, ha az is maradna a leggyengébbje, így a selejtezős pontszámításból az esne ki. Fontos lesz még, hogy a riválisoknak melyik futama esik ki. Viszont Zsombor a folytatásban már nem hibázhat. Így viszont nem, vagy csak nagyon keveset kockáztathat. Ez a rajtnál hátrány, hiszen nem állhat előre. Biztonsági rajtból is oda lehet érni jó helyekre, csak lényegesen nehezebb. Ahogy én láttam őt, nincs nagy tempóelőnye a közvetlen riválisaihoz képest, de ez a széljárás mégis kedvez neki. Amennyiben nem változik meg a széljárás, az adhat neki egy olyan lelki előnyt a folytatásra, hogy abból jól jöjjön ki. Szerencsére viszont még így is szüksége lesz.”

Kérdés, hogy mire lesz, lehet ez elég. A döntőbe, vagy ahogy itt hívják, az éremfutamba a selejtező tíz legjobbja kerül be. Amennyiben a selejtező hátralévő négy futamát követően meg tudná őrizni mostani pozícióját, akkor elérhető közelségbe kerülne az éremszerzés.

„Az erőviszonyok ott már sokkal kiegyenlítettebbek, így sokkal sűrűbb is lesz a mezőny. A pálya kisebb, a pontok duplán számítanak. A jó rajt akkor is nagyon fontos. Akkor már tudjuk, hogy ki milyen pontszámmal végzett a selejtezőben, és onnan mit visz magával a döntőbe. Általában egy-kettő, kettő-három helyet léphet előre vagy csúszhat vissza valaki, a tizedikből már aligha lesz első. Nehéz jósolni, szurkoljunk Zsombornak a selejtező hátralévő négy futamában, és bízzunk az eddigi jó szereplésében.”

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik