A Ferrari szurkolói az új Gilles Villeneuve-öt látták benne, és imádták, a – nem csak – tinilányok a kék szemeitől olvadtak el: Jean Alesi a Formula–1 egyik legnépszerűbb alakja volt a kilencvenes években. A Tyrrellben mutatkozott be, korai reménykeltő teljesítménye után a Ferrarihoz került, amelynek egyik legsikertelenebb korszakát átvészelve több futamon is közel került a győzelemhez, hogy aztán nagy balszerencsével elbukjon.
Az 1995-ös Kanadai Nagydíjon aztán összejött a várva várt győzelem, ráadásul a Villeneuve-ről elnevezett pályán, a 27-es rajtszámú Ferrarival érte el karrierje legnagyobb sikerét. Távozását csak Michael Schumacher érkezésével magyarázhatta meg a Ferrari vezérkara, Alesi F1-es pályafutása második felében pedig leszálló ágba került, a Benettonnál és a Saubernél még bele-belekóstolt a sikerbe, de a Prost és a Jordan már valóban a véget jelentette.
Jean Alesi kapcsán az az ember érzése, hogy mindig is nagyobb tisztelet övezte a szurkolók körében, mint csapatánál. Példa az 1994-es Olasz Nagydíj időmérő edzéséről: „Gerhard Berger öt évig volt a csapattársam a Ferrarinál és a Benettonnál, és nagyon értett ahhoz, hogy maga mellé állítsa az istálló vezetőségét, s mindenki vele foglalkozzon. Az 1994-es monzai időmérőn például megszereztem a pole-t, leintették az edzést, de ő még a kockás zászló után is nyomta a gázt, és az Ascari-sikánhoz érve utolért. Olyan gyors volt, egy pillanat alatt kellett döntenem. Balra húzódtam, de ő is ott akart megelőzni, és a fűre futva hatalmasat bukott, de semmi baja sem lett. A boxba érve pedig a csapat a hazai versenyén nem a pole pozíciómat ünnepelte, hanem Gerhard miatt aggódott. A pálya ügyeletén találkoztunk, vitáztunk, aztán elismerte, hogy igazam van, de azt a csapaton belül senkinek sem mondta meg.” |
A francia szupertehetség a Tyrrell-lel csodákat tudott művelni, az 1990-es Amerikai Nagydíjon óriási csatában kapott ki Ayrton Sennától Phoenixben. A Ferrari magához csábította, s bár szicíliai származását kívülről sokan előnynek tartották, Alesi mindig úgy érezte, ez Olaszország középső és északi részén egyáltalán nem használt neki.
Sokat mond róla, hogy is imádták a Scuderia hívei, akik szenvedélyes hozzáállása és virtuóz stílusa miatt egyaránt tisztelték. Mindez Gilles Villeneuve-re emlékeztette őket, mint ahogy az is, hogy Alesi ugyanúgy távol tartotta magát a csapaton belüli politikától, mint a legendás kanadai.
Rengeteg keserűség érte Monzában Alesit, mégis imádta, mert a Ferrari hazai pályáján az atmoszféra mindenért kárpótolta. 201 F1-es rajtján egyetlen győzelmet aratott, de sokkal többig is eljuthatott volna, amivel tisztában is van.
„Tizenhatszor voltam második az F1-ben, nyolcszor estem ki az első helyről. Hihetetlen, hogy mostanság mennyire megbízhatóak az autók, minden tiszteletem a szakembereké, irigylem is kicsit a mostanság versenyzőket” – mondta Alesi, aki 2001-es visszavonulása óta is aktívan versenyez.
A német túraautó-bajnokságban 2002 és 2006 között öt idényen keresztül indult, s bár négy versenyt megnyert, az összetettben az 5. helynél többre nem vitte. 2008-ban az ázsiai F1-es futamok betétprogramjában szereplő Speedcar-sorozatban indult, majd 2010-ben a Sportautózásban is kipróbálta magát.
Tavalyelőtt a Lotus nagykövete lett, bemutatókon szerepel, és az IndyCar-sorozatba motorszállítóként az idén beszálló vállalatnak köszönhetően lehetőséget kap az Indy 500-on is. A Newman/Haas-istálló biztosít autót neki, amely az idén nem szerepel a teljes idényben, Alesihez hasonlóan csak Indianapolisban áll rajthoz.
„Ez a legérdekesebb feladatom azóta, hogy visszavonultam az F1-től. Nem aggódom az oválpálya miatt, de komolyan veszem a feladatot, nagy nyomást helyeztem magamra. Keményen edzem, hogy az első pillanattól kezdve csúcssebességgel száguldhassak. Nem tűztem ki konkrét célt magam elé, majd meglátjuk, mire jutok” – mondta az Indy 500-as programról a 47 éves Alesi, akinek Avignonban, szülői házához közel van egy 17. századi háza egy hatalmas birtokkal, amelyen főleg szőlőtermelés és borkészítés folyik. Otthonában egyetlen trófeát őriz (értelemszerűen az egyetlen F1-es győzelméért kapott díjat), a többit édesanyjára bízta, ő gyűjti.
Ezen kívül az olasz televízió szakértőjeként meg szokott jelenni F1-es futamokon is, mert fontosnak tartja, hogy közel maradjon a tűzhöz, esze ágában sincs elszakadni a sportágtól. Még a Lotus csoport kivonulása után sem, a szíve ugyanis még mindig a Ferrariért dobog.
Az F1-ben | Legjobbja az Indy 500-on | |
Jack Brabham | 3x világbajnok | kiesett (1961, 1964, 1969, 1970) |
Jackie Stewart | 3x világbajnok | kiesett (1966) |
Alberto Ascari | 2x világbajnok | kiesett (1952) |
Jim Clark | 2x világbajnok | 1. (1965) |
Graham Hill | 2x világbajnok | 1. (1966) |
Emerson Fittipaldi | 2x világbajnok | 1. (1989, 1993) |
Denny Hulme | világbajnok | 4. (1967, 1968) |
Mario Andretti | világbajnok | 2. (1985)* |
Nigel Mansell | világbajnok | 3. (1993) |
Michele Alboreto | 5x futamgyőztes | kiesett (1996) |
Dan Gurney | 4x futamgyőztes | 2. (1968, 1969) |
Johnny Herbert | 3x futamgyőztes | nem kvalifikálta magát (2002) |
Stefan Johansson | legjobb helyezés: 2. | 11. (1993) |
Roberto Moreno | legjobb helyezés: 2. | 19. (1986) |
Eddie Cheever | legjobb helyezés: 2. | 4. (1992) |
Teo Fabi | legjobb helyezés: 3. | 7. (1994) |
Mauricio Gugelmin | legjobb helyezés: 3. | 6. (1996) |
Michael Andretti | legjobb helyezés: 3. | 3. (2001, 2006)** |
Szato Takuma | legjobb helyezés: 3. | 20. (2010) |
Derek Daly | legjobb helyezés: 4. | 12. (1985) |
Christian Fittipaldi | legjobb helyezés: 4. | 2. (1995) |
Eliseo Salazar | legjobb helyezés: 5. | 3. (2000) |
Justin Wilson | legjobb helyezés: 8. | 7. (2010) |
Roberto Guerrero | legjobb helyezés: 8. | 2. (1984, 1987) |
*Mario Andretti F1-es karrierje előtt nyert az Indy 500-on. **Michael Andretti F1-es karrierje előtt 2. is volt az Indy 500-on |
|