Forma–1: amerikai pilóta, a 18 éves Santino Ferrucci – amerikai csapatban

utanpotlassport.hu utanpotlassport.huutanpotlassport.hu utanpotlassport.hu
Vágólapra másolva!
2017.05.18. 09:14
Címkék
Hamarosan újabb lépcsőfokához érhet a Forma–1 amerikai térhódítása. Az állandó versenypálya és csapat után elképzelhető, hogy nemsokára amerikai pilótát is köszönthetünk a száguldó cirkuszban, a 18 esztendős Santino Ferrucci személyében. Az Egyesült Államokból érkezett versenyző még nem számít akkora különlegességnek, hiszen nem egy amerikai világbajnoka is van a sportágnak, az amerikai csapatban versenyző amerikai azonban már jóval nagyobb durranás lenne.

Majer Dániel Hosszú idő után az első, amerikai istálló színeiben rajthoz álló pilóta lehet a Forma–1-ben a 18 esztendős Santino Ferrucci, a Haas csapat tesztversenyzője. A connecticuti születésű ifjú titán kiskora óta a száguldó cirkuszról álmodozik, az utánpótlás-sorozatokban elért eredményeivel pedig sikerült felhívnia magára Gene Haas tulajdonos figyelmét. Nem is olyan sokára talán azt is hozzátehetjük: a többi már történelem.Majer Dániel Hosszú idő után az első, amerikai istálló színeiben rajthoz álló pilóta lehet a Forma–1-ben a 18 esztendős Santino Ferrucci, a Haas csapat tesztversenyzője. A connecticuti születésű ifjú titán kiskora óta a száguldó cirkuszról álmodozik, az utánpótlás-sorozatokban elért eredményeivel pedig sikerült felhívnia magára Gene Haas tulajdonos figyelmét. Nem is olyan sokára talán azt is hozzátehetjük: a többi már történelem.

Ferrucci közel negyven év után az első autóversenyző lett, aki amerikaiként amerikai csapat Forma-1-es autóját vezethette Forrás: jamesallenonf1.com
Ferrucci közel negyven év után az első autóversenyző lett, aki amerikaiként amerikai csapat Forma-1-es autóját vezethette Forrás: jamesallenonf1.com

Ferrucci közel negyven év után az első autóversenyző lett, aki amerikaiként amerikai csapat Forma-1-es autóját vezethette  •  Forrás: jamesallenonf1.com

A Forma–1 az autósport csúcsa – szokták mondani. De nem Amerikában – vágják rá mások azonnal. Valóban, a tengerentúlon az oválpályás versenyzés, nevezetesen a NASCAR és az Indy Car jóval népszerűbb a száguldó cirkusznál. Hogy ne maradjon örökké így, arról az F1 új, amerikai tulajdonosa igyekszik tenni, vagy inkább folytatni az elmúlt években elindult folyamatot. Noha főállású amerikai pilótát Scott Speed 2007-es távozása óta nem láthatott a közönség (Alexander Rossi 2015-ben öt futamra ugrott be), 2012 óta külön erre a célra épített versenypályán fogadja Hamiltonékat az Egyesült Államok. Míg korábban utcai aszfaltcsíkokon, valamint az indianapolisi ovál módosított verzióján körözhetett a Forma–1 mezőnye, a texasi Austinban épített Circuit of the Americas névre hallgató komplexumban állandó otthonra talált a sorozat, amelynek tavaly óta ráadásul – harminc év óta először – már amerikai csapata is van: a Haas F1 Team.

Szemmel látható tehát az előrelépés, amely az F1 Egyesült Államokkal való kapcsolatát illeti, egy dolog azonban még hiányzik. Jól gondolják: amerikai pilóta. És persze mi sem lehetne szebb annál, mint hogy az újvilág következő reménysége stílszerűen a Gene Haas által alapított csapat színeiben mutatkozzon be. Erre most jó esély van, a kannapolisi istálló ugyanis nemrég hosszabbította meg a 18 éves pártfogoltja, a GP3-as sorozatban versenyző Santino Ferrucci tesztpilótai szerződését. Tavaly csatlakozott az együtteshez, majd júliusban Silverstone-ban az első tesztjét is teljesítette, ezzel pedig Danny Ongais 1977-es szereplése óta ő lett az első amerikai, aki amerikai csapat Forma–1-es autóját vezette. (Ongais a Penske istálló versenygépét kormányozta a kanadai futamon.)

