A KIRÁLYKATEGÓRIÁBAN NEM SIKERÜLT A TRÓNFOSZTÁS
A 2019-es Formula–1-es idényt megelőzően abban lehetett reménykedni, hogy a Ferrari talán végre erősen meg tudja szorongatni a 2014 óta domináló Mercedest, sőt a részben új – Sebastian Vettel, Charles Leclerc – párossal felálló Scuderia akár nagy esélyesként szállhat harcba a világbajnoki címekért. A szezonkezdet azonban nem a tervek szerint alakult a maranellóiak számára – technikai problémák, csapatutasítások és Vettel nem éppen meggyőző formája is hozzájárult ahhoz, hogy először a nyári szünetet követő Belga Nagydíjon sikerült győzelmet aratniuk.
Eközben a nagy rivális Mercedes uralmát továbbra sem sikerült (igazán) megtörni. Az első nyolc versenyt Lewis Hamilton vagy Valtteri Bottas nyerte meg, először Ausztriában győzött nem Mercedes-pilóta Max Verstappen (Red Bull) révén.
1. | Lewis Hamilton | 413 pont |
2. | Valtteri Bottas | 326 |
3. | Max Verstappen | 278 |
4. | Charles Leclerc | 264 |
5. | Sebastian Vettel | 240 |
6. | Carlos Sainz Jr. | 96 |
És ha már a „vörös bikákról” esett szó, kijelenthetjük, hogy bár némi fejlődés megfigyelhető volt, az ő szempontjukból kissé felemásan alakult a 2019-es esztendő. Daniel Ricciardo távozása után Verstappen egyértelműen vezéregyéniséggé vált a Red Bullnál, ami viszont nem volt feltétlenül pozitív a csapattársa számára. Az idényt Pierre Gasly kezdte meg mellette, de a francia pilóta nem hozta azt, amit a csapat vezetősége elvárt tőle, így a Magyar GP után kénytelen volt átadni az ülését Alexander Albonnak.
Bár egyelőre a thaiföldi versenyző sem tudta sokkal jobban megközelíteni Verstappent, a Red Bullnál úgy döntöttek, hogy lehetőséget adnak neki 2020-ban is, vagyis egyik topgárda sem változtat azon a pilótafelállásán, amellyel befejezte a 2019-es idényt.
Természetesen nem csak az élmezőnyben történtek izgalmas dolgok idén. Némileg változott az erősorrend a mezőny hátsóbb részein, amiből ki kell emelni a McLaren felemelkedését. A wokingiaknál a korábbi években sosem tapasztalt harmónia volt megfigyelhető. A patinás alakulat 2019-ben teljesen új felállással vágott neki a szezonnak. Carlos Sainz Jr. a Renault-tól érkezett, a McLaren támogatását évek óta élvező Lando Norris pedig újoncként mutatkozhatott be – és az istállónál vélhetően egyáltalán nem bánták meg döntésüket a versenyzőket illetően.
Sainz 12 nagydíjon végzett pontszerző helyen, és az egyéni bajnokság hatodik helyén fejezte be az évadot, miközben Norris is csupán egy hajszállal maradt le a top 10-ről. A McLaren így magabiztosan, 54 pontos előnnyel nyerte meg a „középmezőny csatáját”, s lett a legsikeresebb team a topcsapatok mögött.
A Renault idényét kissé nehéz megítélni. A korábbi terv az volt, hogy 2020-ban már a világbajnoki címért harcoljon, ettől azonban még igen távol áll. Ezt az idényt a konstruktőri pontverseny ötödik helyén zárta, ám nem sokkal sikerült megelőzni a Toro Rossót, sőt a Racing Point lemaradása sem volt jelentős.
Ha megnézzük a lista legalját, szintén láthatunk némi csalódást okozó teljesítményt. A Haas nagy reményekkel vágott neki 2019-nek, de a szezon közbeni fejlesztési versenyben alaposan lemaradt. Bár az időmérős teljesítménye nem volt mindig annyira rossz, s Kevin Magnussen és Romain Grosjean viszonylag sokszor jutott be akár a Q3-ba is, a futamokon rendbe alulmaradtak a többiekkel szemben. Egyértelműen csak a Williamsnél voltak gyorsabbak, és ezt a bajnokság végeredménye is mutatja, hiszen a Haas mindössze a brit gárdát tudta megelőzni a pontok tekintetében.
1. | Mercedes | 739 |
2. | Ferrari | 504 |
3. | Red Bull-Honda | 417 |
4. | McLaren-Renault | 145 |
5. | Renault | 91 |
6. | Toro Rosso-Honda | 85 |
7. | Racing Point-Mercedes | 73 |
8. | Alfa Romeo-Ferrari | 57 |
9. | Haas-Ferrari | 28 |
10. | Williams-Mercedes | 1 |
A Williams egyébként történelme egyik legrosszabb szezonját élte 2019-ben. A mélyrepülés már az idény előtt elkezdődött, amikor is nem készült el az autó az első kollektív tesztre, így a grove-iak kénytelenek voltak kihagyni annak több mint a felét. Emiatt már az első GP előtt hátrányba kerültek, és a bajnokságot végül egyetlen ponttal az utolsó helyen zárták.
Lewis Hamilton ellenben a Mercedesszel talán a korábbi éveknél is magabiztosabban hódította el a hatodik vb-címét, amivel csupán egyre került Michael Schumacher rekordnak számító hét trófeájától. Bár a szezon előtt felmerült, hogy ötszörös világbajnokként Hamilton mennyire lehet még éhes a sikerre, 2019 megmutatta, bőven van még a brit pilótában. A Mercedes már Japánban, öt futammal a vége előtt bebiztosította zsinórban a hatodik konstruktőri vb-címét, és Hamilton sem várta meg az idény utolsó napját azzal, hogy biztossá tegye az egyéni diadalát: a 18. viadal leintésekor, Mexikóban érezhette magát először hatszoros világbajnoknak.
MICHELISZ MINT A TÚRAAUTÓZÁS KIRÁLYA
Michelisz Norbert sporttörténelmet írt 2019-ben – már ami a magyar autósportot illeti. A 35 éves versenyző egy roppant izgalmasan alakuló idényzárón hódította el a túraautó-világkupa (WTCR) bajnoki címét. Kilencpontos előnnyel érkezett a malajziai hétvégére, és nem roppant össze a nyomástól: mindkét időmérőt megnyerte, így háromból két futamon az élről várhatta a piros lámpák kialvását.
Az első rajtelsőségét aztán győzelemre is váltotta, de a vasárnapi körülmények nem voltak sem hozzá, sem a többi versenyzőhöz kegyesek. Sepangban egész nap esett az eső, s bár olykor csillapodott az intenzitása, a futamok elején újra és újra rákezdett, ezzel pedig igencsak megnehezítette a mezőny dolgát.
Michelisz addigra már 27 pontos előnye 10-re, riválisainak száma viszont egyre olvadt a második versenyen, ám a záró viadalon annak ellenére sikerült elhódítania a trófeát, hogy az autója közel sem működött tökéletesen. Igaz, Esteban Guerrierinek még inkább kijutott a balszerencséből, ez azonban nem von le a magyar pilóta érdemeiből, és abból, hogy hazánk egyik legnagyobb sikerét érte a sportágban.
A Hyundai versenyzője a szezon hetedik hétvégéjén, Kínában vette át a vezetést a bajnoki összetettben, de egy fordulóval később, Japánban átmenetileg visszaesett a második helyre Guerrieri mögé. Az utolsó előtti, makaói hétvége végén azonban ismét az ő neve mellett szerepelt a legtöbb megszerzett pont, ez pedig szerencsére egészen az utolsó verseny utolsó köréig nem változott.
Michelisz a futamgyőzelmek számában sem talált legyőzőre – összesen ötször ünnepelhetett a dobogó legfelső fokán, ami egyedülálló volt 2019-ben. Már eleve a piros lámpák kialvását is a himesházai versenyző várta legtöbbször az élről: négyszer nyert időmérőt, egyszer pedig a fordított rajtrácsos futamon foglalhatta el a legelső rajthelyet.
1. | Michelisz Norbert | 370 pont |
2. | Esteban Guerrieri | 349 |
3. | Yvan Muller | 316 |
4. | Thed Björk | 291 |
Egyébként nem Michelisz volt a mezőny egyetlen magyar tagja. Tassi Attila a hondás KCMG-istálló színeiben teljesítette az egész idényt, s végül 56 egységgel a pontverseny 24. helyen végzett. Tassinak rögtön a bemutatkozó évében sikerült pole pozíciót szereznie (a Vila Real-i harmadik viadalra), győzelemre viszont azt technikai probléma miatt sajnos nem tudta váltani.
Tenke Tamás személyében átmenetileg, a Hungaroringen három főre nőtt a magyar pilóták száma. Tenke a Zengő Motorsport színeiben indult a magyarországi futamokon, a legjobb eredménye a 18. hely volt.
A WTCR-ben idén 10 versenyhétvégén összesen 30 futamot rendeztek. Ez amúgy jövőre sem lesz másképp, ugyanakkor a helyszínek listája kissé változik. Tudniillik nem látogat el a mezőny Japánba és Hollandiába, helyettük Spanyolország és Dél-Korea került be a naptárba. Az itthoni hétvége ismét a második állomása lesz a szezonnak a Hungaroringen.
Michelisz Norbert nem mellesleg a sikerével a nemzetközi szaklapok figyelmét is felhívta magára. Az Autosport idén is összeállította az év 50 legjobb autóversenyzőjének listáját, amelyen a magyar pilóta a 44. helyen végzett, és többek között a Formula–1-es Pierre Gaslyt is megelőzte, aki pedig a Brazil Nagydíjon dobogóra tudott állni.
AKIK MÁR AZ ÉGI VERSENYPÁLYÁN RÓJÁK A KÖRÖKET
Sajnos 2019 sem múlt el úgy, hogy ne kellett volna örök búcsút intenünk az autósport neves alakjainak. A háromszoros F1-es világbajnok Niki Lauda májusban, hosszas betegség után hunyt el. A 70 éves ex-autóversenyző 1975-ben, 1977-ben és 1984-ben hódította el a királykategória bajnoki címét, majd a visszavonulása után egy rövid ideig a Ferrari tanácsadója volt, később pedig a Mercedesnél látott el hasonló munkakört, mielőtt 2018 nyarán súlyosan megromlott volna az egészsége.
Laudán az előző év végén hajtottak végre tüdőátültetést, és bár először úgy tűnt, olyannyira javul az állapota, hogy hamarosan újra elutazhat a versenyekre a Mercedesszel, erre többet már nem kerülhetett sor.
Alig három hónappal később újabb sokk érte az autósportot. Az F1-es Belga GP hétvégéje során, a szombati Formula–2-es betétfutamon szenvedett halálos balesetet a 22 éves Anthoine Hubert. A francia pilóta 2018-ban megnyerte a GP3-as szériát, aminek révén nemcsak feljebb léphetett egy kategóriával, de tagja lett a Renault versenyzői akadémiájának is. Hubert-t hatalmas tehetségnek tartották, aki rövid időn belül akár a Formula–1-ig is eljuthatott volna. Szeptember 10-én, a franciaországi Chartres katedrálisában helyezték végső nyugalomra.
Laudán és Hubert-en kívül az autósportnak még olyan korábbi vagy akár mai alakjaitól kellett búcsúznunk 2019-ben, mint Bill Simpson, Ken Kavanagh, Tuka Rocha, Nanni Galli, Ben Pon, Jessi Combs, Jean-Luc Thérier, Norman Dewis, Alan Rollinson, Carlo Abate és Glenn Wood.
VALAHOL CSAK MOST KEZDTEK – ELINDULT A FORMULA E HATODIK SZEZONJA
A Nemzeti Sport Online 2019-ben bővítette az autósportról szóló cikkeit az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Formula E-s írásokkal. Az elektronikus motorral hajtott formulaautók számára kiírt sorozat ráadásul a csapatsportoknál megszokott lebonyolítást alkalmazza, vagyis az idény versenyei nem egy naptári éven belül vannak, hanem a mezőny ősszel kezd, majd a következő esztendő közepén zárja a bajnoki csatát. A 2019–2020-as szezonból eddig egy hétvégét rendeztek meg, amelyen ráadásul a sorozat történelmében először rögtön két versenyre is sor került.
Bár mindkettőn Alexander Sims indulhatott az élről, csak a második futamon sikerült győzelemre váltania a rajtelsőséget, a nyitó versenyen Sam Bird ünnepelhetett a dobogó legfelső fokán. A Formula E mezőnye az idénynyitó szaúd-arábiai hétvégén kívül még 11 helyszínre látogat el 2020-ban. A bajnokság január 18-án folytatódik Chilében, míg az utolsó forduló július 25-én kezdődik Londonban.
A 2019-ES IDÉNY BAJNOKAI A KIEMELT NEMZETKÖZI AUTÓSPORT-SZÉRIÁKBAN:
FORMULA–1: Lewis Hamilton
FORMULA–2: Nyck de Vries
FORMULA–3: Robert Svarcman
FORMULA–4: Théo Pourchaire
WTCR: Michelisz Norbert
FORMULA E: Jean-Éric Vergne*
DTM: René Rast
INDYCAR: Josef Newgarden
NASCAR: Kyle Busch
SUPER FORMULA: Nick Cassidy
W SERIES: Jamie Chadwick
RALI-VB: Ott Tänak
RALIKROSSZ-VB: Timmy Hansen
ETRC: Jochen Hahn
WEC: Fernando Alonso, Sébastien Buemi, Nakadzsima Kazuki
* a 2018–2019-es idény végeredménye