Dráma a Dakaron! Az autós éllovas Stéphane Peterhansel bajba került a kétnapos maratoni első szakaszán. A tizenháromszoros győztes francia eddig megbízhatóan hozta a jó eredményeket és folyamatosan építette fel előnyét, de az Uyuniba vezető szakasz 129. kilométerénél megállt. A Peugeot-ban eltört az egyik lengéscsillapító és a lengőkar is.
„Tevefüves, puha homokos részen haladtunk, amikor előttünk elakadt egy quad – elevenítette fel a
történteket a tizenháromszoros Dakar-győztes Stéphane Peterhansel. – Balra próbáltam kikerülni, és a magas növényzetben nem láttam meg a sziklát, de rögtön éreztem, hogy baj van, amikor az autó bal hátulja felől meghallottam azt a hatalmas csattanást. Eltört a lengéscsillapító, mindkét lengőkar, és kiszakadt a kerék. Negyven percig vártunk Cyrilre (Despres), akinek szintén valami gondja volt, és akkor módszeresen elkezdtük szétszedni az autóját, szabályosan kannibalizáltuk. Most sem nyugodhatunk meg, mert a hűtőnk csak félig működik, de jön a csapat versenykamionja, amelyben remélhetőleg minden szükséges alkatrész van. Eddig biztonságban érezhettük magunkat, mostantól támadunk!”
Szükség is lesz rá, hiszen Mr. Dakar az első helyről a harmadik pozícióba csúszott vissza,
s az is csoda, hogy 1 óra 47 perc veszteség után csak ennyire.
Az összetettben Carlos Sainz állt az élre. Milyen furcsa az élet! Néhány napja még arról beszélt az egész tábor, vajon lesz-e csapatutasítás a Peugeot-nál, vajon mikor kérik meg a „Matadort” arra, hogy álljon be Peterhansel mögé? Erre most mi történik? Ő lép elő első számú esélyessé a Peugeot-alakulatból.
És hol van még a vége?
Annyi esélyes búcsúzott már, annyian kerültek hatalmas hátrányba, annyi mindenkit írtunk már le némi időveszteség miatt, most pedig újra visszajöttek a játékba.
És Sainz! Sainz nagyszerű. Már azért is, ahogy lehozta a sivatagi szakaszokat (pedig azok nem a kedvencei, ahogyan a vele készült exkluzív interjúnkban is olvashatják), azért meg pláne, hogy hideg fejjel volt képes végigcsinálni mindezt. Nem véletlenül mondják, meg kell érni a Dakarhoz.
Nem mintha Peterhansel nem ugyanezt csinálta volna, nem mintha ő nem lenne kőkemény profi, nem mintha ő nem érdemelné meg, hogy győztesként érjen célba a viadalon. De ez úgy tűnik (bár ezen a versenyen már semmivel kapcsolatban sem mehetünk biztosra), az idén legalábbis nem valósul majd meg.
„Nagyon kemény szakasz volt, hosszú is, nehéz is, nem volt könnyű megnyerni – mondta Carlos Sainz a célban, majd elárulta, nem is tudta, hogy csapattársa mekkora bajban van, míg be nem ért a célba, mert nem látta őt a pályán, csak egyszer, maga mögött. – A szakasz eleje tevefüves, nedves homokos volt, a második fele azonban gyors, úgyhogy ráléptem a gázra. Vezetek, s egy óra az előnyöm, ami jó érzés, de láthatjuk, ezen a versenyen egy nap alatt minden a feje tetejére állhat.”
A motorosoknál Joan Barreda Bort nyerte meg a szakaszt, de nem lehetett felhőtlen az öröme, mert a szakasz elején elesett, és bár visszaült a motorra, nem tud ráállni a lábára, úgy érzi, eltört a térde.
A magyar érdekeltségű motorosok közül lapzártánkig egyedül a szatmárnémeti Gyenes Emanuel ért célba, aki az összetettben a 28. helyről várja a folytatást. Pedig napok óta rémesen érzi magát. Megfázott, belázasodott, mostanra a torka is megfájdult. S ehhez jön még a magaslat.
„Elég jól mentem, előztem és engem is előztek, de inni nem tudtam, mert nagyon fájt a torkom, a víz pedig nagyon hideg volt – mondta Gyenes. – Száz kilométerrel a cél előtt megfájdult a fejem, hússzal a vége előtt pedig elkezdett vérezni az orrom, de nem álltam meg, itt akartam már lenni.”
A magyar Dési János az 54. helyen érkezett, vagyis remekül motorozott, az eredmény azonban nem tükrözi azt a sok nehézséget, amelyen keresztül kellett mennie.
„A tevefüves, puha homokos szakaszon csak kínlódtam – mondta Dési. – Úgy elástam magam, hogy az egyik quados segített kiszabadítani a gépemet a homokból. Azután elkapott a magaslati betegség, hányingerem volt, felment a pulzusom, úgyhogy ott fetrengtem néhány percig a földön, mire össze tudtam magam szedni annyira, hogy folytassam. Nagyon nehéz szakasz volt – számomra eddig a legnehezebb.”
S a nehézségek megsokszorozódtak ezen a napon, hiszen a maratoni azt jelenti, a szerelők nem jöhettek Uyuniba, így a versenyzőknek maguknak kell rendbe hozniuk a járműveiket a vasárnapi 513 kilométeres mért szakasz előtt.
40. DAKAR RALI
7. nap, La Paz–Uyuni (össztáv: 727 km, ebből szelektív szakasz: 425 km). Autósok: 1. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Peugeot 3008 DKR Maxi) 4:49:26, 2. De Villiers, Von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Toyota Hilux) 12:05 p h., 3. Al-Attijah, Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 14:19 p h.
Motorosok: 1. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 5:11:10, 2. Van Beveren (francia, Yamaha) 2:51 p h., 3. Benavides (argentin, Honda) 8:02 p h., …30. Gyenes Emanuel (romániai, KTM) 55:29 p h., …56. Dési János (magyar, KTM) 2:37:40 ó h.
Az összetettben. Autósok: 1. Carlos Sainz 21:41:38, 2. Al-Attijah 1:11:29 ó h., 3. Peterhansel, Cottret (francia, Peugeot 3008 DKR Maxi) 1:20:46 ó h.
Motorosok: 1. Adrien van Beveren 21:49:18, 2. Benavides 3:14, 3. Barreda Bort 4:45 p h., …28. Gyenes 3:16:06 ó h., …65. Dési 12:59:36 ó h.