„Egy úgynevezett bringazsákba rakom a kerékpárt, csak a kerekeket és a kormányt kell kiszerelnem” – tudtuk meg a hegyikerékpáros Parti Andrástól, aki még nem utazott el Brazíliába.
„Olyan, mint egy nagy bőrönd, poggyászként adom fel a repülőn, amikor én is útnak indulok. Az még sohasem fordult elő, hogy elveszett volna. Olyan már annál inkább, hogy a hátsó váltó vagy a kormány környékén a váz megsérült.”
Manapság azonban ezek a zsákok már annyira biztonságosak, hogy Parti nem tart a bicikli sérülésétől.
„Szigetelőszalaggal körbetekerem a vázat, ami még nagyobb biztonságot nyújt. Illetve két bringát viszek magammal. Ha mind a kettő megsérülne, amire azért tényleg nagyon kevés az esély, akkor a helyszínen kell alkatrészt vennem” – teszi hozzá a versenyző.
Ennél bonyolultabb a vitorlások szállítása, már ha nem a laser hajóosztályról beszélünk, amelyben a szervezők biztosítják mindenkinek a sporteszközt.
„A vitorlások konténerbe kerülnek, és hajón szállítják azokat Brazíliába” – meséli a Magyar Vitorlásszövetség társelnöke, Wossala György.
„Ezeket a verseny ideje előtt kettő vagy akár négy héttel ajánlott feladni. Egy olimpián azért a helyi szervek általában prioritással kezelik a sporteszközöket, de előfordult már, hogy egy hétig tartott előimádkozni a hajókat a vámraktárból.”
A konténerbe pakolást komoly körültekintéssel kell végezni, hogy az óceánon való hánykolódás közben ne sérüljenek meg a hajók.
„Régebben többször volt rá példa, ám most már jobban ügyelünk a biztonságra. Ha mégis megtörténik a baj, akkor a helyszínen kell megjavítani a vitorlást, de annyira tökéletes munkát nem tudunk végezni, hogy az ne befolyásolja a sebességet” – jegyezte meg a sportvezető.
Hasonló konténerekbe kerülnek a vontára rakott kajakok és kenuk is, viszont Rióba nem hajóval, hanem repülőgéppel oldják meg a szállítást.
„A reptérről közúti forgalomban viszik a versenyhelyszínekre – árulta el a Magyar Kajak-Kenu Szövetség szakmai igazgatója, Csabai Edvin. – Már a múlt héten feladtuk a hajókat, és rendben meg is érkeztek. Alapvetően hozzáférhetetlenek, úgyhogy a sérülés nem jellemző. Igazából csak az okozhat problémát, ha valamiért a repülő nem érkezik meg a helyszínre.”
Ilyesmi azonban szerencsére nem történt, így a kajakok és a kenuk épségben várják versenyzőinket Rióban.