A connecticuti születésű Ferrucci, mondhatni: teljes programot teljesít a Haasnál, a teszteken és a versenyhétvégéken egyaránt részt vesz, beül a csapat megbeszéléseire, és igyekszik olyan sok információt elraktározni, amennyit csak tud. A szimulátorban is rója a köröket, no meg az F1-es nagydíjak betétversenyein, a GP3-as sorozatban is indul, méghozzá a DAMS csapatban, amely a Haas két jelenlegi versenyzőjét, Romain Grosjeant és Kevin Magnussent is Forma–1-es üléshez segítette.

A történelmi pillanat: Ferrucci a silverstone-i teszten 2016 júliusában Fotó: Zak Mauger/LAT
A történelmi pillanat: Ferrucci a silverstone-i teszten 2016 júliusában Fotó: Zak Mauger/LAT

A történelmi pillanat: Ferrucci a silverstone-i teszten 2016 júliusában  •  Fotó: Zak Mauger/LAT

„Nagyon boldogok vagyunk, hogy Santinót a fedélzeten tudhatjuk. Igazán tetszett, ahogyan teljesített a tavalyi teszten, az érettsége az autóban és azon kívül is meggyőző. Fiatal, rengeteg potenciál rejlik benne. Neki most nálunk és a DAMS-nál is a tanulás az elsődleges” – mondta Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke az istálló honlapjának.

„Amióta elkezdtem a versenyzést, kizárólag a Forma–1-be kerülés a célom – jelentette ki az érintett, amerikaiként cseppet sem magától értetődő módon. – Hihetetlen büszkeséggel tölt el, hogy amerikai istálló tagja lehetek. Rengeteget tanultam a GP3-ban és a Haasnál. Hogy mindkét helyen szerepelhetek, felgyorsítja a fejlődésemet, az idei szezonban sokkal felkészültebbnek érzem magam.”

Ez az eredményekben mondjuk egyelőre nem mutatkozott meg, a barcelonai idénynyitón, az első versenyen kilencedik, a másodikon pedig nyolcadik helyet szerzett, de a háromversenyzős DAMS csapatból ő szerepelt a legjobban. A pályafutását egyébként a Forma–1-ig jutó pilótákhoz hasonlóan nagyon korán, ötévesen, gokarttal kezdte. Tizenöt esztendősen váltott versenyautóra, a Forma 2000-ben és az amerikai Skip Barber-sorozatban egyaránt elindult, utóbbiban rögtön a debütáló versenyét megnyerte, a szezont pedig öt győzelemmel, két rajtelsőséggel és három leggyorsabb körrel fejezte be. A Forma 2000-ben sem ment rosszul, hat versenyének mindegyikén az első négyben zárt a 37 fős mezőnyben.

A kezdetek, a kis Santino még gokartosként Forrás: kart360.com
A kezdetek, a kis Santino még gokartosként Forrás: kart360.com

A kezdetek, a kis Santino még gokartosként  •  Forrás: kart360.com

Egy évvel később már Európában állt rajthoz az egyik legerősebbnek tartott utánpótlás-sorozatban, a brit Forma–3-as bajnokságban. Ott sem vallott szégyent, két versenyt is nyert, valamint 16 évesen 2 hónaposan és 30 naposan a széria történetének legfiatalabb futamgyőztese lett. Ennek köszönhetően 2015-ben az első teljes szezonját teljesíthette autóversenyzőként, mégpedig az Új-Zélandon futó Toyota Racing Seriesben, mellette pedig az idén Mick Schumacher nevével fémjelzett Forma–3-as Eb-n is részt vett. Az Toyotások között az összetett harmadik helyén zárt.

A már emlegetett GP3-ban tavaly kezdett, a legjobb eredménye a legendás spái versenypályán elért harmadik hely volt. A nevelőszériában való indulás, valamint a Forma–1-es tesztpilótai szerep mellett még a sportautózás világába is belekóstolt, és első nekifutásra megnyerte az észak-amerikai Lamborghini Blancpain Super Trofeo-sorozat austini versenyét. De ahhoz, hogy a száguldó cirkuszba kerüljön, előbb-utóbb a GP3-ban is el kell kezdenie szállítani a győzelmeket, hiszen óriási történet lenne, ha a modern kori Forma–1 első amerikai csapata amerikai fiatallal érne el sikereket. Valószínűleg több millió amerikai motorsportszerető szurkol (még ha jelenleg nem is mindannyiuk tud róla) Ferruccinak azért, hogy ez sikerüljön.

További korosztályos hírek AUTÓSPORTBAN a sportági aloldalon.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik