Az akarat hatalom – ez a címe a történelem egyik legjobb országúti kerékpárosáról, a spanyol Alberto Contadorról szóló gyerekkönyvnek. Contador valóban példakép lehet a kicsik számára, hiszen azon hat bringás egyike, aki mindhárom nagy körversenyt megnyerte, ráadásul 22 éves korában egy veleszületett érrendszeri betegség miatt nagy műtétet hajtottak végre rajta, ami miatt heg húzódik a két füle között.
Ezt igazából csak azért fontos megemlíteni a Fertő-tavi tókerülésnél, mert kedvenc kerékpárosom mondatát vittem magammal motivációnak, hiszen tudtam, nem vagyok tökéletesen felkészülve a körülbelül 120 kilométeres táv teljesítésére. Hetven, illetve nyolcvan kilométer volt az eddigi napi rekord, no meg a formám is hagyott maga után kívánnivalót, de belevágtam, mert valami nagy kihívásra vágytam. Meg is kaptam – egy remek élmény mellett.
A leírások alapján nem jelentett meglepetést, hogy a Fertő-tó körüli bringázás egészen más, mint például a Balatonnál vagy a Velencei-tónál tekerni. Itt a tavat csak ritkán látjuk, jobbára távolról, cserébe gyakorlatilag egy kerékpáros szafarin vehetünk részt a tavat körülölelő nemzeti parkban.
Ez viszont azt is jelentette, hogy amint kiértem a szőlődombok közül az első nagyobb mezőre, előttem őzikék sétáltak át az úton, majd fél kilométerrel odébb nyuszik kergették egymást vidáman a földeken. A kép a folytatásban is hasonló volt. Sok helyen találtunk az út mellett kisebb kilátót, ahonnan nézhettük a nádasban élő állatokat: rengeteg madárral találkoztunk, a mező közepén két gólya álldogált. A magyar szakaszon található egy kócsagvár, találkoztam kacsákkal, varjakkal vagy éppen birkákkal és hatalmas rackajuhokkal, bivallyal, illetve szürkemarhával. És ezek csak azok az állatok, amelyeket a bringáról láttam, hiszen még világosban, a magyar–horvát meccs előtt haza akartam érni, s mivel tartottam a távtól, nem álltam meg a kilátóknál.
Egyébként ha nem hiányoljuk magunk mellől a tavat, akkor csodálatos, végtelenül nyugodt környezetben tekerhetünk; most még kevesen is voltak az utakon, egyedül arra kellett figyelni, hogy vasárnap lévén Ausztriában szinte minden zárva van.
A B10-es kerékpárút a szomszédunknál tökéletesen ki van táblázva és fel van festve, sőt, talán túl jól is, éppen az okoz gondot, hogy jó néhány leágazás van, ami 2-4 kilométeres kerülőt jelent, viszont levisz a tópartig, vagy éppen bevisz valamelyik kis falu központjába. Ezzel együtt mindössze egyszer fordultam rossz irányba a tökéletes minőségű – gyakorta mezőgazdasági – utakon, amikor hirtelen a tóparton kötöttem ki. Egye fene, megérte. Viszont ahol három vagy kilenc kilométerre van a következő falucska, ott a hosszabb távot választottam, az jelentette ugyanis az igazi B10-es utat.
Ez a bizonyos község Apetlon, azaz Mosonbánfalva, amely nagyjából a hetvenedik kilométernél helyezkedett el, s mivel addigra már kezdtem nagyon megéhezni, s a lábaim is jelezték, az energiaszeletes, vízivásnyi időtartamú megállónál hosszabb időre lenne szükségük, igyekeztem éttermet keresni. Ezt viszont nem találtam az úton, a vasárnap miatt pedig nem akartam reszkírozni, így „Az akarat hatalom” jeligét mormolva továbbszenvedtem magam.
S lőn, 10 kilométerrel odébb, még a magyar határ előtt az út menti kis helyen jutottam életmentő kávéhoz, szendvicshez és friss vízhez. Ekkor már csak körülbelül 40 kilométer lehetett hátra (a leágazások miatt mintegy 115–135 kilométer a túra, Sopronnal együtt 145), s újult erővel vágtam neki az útnak. Pikkpakk átértem Magyarországra, és be kell vallani, az egyik elágazásnál rossz felé fordultam, a tervezettnél hamarabb tértem rá az Eurovelo13-as útra, így Pamhagennél (Pomogy) levágtam 5-6 kilométert.
A magyarországi szakasz sajnos egyelőre rosszabb állapotú, illetve sok helyütt kis forgalmú közúton vezet, ami azért csökkenti a komfortérzetünket – még az állatok és a kilátók ellenére is. Száz kilométer után már éreztem, sikerül teljesítenem a kört, és ekkor leginkább arra koncentráltan, hogy Balf után jó irányba menjek. Itt egymást érik már a falvak (Sarród, Fertőszéplak, Hegykő, Fertőhomok, Fertőboz és Balf), szóval itt a járda megfelelően elválasztott részén vagy az út mentén, több helyen már külön kerékpárúton tekerhetünk.
Balf, a fürdőváros és Fertőrákos között már elkészült egy új, jó állapotú, megfelelően elkülönített útvonal, szállásadóim azonban jelezték, két rossz közül lehet választani: vagy maradok a főúton, ami a két szélén lévő murvával együtt is éppen csak kétsávos, vagy megyek az új útra, ami viszont kegyetlenül nehéz lesz.
Én a főutat választottam, ott is éppen elég emelkedő volt, ráadásul ahogy elérhető közelségbe került Fertőrákos, ledobtam a láncot: a lábaim még bírták volna, de fejben már célba értem, folyamatosan a cikken gondolkoztam, elvesztettem a fókuszt, így az eggyel könnyebb terep ellenére is keserves lett a vége (123.43 km).
Összességében a Fertő-tó megkerülése nagy élmény, főleg az állat- és növényvilág, no meg a nyugalom miatt, de kétféleképpen ajánljuk:
vagy nagyon jó állapotban, mert akkor 4-5 órát tekerünk csak, s van időnk a látnivalókra, vagy húzzuk szét 2-3 napra (ez a családbarát megoldás), s akkor nem kell belehalnunk a tekerésbe.